Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 28 AUGUSTUS 2007 Gespecialiseerd in schroefballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen en GPS-sytemen, Importeur van Elca, OLP en Syst&matica systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbh.vze.com GEZOCHT OP KOPPELVER- BAND Stuurman/2e kapitein vanaf eind november, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-52311739 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. Vios 2x lichtmatroos, i.b.v. dienstb. vlgt cursus matroos 2jr vaartijd, loon vlgns CAO vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 Rederij Ringoot en zoon nv GEVRAAGD MATROOS OF STUURMAN In bezit van ADNR of ADNR C Groot vaarbewijs of Rijnpatent is een pluspunt. Ervaring op tankschepen vereist. Aantrekkelijk loon. Vrijetijdsregeling te bespreken. Sollicitaties: Metropoolstraat 1 2900 SCHOTEN BELGIE + (32) (0)3 235 75 75 rederij@ringoot.be ALEWIJNSE: UW PARTNER IN NAVIGATIE APPARATUUR OOK VOOR UW NAVIGATIE APPARATUUR GAAT U NAAR ALEWIJNSE! ALEWIJNSE INSTALLEERT, REPAREERT, LEVERT EN ONDERHOUD DIVERSE TOPMERKEN ALPHATRON MC & MF LIJN TRAVELVISION Q6 TRESCO KAARTSYSTEMEN ALPHATRON JMA 609 SWISS JFS 364C SAAB BINNENVAART AIS Installatie vanuit Krimpen a/d IJssel, Nijmegen en Drachten. Alewijnse Marine Systems, ook voor uw: ● Binnenvaart AIS systeem ● Rivier piloot & bochtaanwijzer ● Elektronische kaart systeem ● (D)GPS systeem ● Travelvision Q6 ● Track & Trace systeem ● Radar overlay systeem ● Marifoons ● Orlaco camera systeem ● Alphatron Basic & Multicolour apparatuur en camera’s ● Web based fleet management Alewijnse Marine Systems Van der Giessenweg 51 2921 LP Krimpen aan den IJssel P.O. Box 16 2920 AA Krimpen aan den IJssel E-mail amr@alewijnse.nl E-mail ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Tel. +31 (0)180 460 555 Fax. +31 (0)180 511 871 Empowering your business

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 CALENDULA 12 DUBBELWANDIG NA INNOVERENDE OPERATIE Postoils presenteerde op 10 augustus met goed resultaat de van enkel- naar dubbelwandig verbouwde Calendula 12 aan IVW en Lloyds Register of Shipping. De tanker werd door Scheepswerf Nederlof 20 meter verlengd en met unieke, zelfdragende geconstrueerde tanks uitgevoerd. door Johan de Witte Scheepswerf Nederlof kreeg van Postoils het voordeel van de twijfel en mocht met uniek materiaal en een nieuwe constructie de bestaande enkelwandige, 80 meter lange Calendula 12 dubbelwandig maken. Op grond van het idee en concept in de ontwikkelingfase staken scheepsbouwers Tiny Nieuwenhuijsen en John van den Elshout de koppen bij elkaar met deskundigen van Lloyds Register of Shipping voor de klasseberekening en Ton van Gorkom en Andreas van Winssen van Postoils, met als doel succesvol fictie naar realiteit te vertalen. Projectleider Ron Nieuwenhuijsen, in elke bouwfase bijgepraat door zijn vader over verandering, fantasie en speciaalbouw: “Deze klus was zoiets als een expeditie of van een Parijs-Dakar. Je leert er wel wat van. Alleen realiseerbaar met een fantastische ploeg medewerkers die achter je staan – en die hebben we.” Bouwvergaderingen: geen! De werkzaamheden zijn, inclusief een week voor de afwerking, binnen de gecalculeerde tijd afgerond; de kosten werden niet overschreden. Administratie voortdurend bijgewerkt: alles in één orderboek en de factuur was twee dagen voor vertrek van de werf gereed. Dat voorkomt misverstanden en dat is verstandig als er zonder contract – dus op vertrouwensbasis – wordt gewerkt. Stabiliteit De voormalige ‘gladdekker’ heeft nu een denneboom van 1,30 meter, zeven centertanks met 2055 kbm op 100 procent en 1995 kbm op 97 procent. De Calendula 12 was een type N-open tanker en is nu opgewaardeerd naar type N- gesloten. Het schip meet 1821 ton op 2,83 meter diepgang. Leeg ligt de Calendula twee centimeter op, geladen twee centimeter door. De stabiliteit (MG 63) is optimaal. De sterkte van het schip uit zich door tijdens de vaart nauwelijks te bewegen. Additioneel aan het ladinggedeelte zijn de tunnel en roeren aangepast. Daardoor is de snelheid van het nu 100 meter lange schip hetzelfde gebleven: 17 kilometer gemiddeld. En met gelijk gebleven motorvermogen. Trillingen zijn sterk afgenomen. De proefvaart torpedeerde alle twijfel over het succes van de ombouw. Hiervoor