Views
1 year ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 28 AUGUSTUS 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr. 200004 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 06-55195004 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sarina 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD AANKOMEND MATROOS op mbs, 958 ton, weekend vrij Tel. 078-6812866 Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah € 130 150 Ah € 155 200 Ah € 195 230 Ah € 225 Optima CCA 815 € 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah € 1600 590 Ah € 1750 690 Ah € 2100 790 Ah € 2300 890 Ah € 2600 1020 Ah € 2850 1120 Ah € 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en midden in t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr € 194.500 k.k. / garage € 12.500 k.k. liseloreholman@hotmail. com tel.nr: 06 212 52297 GEZOCHT 3 kapiteins voor chemietanker, 14/14 stelsel, met rijnpatent, radar en ADNR. Tel. NL 06-10977783 of Tel. B 0032-475237441 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Pantha Rhei 1x matroos i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 TE KOOP: AFMEERPONTON lang 23mtr x br. 4.80mtr, met afmeerpalen, ± 100m3 opslagruimte benedendeks 06-51606455 GEZOCHT STUURMAN/ 2e Kapitein voor kvb. Vaarschema 7/7, rijnpatent, radar, marifoon Tel. 06-53652936 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vectura 1x matroos i.b.v. dienstb. met 2jr vaartijd . loon vlgns CAO binnenv. vaar/ verlo. i.o. Tel. 015-2578294 GEZOCHT MATROOS voor mts Sanne. Wij bieden vaargeb. NL-BE-BRD-NFR, reiskosten vergoed, loon i.o. 1 wk op/ 1 wk af Tel. 06-10556353, www.aqua-vita.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v ms Frontera 3x lichtmatroos. i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2 jr, vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Willem Antonie 1x lichtmatroos. i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2jr vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 TE KOOP Amsterdamse sleepboot, mooi model, 90 PKGM, hydraulisch stuurwerk. Zeilboot 10 mtr lang, 3.40 breed, 20 PK Janmaar motor in boord. Tel. 06-46051433 TE KOOP OF TE HUUR een duwbak, 70 x 9.50, 1386 ton, 3 ruimen. Duwbak 61.50 x 7.80, 2 ruimen, 884 ton. Ponton 30 x 14.50. Tel. 06-46051433 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Willem Sr. 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2jr. vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verl i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jenero 1x lichtmtr. i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verl i.o. Tel. 015-2578294 TE KOOP APPARTEMENT 3 kamers in Piramideflat met zwembad en sauna, met inpandige garage in Dordrecht vr. pr. 215.000,-. Voor meer info en foto’s, kijk op www.funda.nl of bel Tel. 078-8442272 POOLSE MATROOS ZOEKT SCHIP 3e klas mech., stuur/kap pap. 5 jaar ervaring, 4wk op/af Tel. 0048-608508945 of 0031-625177898 LUXE MOTOR 1929/66.23 x 3.45 x 0.8m, 112 PK, Attest 2011. Wenen/ Donau. www.mausi-ahoi.info GEVRAAGD werk/vracht/kraanschip, ca. 30-49m x 6.60m., voor wonen + varen/ Wenen. Tel: 0043-6763587484 MOET UW SCHIP OOK NAAR DE RHÔNE? www.schepentransport.nl Tel: 06-52630115 Jan te Siepe GEVRAAGD STUURMAN & KAPITEIN voor mts Verano, 14/14 i.b.v. Rijnpatent, ADNR, radar info +31(0)6-53297641/ +49-1739349438 GEVRAAGD MATROOS OF STUURMAN met rijnpatent op ms Mintaka, 800 ton. Tel. 06-51452242 GEZOCHT MATROOS/ STUURMAN op kvb (LL). Evt stel geen bezwaar. Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-21220206 PROBLEMEN MET ... personeel voor zijn? Bel specialist personeelsbeleid. 06-46284580 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sarcelle 1x matroos i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carpe Noctem 2x stuurman i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sarina 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/ verl. i.o. Tel. 015-2578294 TE KOOP rondspant kotter ontwerp De Vries Lentsch, bouwjaar 1977, L 11.40 x B 3.60 x D 1.40, motor 80 pk Samofa, boegschroef, radar, stuurautomaat, nieuwe stoffering, vraagprijs 98.500,00. Tel. 06-51353828 TE KOOP mbs 1687 ton, 979m3, 79x 9,03x 3.45 mtr, 2x Volvo Penta 400 pk, 2x generator 27/42 kVA, kopschroef 320 pk Tel. 06-54210947 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Reiderland 1x volmatroos i.b.v. dienstb. 