Views
2 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 25 september 2007 Vrijblijvend aangeboden: Nieuwbouw MCS 110 x 11,45 x 3,85 type De Waardt, bouwwerf Polen. Vertegenwoordigd door: MBS “ZANDKREEK” 724 TON, BJR. 1961, 62 X 7,24 X 2,59. MOTOR SCANIA 400 PK BJR. 2006. MBS “DUZO” 755 TON, BR. 1966, 62 X 7,18 X 2,73. MOTOR CUMMINS 640 PK BJR. 1996, REV. 2006. MBS “SECUNDA” 890 TON, BJR. 1966, 70 X 7,20 X 2,76. MOTOR CAT 487 PK BJR. 2006 + TWIN DISC. MBS “SPES VERA” 990 TON, BJR. 1998, 70 X 7,50 X 2,90. MOTOR MITSUBISHI 600 PK BJR. 1999. MBS “SATURNUS” 1000” TON, BJR. 1958, 75 X 8,20 X 2,47. MOTOR 865 PK BJR. 1979. MVS “LA PRIMAVERA” 1062 TON, BJR. 1958, 80 X 8,20 X 2,51. MOTOR GM 730 PK BJR. 1996. MVS “ESPOIR” 1123 TON, BJR. 1955, 80 X 8,20 X 2,52. MOTOR GM 680 PK BJR. 2005. MVS “KALIMERA” 1140 TON, BJR. 1958, 80 X 8,20 X 2,63. MOTOREN 2 X CAT 365 PK + 450 PK BJR. 80. MVS “DINERO” 1488 TON, BJR. 1957, 85 X 10,00 X 2,85. MOTOREN 2 X CAT 644 PK BJR. 2005 / 2006. MVS “LEAN” 1825 TON, BJR. 1961, 100 X 9,55 X 2,87. MOTOREN 2 X CAT 730 PK BJR. 2007. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen M: 06-53185636 K: 06-10977351 E: info@ldewaardt.nl W: www.ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. Bezoek de stand van de Binnenvaartkrant Nr. 1603 O OOSSE Maritiem B.V. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 135x14.20x4.80m levertijd juni 2008 NIEUWBOUW CHINA afm. 135x14.20x4.80m levertijd juni 2009 NIEUWBOUW RUSLAND Afm. 110x11.45x3.65m levertijd juni 2008 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 110x11.45x3.65m ( compleet ) levertijd nov 2008 ` NIEUWBOUW CHINA Afm 110x11.45x3.65m levertijd mei 2008 NIEUWBOUW TANKER CHINA 125x11.45x5.40m dec 2008 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956, afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken ,kopschroef. MVS 1701 ton,bj 1980,afm. 86x9.50x3.03m 940 pk BAM Deutz alu luiken,kopschroef. MVS 1054 ton, bj. 1964, afm. 73x8.20x2.72m 800 pk MWM ,alu luiken, kopschroef. Duwboot, bj.1927 /1954,afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche. MTS 3000 ton, bj. 1982, afm. 110x11x3.55m 1775 pk Cat bj 2004, 4200 cub inhoud. Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 3.254,377 ton. 4.000 m³. bj. 1972, 110 x 11,40 m. 2 x 800 PK Deutz type 528, luiken Friese kap. 3.179 ton. 3.667 m³. bj. 1986, 108,50 x 11,40 x 3,62 m. 1.169 PK 2 x Bam Deutz SBA totale rev. 2001 / 2002, geen luiken. 2.595 ton. 3.400 m³. bj. 1999 verlengd in bj. 2000, 110 x 10,57 x 3,35 m. 1.500 PK ABC type 6 M 07C / 800, alu. stapluiken. 2.584 ton. 1981, 110 x 10,49 x 3,16 m. 1.080 PK M.W.M., geen luiken. 1.870 ton 2.650 m³. bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. 1.702 ton 2.250 m³. bj. 2001, 86,00 x 9,50 x 3,20 m. 1.250 PK Deutz bj. 2001, alu Friese kap. 1.459 ton 2.165 m³. bj. 1961, 86 x 9,50 m. 1.200 PK ABC bj.’ 1993, luiken. 1.405 ton 2.000 m³. bj. 1927, 80 x 9,50 x 2,68 m. 1.200 PK Cummins KTA 38 M2, alu. stapelluiken. 1.310 ton 1.950 m³. bj. 1964, 80 x 9 x 2,83 m. 900 PK Deutz bj.’ 1965 rev.’ 2004, alu. schuifluiken. 1.288 ton 1.720 m³. bj. 1979, 80 x 8,20 m. 860 PK Cat., alu. schuifluiken. 1.211 ton 1.850 m³. bj. 1964, 80 x 8,20 x 2,71 m. 860 PK Mitsubischi bj. 2005 + 6.000 uur. 1.040 ton 1.400 m³. bj. 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK (Cat. 3412 bj. 1989 rev. bj.’ 2000). alu. Panelen elektr. wagen. 1.020,948 ton 1.296 m³. bj. 1962, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 220 PK GM bj. 1996, Luiken Friese kap. 990 ton 1.500 m³. bj. 1961, 67 x 8,20 x 2,65 m. 635 PK Cat. bj. 2005, alu. luikenkar van Blommaert. 920 ton 1.400 m³. bj. 1928, 67 x 8,20 x 2,56 m. Mitsubischi, wagwaai luiken met elektr.luikenwagen. 912 ton 1.300 m³. bj. 1957, 74 x 7,55 x 2,51 m. 780 PK GM 16V92 TA bj.’ 91 rev. 2006, alu. Luiken met 4 handklapkarretjes. 815 ton 1.186 m³. bj. 1947, 67 x 7,53 x 2,83 m. 550 PK Cat. bj. 1989 volledig rev. 2000, luiken. 