Views
2 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 3 25

De Binnenvaartkrant 3 25 september 2007 Verbazing over officiële reden van stillegging Vervolg van de voorpagina Alex Durinck en Richard Kruisinga betreuren de gehele affaire maar zijn resoluut: “Mocht negatief op het bezwaarschrift worden beslist, dan gaan wij zeker in beroep. Niet alleen omdat het een principezaak voor ons is. We hebben door een en ander veel schade geleden, die thans al is begroot op minstens honderdduizend euro. Wat daarbij ook meespeelt, is dat het schip aanvankelijk werd stilgelegd wegens een gestelde overtreding van het ADNR. Maar eind juni ontvingen wij de schriftelijke beschikking van de staatssecretaris en daarin wordt nu een heel andere reden aangevoerd dan de eerst gestelde overtreding van het ADNR.” Marcel Kind van Transafe: “Als reden wordt nu opgegeven het aan boord ontbreken van stabiliteitsgegevens. Dat verbaasde ons echt omdat dit punt pas ter sprake kwam in de namiddag van maandag 4 juni.” Negatieve publiciteit Wat de eigenaren ook een doorn in het oog is, is de negatieve publiciteit die rond de stillegging over de Duricha was vrijgekomen. “We hebben een nieuw schip en zijn zeer serieus in onze bedrijfsvoering. Het is dan wrang als je in de landelijke media wordt afgeschilderd als een schip dat roekeloos te veel gevaarlijke goederen vervoert. Dat was niet goed voor ons imago, maar ook niet voor het imago van de hele sector.” De feiten: op zondagmorgen 3 juni 2007 werd bij de schutting van de Duricha door een medewerker van de Kreekraksluis geconstateerd dat er in het systeem van RWS iets niet duidelijk was over de gevaarlijke stoffen in de containers aan boord. Het KLPD en inspecteurs van IVW werden erbij gehaald. De Duricha werd stilgelegd wegens ‘vermoedelijke overtreding van het ADNR’; er zou 400 ton te veel aan ADNR-goederen aan boord zijn. Volgens de inspecteur mocht het schip slechts 1100 ton gevaarlijke stoffen vervoeren. Dat bleek later een vergissing, want het schip is dubbelwandig en heeft ‘onbeperkt ADNR’. Ook waren er opmerkingen over het stabiliteitsplan. Maar dat probleem was snel opgelost. Voor de gloednieuwe Duricha was nog niet de juiste software beschikbaar. Daarom was de software van een smaller schip gebruikt — opzettelijk, omdat dan de marge veel groter is. Een breder schip is stabieler. Niettemin werd de Duricha vastgehouden tot maandagavond en moest een schip worden besteld waarop de 400 ton ‘overtollige gevaarlijke stoffen’ konden worden overgeslagen. Dat was het kraanschip Mercurius Amsterdam. Dat schip is toen weliswaar gekomen, maar aan het eind van de 4e juni werd besloten dat de Duricha alsnog mocht vertrekken. Stabiliteitsplan Toen was het kwaad echter al geschied. De landelijke media hadden aandacht geschonken aan het ‘gifschip Duricha’. Twee dagen lang hadden de eigenaren van het schip en veiligheidsadviseur Marcel Kind voortdurend aan de inspectie en het KLPD proberen duidelijk te maken dat er voor wat betreft het ADNR niets aan de hand was. Marcel Kind: “Ik heb ze zelfs in een vroeg stadium de tekst van de laatste versie van het ADNR gestuurd – ook nog in het Duits – waarin staat dat een dubbelwandig schip onbeperkt ADNR heeft. De inspecteur die aan boord kwam, had een verouderde versie van het ADNR bij zich.” Aan het eind van de maandag werd stelde de inspectie vragen over het stabiliteitsplan. Kind: “We hebben het toen nog een keer handmatig nagerekend, maar alles klopte.” Dat verklaart de verbazing van de eigenaren toen zij eind juni de schriftelijke beschikking ontvingen waarin niet werd gesproken over de gevaarlijke stoffen aan boord, maar louter over dat stabiliteitsplan. Robert en Richard