Views
2 years ago

2007-19

  • Text
  • Jaar
  • September
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Onze
  • Meter

De Binnenvaartkrant 4 11

De Binnenvaartkrant 4 11 september 2007 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Te Koop: - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl mts Vopak Rowland TE KOOP rondspant kotter ontwerp De Vries Lentsch, bouwjaar 1977, L 11.40 x B 3.60 x D 1.40, motor 80 pk Samofa, boegschroef, radar, stuurautomaat, nieuwe stoffering, vraagprijs € 98.500,00. Tel. 06-51353828 BIEDT ZICH AAN: kapt. M Rijnpatent, stman m Patent + ADNR en 2 volmatrozen om als ploegje op tanker te varen voor ± 1 jaar. Vaarsysteem 14/14 of 21/21. Tel: 06-13738532/ 0049- 1749265637 GEVRAAGD BUNKERSCHIPPER ibv ADNR, radarpatent en vaarbewijzen op bunkerschip van 3.000 ton, werkzaamheden: het bunkeren van zeeschepen en transporten in ARA-gebied, 2 wkn op/2 wkn af. Tel. +32(0)3-2367456 TE KOOP PONTON l: 30 mtr./ breedte 4.5 mtr./ h. 0.8 mtr. Vaste prijs : € 14.500,- Moet snel weg. Tel. 06-55826463, R. van Vliet Bj. 2005, afm. 81,20 x 10,20 x 3,20 m. 1700 ton, RVS tanks. Gunstige prijs met aantrekkelijke financierings mogelijkheden GEZOCHT STUURMAN/ 2e Kapitein voor kvb. Vaarschema 7/7, Rijnpatent, radar, marifoon Tel. 06-53652936 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP STEILSTEVEN 16m l, 3,30m b, 1m diep, inruil groter mogelijk. Vr.pr. € 75.000,- vakrapport en meetbrief aanwezig Tel. 06-23225440 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 TE KOOP AANGEBODEN varend woonschip 22 x 4,10 Eureka Vreeswijk Tel. 030-6061701 www.katwijker.tk GEZOCHT VOLMATROOS voor mts 1000 ton, 2wk op/2wk af, kost en reizen vrij Tel. 06-11103070 of 0162-435775 SCHIP TE TRANSPORTEN? www.schepentransport.nl Tel: 06-52630115 Jan te Siepe GEVRAAGD deksman voor ms Valé, beloning vlgns CAO, internationale vaart. Tel: 06-53925601 GEZOCHT/GEVRAAGD Vrachtschip < 55m., verdere wensen: stalen vloer, autokraan, nautisch goed onderhouden, snelloper Voor info tel. 06-15413936 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 GEVRAAGD ter bemiddeling Ierse/ Engelse markt: (ex)- beroepsvaartschepen ook opknappers www.ventura-marine.eu tel. 06-54956692 TE KOOP: AFMEERPONTON lang 23mtr x br. 4.80mtr, met afmeerpalen, ± 100m3 opslagruimte benedendeks 06-51606455 Vrijblijvend aangeboden: Nieuwbouw MCS 110 x 11,45 x 3,85 type De Waardt, bouwwerf Polen. Vertegenwoordigd door: MBS “ZANDKREEK” 724 TON, BJR. 1961, 62 X 7,24 X 2,59. MOTOR SCANIA 400 PK BJR. 2006. MBS “DUZO” 755 TON, BR. 1966, 62 X 7,18 X 2,73. MOTOR CUMMINS 640 PK BJR. 1996, REV. 2006. MBS “SECUNDA” 890 TON, BJR. 1966, 70 X 7,20 X 2,76. MOTOR CAT 487 PK BJR. 2006 + TWIN DISC. MVS “LA PRIMAVERA” 1062 TON, BJR. 1958, 80 X 8,20 X 2,51. MOTOR GM 730 PK BJR. 1996. MVS “DINERO” 1488 TON, BJR. 1957, 85 X 10,00 X 2,85. MOTOREN 2 X CAT 644 PK BJR. 2005 / 2006. MVS “LEAN” 1825 TON, BJR. 1961, 100 X 9,55 X 2,87. MOTOREN 2 X CAT 730 PK BJR. 2007. MVS “WILJETTE” 2462 TON, BJR. 1980, 105 X 10,50 X 3,17. MOTOR 1300 PK DEUTZ BJR. 1980, REV. 2001. GEVRAAGD VOLMATROOS Omg. R’dam weekend vrij, liefst woonachtig rond R’dam Tel. 06-51434149 TE KOOP: Ponton 20x10m, SI gekeurd, spudpalen afm. ± 12000 x 500mm. Vraagprijs € 45.000 excl. Info: J. Talsma Tel. 06-17234948 GEVRAAGD MATROOS op mts Westland 2 wk op/ 2 wk af Tel. 06-54308767 O OOSSE Maritiem B.V. TE KOOP GEVRAAGD STUURMAN op kvb, vaargebied Moezel/ Rijn, ervaring niet vereist, patent niet nodig, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0031-623666587 of 0049-1716019529 TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 06-55195004 Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 135x14.20x4.80m