749 ton 1.238 m³. bj. 1961, 61 x 6,60 x 2,61 m. 2 x 300 PK Cat., alu. schuifluiken. Duwboten: 1x 609 PK 1 x 720 PK bj. 1967, 19 x 10,40 x 1,90 m. (Deutz), (Cat.). Duwbakken: bj. 1961, 76,50 x 11,35 x 3,12 m.. bj. 1964, 76,50 x 11,20 x 3,12 m. Motortankschepen: bj. 1952, 38,80 x 5,04 x 2,71 m. 310 PK bj.’ 1992 (GM). bj. 1963 / 1964, 78,90 x 8,98 x 2,52 m. 800 PK MWM bj.’ 1963. bj. 1973, 110 x 10,50 x 3,20 m. 1.400 PK Deutz (bj. 1987 rev.’ 2002). bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 1985 (Deutz – Diesel). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 105 x 11,00 x 3,40 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C. Nieuwbouw Koppelverband: 171 x 11,45 x 4,50 m. Schepen gevraagd afmetingen van 86 x 9,50 tot 105 x 10,50 en 11,00 m. P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0031(0)653.14.27.01 Tel / fax 0031(0)10.28.49.965 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.eu Wij vragen met spoed schepen ter bemiddeling met afmetingen 110 x 10.50 en 110 of 135 x 11.40 Ook zoeken wij voor één van onze cliënten een m/s 77 of 80 x 8.20 mail ons, of maak een vrijblijvende afspraak. www.huizinga-snijder.nl Koolteer 20 liter 30,00 Rustol 5 liter 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton 17,10 13 meter - 5 ton 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W 23,23 Gedistilleerd water 5 liter 1,50 Epoxy TEER 5 liter 25,00 Poetslappen/katoen 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend 17,33 Palrein 10 liter 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm 1,93 Overall blauw 17,33 Autohijsbanden 4 stuks 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm 22,29 Carburator norm 49,50 marin 73,20 Terolinteer 20 liter 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m 97,17 5m 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend 60,00 Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk 140 ton 2 pk 160 ton 3pk 125 ton 7,5 pk 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ 140 ton ........ 160 ton ........ 100 ton ........ DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm 36 mm 40 mm EXTRA 5% KORTING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 5414005 fax: +32(0)32266607 mail: gh-francois@vanstappen.be STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER 66,- VERFSPUIT 10 liter 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm 36 mm 40 mm VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM 36 MM 40 MM SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING www.binnenvaartkrant.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl TE KOOP: Zelfzuigend mbs VENTJAGER Afm. 59 x 6.82 x 2.35 Bwj. 1965 479 ton, 295 m3 Motor CAT, bwj. 1999, 485 pk Boegschroef 240 pk Eventueel inruil Ruime financieringsmogelijkheden

De Binnenvaartkrant 15 25 september 2007 Industrie langs kleine vaarwegen eist inspanningen voor binnenvaart “Denk ook eens aan de Dender” DOOR SARAH DE PRETER In Hofstade heeft brandstoffenleverancier Gabriëls een tweede kempenaar gekocht voor de aanvoer van diesel en huisbrandolie. De Porrena past qua afmetingen nog net in de sluis van Denderbelle. Gabriëls en andere bedrijven in de regio pleiten al jaren voor een nieuwe, grotere sluis, zodat de vaart met 1350-tonsschepen mogelijk wordt. “Wij hebben de indruk dat het geld alleen maar in de grote vaarwegen wordt gestopt. Terwijl ook de verruiming van kleinere vaarwegen als de Dender economische perspectieven biedt.” De Piraat, een kempenaar van 50 bij 6,60 meter, vaart al twee jaar onder de Gabriëls-vlag. De Porrena is groter: 55 bij 7,20 meter. Het neemt 620.000 liter brandstof mee, maar ligt door zijn constructie minder diep in het water dan de kleinere Piraat. “De Porrena was oorspronkelijk een drogeladingschip”, vertelt Ignace Gabriëls. “Het werd in 1962 gebouwd en in 1963 omgebouwd tot een tanker en heeft acht ladingtanks in het ruim. Het schip beschikt over een dampretoursysteem en mag ook benzine vervoeren. Wij beperken ons tot diesel en gasolie.” Om piekmomenten op te vangen huurde Gabriëls de Porrena in het verleden op