van ’t Zelfde en Marcel Kind hebben vervolgens een bezwaarschrift opgesteld van 23 pagina’s, waarin alles uit de doeken wordt gedaan. Ook zullen de eigenaren een schadeclaim indienen. Alexander Durinck: “We hebben de kosten van de Mercurius Amsterdam betaald en er zijn veel claims binnengekomen van verladers die hun containers vertraagd hebben ontvangen.” Geld voor binnenhavens Vervolg van de voorpagina Voor het wegwerken van achterstallig onderhoud is geen extra geld uitgetrokken, hoewel het voornemen is die operatie vier jaar eerder klaar te hebben: in 2016 in plaats van 2020. Concrete plannen ontbreken echter in de begroting. Volgens het COV is versnellen van de plannen echt noodzakelijk om de binnenvaart daadwerkelijk te stimuleren. Volgens de begroting voor 2008 draagt het Rijk bij aan de verruiming van de Zaan en de nieuwbouw van de Wilhelminasluis in Zaanstad, maar ook daar staan nog geen bedragen ingevuld. COV en staatssecretaris Huizinga spreken in oktober over het vaarwegenbeleid. Het CBRB mist in de begroting concrete "ambitieuze streefdoelen" om het voornemen duurzaam vervoer te stimuleren handen en voeten te geven. Weliswaar constateert het CBRB dat de randvoorwaarden voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte (45 procent van het inland vervoer moet over water worden gaan) wel van de stimulering uitgaan, maar er is geen sprake van invulling van dat voornemen. Nauw samen met de begroting voor de binnenvaart hangt de voorgenomen stimulering van de binnenhavens in Nederland. Daar wordt ook geld voor vrijgemaakt, al is ook hier niet bekend hoeveel. Dat zou moeten komen uit de 325 miljoen die extra ter beschikking komt voor de ontwikkeling van infrastructuur en (vaar)wegen voor de periode 2008- 2012. Boek over en voor de binnenvaart Oud-schipperse Geertje French (l) en sabeth, hoort u mij? Waarop ik Geertje schrijfster Meta Bison hebben een voorstelde dat als titel van het boek te boek samengesteld met verhalen over gebruiken.” het leven in de binnenvaart. Meta Bison – die al 24 boeken op haar naam woont tegenwoordig in Engeland. “Ik Geertje heeft zelf vroeger gevaren en heeft staan – wist niets van de binnenvaart. “Geertje heeft me in de binnenvaart samen willen stellen.” Ze droeg heb altijd een boek over de binnenvaart geduwd.” afgelopen woensdag bij de overhandiging van het eerste exemplaar aan Dus werd ze geconfronteerd met de eigenaardigheden van de sector. “Toen voorzitter Jos Hubens van Vereniging ik een verkeersleider hoorde zeggen De Binnenvaart een gedicht voor uit ‘Elisabeth, hoort u mij?’ dacht ik: 'Zo, het boek: “En je huivert in je roefje, die man kent die vrouw goed.' Maar terwijl het glaswerk aan diggelen toen bleek het de scheepsnaam te zijn. valt.” Elisabeth, hoort u mij? telt 168 Later lag ik een keer met koorts en ik pagina’s en is verschenen bij Uitgeverij Lanasta, hoorde steeds maar dat zinnetje: Eli- Emmen. GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl Ris en raarachtig Redt RIS de binnenvaart? Als een paraplu helpt tegen de klimaatverandering, dan redt RIS de binnenvaart. De River Information Services zijn een fenomeen. Er wordt het ene politieke succes na het andere mee geboekt. