Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 28 AUGUSTUS 2007 POPULARITEIT ECOSPEED GROEIT Afgelopen jaar is het aantal scheepseigenaars en -managers die ervoor gekozen hebben om hun schepen te beschermen met Ecospeed, aanzienlijk gegroeid. “Ecospeed-gebruikers kiezen steeds opnieuw voor Ecospeed om de efficiëntie van hun scheepsromp te verbeteren”, aldus producent Subsea Industries. “Ecospeed bespaart in tijd en moeite omdat het herschilderen van de romp overbodig zal zijn voor dertig jaar. Bovendien bespaart het golvende profiel van de Ecospeed-coating aanzienlijk in brandstofverbruik. Na wetenschappelijke studies bevestigen ook de Ecospeed-gebruikers deze kwaliteiten.” Recent werd het onderwaterschip behandeld van de APL Agate, een containerschip van 275 meter. Hetzelfde geldt voor de romp van de 166 meter lange LPG-tanker Courcheville. “Schepen van deze categorie leggen grote afstanden af en besparen een hoop op hun brandstofverbruik dankzij het hydrodynamische profiel van Ecospeed. Tevens zullen toekomstige doktijden enorm verkort kunnen worden doordat er alleen gereinigd hoeft te worden en men kan besparen op schilderwerken.” Een luxe cruiseliner heeft zijn ecologisch imago versterkt en heeft voor het onderwaterschip van haar vlaggenschip gebruik gemaakt van Ecospeed. “Voorbehandeling en applicatie van 11.000 m² nam Periskal heeft recent een typekeuring verkregen voor zijn radar overlay-product. De Fachstelle für Verkehrstechniken in Koblenz certificeerde het product na een 3-daagse keuringsprocedure. Hierbij is, zo meldt het bedrijf, vast te komen staan dat de Periskal Radar Overlay voldoet aan de Inland ECDIS-standaard in navigatiemodus en aan de normering voor radarapparaten en slechts negen dagen in beslag. Het is het eerste cruiseschip dat rondvaart met een 100 procent niet-toxische, harde verflaag. Dankzij de uitstekende resultaten na een jaar varen met Ecospeed komt de rest van de vloot in aanmerking voor een identieke behandeling.” Sterk verfsysteem Le Sphinx, een split hopper van het bekende baggerbedrijf Jan De Nul, werd in China met Ecospeed behandeld. Scheepswerven wereldwijd krijgen assistentie van Ecospeed-verfinspecteurs om hen vertrouwd te maken met het verfsysteem. “Tevens wordt op deze wijze de kwaliteit van de applicatie bevestigd; er wordt tien jaar garantie gegeven op de beschermende kwaliteiten van Ecospeed.” “Dat het een uiterst sterk verfsysteem is, bewijst Ecospeed in de extreme weersomstandigheden van een Baltische winter. Het mv Patriot is één van de schepen op de Baltische routes waarvan de Ecospeedcoating in perfecte staat blijft, ondanks de sterke ijsgang. Dit is een van de redenen waarom de eigenaar tevens enkele zusterschepen heeft laten voorzien van het Ecospeed-verfsysteem op de romp.” Ook de Ernst Hagedorn, een ijsgaand vrachtschip, werd vorig jaar vlak voor de winter in de Ecospeed gezet. “De mechanische De Belgische Marine heeft volgens Subsea Industries orders uitstaan om haar gehele vloot van Ecospeed te voorzien. (foto Subsea Industries) bochtaanwijzers. “Het is dus nu ook officieel een navigatieapparaat en kan volwaardig gecombineerd worden met de radar aan boord.” De normen voor deze apparaten werden bepaald door de Rijnvaart- en de Donaucommissie en zijn ook door de Europese Unie als dusdanig gepubliceerd. “Slechts twee producten zijn gecertificeerd voor gebruik in combinatie met radar: Periskal Radar Overlay en de Radarpilot 720 van de Duitse firma Innovative Navigation”, aldus Periskal. Ondertussen is het eerste schip opgeleverd met de Periskal Radar Overlay: de Belgische tanker