2jr vaartijd, vaar/verl. i.o. loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vios 2x matroos, i.b.v. dienstb. 2jr vaartijd. loon vlgns CAO en vaar/ verl. i.o. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD ter bemiddeling Ierse/ Engelse markt: (ex)- beroepsvaartschepen ook opknappers www.ventura-marine.eu tel. 06-54956692 GEVRAAGD MATROOS op mts Westland 2 wk op/ 2 wk af Tel. 06-5430876 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Rubicon 3 x lichtmatroos i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO. vaar/verlof i.o. Tel 015-2578294 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 01-08-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.650,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Rubicon 1 x matroos i.b.v. dienstb met functie matr., 2 jr vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) BESPAAR NU 10% op uw brandstof met door de NASA ontwikkeld product, geen investering noodzakelijk Bel voor info: 06- 51220383 of mail: jayd@ffi-europe.eu 1x € 9,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Professor Ton van den Berg onderzoekt klachten over ledlampen “SCHIPPERS HEBBEN WEL EEN PUNT” Rijkswaterstaat verzocht een specialist in verblindingen om de effecten van ledlampen bij bruggen en sluizen op de scheepvaart te onderzoeken. Een 135-meterschip heeft maandag 20 augustus bij het schutten de aanvaringsbalk in de oude sluis van Born dermate ernstig beschadigd dat de sluis waarschijnlijk geruime tijd buiten bedrijf is. Volgens onderzoek van de Waterpolitie is het schip bij het naar beneden (advertentie) Professor Ton van den Berg van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen in Amsterdam is fysicus en een wereldwijd erkend specialist op het gebied van verblindingen. Hij onderzoekt in opdracht van Rijkswaterstaat de achtergrond van de klachten van schippers die last hebben van ledlampen die RWS bij sommige bruggen en sluizen gebruikt voor signaleringen. “Het is toevallig dat Willem Zandvliet bij Rijkswaterstaat mij kent en eraan dacht om me in te schakelen bij de problemen die schippers van ledlampen ondervinden.” De scheepvaart moet geen wonderen verwachten van de professor, maar wellicht wel de basis voor oplossingen. “Ik ben zuiver wetenschappelijk geïnteresseerd in het gezichtsvermogen van mensen en de verschillende aspecten daarvan. Eén van die aspecten is de achtergrondverblinding, of om het wetenschappelijk uit te drukken: de kwaliteit van de REÜNIE VAN IMELDA-MEISJES Op 29 september houden de ‘meisjes’ van het Imelda-internaat uit Schiedam een reünie. “Het is nu circa vijftig jaar geleden dat wij daar woonden – het gaat om de jaren 1956 tot en met 1964”, meldt initiatiefneemster Paula de Bruijn. De oud-bewoonsters ontmoeten elkaar zaterdag 29 september in Schiedam. EXCELSIOR: FOUT BELADEN De Excelsior was te zwaar beladen én de containers waren volledig instabiel gestapeld. Na onderzoek komt het Openbaar Ministerie tot de conclusie dat de eerste vermoedens klopten over hoe het Duitse schip in maart 32 containers bij Keulen kon verliezen, met een vijf dagen durende stremming van de Rijn als gevolg. Etuigen meldden destijds als dat het schip verkeerd beladen was. Voor het Openbaar Ministerie zijn de uitkomsten aanleiding om de bemanning van de Excelsior opnieuw te horen. SLUIS BORN BESCHADIGD De aanvaringsbalk is verwrongen. Rijkswaterstaat schat de kosten op ongeveer 100.000 euro. (foto Jo Bindels) GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl “Na heel veel zoeken missen we nog een paar schipperskinderen. Zoals Ria Smaal, Addy van Meel, Irene Dijkman, Truus Meier of Meijer, Marian Wanders, Elly van der Knaap, Ellie Hamakers