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag Europa is namelijk geweldig vóór de binnenvaart, want RIS krijgt alle steun van de Unie, er is zelfs geld beschikbaar en wie had dat gedacht na de liberalisering van de binnenvaart? Er hoeft immers niemand meer omgekocht te worden; dus waarom zou de EU nog geld uittrekken voor de binnenvaart? Toch doen ze het, vanwege RIS. Ik kom niet zo vaak in Brussel, maar ik denk dat het daar al een werkwoord is: Rissen. Geld uittrekken voor iets dat alleen op politiek niveau aanslaat, een goed idee lijkt (en ook ís) maar waar op de werkvloer de schouders over worden opgehaald. En de wenkbrauwen gefronst. Ergens in 1993 werd begonnen met RIS. Het Europese project INDRIS (inland navigation demonstrater for RIS) klonk al goed. Al waren de technieken misschien wat minder dan nu, de ideeën waren er wel, vooral in de hoek van fanatieke techneuten. En in die hoek is het eigenlijk altijd blijven hangen. Na de demonstraties volgde het project Compris (Consortium Operational Management Platform RIS). Daarna een richtlijn en nu wordt RIS in alle landen van de Unie geïmplementeerd (Iris). Nog steeds is het echter voor de meeste mensen abracadabra en wordt dat gedoe met die elektronische grappenmakerij vooral gezien als een inbreuk op de privacy. Dat raakt net zo goed kant noch wal als het zaligmakende karakter dat de politiek eraan toekent. Voor politici is het een ontsnapping, want zolang je over elektronische toepassingen praat, hoef je het niet over verladerskeuze of achterstallig onderhoud van vaarwegen te hebben. Het ene is politiek gevoelig en het andere onbetaalbaar. RIS is onvermijdelijk. Volgend jaar is de elektronische melding van gevaarlijke stoffen in containers verplicht, AIS wordt na 2009 verplicht en op den duur kun je ook alleen nog maar via internet aan de scheepvaartberichten komen. Tot die tijd kun je het vrijblijvend proberen en eraan wennen. Je zult zien dat die foefjes verdraaid handig zijn en blijkt het water minder koud. Dus oké, RIS als paraplu tegen de klimaatverandering is wel heel mager. Laten we het houden op een dijkophoging. Maar een dijkophoging stopt ook absoluut de verhoging van het zeeniveau niet. Je houdt wel langer droge voeten.

De Binnenvaartkrant 4 25 september 2007 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. SLOWAKISCHE UND TSJECHISCHE Deckmänner, Matrosen und Steuermänner suchen arbeit. Tel. 0042-1903453157, fax 0042-1347726334 GEZOCHT VOLMATROOS voor mts 1000 ton, 2wk op/2wk af, kost en reizen vrij Tel.06-11103070 of 0162-435775 ZELFSTANDIGE SCHIPPER 39 jr zoekt schip om op te varen, procenten huurkoop, alles bespreekbaar Tel.nr. 06-15890052 TE KOOP: AFMEERPONTON lang 23mtr x br. 4.80mtr, met afmeerpalen, ± 100m3 opslagruimte benedendeks 06-51606455 TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Tel. 078-6121246 06-55195004 GEVRAAGD MATROOS op mts Westland 2 wk op/ 2 wk af Tel. 06-54308767 GEVRAAGD Matroos voor de mts Almira Tel. 06-22154684 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 GEVRAAGD MATROOS Ned., voor nieuw RVS-tanker ibv dienstb., ADNR, 14/14 Tel. 06-53957314 TE KOOP: 2x Iveco generatorsets, watergekoeld 40 kVA, nieuw prijs 7300,- euro per stuk Delta Kust Scheepsdieselmotoren Tel. 0113-229357 of 06-55191208 TE KOOP: Scania DS14 388pk bij 1800 toeren, 1000 uur na revisie € 8000,- Inlichtingen 06-55191208 TE KOOP: Luxe appartement met garage, kantoorruimte in gewilde wijk v. Capelle a/d IJssel, nabij ziekenhuis, opp. 125 m2, prijs € 285.000 k.k. extra garage € 32.000 Tel. 010-4472744 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carla 1 x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Lumara 1x matroos i.b.v. dienstboek, 2 jaar vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jori-Jan 1x matr. i. b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jori-Jan 1x lichtmatr. i.b.v. dienstboek, vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Singa 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jaar vaartijd, vlgt cursus matroos, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Wijkerzand 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. Vlgt cursus matr. min. 2 jr vaartijd, vaar/verl. i.o. vlgns CAO Tel. 015-2578294 GEZOCHT SCHIPPERSECHTPAAR voor op binnenvaartschip ibv Rijnpatent en diverse papieren. Intresse bel! Tel. 06-53805554 GEZOCHT Op ms Toros, int. vaart ( bij gezin met 2 kinderen), nette (licht-) matr., ca. 18 jr, loon en vrije tijd in overleg. Tel. 0049-1716054891 BENT U OPZOEK NAAR VERVANGING van vakantie of ziek personeel of tijdelijk Bel dan met 06-15941994, tarief beschikbaar GEVRAAGD: Matroos i.b.v. dienstboekje op ms 2400 ton, int. vaart, zondag niet varen. 