Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 5 25

De Binnenvaartkrant 5 25 september 2007 Eindelijk hoop voor tankvaart Na negen slechte maanden maakt de tankvaart zich op voor wat betere vrachtprijzen. De redenen daarvoor stemmen minder positief. Vooral de wachttijden (tot een week) bij de terminals onttrekken veel ruimte uit de markt. Maar ook het aanbod van minerale producten is de laatste weken gestegen. Daarmee steeg zeker in het ARA-gebied de vrachtprijs aanzienlijk. Naar Duitsland is de reactie van de markt minder onstuimig, hoewel naar Basel wel al zeker zeven Zwitserse frank meer werd betaald. Die prijs ligt nu rond de twintig frank per ton. De tendens is nog stijgend omdat het water op de Rijn zakt. Kaub stond maandagmorgen op 180 centimeter, maar wellicht zakt de pegel deze week verder. De hoop is gevestigd – en niet alleen voor de tankvaart – dat het een wat minder vochtig najaar zal zijn, waarmee de druk op de prijzen misschien aanhoudt. Prijzen Vorige week werd van Rotterdam naar Duisburg 3 euro betaald voor gasolie, van Antwerpen naar Rotterdam 2,15 en naar Maastricht 2,80. Gasolie van Antwerpen naar Trier betaalde 8 euro, van Amsterdam naar Frankfurt 8,50. Voor 2,15 werd diesel van Vlissingen naar Gent gevaren, benzine voor 4,25 van Lingen naar Minden. Chemielading ging voor 3,15 van Rotterdam en Moerdijk naar Antwerpen. Ook in de droge lading is voor veel schippers wat minder hoog water een uitkomst. De prijzen doen het niet onaardig. Maïs kwam de afgelopen week voor 9,80 van de Boven- Rijn naar Meppel en voor 8 en 6,35 euro naar Koog aan de Zaan; split voor 4,90 naar Nederhemert en grind voor 5,25 naar Nifterik. Van de Neckar naar Rotterdam werd 9 euro betaald voor Weiszenkleipellets in een klein schip. Van de Main naar Merksem voor tarwe 13,75. Kunstmest van Ludwigshafen ging voor 7 euro naar Antwerpen. Gerst ging van Kelheim naar Wageningen voor 13 euro, kali van Hanau naar Antwerpen voor 6,10. Tarwe kwam van de Main voor 12,50 naar Brussel. Moezel Op de Moezel is weinig te doen. Steentjes van Wellen kwamen voor 5 euro naar Kekerdom en Heijen. Een schipper ging opnieuw leeg de Moezel uit en pikte in Andernach voor 6,30 euro per ton rollen op met bestemming Antwerpen. Toonaarde van de Midden-Rijn naar Lobith betaalde 2,75 per ton, grind van de Beneden-Rijn naar Koudekerk aan de Rijn 3,75. Voor rollen van Andernach naar Rotterdam werd 4,50/4,80 betaald, voor split van Keulen naar Deventer 3,50. Naar de Franse Moezel ging kolen voor 8 euro van Rotterdam en Vlissingen, voor 9 euro van Born en voor 7,50 van Antwerpen. Voor buizen van Düsseldorf naar Antwerpen werd tussen 3,50 en 4,15 per scheepston betaald, voor rollen naar Moerdijk 3,50. Raapschroot van Neuss naar Javaseilles bracht 7,50 op. Voor grind van de Beneden-Rijn naar Groningen werd 4,75 betaald, naar Hoorn 3,50, en voor zand naar Oostende 4,50/4,75. Van de Ruhr naar Kallo ging rea-gips voor 2,65. Neckar en Main Staalplaten van Antwerpen gingen voor 11,60 naar Heilbronn, stoepranden voor 12 á 12,15 euro van Rotterdam naar Remseck, magnesiet voor 13,50 van Moerdijk naar Plochingen. Voor kunstmest van Dordrecht naar de Main werd 12,17 euro betaald. Kolen gingen voor 5,15 en 6 euro van Amsterdam naar Krotzenburg. Rijn Voor soja van Gent naar Hüningen werd 15 euro betaald. Cellulose van Terneuzen naar Birsfelden bracht 12 euro op, van Amsterdam naar Kehl 10 euro. Kolen van Rotterdam naar Birsfelden betaalden eveneens 10 euro per ton. Gerst ging voor 9,50 van Rotterdam naar Straatsbrug. Sojaschroot ging voor 11 euro van Amsterdam naar Worms, kolen voor 9,75 naar Altbach. Kunstmest van Ludwigshafen ging voor 8,25 opvarig naar Bazel. Zout van Delfzijl naar Leverkusen bracht 7,75 op, aluminium van Rotterdam naar Stürzelberg 5 euro. Kunstmest van Sluiskil naar Uentrop betaalde 7 euro. Mais ging van Rotterdam naar Neuss in een klein schip voor 6,20 euro, sojaschroot naar Düsseldorf voor 6,50. Van Rotterdam naar Duisburg werd voor rondstaal 3,95 betaald, voor erts 3,50. Kolen van Amsterdam gingen voor 5,50 naar Schmehausen, van Rotterdam naar Bergkamen voor 4,65, van Born naar Duisburg voor 2,85. Noord-Zuid Voor zout van Hengelo naar Kwaadmechelen werd 4/4,50 betaald. Tapiocapellets van Amsterdam