en Agnes van Starrenburg.” Zij kunnen zich aanmelden bij Paula de Bruijn, telefoon: (0162) 51 28 48. E- mail: phdebruijn@zonnet.nl. schutten naar voren gedreven, waardoor de voorsteven op de aanvaringsbalk bleef hangen. De schade aan het schip was minimaal. De schipper liep enkele uren vertraging op en kon vervolgens zijn reis vervolgen. Maar de aanvaringsbalk in de sluis moet worden vervangen. Rijkswaterstaat schat de kosten op ongeveer 100.000 euro. De constructie voor de aanvaringsbalk is dermate beschadigd dat reparatie noodzakelijk is. Hiervoor is drijvend hijsmateriaal nodig, de weggebroken balkconstructie moet buiten de kolk worden gerepareerd. Onderdelen moeten worden vervangen. Duikers inspecteren de situatie. Het is niet bekend waarom het schip naar voren is gedreven en op de aanvaringsbalk is gestoten. Rijkswaterstaat schat dat de kolk uit voorzorg minimaal twee maanden buiten bedrijf is. Het scheepvaartverkeer moet in deze tijd gebruik maken van de twee andere kolken. visuele perceptie. We bestuderen de puntspreidfunctie van het oog. Het licht wordt vanuit een bepaalde puntbron verdeeld over het oog en omdat het perfecte oog niet bestaat is het licht bij die spreiding nooit puntvormig. Het strooilicht is het achterliggende proces van de verblinding. Die verblinding is functioneel, de oorzaak daarvan is de puntspreidfunctie.“ Interessant De aanleiding tot het onderzoek vormden de klachten van schippers die verblind worden als ze op een brug toe varen waarbij het seinen met ledlampen plaatsvindt. Die lampen trekken zoveel aandacht, dat ze daardoor soms amper nog de doorvaart kunnen onderscheiden. De professor vindt het zeer interessant om te doen. “Ik heb het nooit bij de hand gehad, zo’n voorbeeld uit de praktijk. Het is voor mij dus leuk om zo’n onderzoek te doen. Ik heb toegezegd in november met een rapportje te komen waarin ik de zaak helder weergeef. Er is voldoende informatie ter beschikking.” Hij heeft al een aantal schippers gesproken die klachten hadden over de ledlampen, maar wil in contact komen met nog meer schippers, wellicht ook mensen die er juist geen last van hebben. Ton van den Berg: “Dat was mijn eerste stap. Horen De Duitse overheid heeft bekend gemaakt waar de komende tijd nieuwe ligplaatsen en autosteigers op de Boven- en Midden-Rijn worden gerealiseerd. Zo zijn er ligplaatsen met een minimale lengte van 135 meter gepland in onder andere Weil am Rhein, Breisach, Iffezheim, Mainz, Bingen, Loreley en Koblenz. Eerder was al aangekondigd dat Duitsland 10 miljoen euro voor de ligplaatsen beschikbaar stelde. Autosteigers worden aangelegd in Breisach, Sondernheim, Wiesbaden-Schierstein, Niederlahnstein, Kärlich en Brohl. Kegelplaatsen komen in Wiesbaden-Schierstein, vluchthaven Bingen, vluchthaven Loreley, Bad Salzig, Niederlahnstein en Brohl. Koninklijke Schuttevaer is tevreden: “De buit is binnen. Nu de Duitse beheerder een lijst heeft overlegd van de voorgenomen investeringen in ligplaatsen langs de Rijn lijkt een oplossing voor de ligplaatsproblemen langs de Rijn binnen handbereik. Binnen enkele jaren kunnen daarmee wat deze mensen precies als hinderlijk ervaren en welke uitwerking dat heeft op hun ogen. Mijn eerste indruk was dat deze mensen serieus problemen hebben met die lichten. Ik begreep: daar moet iets aan de hand zijn. Deze schippers hebben wel een punt.” Hij heeft bovendien al vijftien objecten bezocht die voorzien zijn van ledlampen, waarvan sommige wel en sommige juist geen hinder geven. “Ik wil precies in kaart brengen wanneer iets wel en wanneer is juist niet als hinderlijk wordt ervaren. Het rapport zal niet in detail aangeven wat er moet gebeuren. Daarvoor is de tijd te beperkt en bovendien ben ik daar niet voor gevraagd. Als schippers zich bij mij willen melden met een goed en helder verhaal over dit onderwerp, dan sta ik ze graag te woord. Met bepaalde klachten kun je iets, maar soms gaat het niet echt over de ledverlichting.” In november verwacht professor Ton van den Berg aan te kunnen geven