Talisman. Met gecombineerd radar- en kaartbeeld en in het midden het conning-scherm, waar de nodige nautische informatie vergroot wordt weergegeven. Het AISsignaal van de transponder werd tevens geïntegreerd zodat werkelijk een volledig beeld ontstaat van de verkeerssituatie rondom het schip. sterkte van Ecospeed werd nogmaals duidelijk onderstreept tijdens de afgelopen winter”, stelt Subsea Industrie tevreden vast. De Antwerpse producent kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. Het belooft een druk jaar te worden. Zo heeft de Belgische Marine orders uitstaan voor haar gehele vloot, meldt Subsea Industries. “Met name de internationale maritieme wereld heeft nu ook Ecospeed ontdekt. Testprojecten bij tal van reders op wereldniveau zorgen op korte termijn voor een goed gevuld orderboek. Ook de Nederlandse shortsea heeft zijn oog laten vallen op de voordelen van Ecospeed. Een bescherming voor de scheepshuid die niet degradeert, maar elke reis opnieuw de voordelen bezorgt van een nieuw aangebracht verfsysteem – dat is de toekomst voor de gehele maritieme wereld. En deze toekomst heet Ecospeed.” PERISKAL KRIJGT CERTIFICAAT VOOR RADAR OVERLAY De medewerkers van Periskal. Het gecombineerde radar- en kaartbeeld, met in het midden het conning-scherm waar de nodige nautische informatie vergroot wordt weergegeven. (foto’s Periskal) Ruim 3000 gebruikers Periskal is een groep van bedrijven ontstaan rond Tresco Wuustwezel. Het kantoor in Wuustwezel telt zestien medewerkers die zich uitsluitend bezighouden met de dienstverlening aan cliënten en de ontwikkeling en verbetering van de producten. De kantoren in Roemenië en Oekraine ondersteunen plaatselijke klanten. Periskal levert navigatiesoftware aan meer dan 3000 professionele gebruikers. Verschillende afdelingen binnen het bedrijf zorgen voor aparte taken. Zo is er de afdeling cartografie met vijf medewerkers die zorgt voor het maken en onderhouden van de vaarkaarten en alle bijhorende informatie. De programmeerafdeling met vier medewerkers zorgt voor het maken en verbeteren van de software zelf. Dit zijn onder andere de Tresco Inland ECDIS Viewer en de Periskal Radar Overlay. Scheepseigenaren komen de mensen van de support-afdeling het meest tegen; die zorgt voor het telefonisch contact met klanten en voor de administratieve formaliteiten. “Verder hebben we nog een specialist communicatie en de zaakvoerders van het bedrijf.” Kijk voor meer informatie op www.periskal.com.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 28 AUGUSTUS 2007 Bezoek onze stand nr. 269 op de Open Scheepvaartendagen in Antwerpen TWENTESTRAAT 88, 3083 BD ROTTERDAM T 010-4119595 mail@overvliet.nl F 010-4139774 www.overvliet.nl Tresco Navigis TRESCO NAVIGIS, klaar voor de toekomst! De technologie staat niet stil, internet, AIS, RIS zijn maar een aantal zaken die reeds intrede hebben gedaan in de binnenvaart. Vele van deze nieuwe toepassingen zijn reeds verwerkt in het navigatieprogramma TRESCO NAVIGIS. Bent u benieuwd naar de vele mogelijkheden van deze nieuwe functies ? U bent van harte welkom op onze stand 203 tijdens de OSD Antwerpen voor een demonstratie! Met het navigatiepakket TRESCO NAVIGIS aan boord bent u als binnenvaartondernemer voorbereid op de toekomst ! Tresco Engineering bvba Kribbestraat 24 2000 Antwerpen - Belgium Tel. +32 (0)3 231.07.31 Fax +32 (0)3 829.03.71 info@tresco.be - www.tresco.be T R E S C O E N G I N E E R I N G - N A V I G A T I O N T E C N O L O G Y • River Information Services (RIS) • Automatic Identification System (AIS) • Routeplanner • S-57 Kaarten • Radar overlay

De Binnenvaartkrant