levertijd juni 2008 NIEUWBOUW CHINA afm. 135x14.20x4.80m levertijd juni 2009 NIEUWBOUW RUSLAND Afm. 110x11.45x3.65m levertijd juni 2008 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 110x11.45x3.65m ( compleet ) levertijd nov 2008` NIEUWBOUW CHINA Afm 110x11.45x3.65m levertijd mei 2008 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956, afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken ,kopschroef. MVS 1821 ton, bj.1964, afm. 95x9.50x2.88m 2x 600 pk Cummins, bj.1999 ,containerstuurhut,alu luiken,kopschroef. MVS 1701 ton,bj 1980,afm. 86x9.50x3.03m 940 pk BAM Deutz, alu luiken,kopschroef. MVS 1054 ton, bj. 1964, afm. 73x8.20x2.72m 800 pk MWM ,alu luiken, kopschroef. Duwboot, bj.1927 /1954,afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche. MTS 3000 ton, bj. 1982, afm. 110x11x3.55m 1775 pk Cat bj 2004, 4200 cub inhoud. W.L.A. DE BOT & DTR. REGISTERED SHIPBROKER ® ook voor Kadasteroverdracht Div. Motorschepen 300 / 7000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten - Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken Partyboten - Dekschuiten - pontons Elevatorbakken - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl TE KOOP: MS 3200 T BJ. 2003 - 110 X 11.45 M. 2 X 900 PK. GEVRAAGD: Sleepschip min. 1300 t - Duwbak 3 / 4000 t Duwboot ca. 1000 PK hoogte 4 / 4.50 m. - Mtankschip ca. 3000 t bj. na 1990 - MS 86 x 9.50 bj. na 1990 - MS 105 x 10.50 m. na 1990 - Ponton ca. 20 x4 m. DE "PARAMOUNT" REÜNIE wordt op veler verzoek weer georganiseerd op 3 november 2007 a.b. van MPS "De TOURMALIJN" PLANNEN OM OOK TE KOMEN?? Infomeer: (beter vroeg dan laat) DEELNAMEPRIJS 55.00 P.P. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen M: 06-53185636 K: 06-10977351 E: info@ldewaardt.nl W: www.ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. ONZE NAAM IS BEKEND, ONS LADINGPAKKET GEVARIEERD: Bel een van onze medewerkers voor informatie onder de navolgende nummers : Rijn/Moezel/Neckar Main/Donau N.Duitse kanalen Het organisteren van dit evenement vergt veel planning, doe uw definitieve aanmelding zo snel mogenlijk!! AANMELDEN ... DOE HET NU!!!!!! Fam. Timmer Fam. Hut Tel.: 078-61988424 - M.: 0647-822263 T.: 0180-463606 - M.: 0655-944454 Stenenkamer 18, 3323 KP Zwijndrecht Werfkade 33, 2987 RH Ridderkerk www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 5 11 september 2007 Drogelading-markt in evenwicht In de droge lading lijkt de markt in evenwicht. In de tankvaart is het nog steeds ploeteren, al is er sprake van een zeer lichte toename in de vraag naar tankers. Onzeker is of dat wordt veroorzaakt door de weer groeiende wachttijden bij de terminals of dat die wachttijden het gevolg zijn van een togenomen activiteit in de tankvaart. Het water is wel wat gezakt maar niet genoeg om al te dramatische effecten op de vrachtprijzen te veroorzaken. In feite is de situatie vrij vlak. Er zijn genoeg schepen en er is genoeg lading, maar er is geen druk op de prijs zodat een schipper die wat meer vraagt, eenvoudig niet aan de reis komt. Hetzelfde geldt voor de bevrachter die te weinig biedt voor een reis, want die zal geen schip vinden. Vrachtindex Op de Boven-Rijn was de afgelopen week werk genoeg. Een schipper werd benaderd door onbekende bevrachters en nam een reis maïs aan van de Franse Boven-Rijn naar Zwartenberg voor 9,50 euro per ton. Naar Wageningen en Lochem/ Delden werd 8,50 betaald, naar Bergen op Zoom 6,50 euro. Mout ging voor 9,40 euro naar Den Bosch. Voor tarwe van de Duitse Boven-Rijn naar Brussel werd 10,55 euro betaald. Van de Boven-Rijn werd grind geladen voor Bergum à 6,25 euro, voor 5 euro naar Arkel en voor Wageningen à 4 euro per ton. Zout van de Neckar naar Wesseling