hoe de effecten van ledlichten begrepen kunnen worden. “Daar kunnen de technici van Rijkswaterstaat dan mee aan de slag, want zij komen met de oplossing op basis van mijn uitleg over het achterliggende proces.” Ton van den Berg is bereikbaar op 020-5665185 en per e-mail t.j.vandenberg@nin.knaw.nl. LIGPLAATSEN RIJN: “BUIT IS BINNEN” (advertentie) de ligplaatsproblemen tot het verleden behoren.” De Internationale Afdeling van de vereniging is blij met de hulp van het Nederlandse Ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat langs diplomatieke weg met vertegenwoordigers van het Duitse Verkeersministerie heeft gesproken en heeft bemiddeld tussen Schuttevaer en de vaarwegbeheerder. Volgens Koninklijke Schuttevaer was dat doorslaggevend. In 2006 kreeg de binnenvaart te maken met het verdwijnen van ligplaatsen langs de Rijn. De Internationale Afdeling sprak daar de betrokken gemeenten en vaarwegbeheerders op aan. “In een aantal gevallen leverde dit nieuwe afspraken op rond het behoud van ligplaatsen, zoals bij Keulen. Maar bij Mainz en Bingen leverde de gesprekken niets op.” Met de publicatie van de lijst is een doorbraak bewerkstelligd, stelt de Internationale Afdeling vast. Vertegenwoordigers van de vereniging hebben begin september een afspraak op het Duitse ministerie over de uitwerking van de maatregelen. 28 AUGUSTUS 2007 VERANDERINGEN Als een schipper 35 jaar geleden niet via de beurs voer, was zijn vrachtprijs op de Rijn (en de zijrivieren) een vrij spel van krachten. De bevrachter was een zekere autoriteit waar het ging om het bepalen van de hoogte van de vergoeding waarvoor werd gevaren, geholpen door informatie die wegens gebrek aan geschikte communicatiemiddelen de schipper werd onthouden. De schipper – de binnenvaartondernemer avant la lettre – wist intuïtief goed wat redelijk was, of hij wist redelijk wat goed was. Wat ontbrak was een cijfermatige onderbouwing van de hoogte van de vrachtprijs. Je kent dat wel: vaste kosten (personeel, afschrijving en rente) voor de dagen dat je vaart, en variabele kosten (brandstof, overuren, kanaalkosten) tel je bij elkaar en deel je door de tonnen die je vervoert. Dat zat wel in het beurstarief ingebakken maar op de vrije Rijn kon je maar beter doorvaren en niet te lang stilstaan bij de vergoeding. Je mocht eens tot de conclusie komen dat dit tarief in geen enkele verhouding stond tot de prijs van een schip (afschrijving of vervangingsinvestering, geef het maar een naam). Alleen door heel veel reizen per jaar te doen leek het nog wat met de verhouding tussen de vaste kosten en de opbrengst. In de laatste decennia van de vorige eeuw en zeker de eerste jaren van deze eeuw kwam daar echter verandering in. Behalve de veel geroemde vlucht in communicatiemiddelen (eerst autotelefoon en deze eeuw internet) werd de schipper verondersteld een redelijk goede bedrijfseconomische onderbouwing van zijn begroting te kunnen maken. Dus er had een moment moeten komen dat de schipper goed geïnformeerd en onderbouwd zijn bevrachter duidelijk kon maken dat hij een zeker vervoerstarief moest hebben dat ook de vaste kosten zou dekken. Dat moment kwam niet want er gebeurde iets onverwachts. Eigenlijk gebeurden er heel vele onverwachte dingen. De muur viel en de nieuwe schepen uit het Oostblok overspoelden de markt, de liberalisatie werd gekocht met een kostbare oud-voor-nieuw- c.q. sloopregeling en de calculerende schipper zag dat die vrachtprijs nooit de waardevermeerdering van schepen kon bijbenen. Het gevolg was dat de markt rond de eeuwwisseling helemaal vrij was en er alleen geld kon worden verdiend door heel veel reizen per jaar te maken maar beter nog op tijd je schip te in- en verkopen. Dat is in een notendop de binnenvaart in de 21e eeuw. Er wordt nog steeds gevaren voor een vrachtprijs die niets te maken heeft met de prijs van een nieuw schip. Intuïtie maakte plaats voor inzicht, maar eigenlijk is er dus niets veranderd. Ja oké, de beurs is weg. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant