Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 28 AUGUSTUS 2007 Ontwikkeling, Ontwerp, Productie KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 Deze editie is in 1 keer te downloaden op www.binnenvaartkrant.nl Voor al uw sloopwerkzaamheden kuipen & kolommen SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 stuurhuizen rvs werkzaamheden roefdeuren alu reparatie radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 5414005 fax: +32(0)32266607 mail: gh-francois@vanstappen.be € 775,- € 3.195,- € 125,- Al Al is is het het op tijdens locatie... de vaart... Het zal je maar gebeuren, je vaart langs Antartica en de motor begeeft het. Geen pretje als je stil komt te liggen bij 25 graden onder nul. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het 25 graden onder nul, bel gewoon even met Bogenda. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 20,00 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 1,50 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 109,00 5m € 127,00 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 60,00 Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 349,00 160 ton 3pk € 440,00 125 ton 7,5 pk € 950,00 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 256,00 140 ton ........ € 268,00 160 ton ........ € 277,00 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 3,30 EXTRA 5% KORTING STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 39 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 30,00 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 375 FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 28 AUGUSTUS 2007 Websites ondersteunen tastbare verschijning REPLICA’S MAKEN VERHALEN WAAR Bij evenementen als Sail worden ze met trots getoond, de replica’s van historisch belangrijke schepen: de Kamper Kogge, de Prins Willim of de loodskotter Eems, de Batavia, De Delft en de Duyfken. Met de schepen die de eeuwen wél hebben doorstaan, maken ze het maritieme verleden van ons land tastbaar. De bijbehorende verhalen en afbeeldingen vinden we terug op het web. Ook van de replica van de Ark van Noach, die het Wereldhavenfestival in Rotterdam komt opluisteren. De Stichting Kamper Kogge is er op www.kamperkogge.nl op een heel aardige manier in geslaagd de reconstructie van een Hanze Kogge uit de 15e eeuw in beeld te brengen. Dit schip is gebouwd in het kader van het Europees Sociaal Fonds, ter stimulering van een leer-werkproject voor jongeren. Het wetenschappelijke aspect is verzorgd door het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwater Archeologie (NISA). Vrijwilligers De site brengt ‘actualiteiten’ waarin de kogge een rol speelde, geïllustreerd met foto’s en filmpjes (van YouTube), en gaat dieper in op de historie, de bouw en de inzet van de Kamper Kogge. Je leest er alles over de Koggewerf, het scheepsonderhoud en evenementen die op stapel staan. Stichting de Kamper Kogge bestaat voor een groot deel uit vrijwilligers en is voortdurend op zoek naar mensen die het verleden tot leven willen wekken. Een uitgebreid overzicht geeft ondermeer links naar andere kogge’s en replica’s. Andere replica-sites zijn in soortgelijke stijl opgetrokken. Je merkt, aan de vormgeving en de aandacht die besteed wordt aan het verhaal van het schip dat de website een sterke rol speelt in de communicatie met de buitenwereld. Het schip moet langer mee en voor fondsenwerving is een goede presentatie van belang. Uiteraard ook om de vrijwilligers betrokken te houden bij ‘hun’ schip en het brede publiek te blijven interesseren. Cultuurtoeristisch De Bataviawerf (www. bataviawerf.nl) is van een houtbouwproject inmiddels doorgegroeid naar ‘een cultuurtoeristische attractie van hoog niveau. Nergens ter wereld staat u zo dicht KSCC INTERNETCAFÉ bij de scheepsbouw van de Nederlandse Gouden Eeuw als hier’. Op www.dedelft.nl zie je het 18e eeuwse schip in Rotterdam groeien naar zijn imposante lengte van 63 meter; overigens ook gestart als werkervaringsproject en nu een toeristische