Views
1 year ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 28 AUGUSTUS 2007 Eind vorig jaar is de Meander in de vaart gekomen. De sleepboot van Rederij Driemast is inmiddels volop aan het werk. Voor de Binnenvaartkrant maakte Henk Mastbroek een verslag van de reis naar Dubai, waar de boot en de bemanning hun eerste opdracht uitvoeren. Dit is de laatste aflevering van deze serie. HET DEK LIGT BEZAAID MET VLIEGEN VISSEN Zaterdag 16 tot en met vrijdag 22 december. Dinsdagavond begon het stevig vanuit de zuid te waaien en lagen we er ’s nachts gelijk uit. Niet voorspeld overigens. Jeddah Radio zat er weer naast. De Meander lag zo te stuiteren in de golven dat het niet echt prettig meer was om aan boord te zijn. Het koppie schepte weer aardig water uit zee op en het buiswater spoot vaak tot ver boven de stuurhut uit. Nadat we in de nacht de vaart tot ongeveer 7,5 mijl per uur naar beneden gebracht hadden, was het weer te doen, zonder schade op te lopen. Dan maar niet overdag langs ‘Roodbaard’ en z’n kornuiten. We kunnen tenslotte ook niet stil gaan liggen, want dan komen we nooit in Dubai aan. Doorgaan dus. Extra mannetje erbij in de stuurhut als uitkijk en terug van 8 op/8 af naar 4 op/8 af. Wel super de luxe hoor, zoveel gediplomeerde mensen aan boord. Paul en ik waren vanaf Malta 8 op/8 af gaan draaien. Mijn vader en moeder hadden zo hun handen vrij om wat te kunnen klussen en te genieten van de vaartocht. Maar met al dat gestuiter en gespring leek het ons allemaal een stuk beter om gebruik te maken van hun kennis en ervaring en de wachten te halveren. Naarmate we dichter bij Bab el Mandeb kwamen begon het alleen maar harder te waaien. Het leek net alsof de wind wij verzorgden de complete afbouw van het vanuit de Golf van Aden zo de Rode Zee in blies, waarbij de zee-engte tussen Jemen en Somalië bij Bab el Mandeb fungeerde als ejector en er zo nog een Beaufortje of twee bovenop gooide. Het frappante was dat toen we donderdagmorgen Bab el Mandeb voorbij waren en de Golf van Aden binnen voeren, de wind in elkaar zakte, pal naar het oosten draaide en de golfslag daarmee evenredig af nam. Ik had me in verband met de heersende noordoostmoesson al wel helemaal ingesteld op het feit dat we voorlopig de hele Golf van Aden en Arabische Zee (= Indische Oceaan) met noordoostenwinden te kampen zouden krijgen en de wind dus de hele weg recht van voren zou komen. Driekwart van de tijd in de periode rond december en januari waait het dan zo’n 4 tot 6 Beaufort vanuit het noordoosten. Laten we dus maar blij zijn en even genieten van de betrekkelijke rust. Na Egypte, Saudi Arabië, Eritrea en Djibouti gepasseerd te zijn, varen we nu voorlopig nog een paar dagen tussen Jemen en Somalië door. Dichterbij Jemen dan bij Somalië overigens, omdat er schijnbaar nog al wat familie van ‘Roodbaard’ in de buurt van Sokotra rond kan hangen. Voorlopig vliegen de schepen ons nog om de oren en voelen we ons beschermd. Omdat de meeste van die schepen een mijltje of tien verder om de noord zitten, heb ik besloten om de koers en de route wat meer naar de noord te verleggen. Wijsheid? Ik weet het niet, ben hier nog nooit geweest. Ik volg maar gewoon de route van de meeste schepen richting noordoost. Eerst maar wat mijltjes wegdraaien en een gunstige verbruik-snelheidsverhouding zien te vinden. Voorlopig lag dat steeds rond de 1250 toeren, waarbij de snelheid dan om en nabij de 10 mijl per uur lag. Nu, met het stroompje tegen, komen we met dit toerental uit op ongeveer 9 mijl per uur. Ook goed. Het zonnetje staat weer gezellig aan een enigszins bewolkte hemel. We worden voor het eerst sinds Suez gezelschap gehouden door enkele vogels die met ons mee vliegen. De stemming klaart op en we kunnen even bijtanken. Even lekker douchen zonder door het hok geslingerd te worden. Scheren zonder je te snijden. Eten zonder dat hetgeen op je bord ligt er vandoor wil. Hulpmotortje verversen zonder smeerolie te morsen. Even het lichaam tot rust laten komen om vol goede moed de volgende ‘achtbaan’ te