naar Izegem gingen weg voor 6,25 euro, marmersplit van Rotterdam naar Lixhe voor 3,25. Van IJmuiden naar de Belgische Maas werd voor rollen 4,75 betaald. Soja ging van Gent naar Lochem voor 6,75. Voor tarwe van de Oise naar Leeuwarden werd 17,50 euro betaald. Binnenlands en kanalen Van het Mittellandkanaal naar Brussel werd voor tarwe 9,80 euro betaald, naar Merksem 8,50; voor kali naar Antwerpen 8 euro. Een klein schip kreeg 5,10 euro voor raapschroot van Neuss naar Dorsten, een ander 9 euro. Van Maagdenburg werd 8,75 betaald voor tarwe naar Delfzijl, raapschroot van Hamm naar Deventer bracht 5,25 op. Palm van Amsterdam naar Oldenburg in een klein schip bracht 7 euro op. Maïs van Rotterdam naar Drachten betaalde 4,50 euro, naar Weert 5,80, naar Utrecht 3,10 en naar Wageningen 3,40. Voor slakken van Vlissingen naar Sneek werd 4 euro betaald. Voor 3/3,20 ging kunstmest van Zwijndrecht naar Utrecht. Voor tarwe van Axel naar Weert in een klein schip werd 6,65 betaald. Grind van de Maas naar Amersfoort deed 3,80, naar Den Haag 2,80 euro per ton. Vrachtindicator Inmiddels doen 645 schippers mee aan het marktinformatiesysteem VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 25.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. MARKTINZICHT Internaten opnieuw op de barricaden DOOR COR SPEK Werkgevers NEVIS/CENSIS en werknemersorganisaties ABVA- KABO FNV, CNV Publieke Zaak en RMU luiden de noodklok over de problemen bij de schippersinternaten. Deden zij dat eerder in perscentrum Nieuwspoort, nu horen ook Tweede Kamerleden de klokken luiden. Een op 11 september aangeboden petitie wijst hen waar de klepel hangt. Oftewel: waar de schoen wringt. De schippersinternaten voelen zich door minister André Rouvoet (Ministerie voor Jeugd en Gezin) behandeld “als stiefkinderen”. Peter Vlok, directeur van Censis: “Op donderdag 6 september hebben we spoedoverleg gevoerd met ambtenaren van het Ministerie voor Jeugd en Gezin. Men houdt echter de boot af. Het overleg werd overschaduwd door een verkeerd beeld dat ambtenaren over onze sector hebben. Wij zijn geen kinderopvang, maar een zorginstelling waar huisvesting, verzorging en opvoeding centraal staan.” Doekje voor het bloeden Het verzoek om extra geld werd afgewezen. “Wel is men bereid de De schippersinternaten voelen zich door minister Rouvoet behandeld “als stiefkinderen”. (foto Eric Maas) subsidie vast te stellen voor twee jaar (was één jaar – red.) op basis van het kindertal per 15 september. Bij een dalend kindertal betekent dat extra budget. Voor 2008 komt dat neer op ongeveer 1,4 miljoen euro”, aldus Vlok. De sector ervaart dit aanbod als een doekje voor het bloeden. De internaten hebben structureel zeven miljoen euro extra nodig. Alleen op die manier kunnen de knelpunten in de zorg (vier miljoen) en de achterstand in salariëring ten opzichte van vergelijkbare sectoren (drie miljoen) worden opgelost. De sociale partners schrijven in de petitie: “Onze circa 600 medewerkers en de vereniging van ouders confronteren u als volksvertegenwoordigers met de sterk teruglopende kwaliteit van onze dienstverlening. De grenzen zijn bereikt en alle rek is eruit. Deze dramatische situatie leidt tot frustraties, demotivatie en vertrek van medewerkers die altijd zo loyaal zijn geweest, maar door de zware werkbelasting de schippersinternaten vaarwel zeggen. Het heeft gelukkig nog niet geleid tot ongelukken en ongevallen, maar als deze trend zich doorzet dan loopt ook deze sector onverantwoorde risico’s. Wij willen geen kinderen alleen moeten laten op een internaat. Wij willen geen onverantwoord aantal kinderen per groepsleider, maar wij worden daar door de financiering toe gedwongen. Dit moet ook voor u als Tweede Kamerleden reden zijn tot zorg!” Onacceptabel In opdracht van de sociale partners voerde de Human Capital Group een onderzoek uit naar de arbeidsvoorwaarden in de sector. Deze werden vergeleken met andere sectoren in het zorg- en welzijnsveld. De uitkomsten daarvan werden eerder tijdens een persconferentie in Perscentrum Nieuwspoort bekend gemaakt. Markant hierin zijn de salarissen van de pedagogisch medewerkers. Zij verdienen ten opzichte van de CAO Jeugdzorg een kleine 5.000 euro bruto per jaar minder. Werkgevers en werknemersorganisaties vinden dat “volstrekt onacceptabel”. Ook wil het ministerie een oplossing voor de wachtgeldproblematiek waarbij de financiële verantwoordelijkheid voor de wachtgelden bij de internaten komt te liggen. Dát gaat de sector te ver. Wel is men bereid tot overleg: “Maar duidelijk moet zijn hoe de financiering zal plaatsvinden. Wij kunnen geen wachtgeldverplichting op ons nemen van twee miljoen euro zonder de consequenties en voorwaarden te kennen. Dat zal ook binnen de sector met accountants en juristen moeten worden kortgesloten. Bij overname zal ook duidelijk moeten zijn wat de vergoeding is voor de uitvoeringskosten.” Wordt vervolgd. LADEN, LOSSEN, LADEN, LOSSEN... NAHEFFEN? Personeel inlenen zonder risico via www.oceanwidecrew.com

De Binnenvaartkrant 6 25 september 2007 Noord DORDRECHT Wantij Beneden-Merwede Lingesluis Helsluis Biesboschsluis Ottersluis WERKENDAM Spieringsluis Steurgat Boven-Merwede Dordtse Kil Nieuwe Merwede Ruigt of Reugt BIESBOSCHSLUISBRUG Amer Bergsche Maas Amertak = werkzaamheden = sluis HINDER BIESBOSCHSLUISBRUG WERKENDAM DONDERDAG 4 OKTOBER 08.00 UUR TOT EN MET WOENSDAG 5 DECEMBER 05.00 UUR WIJ BIEDEN: Een prettige werksfeer Goede Salariëring Zeer gevarieerd werk Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling Een uitdagende functie in een dynamische omgeving Goede secundaire arbeidsvoorwaarden (w.o. pensioen) WIJ VRAGEN: Het in het bezit hebben van een geldig groot vaarbewijs Het in het bezit hebben van een geldig marifoon certificaat Beschikken over basiscertificaat VCA Het in het bezit hebben van rijbewijs B Een technische opleiding te hebben gevolgd of op ander wijze blijk geven van een technische aanleg of belangstelling Het overweg kunnen met brand/lasapparatuur Beheersing van woord en geschrift in de Nederlandse taal Woonachtig in of in de omgeving van Rotterdam Flexibele opstelling qua werktijden in een 24/7 bedrijf Als schipper bent u niet alleen verantwoordelijk voor het varen maar ook voor de (onderhouds)-werkzaamheden aan boord en neemt actief deel aan de diverse andere werkzaamheden binnen het bedrijf. Bent u geïnteresseerd geraakt in deze uitdagende baan, stuur uw c.v. op of neem dan contact op met: W. SMIT B.V. Duik- & Bergingsbedrijf T.a.v. Dhr. M. Krul Waalhaven o.z. 151 3087 BM ROTTERDAM Tel. 010-4291233 krul@wsmit.com DUIK- & BERGINGSBEDRIJF W. SMIT B.V. ROTTERDAM Professionals in onderwaterwerk ! ZOEKT TER UITBREIDING VAN ONS TEAM, OP EEN VAN ONZE WERKSCHEPEN EEN GEMOTIVEERDE EN ENTHOUSIASTE: SCHIPPER (m/v) Rijkswaterstaat voert van donderdag 4 oktober 08.00 uur tot en met woensdag 5 december 05.00 uur werkzaamheden uit aan de Biesboschsluisbrug in Werkendam. In die periode dient scheepvaartverkeer rekening te houden met een vertraging die kan oplopen. Volledige scheepvaartstremming Donderdag 4 oktober 08.00 uur tot en met maandag 8 oktober 05.00 uur Donderdag 29 november 08.00 uur tot en met maandag 3 december 05.00 uur Beperkte scheepvaartstremming Donderdag 4 oktober 08.00 uur tot en met woensdag 5 december 05.00 uur Dit geldt voor schepen hoger dan het verschil tussen het waterpeil en 4,75 meter boven NAP, waarvan de mast niet omlaag kan. Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die zorgt dat verkeer en water op de nationale netwerken kunnen stromen en die werkt aan droge voeten en voldoende en schoon water. www.rijkswaterstaat.nl INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - RADIO - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) 10 nieuwe overalls 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@planet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl Gevraagd Echtpaar op beunschip, 1300 ton. Tel. 06-22988291 / 078-6411266 ondernemend schippersechtpaar of schipper met eigen personeel NEDERLAND MOET DOOR. SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 Gespecialiseerd in schroefballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen en GPS-sytemen, Importeur van Elca, OLP en Syst&matica systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Gevraagd op ms Cornelis R stuurman containervaart Rotterdam - Born, systeemvaart 2 wkn op 2 wkn af, ibv benodigde papieren, voor meer informatie kunt u contact opnemen met C. H. Ruytenberg 06-51513135

Binnenvaartkrant