Views
4 years ago

2007-19

  • Text
  • Jaar
  • September
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Onze
  • Meter

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 11 september 2007

De Binnenvaartkrant 33 11 september 2007 Varende dagbesteding dementerende schippers blijkt groot succes Zorgschip zoekt verder na afgeketste aankoop DOOR COR SPEK In mei 2006 kwam het Zorgschip in de vaart. Oud-schippers die lijden aan Alzheimer kunnen inschepen voor een dagtrip op het water. Initiatiefnemer Klaas Berghuis, voorzitter van stichting Het Zorgschip, wilde onderzoeken of iemand met een schippersverleden beter af is op het water dan in een zorgtehuis. Het experiment is meer dan geslaagd, de stichting opgericht…alleen is er nog geen eigen schip. Een zorgboerderij is een functionerende boerderij waar verschillende doelgroepen, ondanks hun ziekte of handicap, hun dagbesteding hebben. Vanuit dat gegeven ontsproot de gedachte aan een zorgschip. Klaas Berghuis (58) is directeur van het woon- en zorgcentrum De Esdoorn in Zwolle. Vanuit die hoedanigheid heeft hij alles te maken met ouderenzorg. Hij merkte bij meerdere oud-binnenvaarders dat zij het in het verzorgingstehuis minder naar hun zin hebben. “Deze schippers leefden op het water. Wat hebben deze mensen met steen? In een verzorgingshuis is de aantasting van hun zelfstandigheid heel groot. Door de dementie verslechtert ook het sociaal functioneren. En door het ontbreken van de eigen leefomgeving komen zij in een isolement te zitten. Wij hebben ons afgevraagd of we hen niet terug konden brengen naar hun belevingswereld.” Berghuis speelde al langer met het plan: “Dan moet je het op een gegeven moment uit je kop zetten of doorzetten. Het werd het laatste.” Wonderen Berghuis zette het subsidietraject in beweging en ging de weg op van de ambtelijke molens. Het bureaucratisch apparaat reageerde verdeeld: “Niet goed, niet wetenschappelijk, te breed.” Berghuis liet zich niet uit het veld slaan en vond gehoor bij de Provincie Overijssel. Een bedrag van 30.000 euro werd toegezegd om het plan te ontwikkelen, te testen en uit te voeren. Berghuis: “Daar waren we heel blij mee, maar het was te weinig voor een schip met bemanning. Er was dus een tweede subsidiegever nodig voor verzorging, activiteitenbegeleiding en catering. Alzheimer Nederland kwam toen met een aanvullend bedrag van 15.000 euro.” Met enkele proefvaarten aan boord van het mps Carolina van rederij Randmeer ging het project in mei 2006 van start. De resultaten waren direct verbluffend, aldus de enthousiaste voorzitter. “De oudschippers zagen hún wereld aan zich voorbij glijden en er kwamen heel veel herinneringen naar boven. Het waren fantastische weken. Alleen al de geur van het water deed wonderen. Mensen die als kasplantjes leefden, fleurden helemaal op. Patiënten, slecht ter been, liepen na drie dagen zelfstandig de trap op. Zo levendig als wat. Een man die amper een kopje koffie kon vasthouden, legde binnen enkele seconden een ingewikkelde knoop.” Ondertussen werd Stichting Het Zorgschip opgericht met aan het roer onder meer bekende binnenvaartnamen als Rinus de Korte (voorzitter EBU) en Lenie Toorenburg (Koninklijke Schuttevaer). De stichting stelt zich ten doel dagverzorging te bieden aan dementerende mensen uit de binnenvaart. Klaas Berghuis: ”We zoeken een geschikt schip voor dagbesteding voor oudschippers met een dementie-syndroom.” (foto TekstAtelier) Afgezien van overname “Hiervoor moet er een schip beschikbaar zijn voor twaalf tot vijftien dementerende ouderen. Dit schip dient te kunnen varen en er zullen regelmatig vaartochten mee gehouden worden. In principe dient dit schip vijf dagen per