deed 4,50 euro per ton, gipssteentjes naar IJmuiden 6 euro. Ook in de omgeving Mannheim is veel werk. Tarwe kwam voor 8 euro naar Wormerveer, raapschroot voor 7 euro naar Utrecht. Kunstmest van Ludwigshafen naar het Mittellandkanaal betaalde 7,80 euro, naar Worms en Krefeld 5 euro, naar Antwerpen 6 euro. Van de Oostenrijkse Donau ging kunstmest voor 7 euro naar Nürnberg. Tarwe van het Main-Donaukanaal naar Rotterdam bracht 12,50 euro op, evenveel als van Regensburg naar Merksem. Bietenpulp van Regensburg naar Oss bracht 14 euro op. Een schipper nam zonder veel leegvaart en direct aansluitend kali mee van de Main naar Antwerpen voor 5 euro, naar Axelse Sassing werd 8,65 betaald. Een schipper kwam met staal van de Saar voor Nederlandse bestemmingen; ondanks garanties werd hij pas dagen later geladen voor 5,50 euro. Voor 4,25 ging staal van Dillingen naar Antwerpen. Van de Franse Moezel kwam brouwgerst voor 7 euro naar Gelsenkirchen en gerst voor 5 euro naar Mülheim a/d Ruhr, naar Mannheim werd 7 euro betaald voor raapschroot. Ijzer van Thionville naar Antwerpen bracht 5,40 op. Voor coils van de Ruhr naar Rotterdam werd 2,30 euro betaald (naar Antwerpen 3 euro), voor raapschroot van Neuss naar Genemuiden 5,25. Grind ging van de Beneden-Rijn ging met een kleiner schip voor 7,25 euro naar Assen; omdat er geen ander schip te krijgen was kwam de schipper leeg op vanuit Friesland. Lava van Andernach naar Krimpen a/d IJssel betaalde 2,75 euro per ton. Split ging voor 3,60 van Keulen naar Deventer. In Gent was werk tegen goede vrachten. Naar Wageningen en Kampen werd 5,25 euro betaald, naar de Nederlandse Maas betaalde men 6,10 euro. Rollen van Gent naar de Midden-Rijn deden 5 euro per ton, van Antwerpen naar Maastricht 3 euro en naar Dortmund 6,75. Voor zinkerts van Antwerpen naar Datteln werd 4,25 euro betaald. Binnenlands ging tarwe van Axel naar Bergen op Zoom voor 3,25 euro. Een kleinere partij gerst van Schiedam naar Lieshout bracht 5,55 euro per ton op, maïs van Rotterdam naar Oss 3,25. Kunstmest van IJmuiden naar Oldenburg bracht 6,40 euro op. Van Amsterdam werd 7 euro betaald voor sojapellets naar Oldenburg, 4,65 voor kolen naar Werne/Bergkamen. Sojapellets van Rotterdam naar Bremen deden 10,20 euro in een kleinere partij, palmschroot naar Oldenburg 7,25. IJzer van Rotterdam ging voor 6 euro naar Lünen, kaolien voor 6,50 naar Dortmund en voor 4 euro naar Antwerpen. Sojaschroot naar Dorsten betaalde 5,70 euro. Na drie dagen bellen ging een 4.000-tonner met 1.000 ton staal te weinig van Rotterdam naar Duisburg voor 3,50 euro. Ook te klein was een partij citruspellets van Amsterdam die voor 5,85 euro naar Neuss ging. Een dubbeltje meer deden sojapellets naar Neuss. Niet denderend, vond de schipper. Voor sojaschroot naar Düsseldorf werd 6 euro betaald, naar Stuttgart 12,50. Voor kolen van de EMO naar Thionville en Mondelange werd 7,75 betaald (8 euro vanaf Gent), naar Blénod 8,25, naar Birsfelden 9/9,25 euro. Erts van Antwerpen naar Richemont betaalde 7,50 euro per ton, evenveel als kolen naar Dillingen. In de tankvaart blijft het hard ploeteren voor weinig: gasolie ging van Rotterdam naar Trier voor 7, vanaf Antwerpen voor 7,50 euro. Naar de Main werd 7,50 betaald en van Antwerpen naar Basel 7,31 euro. Van Antwerpen naar Rotterdam leverde 1,40 euro op, benzine naar Amsterdam betaalde 2 euro per ton. Vrachtindicator Inmiddels doen 645 schippers mee aan het marktinformatiesysteem VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 25.