Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 28 AUGUSTUS 2007 De Specialist in SCHEEPSCLEANING Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Oliegestookte CV-ketels In CV en combi uitvoering • Betrouwbaar en Duurzaam • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 58 kW • Geïntegreerde brander, pomp en expansievat • Geluidsarm (geen demper in afvoer nodig!) • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service De Betaalbare Warmte Uiterweg 95b • 1431 AC Aalsmeer 0297-369941 www.buurs.nl Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS .................................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 250.2 250 pk/187 kw .......... € 13.500,= KMD WS 315.2 315 pk/242 kw .......... € 13.500,= KMD WS 350.2 350 pk/268 kw .......... € 13.500,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw .......... € 14.500,= KMD XF of basis DAF XF ....................................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... € 18.000,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... € 19.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw ..........€ 18.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... € 19.500,= KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw ..........€ 26.000,= KMD V12 704.2 704 pk/525 kw ....Prijs op aanvraag PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR. Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Vroegere luchtvaartjournalist maakt fotoboek ‘Rotterdam Europoort’ ROTTERDAMSE HAVENS IN BEELD Het eerste van twee nieuwe fotoboeken over de Rotterdamse havens schetst in 475 foto’s en tien hoofdstukken een beeld van het roerige leven op de Rotterdamse havenwateren. Het boek legt volgens de schrijver, fotograaf en samensteller Geert Mast uit wat Rotterdam in de wereld betekent als haven. Het eerste exemplaar van ‘Rotterdam Europoort’ werd onlangs door Mast overhandigd aan burgemeester Ivo Opstelten. De maker van het boek woont – opmerkelijk genoeg – in het Drentse Klazienaveen. Bij binnenkomst in de kleine bovenwoning van de 68-jarige Mast wordt ogenblikkelijk duidelijk dat hij nog meer liefhebberijen heeft dan het fotograferen van zeeschepen. Boeken en tijdschriften liggen her en der en handelen – net als enkele afbeeldingen en getuigschriften aan de wand – grotendeels over gevechtsvliegtuigen. “Twintig jaar lang was ik freelance luchtvaartjournalist”, vertelt de bijzonder spraakzame zestiger, terwijl hij een ouwe Panorama uit de kast trekt. Daarin staan foto’s van zijn hand, van een crash van twee Russische MIG’s tijdens een luchtshow in Engeland. 21156 (advertentie) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Geert Mast switchte van vliegtuigen naar schepen. Met het eerste deel van ‘Rotterdam Europoort’ als resultaat. (foto Jan Johan ten Have) door Jan Johan ten Have Ook voor muziek loop Mast warm, getuige posters van Tina Turner en Mariah Carey aan de wand, de vele cd’s in rekken, een paar synthesizers en een authentiek Hammond-orgel die in de toch al niet zo ruim bemeten woonkamer staan opgesteld. Al eerder bracht Mast een boek uit, onder de alleszeggende titel Vliegend voor de Vrede, de Amerikaanse Luchtmacht in Europa. Ook was hij enkele jaren co-auteur van het Jaarboek van de Luchtvaart. Hij heeft de vliegtuigen echter ingeruild voor zeeschepen. “De drukte en de herrie van vliegtuigen werd me te veel”, legt Mast uit over zijn switch naar de scheepvaart. “Niet zo opmerkelijk hoor, want mijn vader was zeeman. Toen ik acht was, kende ik al heel veel schepen en kon ik de 32 streken van het kompas zo opdreunen, met de klok mee en er tegenin.” Een jaar of tien geleden begon hij met regelmaat te fotograferen in de Europoort en op de Maasvlakte. Dat doet hij nog altijd op de ouderwetse, analoge wijze. “Ik moet rondkomen van een AOW-tje en kan het me niet veroorloven om alles digitaal aan te schaffen”, vertelt hij. Ook het fotograferen doet hij zo lowbudget mogelijk. Hij stapt regelmatig ’s nachts om een uur of twee in zijn oude, witte VW Polo om enkele honderden kilometers verderop voor een dag of drie, vier of vijf te parkeren aan de kust. Overnachten doet hij daar ook in zijn auto. De achterover geklapte passagiersstoel is dan zijn bed en zijn proviand ligt in de kofferbak. Zijn bijzondere wijze van kamperen trok al eens de aandacht van de politie: “Ik zag een politiewagen in mijn achteruitkijkspiegel. Die bleef daar een tijdje staan en reed toen weg. De volgende dag stond hij er weer. Toen heb ik de agenten gewenkt en verteld dat ik passerende schepen aan het fotograferen was. Eerst geloofde die agente mij niet. Pas toen ik haar een stapeltje foto’s had laten zien, vertrouwde ze me. Ze vertelde dat er een tijdje daarvoor op die plek een man zelfmoord had gepleegd door met zijn auto het water in te rijden en ze dacht dat ik dat ook van plan was. Bij