06-53596176 of 0049- 15114248281 GEZOCHT matrozen voor containerschip Tel. 0031-(0)617157160/ 0032-(0)472447797 GEVRAAGD KAPITEINS Wegens uitbreiding van onze vloot zoeken wij Kapiteins met bunkerervaring, aantrekkelijke loon voorwaarden, 1 week op/1 week af Contact 0035-226190446 GEVRAAGD VOLMATROOS Omg. R’dam weekend vrij, liefst woonachtig rond R’dam Tel. 06-51434149 GEVRAAGD MATROOS Voor zand/grind vaart, weekend vrij Bel 06-50957572 GEVRAAGD STUURMAN Kvb “Eternity”, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-24592060 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. Laborieux 1x lichtmatroos i.b.v. dienstb., vlgt cursus, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 0527-690032 GEZOCHT: STUURMAN/ KAPITEIN Met vaarbewijs en ADNRpatent voor mcs Cetus, Meerhout-ARA (10 op/10 af) Tel. 0032-473201536 TE KOOP STEILSTEVEN 16m l, 3,30m b, 1m diep, inruil groter mogelijk. Vr.pr. € 75.000,- vakrapport en meetbrief aanwezig Tel. 06-23225440 LOTSENDIENST (D), Patent bis Mannheim, zuverlässig und günstig. Tel. +49-1733670725 GEZOCHT Bevrachtingsboekjes met bevrachtingszegels, oude grote visvergunningen Tel.079-3423120 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht Binnenvaartkrant online! www.binnenvaartkrant.nl www.vlootschouw.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.600,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Gevraagd Stuurman met dienstboekje (NL) en matroos (NL) Bozagro Marine Services BV Ervaren in alle voorkomende scheepsreparatiewerkzaamheden, nieuwbouw en verbouwingen www.bozagro.nl Gezocht zo spoedig mogelijk 2e kapitein i.b.v. alle papieren, liefst C-certificaat, 14/14, eten en reizen vrij. Tel. 06 - 22 50 30 17 of 06 - 12 91 05 71 t.a.v. dhr. Feenstra. Gevraagd: Kapitein voor een van onze koppelverbanden. Systeem 14/14. Ook ZZP. Tel. 0654752281 of 0651105983. www.huizinga-snijder.nl TOS zoekt kapiteins, stuurlieden met of zonder patent en (vol)matrozen in bezit van dienstboekje. Kijk voor alle actuele vacatures op onze site of bel ons! (+31)10 - 436 62 93 Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam (+31)118 - 44 09 11 (+420)412 - 510 181 (+48)58 - 783 03 80 info@tos.nl www.tos.nl op mts “Majestic” 14 dgn op / 14 dgn af. Loon n.o.t.k. Tel 06-53976356/ 0049-1716065931 Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL 078 - 6840112 MAIL. IDZENGA@WEIDZ.NL Na een geslaagd startjaar zijn we vol vertrouwen het jaar 2007 ingegaan en mede vanwege de goede vooruitzichten zijn we nog steeds op zoek naar : • Vrachtschepen voor onze droge lading • Beunschepen voor zand- en baggerwerken • Semi-beunschepen voor beide Onze voorkeur gaat uit naar een langdurige samenwerking Gevraagd: (licht) Matroos op ms Glissando. Int. vaart. Tel. 0653-534774 of 0049-172-627 87 43 (Fam. Hoogendoorn) Gezocht ervaren kapitein Voor MTS ST.RITA (2991 Ton) In bezit zijn van: Adnr, Rijnpatent tot Mannheim, dienstregeling: 14 dagen op/14 dagen af Tel. 0032-475945434 Oceanwide Netherlands heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, matrozen en lichtmatrozen. Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! Voor meer informatie 0118 - 429516 of 06 - 133 70 771

Binnenvaartkrant