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. MARKTINZICHT “Bij de huidige vrachten is één cent per ton al te veel gevraagd” Vervolg van pagina 3 De leeftijd van het schip speelt een minder grote rol bij de ombouw naar drogeladingschip, maar er zijn andere problemen van meer technische aard. Het dek van een tanker heeft een functie in de stevigheid van het schip. Ook voor de droge lading wordt tegenwoordig een dubbele wand verlangd. Dat heeft weer een voordeel voor de sterkte van het schip en de ruimte tussen de wanden kan bovendien worden benut voor het ballastsysteem. Het heeft ook een nadeel. Renner rekende voor dat met de dubbele wand een gangbare tanker net dertig centimeter tekort komt voor bijvoorbeeld het vervoer van vier containers naast elkaar. Hij hield trouwens vol dat er een markt zal blijven voor enkelwandige schepen. Al eerder had dr. Jaegers echter gesteld dat zelfs voor op het oog onschuldige producten zoals eetbare oliën en melk op den duur dubbele wanden worden verlangd, omdat die nu eenmaal het milieu kunnen beschadigen. Wettelijk gezien zou de overgang van enkelwandig naar dubbelwandig voor het grootste dele van de tankvaart pas in 2018 haar beslag krijgen. Jaegers: “Je moet realistisch zijn. Na die datum blijft er heel weinig lading over voor enkelwandige tankers.” Een uitzonderlijk volle zaal in Haus Rhein luistert aandachtig naar het betoog van dr. Gunther Jaegers. Solidair Dr. Kurt Schrömgens – oud-voorzitter van de BdS (Bundesverband der Selbständigen) afdeling Binnenschifffahrt en reder met containerschepen – keek vanuit de droge lading naar de situatie in de tankvaart en vroeg zich hardop af of er geen mogelijkheden waren als sector zelf een sanering te financieren door het instellen van een ‘solidariteitsfonds’. “Voor hooguit dertig eurocent per ton kan de sector een sloopregeling financieren voor de oude, enkelwandige tankers.” Schrömgens’ idee werd met applaus ontvangen. Jaegers was er echter sceptisch over. “Bij de huidige vrachten is één cent per ton al teveel gevraagd.” Bovendien is er bij de eigenaren van dubbelwandige tankers bijzonder weinig animo om solidair te zijn met de mensen die niet zoals zij hun nek hebben uitgestoken door bijtijds in nieuwe, dubbelwandige schepen te investeren. Jaegers: “Drie jaar geleden was er een gelegenheid om het geld uit het reservefonds te gebruiken om de oudste enkelwandige schepen te slopen. Dat had zeker gewerkt. Als we als branche toen ‘ja’ hadden gezegd, hadden we nu minder problemen gehad.” Volgens hem heeft het Nederlandse CBRB een dergelijke regeling tegengehouden. CBRB-secretaris Jan Vogelaar diende Jaegers van repliek: “De leden van het CBRB die dubbelwandige tankers lieten bouwen, voelden er niets voor om concurrenten 400.000 euro cadeau te doen. Maar dat was een andere situatie dan nu. Toen was het moeilijk een enkelwandige tanker te vinden voor dat bedrag. Daar komt bij dat er een mogelijkheid is dat je zeer oude schepen uit de markt gaat halen die er helemaal niet actief in zijn maar worden geactiveerd om een slooppremie binnen te halen.” Belgisch tankvaartvertegenwoordiger en bestuurslid van de VBR Karel Verberght vindt dat eigenaren van dubbelwandige tankers ook voordeel hebben als de enkelwandige schepen worden gesloopt. Volgens Jaegers is het mogelijk geld uit het reservefonds te benutten voor de sloop van enkelwandige tankers mits dat geld wordt geïnvesteerd in nieuwe, dubbelwandige schepen, omdat daarmee wordt voldaan aan het criterium van ‘vlootvernieuwing’. Dat de oude oud-voor-nieuw-regeling uit de negentiger jaren opnieuw kan worden geactiveerd omdat er sprake zou zijn van een crisis in de tankvaart, lijkt hem minder waarschijnlijk. “Een jaar met weinig laag water en slechte vrachtprijzen veroorzaakt nog geen crisis. Dan maak je je belachelijk als sector.” ... vandaar onze flexibiliteit!

De Binnenvaartkrant