Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 28 AUGUSTUS 2007 VAN GEMERT GROEP leverde het complete schip aan Familie de Vries. De van Gemert groep dankt V.O.F. Najade voor het in hen gestelde vertrouwen en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart met het ms Najade. - Aluminium stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom - Blauwbord - RVS telescoopmast voorschip - Aluminium klapmast achterschip - Geuzenmastje - Aluminium traanplaten voor en achter machine kamer - Geïsoleerde scheepsramen - Aluminium roefdeur - Complete betimmering stuurhuis achter- en voorwoning VAN GEMERT GROEP Nijverheidsweg 37-39, 6541 CL Nijmegen Tel.: 024-6782233 Fax: 024-6782239, info@van-gemert.nl, www.van-gemert.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 In 1897 liep de klipper Najade van stapel op de werf Van den Andel in Papendrecht. Het 23 meter lang en 5,85 meter brede schip had een motorvermogen van 120 pk. Tot 1974 voer de klipper met uiteenlopende vrachten over de Hollandse wateren. 110 jaar later loopt er bij De Gerlien- Van Tiem weer een schip van stapel met de naam Najade, maar in dit geval gaat het om een drogeladingschip van 135 x 11,45 meter en wordt de voortstuwing verzorgd door twee Caterpillars van 1068 pk elk. De komende jaren vaart het drogeladingschip met uiteenlopende vrachten richting Basel. Eigenaar is familie De Vries, waarvan Herbert samen met vriendin Rosalie Jansen op het schip gaat varen. De circa 4100 ton metende Najade is in opdracht van Van Gemert uit Nijmegen afgebouwd bij De Gerlien-Van Tiem. door Jan Hoek Een goede vaart is ongetwijfeld verzekerd, want Najade is de godin van bronnen en rivieren en zij zal best een oogje in het zeil houden. Al is dat laatste gemakkelijker bij een klipper dan bij een drogeladingschip. Het casco komt uit het Roemeense Orsova en is geleverd door Gebr. De Jonge. Herbert de Vries voer eerder op een Najade van 110 x 11,40 meter; eerst met zijn ouders en de laatste paar jaar zelfstandig. Ook zijn vriendin Rosalie is opgegroeid in de binnenvaart; haar ouders varen nog steeds op de Odyseus, een verlengde spits met Canal du Nord-afmetingen. Vaste passagier op de nieuwe Najade is hun 2-jarige zoontje Kim. De Vries: “We hebben het schip weliswaar turnkey bij Van Gemert gekocht, maar het is compleet volgens onze wensen afgebouwd. We wilden vorig jaar op de in 1980 gebouwde Najade bij Van Gemert een nieuwe stuurhut laten bouwen. Op dat moment beschikte Van Gemert over vier casco’s. We kwamen met Hennie van Gemert in gesprek, met als uiteindelijk resultaat de aanschaf van een compleet nieuwbouwschip.” “Met name met Van Gemert, HEGE en Tremegh is geheel volledig volgens planning én heel plezierig samengewerkt. Het zijn stuk voor stuk echte vakmensen. Ik wil graag melden dat mijn personeelsleden Peter en Rowan, die ook al op de vorige Najade voeren, bijzonder hard meegewerkt hebben. Het uiteindelijke resultaat is dat het een heel mooi schip is geworden.” Regie Projectmanager Frank Hubers van Van Gemert Scheepsreparatie en Constructiebedrijf is blij met de woorden van Herbert de Vries. Hij zegt in een reactie: “Onze werf in Nijmegen beschikt weliswaar over een 135 meter lange afbouwkade met aparte staal-, aluminium-, rvs- en timmerwerkplaatsen, maar niet over een dok. Daardoor kunnen wij alleen alle werkzaamheden boven de waterlijn verrichten. Voor de overige werkzaamheden hebben we een goede samenwerking met Scheepswerf Gelria. Ons bedrijf is sterk in de verbouwing/modernisering van schepen, maar de laatste tijd worden door ons steeds meer schepen verkocht die onder onze regie en met ons complete pakket worden afgebouwd. De Najade is na de Scopus het tweede schip in de reeks, terwijl bij TeamCo in Heusden de Jordi-M zal worden afgebouwd. Het vierde casco hebben we rechtstreeks verkocht.” “Voor de Najade hebben we de afbouw uitbesteed aan De Gerlien-Van Tiem, maar een groot deel van de werkzaamheden is door de Van Gemert Groep uitgevoerd. Zo hebben wij de stuurhut geleverd, inclusief de kolom van 8,20 meter, alle aluminium traanplaten, de radar- en telescoopmast en de aluminium trappen en ladders. Zusterbedrijf HEGE heeft de aluminium condenswerende scheepsramen en de roefdeuren geleverd en ons andere zusterbedrijf Tremegh heeft de betimmeringen van stuurhuis en woningen verzorgd.” Hubers vervolgt: “Bij onze werkzaamheden houden we altijd rekening met de wensen van de eigenaar. Zo wilden Herbert en Rosalie in de woning een luxe betimmering met notenhout en een groot stuurhuis met een brug voorlangs en dat hebben wij voor hen gerealiseerd. De stuurhuizen worden standaard uitgevoerd met dubbelzijdig gehard isolatieglas.” Overigens beperken de werkzaamheden van HEGE zich niet alleen tot de scheepsbouw, want zo’n 50 procent van de productie is bestemd voor woningbouw. Naast het uitvoeren van onderhoud, renovaties en reparaties aan boord van schepen voor de beroepsvaart levert Van Gemert ook met regelmaat aluminium dekken voor jachten van 40 tot 80 meter. In de ruim twintig jaar van zijn bestaan is Van Gemert uitgegroeid tot een dynamische en innovatieve organisatie met een veelzijdig pakket leveranties en dienstverleningsmogelijkheden aan de scheepvaart. Dap Barging Al een jaar of acht vaart De Vries, meestal richting Basel, voor Dap Barging uit Rotterdam. De nadruk bij deze bevrachter ligt op Duitse bestemmingen. Dap Barging verzorgt onder meer het bevoorraden van Nederlandse en Duitse kolengestookte elektriciteitscentrales en daarnaast het bevrachten van stukgoed. Voornamelijk cellulose en staalproducten voor diverse opdrachtgevers in Zwitserland. Herbert de Vries zegt tot besluit: “Mijn ouders zijn financieel ook een beetje betrokken bij het schip van mijn broer Wout. Hij vaart op passagiersschip Boppard, waarmee hij dagtochten maakt op het water tussen de Duitse bergen. Op 18 augustus was er geen dagtocht, want tijdens de open dag lag de Boppard voor onze gasten broederlijk naast de Najade waarop een koud- en warm buffet met een drankje werd aangeboden.” 28 AUGUSTUS 2007 VAN GEMERT-GROEP BEWIJST VEELZIJDIGHEID MET LEVERING NAJADE De komende jaren vaart de Najade met uiteenlopende vrachten richting Basel. (foto’s Jan hoek) WIE LEVERDEN AAN MS NAJADE Gebr. De Jonge Levering casco aan van Gemert Holding Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Financiering Van Gemert Holding Levering complete schip DAP Barging BV Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering SAA Overvliet Assurantie Makelaars In collegiale samenwerking met EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Dolderman BV Hoofdmotoren en generatorsets ADS van STIGT Keerkoppeling Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design BV Flexibele opstelling motor H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Aluminium stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom, blauwbord, RVS telescoopmast voorschip, aluminium klapmast achterschip, geuzenmastje Caldic Techniek bv Stamford generator Van Voorden Promac Twee 5-bladsschroeven diameter 1650 Wärtsilä Propulsion Netherlands BV 2 straalbuizen met volledig RVS binnenzijde en diameter 1660 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallaties met Stuwa schroefasafdichtingen Verhaar Omega B.V. Verhaar Omega boegschroef type 31130-4k diesel aangedreven door een Caterpillar C 18, 608 pk bij 1800 rpm NRF BV Bunkoelers hoofdmotor Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Van der Velden Marine Systems Stuurmachine HP 5500, roeraandrijving 4 DWKK 6080/75, roeren 4 x Dolphin 1650/220, spoiler 2 x Dolphin D1650 Dacom Telecommunicatie b.v. Geleverd via van Tiem Electro de Alphatron nautische apparatuur waaronder 2 de JRC-JRA 609 radars, Travel Vision Q6 en de Telsat telefooninstallatie Orlaco Products BV Orlaco camerasysteem TRESCO ENGINEERING AlphaChart van tiem elektro bv Volledige electrische installatie Sygo BV Scheepsladingmeter en hoogtemeter HEGE BV Geisoleerde scheepsramen, aluminium roefdeur Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Tremegh BV Interieurbetimmeringen Complete betimmering stuurhuis en woning Wooning Keukens & Sanitair B.V. Keukens en sanitair J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Complete sanitaire installatie en machinekamerleidingen SPEEDHEAT Utrecht Vloerverwarming WindeX Engineering BV Airconditioninginstallatie, RVS klaproosters en ventilatoren Hi-Safe Systems FM 200 brandblusinstallatie Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankers, ankerlieren en kettingen Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan lengte 12 meter hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter, hefvermogen 2000 kg Blommaert BVBA 29 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 met hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Zwets Werkendam BV Pompen en appendages Veth Motoren BV Ballastpomp Shell Marine Products Shell smeermiddelen Service Centrum Lobith Gasolie en Shell smeermiddelen Nelf Lakfabrieken BV Coating casco Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Administratie & Assurantiekantoor Huuskens bv Accountancy Huchem Special Products b.v. HC-Shipclean, HC-Roka

De Binnenvaartkrant