projectbasis. Onlangs kreeg de brandstoffenleverancier de kans het schip te kopen. “Een interessante optie, want schepen van dit type zijn bijna niet meer te krijgen. Ze worden simpelweg niet meer gebouwd. Wij hebben de Porrena aangepast en gemoderniseerd. Het heeft nu een hydraulisch hefbaar stuurhuis, zodat het onder de De Porrena past qua afmetingen nog net in de sluis van Denderbelle. (foto Gabriëls) spoorwegbrug van Oudegem kan doorvaren. Verder zitten er nieuwe motoren in en lieten we een boegschroef plaatsen. Daardoor kan de Porrena beter manoeuvreren.” Met de Porrena en de Piraat heeft Gabriëls voorlopig voldoende capaciteit voor de aanvoer van zijn eigen producten. In de zomer – een minder drukke tijd voor het bedrijf – kunnen de schepen eventueel ook opdrachten voor anderen aannemen. Sluis Denderbelle De sluis van Denderbelle, die de schepen passeren op hun weg naar Aalst, is 56 bij 7,50 meter. Daarmee is de Porrena het grootste schip dat op de Dender naar Aalst vaart. Al geruime tijd pleiten bedrijven in de regio voor een nieuwe en grotere sluis. Maar concrete plannen zijn er nog niet, betreurt Gabriëls. “Als deze sluis een beetje zou worden vergoot, kunnen wij hier met schepen van 1.350 ton varen, ook al is het in eerste instantie maar met eenrichtingsverkeer. Vorig jaar verscheen hierover een studie, maar sindsdien hebben we niets meer gehoord.” “Wij hopen dat de overheid ook de kleinere vaarwegen niet vergeet. Nu krijg je de indruk dat de middelen vooral naar de grote vaarwegen gaan zoals de Seine-Scheldeverbinding en de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. De gemeente Aalst zou graag een containerterminal voor kempenaars bouwen, maar ik vraag me af of dat haalbaar is. Ik denk dat er meer perspectieven zijn als hier grotere schepen kunnen varen.” In tijden waarin de ene nieuwbouw nog groter is dan de andere, raakt het kleine schip steeds verder in de verdrukking. Vooral in de tankvaart ziet het er somber uit, schetst Gabriëls. “In de droge lading heb je nog speciale projecten, zoals Waterslag, maar dat geldt niet voor de tankvaart.” Bij sommige raffinaderijen in de Antwerpse haven mogen wij met onze kempenaars gewoon niet meer binnen. De eisen van de industrie zijn enorm: het moet allemaal dubbelwandig en groot. Dat is ook de reden waarom wij voor een deel van onze bevoorrading zijn uitgeweken via het Albertkanaal naar Herentals. Daar kunnen we met de kempenaars nog wel terecht op de terminals.” De brandstofleverancier ziet zichzelf voor het blok geplaatst: “Als deze trend zich voortzet, zal er lading naar de weg verschuiven. Onze schepen transporteren 120 miljoen liter per jaar. Je hebt daar twintig vrachtwagens voor nodig. Meer vrachtvervoer via de weg is maatschappelijk niet gewenst. Wat is het alternatief? Moeten wij dan ons depot verhuizen? Al onze klanten zitten hier!” Brandstoffenleverancier Gabriëls vraagt niet als enige bedrijf in de regio om een nieuwe sluis. Vlakbij heeft Tate & Lyle onlangs als één van de weinige in België een vergunning gekregen voor de productie van bio-ethanol. Het bedrijf gaat 50 miljoen liter per jaar produceren. Een deel daarvan zou naar Rotterdam en Antwerpen kunnen worden verscheept. Dit is nieuw vervoer bovenop de huidige trafiek van meer dan 100.000 ton granen en zetmeel. Ook in de buurt transporteert het bedrijf De Witte zand en grind per binnenschip. In Herdersem zit een andere transporteur van zand en grind. En volgens Gabriëls zitten er nog wel wat ondernemers op de verruiming van de Dender te wachten. “Wij kunnen elk meer dan 100.000 ton per jaar op schepen zetten. Een groot deel daarvan gaat nu via de weg.” Gabriëls hoopt dat de overheid snel in actie komt: “Het gaat om zeven kilometer vaarweg waar enkele bochten en zwaaikommen moeten worden aangepast. Wij beseffen dat een nieuwe sluis geld kost, maar onbetaalbaar is dat niet. Je moet er ook rekening mee houden dat aan een dergelijk project nog jaren studie en planning vooraf gaan. Onze regio kampt sowieso met