bestijgen. Want één ding is zeker. Die gaat echt nog wel komen tussen hier en Dubai. We hebben tenslotte nog zo’n slordige 1550 mijl te gaan voordat we er zijn en er kan nog van alles In de Zeehavens Amsterdam (inclusief IJmuiden/Velsen, Beverwijk en Zaanstad) is in de eerste helft van 2007 44,6 miljoen ton overgeslagen, 1,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In eerste instantie meldde Amsterdam een groei van meer dan 9 procent, maar dat bleek onjuist: Corus had in de opgave van de kolenoverslag in IJmuiden een komma verkeerd geplaatst. De aanvoer van goederen steeg ruim 15 procent. De afvoer nam met 5 procent af. Directeur Hans Gerson van Haven Amsterdam toont zich een tevreden mens. Haven Amsterdam blijkt door de gestage groei volgens hem de revue passeren. Gistermiddag bijvoorbeeld nog. Paul was nog geen tien minuten op wacht en stond samen met mijn vader ineens oog in oog met een wel heel bijzonder vaartuig. Vijf man in een vaartuig dat nog het meeste weg had van een kruising tussen een boomstam, een kano en een roeiboot. Vanuit het niets tussen de golven verscholen, inkomend van stuurboord en met het dezelfde slakkengangetje zonder op of om te kijken schoven ze achter ons langs richting de kust van Jemen. Ze zaten onder een afdak van palmbladeren en lieten zich gemoedelijk voortstuwen door een vijf pk buitenboordmotortje. Totdat ik vanmorgen vroeg op wacht kwam en Paul de schijnwerper aan had om de staat van de zee en deining te kunnen bekijken hadden we nog geen vliegende vis gezien. Nu vloog er een enorme school rondom de Meander. Het was één grote glinsterende massa lichtjes. Het dek ligt van voor tot achter inmiddels bezaaid met deze beestjes. Nog 250 mijl en de Golf van Aden ligt achter ons. Henk Mastenbroek, aan boord van de sleepboot Meander AMSTERDAM: MEER CONTAINERS steeds meer een onmisbaar onderdeel van het Nederlandse havennetwerk te worden. Voor de Zeehavens Amsterdam verwacht hij in heel 2007 tegen de 90 miljoen ton uit te komen. De overslag in de Amsterdamse haven groeide met 6,7 procent van 32,3 naar 34,5 miljoen ton. Die groei is vooral te danken aan de overslag van kolen en containers. Gemeten in TEU’s is de groei bij de containers 32,8 procent. Hiermee is volgens Haven Amsterdam duidelijk het grote succes van de Ceres Paragon Terminal aangetoond. Absoluut gemeten is het aantal, 180.000 TEU, nog bescheiden. Hét adres voor elke schipper! ms Najade en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart HET BETERE WERK Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 591896. Telefax: 0487 - 517088

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 28 AUGUSTUS 2007 VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water VARENDE INNOVATIES Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK Reparatie en nieuwbouw onder één dak, schepen tot 20.000 ton Breko heeft onderhoud, reparatie, ontwerp, nieuwbouw en after sales service onder één dak gebracht. Dit biedt u vele voordelen. Gedurende de levensduur van uw schip kunt u altijd een beroep doen op onze expertise en dienstverlening, op locatie of op onze werf in Papendrecht. Scheepvaartweg 3b 3356 LL Papendrecht Tel.: +31(0)78 - 6416868 Fax: +31(0)78 - 6416869 Email: info@breko.com Web: www.breko.com • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Airconditioning, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 WILT U ER ZEKER VAN ZIJN DAT UW LADINGPOMPMOTOR HET DOET? Generating Powerful Solutions Pon Power BV T +31 (0) 78 6 420 420 I www.pon-cat.com Zekerheid zonder zorgen Of het nu gaat om boegschroef- of ladingpompmotoren, zo’n robuuste CAT ® is de beste aandrijving die u zich kunt wensen. Vanwege de veel geroemde Caterpillar kwaliteit. Maar beslist ook dankzij de onovertroffen aandacht die Pon Power uw motor geeft in de vorm van professioneel onderhoud. Dat betekent zekerheid zonder zorgen. Meer informatie vindt u op: www.pon-cat.com/zekerheid of bel met Max van der Windt, 06 12 09 65 43 Pon Power: Generating Powerful Solutions

De Binnenvaartkrant