week, minimaal acht uur per dag beschikbaar te zijn.” Op dit moment wordt er, als het schip beschikbaar is, gevaren op de Terra Nova van de Vereniging Behoud Historische Schepen. Daarnaast bestaan er plannen voor een schip voor dagopvang. Stilliggend wel te verstaan. Berghuis en collega’s hadden hun oog laten vallen op het schip Vertrouwen van de Stichting Vertrouwen. Berghuis: “Eventueel zouden we dat hebben kunnen overnemen. Mensen uit de scheepvaart hebben het vaartuig geïnspecteerd. Helaas moesten we om technische redenen besluiten van overname af te zien. We zoeken nu verder naar een schip dat geschikt is of geschikt gemaakt kan worden voor dagbesteding voor mensen uit de binnenvaart met een dementiesyndroom. Daar is veel geld mee gemoeid. Daarom zijn wij ook op zoek naar een derde geldstroom. Voor giften staan we open.” Het banknummer van Stichting Het Zorgschip is 39 65 66 448. Meer informatie op www.hetzorgschip.nl. Gorkumse Botenbeurs viert 20e editie met extra dag Op 27, 28 en 29 september vindt voor de 20e keer de Gorkumse Botenbeurs plaats. In het jubileumjaar duurt het evenement drie in plaats van twee dagen. De Lingehaven ligt dan vol met tweedehands motor- en zeiljachten van watersportbedrijven en particulieren. Op zaterdag (29 september) is er rond de haven een markt met nautische producten. In 1988 ontstond de Botenbeurs op initiatief van een aantal ondernemers uit Gorinchem die, aangevoerd door havenmeester Verheijke, vond dat de toen pas voor miljoenen guldens gerenoveerde Lingehaven meer bekendheid moest krijgen bij het watersportpubliek. De eerste editie startte met 26 gebruikte boten in de sluiskom en een klein aantal watersportbedrijven in kramen op de wal. Die eerste beurs werd in oktober gehouden, maar omdat het dan aardig kan stormen werd na twee jaar besloten het evenement op de kalender te verplaatsen: het werd het laatste weekend van september, en dat geldt nog steeds. Al snel raakte beurs bekend bij watersportminnend Nederland. Het In en aan de Lingehaven belooft het in het laatste weekend van september weer druk en gezellig te worden. (archieffoto Stichting Botenbeurs Gorkum) derde jaar was de Lingehaven geheel gevuld met tweedehands motor- en zeiljachten. De formule sloeg aan: voor een vast bedrag per strekkende meter boot liggen de verkopers drie dagen in de tijdelijke verkoophaven. Tegenwoordige trekt de Gorkumse Botenbeurs jaarlijks 20.000 tot 25.000 bezoekers. Dat er een gericht publiek komt, bewijzen de verkoopcijfers, die volgens de organisatoren in sommige jaren de 20 procent benaderen. Op de wal presenteren op zaterdag bedrijven hun producten en diensten: motoren, generatorsets, scheepsramen, accu’s, stoffering, betimmering, zeilen, buiskappen enzovoort. “Hierin schuilt de kracht van de beurs”, aldus de organisatoren: “Men heeft het hele zomerseizoen gevaren, de boten gaan in de stalling en men gaat zich oriënteren op vernieuwingen en aanpassingen of verbeteringen aan het bestaande of het pas gekochte schip.” Omdat de Gorkumse Botenbeurs voor de 20e keer wordt gehouden, zijn er tal van feestelijkheden. Zoals extra live-muziek op zaterdag en bezoekers kunnen tegen betaling meevliegen met een helikopter. Oorspronkelijk zou Evenementenhal Gorinchem – dit jaar voor het eerst – ook participeren. In de hal zou een beurs voor nieuwe plezierboten plaatsvinden. Dat bleek echter nog niet haalbaar. Maar Evenementenhal Gorinchem stelt wel zijn parkeerterrein beschikbaar op zaterdag 29 september. Bezoekers kunnen daar gratis parkeren. Er rijden gratis pendelbussen tussen het parkeerterrein en de Lingehaven. Kijk voor meer informatie op internet: www.botenbeursgorkum.nl.

Binnenvaartkrant