attractie. De Duyfken (www.duyfken. com, Engelstalig) is nog aan het bijkomen van een toer langs 25 havens rondom Australië. Het schip symboliseert de 400 jaar oude betrekkingen tussen Australië en Europa. Het zijn niet alleen de schepen die het historische besef bij de bezoekers wakker roepen, de websites doen dat minstens zo sterk. Een bijzondere replica is de Ark van Noach, de nieuwe attractie van Schagen. Zaterdag sloot de ark zijn deuren, maandag begon het schip aan z’n eerste reis, ‘s nachts ging het dwars door Amsterdam naar Rotterdam, waar woensdag de opening was gepland voor het publiek. De Noord-Hollandse aannemer Johan Huibers begon in 2005 eigenhandig met het bouwen van een replica van RUSLANDREIS PER SMS Bij varen over de Russische binnenwateren van St Petersburg naar Moskou reken je niet meteen op een snelle internetverbinding. GSM zou nog kunnen, maar is minder aantrekkelijk vanwege lage snelheid en hoge roamingkosten. VAART! koos voor SMS. Tijdens de Ruslandreis van Vereniging ‘De Binnenvaart’ verschenen dagelijks drie à vier korte berichten op www.vaart.nl/rusland voor het meelezende thuisfront. Het KSCC Internetcafé voor varenden opent het nieuwe seizoen met een Vrachtworkshop op vrijdagavond 7 september in het Schipperscentrum in Nijmegen. Axel Goetze Rohen van Bargelink en Dirk van der Meulen van VAART!Vrachtindicator zijn aanwezig voor informatie over de vrachtenmarkt op internet. Steeds meer varende ondernemers raken enthousiast over de mogelijkheden om met internet hun inzicht in de vrachtenmarkt te vergroten. De onafhankelijke vrachtenmarkt Bargelink brengt schippers en bevrachters bij elkaar, VAART!Vrachtindicator informeert schippers met actuele (en anonieme) vrachtmeldingen over aangenomen reizen. De ontwikkelaars staan open voor suggesties en gaan tijdens de Vrachtworkshop in op vragen van gebruikers. Vrijdagavond 7 september 2007 is iedereen die iets heeft met binnenvaart en internet welkom van 18.00 tot 20.00 uur. De toegang is gratis. Het KSCC Internetcafé is een initiatief van het KSCC Schipperscentrum, in samenwerking met Bureau Telematica Binnenvaart en VAART!Info. Geen hot news; vooral spontane reisindrukken. Het échte werk, met 500 foto’s, is naderhand toegevoegd. Om de berichten online te krijgen werd het populaire netwerk Twitter.com gebruikt, dat gebruikers herkent aan de hand van telefoonnummers. Twitterberichten zijn standaard beperkt tot 120 tekens, ook bij plaatsing via het internet. Een eenvoudig javascript maakte de twitters van VAART! direct zichtbaar op De homepage van de Kamer Kogge. de site. Ze zijn nu op een webpagina terug te lezen. Tijdens de reis verschenen de SMS-berichten ook direct in de mailinglijst VAART!Forum. Daar werd een andere ‘truc’ voor toegepast via ondermeer een Engelse SMS-tomail-service. Twitter heeft als netwerk voor micro-blogging onlangs een Nederlandse tegenhanger gekregen op Numpa. nl, waar ‘volgers’ elkaar van hun doen en laten op de hoogte houden. de Ark van Noach. Dit jaar gingen de deuren open. Over de geschiedenis van deze nieuwe ark zegt Huibers op www.arkvannoach.com: “In 1992 kreeg ik een droom. Ik zag Nederland verdwijnen onder een enorme water massa, vergelijkbaar met de tsunami in Zuidoost-Azië. Best heftig natuurlijk.” Hij verwacht geen nieuwe zondvloed, maar ziet het als zijn opdracht om het Bijbelverhaal dicht bij de mensen te brengen, via de ark. “Visueel wil ik mensen bijbrengen hoe de ark er uit zag, om zo het verhaal meer tastbaar te maken voor mensen die geloven, maar ook voor mensen die niet geloven.” Zo maken replica’s verhalen waar. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Bru-33 Dolfijn • Chimo • Invontes • OSR 31 Deze 148e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www.vaart.nl/web/07/18. htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 792 SCHEPEN! • Sanne • Surveyor 1 & 2 • United HET WEB Door Dirk van der Meulen Schroefballastpompen Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbh.vze.com

Binnenvaartkrant