waterproblemen. Door defecten aan de stuw is het hier de laatste tijd al verschillende keren ondergelopen. Vroeg of laat is de sluis in Denderbelle aan een grondige renovatie toe. Het zou mooi zijn om dat met de uitbreiding te combineren. In de studie van vorig jaar was sprake van 2012. Het zal waarschijnlijk iets later worden. Het belangrijkste is echter dat die sluis er komt.” Hoe om te gaan met ‘hype’ dubbelwandigheid? “In andere branches vlogen de klachten je om de oren” DOOR SARAH DE PRETER De afdeling tankvaart van de VBR (lees: Karel Verberght) heeft stevig de tanden gezet in ‘het probleem’ enkelwandigheid en laat dat ook niet meer los. Na een ietwat frustrerende tankvaartbijeenkomst in Duisburg is het nu eindelijk tijd voor een tegengeluid, vindt Verberght. In Duisburg gaf BDB-president Gunther Jaegers een overzicht van de situatie in de Europese binnentankvaart. Het ziet er niet goed uit voor enkelwandige tankers, zoveel mag duidelijk zijn. Mond open doen Maar minstens even erg is volgens Verberght het volgende feit: “Er durft toch niemand zijn mond open te doen. Rederijen en bevrachters hoeden zich ervoor om ook maar één woord van kritiek te uiten aan het adres van partijen als BP. Het is slikken of stikken, zo lijkt het wel. Ik mis een tegengeluid.” “Bevriende deskundigen”, zoals Verberght zich graag uitdrukt in de communicatie met de pers, hebben daar een andere mening over. “Natuurlijk mag BP zélf beslissen welk schip het uitkiest. Maar de bedrijfstak op deze manier publiekelijk financiële schade toebrengen – dat kan niet.” “We hebben het wel over 90 procent van de Duitse tankvaartvloot! Wat zou er eigenlijk gebeuren als eigenaren van enkelwandige tankers massaal een klacht neerlegden op basis van de waardevermindering van hun schip en de gevolgen van lagere exploitatiecijfers vanaf begin 2008? Nu gebeurt er niets. Als andere branches iets gelijkaardigs zou overkomen, vlogen de claims je rond de oren.” Ecologische vervanging Daags na de bijeenkomst in Duisburg kwam de VBR-tankvaartafdeling met haar ‘ecologisch vervangingsprogramma’. Een idee voor eigenaren van enkelwandige tankers om hun lot zelf in handen te nemen. Uitgangspunt is dat nationale overheden subsidies kunnen verstrekken aan ondernemers die hun schip moderniseren en dus bijvoorbeeld een enkelwandige tanker laten ombouwen naar dubbelwandig. In Wallonië loopt momenteel zo’n subsidieronde, waar ondernemers uit andere Rijnoeverstaten volgens Verberght jaloers op kunnen zijn. Wie moderniseert, kan daarvoor 21 procent subsidie van de overheid krijgen. Alleen Waalse schippers profiteren – ook de Vlamingen pakken ernaast. “In Vlaanderen hadden wij in 2003 een soortgelijk programma, maar uiteindelijk heeft de tankvaart er geen enkel gebruik van gemaakt. Toen hádden we nog niet de sterke verhalen van de BP’s.” Ieder voor zich Maar het kán dus wel, en volgens Verberght zijn deze nationale subsidieprogramma’s volledig conform artikel 8 van de Europese regelgeving. “Het staat alle ondernemers vrij om bij hun eigen overheden te lobbyen voor óók zo’n programma. Bovendien kan elk land dan kijken wat het nodig heeft. Je moet ook rekening houden met je gabariet. Ik ben ervan overtuigd dat we in België geen behoefte hebben aan de megatankers die tegenwoordig gebouwd worden. Onze overheid heeft ook nadrukkelijk aangegeven in kleinere schepen te willen investeren. En je ziet wat er gebeurd is met de oud-voor-nieuw-regeling: iedereen moest een grote tanker hebben. Straks varen ze elkaar gewoon van de Rijn af.” Mooi dat de Walen kunnen moderniseren, maar hoe zit het eigenlijk in Vlaanderen? Maken ook Vlaamse tankvaartondernemers nog kans op een subsidieregeling? “We moeten eerst maar eens afwachten wat er met Naiades gebeurt. Naar wat ik hoor is de financiering daarvan door de lidstaten nog helemaal niet rond. Iedereen wil wel aan die reservepot, maar niemand is bereid mee te financieren. Zolang dat onduidelijk blijft, komt er ook gen nieuwe subsidieronde in Vlaanderen.”

Binnenvaartkrant