de presentatie van het boek heeft Opstelten mij overigens beloofd dat ik daar geen last meer zal hebben van de politie.” Storm “Storm vind ik het mooist”, gaat Mast verder. “Dan weet je niet wat je ziet.” Foto’s maken doet hij bij zonneschijn en bij Ook dit jaar is de inzamelingsactie van het Rotterdams KSCC ten behoeve van de Hulpactie voor de Oekraïne en Roemenië een succes geworden. Op het gironummer 89955 van het Katholiek Schipperswerk in Rotterdam is 985 euro gestort en in het busje op de bar van het KSCC-Schipperscentrum in Rotterdam is 275 euro verzameld, zodat de totaalopbrengst 1260 euro was. Met deze brief willen wij iedereen bedanken die op een of andere wijze aan de actie heeft bijgedragen. Met name regen, bij daglicht maar ook ’s avonds. Een statief heeft hij niet; als ondersteuning gebruikt hij het dak of het portier van zijn Polo. Het lukt prima, legt hij uit terwijl hij een foto van een als een kerstboom verlicht schip laat zien. “Deze heb ik gemaakt met een sluitertijd van dertig seconden. Dat tel ik dan hardop af.” Een jaar of zes geleden besloot hij van zijn vele duizenden scheepsfoto’s een boek samen te stellen. “Ik kreeg een steeds groter archief en het leek mij prachtig om hiervan een boek te maken. De directeur van de boekwinkel in het Maritiem Museum vond mijn foto’s mooi en stelde dat er bij hem veel vraag is naar een fotoboek van de Rotterdamse haven, aangezien dat nog niet bestond.” In dit eerste deel zijn niet alleen foto’s te vinden van schepen, speciale aandacht is er voor Op 27 september houdt het nieuwe Platform Scheepsemissies zijn eerste seminar ‘Emissiereductie’, dat bestemd is voor de zeevaart. Later volgen nog twee bijeenkomsten over het maritieme milieu. Op 27 september worden de mogelijkheden om de uitstoot van scheepsdieselmotoren te verminderen gepresenteerd en bediscussieerd. Er is steeds meer aandacht voor emissies door de scheepvaart. Dit heeft onder meer geleid tot strengere normen, maar tegelijkertijd tot meer 28 AUGUSTUS 2007 escortering en afmeren. Ook geeft Mast een korte historische inleiding, staan er wat achtergronden over de auteur in het boek en geeft hij tekst en uitleg over de registratie van schepen. Ook komen ’s werelds grootste supertankers aan bod, de Very Large en Ultra Large Crude Carriers. In het volgend jaar te verschijnen tweede boek is ruime aandacht voor schepen voor droge bulk, zoals etscarriers, kolencarriers en agribulkcarriers. Ook besteedt hij daarin aandacht aan wat natte bulk, kleinere tankers vanaf de Suezmaxen. Uitgever zoeken Het viel Mast behoorlijk tegen om een geschikte uitgever te vinden. “Bijna overal moest ik zelf meer dan tienduizend euro investeren en dat geld heb ik niet.” Op internet vond Mast een lijst met alle uitgevers in Nederland. “Bij de L kwam ik maritieme uitgeverij Lanasta uit Emmen tegen, toevallig ook nog op een steenworp afstand van mijn woonplaats. Zij wilden het boek wél uitgeven. Mijn dochter, Marlies Zeeman, nam de vormgeving voor haar rekening en de druk is verzorgd door Giethoorn Ten Brink in Meppel.” Het is de bedoeling dat zij ook weer hun medewerking verlenen aan deel twee, dat naar verwachting volgend jaar verschijnt. Rotterdam Europoort is in zowel het Nederlands als het Engels verschenen. Diverse bedrijven bestelden inmiddels een deel van de eerste oplage van 2500 stuks om als relatiegeschenk cadeau te doen. Geert Mast: ‘Rotterdam Europoort’, uitgeverij Lanasta Emmen, 180 pagina’s, 44,95. Het boek is verkrijgbaar bij boekhandels in heel Nederland. SEMINAR OVER EMISSIE ZEEVAART de trouwe bezoekers van het KSCC Rotterdam en aan de scheepvaart verwante bedrijven die door het KSCC Rotterdam en door mij persoonlijk benaderd zijn. In het bijzonder willen wij de Een van de foto’s uit het boek. HULPACTIE WEER EEN SUCCES heer Groenewold van de Fa. VT bedanken voor zijn ook dit jaar weer bijzonder royale bijdrage aan dit goede doel. J.J. Keller, ex sleepschip Sirius INGEZONDEN BRIEF innovaties en ontwikkelingen om de uitstoot te reduceren. Tevens wordt er meer en meer gesproken over de aanpak van de bron: de zware olie als brandstof. In het eerste seminar wordt met name ingegaan op beschikbare technieken en de praktijkervaringen daarmee. Daarnaast krijgen deelnemers inzicht in de emissieproblematiek en mogelijke oplossingen in de nabije toekomst. De bijeenkomst vindt van 16.00 tot 19.30 uur plaats in het Mercure Hotel Amersfoort Veluwemeer in Putten. In het Platform Scheepemissies werken het Havenbedrijf Rotterdam, Vereniging Holland Marine Equipment, Stichting De Noordzee en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders samen. Deelname kost voor leden van die organisaties 75 euro (exclusief BTW) en voor niet-leden 100 euro. Aanmelden is mogelijk tot 21 september via www. HME.nl. 99.211 (advertentie) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant