Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 28 AUGUSTUS 2007 TINNEMANS SCHEEPSBOUW OPGERICHT De nieuwbouwactiviteiten hebben binnen P.H. Tinnemans & Zn naast de scheepsreparatie de laatste jaren zo’n grote vlucht genomen dat de oprichting van Tinnemans Scheepsbouw niet meer dan een logische stap is. Dit biedt Tinnemans Scheepsbouw ook de mogelijkheid zich gerichter te presenteren aan potentiële en bestaande klanten. door Jo Bindels Het gaat goed met de Nederlandse scheepsbouw, zeker wat betreft de hoge kwaliteitsstandaard, die de bedrijfstak wereldwijd een uitstekende naam heeft bezorgd. Tinnemans Scheepsbouw wil niet op deze golf meeliften, maar heeft op het gebied van nieuwbouw eigen strikte standaarden ontwikkeld, die zeer goed door de markt en de klanten zijn ontvangen. Basis van dit beleid is de nieuwbouw vanaf het ontwerp – door de vaste scheepsarchitect Harry Tullemans uit Weert – tot en met de turnkey-oplevering volledig in eigen hand te houden. Eigen inkoop van staal, dat in de eigen loodsen wordt geknipt, geplooid en gevormd. Vervolgens bouwt Tinnemans de casco’s van de vaartuigen die zich wat betreft de afmetingen daarvoor lenen, zoals jachten en passagiersboten, in eigen loodsen. Grotere casco’s, zoals voor duwboten, worden op de eigen verharde, 140 meter lange kade gebouwd. Voor de bouw van vrachtschepen tot 135 meter lengte schakelt Tinnemans scheepswerven in die bewezen hebben betrouwbare partners te zijn en ook hoge kwaliteitsnormen hanteren. Afbouw vindt dan weer plaats aan de eigen kade, samen met de vaste onderaannemers. Het management van Tinnemans Scheepsbouw is in alle stadia van de bouw nauw betrokken bij de voortgang van de projecten, zodat voortdurende controle op de kwaliteit en de levertijden gegarandeerd is. Dat deze filosofie en beleid hun waarde in de praktijk meer dan bewezen hebbent, laten de projecten zien die tot nu toe zijn opgeleverd. De passagiersboten, waarvan de eerste in 1994 van stapel liep en die door heel Europa zijn geleverd – met als hoogtepunt de Jekervallei voor de Rederij Stiphout – vervoeren nog dagelijks onvermoeibaar vele tientallen passagiers. Schipper Julien van Hoyweghen van de duwboot Lianco, sinds begin dit jaar in de vaart, blikt terug op een uitstekende samenwerking met Tinnemans en is zeer tevreden over de werkkracht van zijn duwboot met zijn twee bijna 1000 pk sterke Mitsubishi’s. Inmiddels vordert de bouw voorspoedig van een volgende duwboot, op kleine wijzigingen na gelijk aan de Lianco. Aan de kade ligt ook het casco van de 110 meter lange en11,45 meter brede Skyline, gebouw op de werf Triton in Duisburg. De affbouw is inmiddels in volle gang. De Skyline is een voorbeeld van de bouw van vrachtschepen, die werd voorafgegaan door onder andere de Jero, Friendship en Rocco. Inmiddels staat bij Triton in Duisburg weer een volgend schip op stapel, een dubbelschroever van 110 bij 11,40 meter. Tinn-Silver lijn Jongste loten aan de afbouwstam van nu Tinnemans Scheepsbouw zijn de jachten en de snelle aluminium plezier- en werkboten van de Tinn-Silver lijn. Het in eigen beheer gebouwde 20 meter lange stalen motorjacht Anelja baarde bij de tewaterlating in 2004 veel opzien. Potentiële opdrachtgevers zijn vooral te spreken over de afwerking, inrichting en de voorzieningen voor lange tochten. Dat heeft geresulteerd in de bouw van een oceaangaand jacht voor een Amerikaanse opdrachtgever, dat in oktober te water gaat en enkele maanden later de oversteek naar de Verenigde Staten maakt. Inmiddels is de kiel gelegd voor een achttien meter rondspantjacht. Tot