Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 56

De Binnenvaartkrant 56 25 september 2007 Rabobank Altena Werkendam Wij feliciteren Familie Hoogendoorn van harte met het ms Gratias

De Binnenvaartkrant 13 25 september 2007 Sophiatrappers stoppen ermee DOOR JO BINDELS De Sophiatrappers deden op hun ‘Ronde van Nederland’ Barge Terminal Born aan. Met de rit van 1200 kilometer, die meteen het einde van de wielerploeg markeerde, haalden ze 200.000 euro op voor diverse goede doelen. De finish was in Rotterdam tijdens de Wereldhavendagen. Het idee voor de fietsploeg van havenondernemers ontstond tijdens een vakantie van Gerard Baks en Peter Huijgen in 2002. Gelijkgezinden sloten zich aan en zo ontstond een fietsploeg op quasi-professionele basis, compleet met fietskleding, boetereglement, strak trainingsprogramma en mecaniciens. Zeven van de negen leden zijn directeur van of bekleden een leidinggevende functie bij een havenbedrijf in Rotterdam. Ze maken kilometers voor een goed doel: iets extra’s te doen voor zieke kinderen. Ondersteund zijn onder andere Dada, Pallieter, Doe Een Wens en het Sophia Kinderziekenhuis. Naar dit ziekenhuis kreeg de fietsploeg ook zijn naam. In de vijf jaar dat de Sophiatrappers hebben bestaan, fietsten ze tijdens koersen als de Amstel Gold Race, Luik-Bastenaken-Luik en Rotterdam-Basel met hulp van sponsors aanzienlijke geldbedragen bij elkaar. Dit jaar deed ook een damesteam mee (‘Tour Feminin’). De Ronde van Nederland, die langs havens als Amsterdam, Vlissingen en Born voerde, kreeg de naam ‘The Final Edition,’ want de Sophiatrappers houden op te bestaan. Gerard Baks (directeur Sportief) over die beslissing: “Twee belangrijk redenen hebben ons doen besluiten te stoppen: drukke werkzaamheden en de leeftijden van de Trappers. De jongste is 48, de oudste 63 jaar.” De Sophiatrappers bezochten op 6 september de Barge Terminal in Born. (foto Jo Bindels) In 2008 geen Maasbrachter Havendagen DOOR JO BINDELS Vol ongeloof, verbazing en hier en daar ook irritatie – vooral in Maasbracht – is gereageerd op het besluit van de sectie Havenondernemers van de Ondernemers Vereniging Maasbracht om de Maasbrachter Havendagen 2008 niet door te laten gaan. Voor 2009 en volgende jaren laat de sectie de mogelijkheid open om de draad weer op te pakken. De toekomst van de Havendagen na 2008 is echter ongewis. De Maasbrachter Havendagen, in 1987 gestart als Open Scheepvaartdagen, beleefden dit jaar hun 30- jarig bestaan. Aan de wieg van dit evenement stonden enthousiaste schippers, die varenden en walmensen dichter bij elkaar wilden brengen om meer begrip voor elkaar te kweken. Direct vanaf de start mochten de Scheepvaartdagen zich in een grote belangstelling verheugen. Veel schippers, ongeacht waar ze lagen, lieten zich deze dagen niet ontgaan en draaiden er zelfs hun hand niet voor om uit Basel naar Maasbracht te rijden om gezellig met collega’s, familieleden en bekenden bij te praten en feest te vieren. Jaarlijks bezochten tussen de 20.000 en 30.000 mensen de Scheepvaartdagen, die enkele jaren geleden werden omgedoopt in Maasbrachter Havendagen. In de loop der jaren werkten veel vrijwilligers mee aan het evenement. Nu ziet de organisatie zich toch geconfronteerd met een aantal problemen, die volgens Jo Houtermans, voorzitter van de sectie Havenondernemers en lid van het Comité Maasbrachter Havendagen, geen andere keus laten dan de Havendagen voor 2008 af te gelasten. Geen tijd Hij somt op welke combinatie van factoren hiertoe heeft geleid: “Op de eerste plaats de zeer moeizame sponsoring, ook al omdat het budget de laatste jaren is toegenomen. Dan het teruglopend aantal deelnemers tijdens de zaterdagmarkt. En hoewel er Maasbrachtse bedrijven zijn die al jaren een gewaardeerde bijdrage leveren door present te zijn op zaterdag, zijn er ook binnenvaartbedrijven in Maasbracht die we nog nooit gezien hebben en niet de moeite nemen om deel te nemen. Verder is een groot deel van de leden van het Comité naast vrijwilliger ook ondernemer. Om de Havendagen te organiseren en het hoge niveau te handhaven moet je ontzettend veel tijd investeren. Dat werd voor een aantal vrijwilligers-zakenmensen een steeds hogere drempel en zij hebben moeten besluiten om uit de organisatie te stappen.” “Een zoektocht naar vervangers heeft zo weinig respons opgeleverd dat wij een goede organisatie om de Havendagen op niveau te blijven organiseren niet kunnen garanderen. Daarom hebben wij moeten besluiten de Maasbrachter Havendagen in 2008 niet door te laten www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. Nieuw toegevoegd: • Cobra • Najade nu 798 schepen! Deze zomer beleefden de Maasbrachter Havendagen nog hun dertigste editie. (foto Jo Bindels) gaan. In plaats daarvan organiseren we wel een eendaags evenement. We willen in 2009 de draad weer oppakken, maar dat hangt natuurlijk ook af van de dan beschikbare mankracht.” Hard hoofd Cos Vissers, tot twee jaar terug betrokken bij de organisatie van de Havendagen spreekt, is teleurgesteld over het besluit. ‘Jammer dat dit evenement na dertig jaar ter ziele gaat. Ik kan niet begrijpen dat je met zijn allen niet op één lijn kunt komen. Ik geloof dat er te weinig saamhorigheid is en te weinig aandacht is voor nautische zaken.” Louk Ubben, ook jarenlang betrokken, betreurt de negatieve uitwerking voor Maasbracht. “Het is weer een verdere afbrokkeling van Maasbracht als centrum voor de binnenvaart. Ik vrees dat dit besluit ook het definitieve einde van de Havendagen heeft ingeluid, want ik heb er een hard hoofd in dat het nog lukt om in 2009 weer te starten.” Roelof Fransbergen, vijf jaar een van de stuwende krachten achter de Maasbrachter Havendagen, weet uit ervaring wat het betekent als je niet kunt beschikken over professionele mensen. “Het valt niet mee om de organisatie van de twee dagen in goede banen te leiden. Je moet een goed programma bedenken, nieuwe ideeën bedenken en uitwerken, sponsors benaderen om het financiële plaatje kloppend te krijgen. Wat ook mee speelt en zeker niet prettig is, zijn de vele commentaren van bezoekers en bijvoorbeeld de houding van de bezoekers die ‘s zondags geen entree willen betalen omdat zij vinden die ene euro beter te kunnen besteden.” Directeur Nico Hoogelander van Overvliet Assurantiemakelaars uit Rotterdam, vindt het teloorgaan van de Maasbrachter Havendagen een gemis.”Wij staan al 26 jaar met een stand op de Havendagen. Wij vonden meedoen belangrijk omdat wij veel klanten hebben in Maasbracht en omgeving, zoals schippers en binnenvaartbedrijven, en wij hechten aan informele contacten.” Wethouder Twan Huyskens van Maasgouw, met in zijn portefeuille onder meer Economie en Recreatie, betreurt het in hoge mate dat de Havendagen 2008 niet doorgaan. “Bijzonder jammer: een uniek evenement dreigt verloren te gaan. Ik kan begrip opbrengen voor het standpunt van de sectie Havenondernemers. Je doet het goed; anders kun je het beter niet doen. Ze organiseren wel een eendaags evenement; misschien de aanzet voor de herstart in 2009. Op korte termijn zal ik het voortouw nemen om samen met alle betrokkenen te bezien hoe dit prachtige evenement voor Maasbracht, de binnenvaart en de regio behouden kan blijven.” Dodelijk ongeval De Inspectie Verkeer en Waterstaat doet onderzoek naar een dodelijk ongeval aan boord van een Nederlandse sleepboot in de haven van Dubai dat vrijdag 14 september plaats vond. Een operations manager van een Nederlands bedrijf raakte bij het repareren van de elektrische installatie van een zoeklicht door nog onbekende oorzaak onwel en kwam ten val. Hij bleef hangen in zijn veiligheidsharnas en overleed later ter plaatse. Het onderzoek van de inspectie richt zich vooral op de directe oorzaak van het ongeval. Daarbij wordt ook het autopsierapport van de plaatselijke autoriteiten over de precieze doodsoorzaak in het onderzoek meegenomen.

Binnenvaartkrant