slot de aluminium consoleboten van de Tinn-Silver lijn, uitstekend inzetbaar als plezierboot, speedboot en werkboot. Ook deze boten zijn door hun in het oog springende eigenschappen, custom made-mogelijkheden en IVW-keuring volgens de laatste eisen van de DCI, enthousiast ontvangen. De politie, brandweer en waterschappen hebben inmiddels diverse exemplaren in gebruik. Onlangs is de gloednieuwe Off-shore 700 van de Tinn-Silver lijn uitgebreid getest op de Middellandse Zee. Geschiedde de nieuwbouw tot voor kort onder de naam P.H. Tinnemans & Zn, voortaan gebeurt dat als Tinnemans Scheepsbouw. Geïnteresseerden kunnen kennis maken met Tinnemans Scheepsbouw BV tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen. Een Tinnemans-product: de Lianco, die afgelopen januari in de vaart kwam. (archieffoto Jo Bindels) CLAES REVISIE BIJNA VIJFTIG JAAR SPECIALIST Bijna een halve eeuw geleden startte Claes Revisie. Nu heeft het bedrijf twee vestigingen, in Sint-Truiden en Antwerpen, en is het gespecialiseerd in het reviseren van dieselmotoren voor industrie, scheepvaart en transport. “Vandaag is Claes Revisie het grootste onafhankelijk revisiebedrijf van België. Thuis in alle bedrijfssectoren waar motoren de belangrijkste plaats innemen. De voorkeur van onze klanten steunt op drie pijlers: - opdrachtrevisie - snelheid, flexibiliteit en service - kwaliteit en knowhow Om zijn pole position te handhaven volgt Claes Revisie de nieuwste ontwikkelingen in motortechniek op de voet. “Moderne bedrijfsgebouwen, een optimaal uitgerust machinepark en vijftig jaar ervaring zijn daarbij stevige troeven. De service-partnerships met FTP Iveco Motors, Detroit Diesel, VM, MTU, Bosch en Delphi zijn hier het levende bewijs van.” Claes Revisie is tegenwoordig officieel servicedealer voor deze merken. Storingsvrij “De techniek bij dieselmotoren evolueert in die mate dat onderhoud of reparaties niet steeds met zekerheid door de operators kunnen verzekerd worden. Verder zijn moderne motoren compacter voor dezelfde (of hogere) vermogens dan oudere modellen. Dit vergt extra aandacht voor ondermeer koelwaterbehandeling en koelsystemen. Claes en Zonen Revisiebedrijf volgt deze nieuwe technieken op de voet om deze op te nemen in zijn allround serviceprogramma.” Het gaat onder meer om: - preventieve inspecties tegen een vaste prijs, ter voorkoming van storingen en dus onverwachte stilstand van een kraan of machine. - herstellingen op werven. “Hierbij voorzien wij ook aandacht voor verbandschade als gevolg van een bekende storing.” - “sleet- of breukrevisies in onze werkplaatsen, met motoren afgeleverd ‘evenwaardig aan nieuw’ met vergelijkbare levensduur of langer.” Alle werkzaamheden worden uitgevoerd zonder onderaanneming. “Nazorg volgens draaischema van de behandelende motor, om te vermijden dat het herstelde defect zich zou herhalen. Wij zijn ervan overtuigd te kunnen bijdragen aan het verlengd storingsvrije gebruik van uw dieselmotoren.” RADIO HOLLAND EN RADIO ZEELAND VERSTERKEN SAMENWERKING Radio Holland, en Radio Zeeland hebben onlangs een nieuw contract getekend om hun samenwerking te bestendigen. Radio Zeeland staat in de binnenvaart bekend als producent van de Delta-, Euro-, ECO- en Sigma-productlijnen. Radio Holland levert, installeert en onderhoudt de apparatuur en werkt nauw samen met Radio Zeeland voor het tot stand brengen van productinnovaties. Het eerste exclusieve distributeurscontract tussen de twee bedrijven werd in 1995 gesloten, maar ze werkten toen al enige jaren samen. Directeur Paul Smulders vanRadio Holland Netherlands: “De ondertekening van de overeenkomst bevestigt de jarenlange vruchtbare samenwerking tussen de belangrijkste fabrikant van binnenvaartapparatuur en de grootste Europese distributeur voor binnenvaartelektronica. De samenwerking, die al meer dan vijftien jaar bestaat, heeft geleid tot verdere uitbreiding van het productenpakket, zelfs buiten de binnenvaartmarkt.” Hij vervolgt: “Voor de toekomst is een nauwe samenwerking tussen fabrikant, leverancier en serviceverlener essentieel om die producten te leveren die appelleren aan de behoeftes van de schippers. Ik zie dus twee sterke partijen die, elkaar aanvullend, nieuwe producten en diensten kunnen ontwikkelen en leveren die de vaart op de binnenwateren nog veiliger en efficiënter zullen maken. De schipper koopt niet alleen een product bij ons. Hij koopt betrouwbaarheid en zekerheid van beschikbaarheid nu en in de toekomst.” RZ PAD piloot De apparatuur van Radio Zeeland heeft zich al decennia lang bewezen, aldus Smulders. “Wie kent niet de groene Euro-lijn, een trendsetter waar geen andere leverancier ooit aan heeft kunnen tippen.” Tezamen met de dealers van Radio Holland in Nederland en Europa is een binnenvaartnetwerk gevormd. “Met de nieuwe padpiloot, die succesvol is sinds de introductie vorig jaar, hebben we een uniek product in handen. De RZ PAD piloot geeft het ‘pad’ aan waar het schip naar toe vaart. Dit pad wordt weergegeven op een elektronische kaart met radar overlay. Geen enkel ander product dat thans op de markt beschikbaar is, haalt het bij de innovatieve eigenschappen die dit apparaat in zich heeft om de vaart op revolutionaire wijze nog veiliger te maken.” Radio Holland en Radio Zeeland werken inmiddels ook nauw samen op de markt voor megajachten. Daar leveren ze innovatieve, op maat gemaakte panelen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 28 AUGUSTUS 2007 Van der Velden® Marine Systems heet u van harte welkom op stand 267 tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen Smart Maritime Solutions • Roeren • Stuurmachines • Bedieningspanelen • Hydrospoilers • Marine hydraulieksystemen • Rotor-Koproeren • Koppellieren • Marine kranen • Veiligheidsinspecties • 24 -uur service op 7, 8 en 9 september STANDNUMMER 217-218-230-231 Bijna honderd jaar ervaring ter uwer beschikking. Sinds het begin van de 20e eeuw produceert Anglo Belgian Corporation traaglopende viertakt dieselmotoren die gebruikt worden in de scheepvaart, bij de spoorwegen en in de energiesector. • Vermogenbereik 450 - 3800 kW • 600 - 1000 t/m • Dual fuel 200 - 2500 kW • ISO, IMO, TA - Luft Compliant Compatibel met de meeste brandstoffen: Heavy Fuel Oil, MFO, biogas, butaan, plantaardige oliën (zoals palmolie etc.) en dierlijke vetten. Kenmerken: Engineering van turn-key projecten, eenvoudig onderhoud, laag brandstof- en olieverbruik. Lage totale gebruikskost! Manoeuvring Specialists Van der Velden® Marine Systems Dorpsstraat 67a P.O. Box 2061 2930 AB Krimpen a/d Lek Nederland T +31 (0)180 51 15 77 F +31 (0)180 51 15 78 binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl ABC: Engines for life! Anglo Belgian Corporation NV. Wiedauwkaai 43, B - 9000 Gent. Belgium. Tel +32 9 267 00 00; Fax +32 9 367 00 67 E-mail: info@abcdiesel.be; Website: www.abcdiesel.be ERVAAR DE KRACHT VAN VERHAAR OMEGA Omega kanalen boegschroeven Omega tunnel boegschroeven Omega ballast pompen NIEUW Atlas Copco luchtsystemen Stikstof generatoren O MEGA T HRUSTERS Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26 E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com

De Binnenvaartkrant