in de plaats kwam tevredenheid van Postoils boven water. De Calendula 12 is markt- en technisch stabiel na een innoverende operatie. Terug naar nul Vooraf is het trunkdek met alle equipement verwijderd en zijn spanten en frames aangepast. Op de helling is de 15 centimeter katterug van het schip – met een speciaal hiervoor ontwikkelde meetmodule De voormalige ‘gladdekker’ heeft nu een denneboom van 1,30 meter. De constructie is van de buitenkant goed zichtbaar. (foto’s Johan de Witte) van balken op de mainframes en lasermeting – naar nul gebracht. Het nieuwe prefab gemaakte ladinggedeelte is gebouwd onder een tolerantie van twee millimeter. Eenzelfde afwijkingsnorm is aangehouden voor het plaatsen van het nieuwe ladinggedeelte en de verbindingen tussen tank en casco, waarbij het schip en tanks één geheel zijn. Tiny Nieuwenhuijsen: “Het plaatsen van de eerste tank duurde van hijsen tot los, niet langer dan een kwartier. De tweede tank aansluiten aan de eerste een half uur. De minimale bouwtolerantie speelde hierbij duidelijk een positieve rol.” Behoudens het leidingwerk is het bestaande laad- en losequipement overgeplaatst. Vernieuwde appendages zijn geleverd door Sander de Jong van Marine services. Firma van Leemberg heeft de leidingstraat vernieuwd en aangepast. Van Loenen was er voor het constructiewerk. Corus leverde stalen halffabrikaten. Firma de Heus zorgde voor alle benodigde profielen. Bogenda nam het elektrisch gedeelte op zich en firma Teuben is met de tanks aan het sjouwen geweest. Bureau van Pelt & co volgde, in gezelschap van Lloyds, de operatie cijfermatig. Op 1 oktober ligt de Treasery van Siem en Jolanda Visser voor de wal voor eenzelfde karwei. De planning is dat de Treasery acht weken later weer kan laden (dit schip hoeft niet verlengd te worden). SINGEL Vervolg van pagina 9 Schipper Bastiaansen, hij vaart nog op ms Pro Rata, herinnert zich: “Ik zat in de groep ‘kleine jongens’. Tijdens het eten was het extra gezellig. Je kreeg alle aandacht. De zuster zat aan het hoofd van de tafel. Je kreeg geen ruimte om te klieren. In het begin miste ik mijn ouders wel. Ik heb weinig last van heimwee gehad. Op een gegeven moment weet je niet beter. Af en toe kreeg je een briefje. Alleen in de zomervakanties ging iedereen weg.” Van het aardappelen schillen weet Bastiaansen nog dat de schillen niet mochten knappen. “Dan waren zij te dik. De zusters controleerden dat.” Recreatief kwartje Op 4 januari 1958 werd er een nieuw internaat geopend. Nog steeds aan de Burgemeester de Raadtsingel. Op twee woonetages met daarboven twee slaapetages woonden in totaal 212 kinderen. Van 1962 tot 1969 luisterde er eentje naar de naam ‘Keessie’ Boogaard. Hij was acht jaar toen zijn moeder hem aan de hand wegbracht naar Dordrecht. Zoals hij zelf aangeeft “met (advertenties) 28 AUGUSTUS 2007 LocoPias SARC implementeerde het LocoPias-systeem. Er is afgesproken alle omgebouwde tankers te voorzien van dit zeer geavanceerd systeem. LocoPias is een geavanceerde ladingcomputer die niet aan de hand van tabellen rekent, maar voor iedere combinatie van diepgang en stuur- of koplast volgens de ingevoerde scheepsvorm het gedrag van schip en vloeistoffen in de tanks vaststelt. Dit rekent veel nauwkeuriger dan andere berekeningen op basis van de meetbrief. De effecten van vrije vloeistoffen kunnen hiermee in de tanks berekend worden zonder correctie. Voorts blijven de ladingcondities intact en is eventuele averijstabiliteit uitleesbaar. Geïntegreerd is de calculatie van de zogeheten bending-momenten (buiging in de lengterichting), die tijdens de belasting van het schip de maximaal toegestane waarden, bepaald door het classificatiebureau, niet mogen overschrijden. Praktisch heeft men hiermee actuele informatie over belastingen die tijdens het lossen en laden ontstaan. een knik in de knie en een piep in mijn nieuwe broek.” Zuster Blonde Betsie deelt zijn herinnering. “Ze was zacht en vriendelijk en ving ons goed op.” Maar met dertig jongens op één slaapzaal is naar hedendaagse begrippen redelijk ‘heftig’ te noemen. Boogaard herinnert zich zuster Jopie als “streng en precies”. Van haar weet hij: “Als je moeder weer weg was, was zij weer Jopie van ’t gezag en maakte daarmee welopgevoede, nette jongemannen van ons. Ik bewaar er goede herinneringen aan. Je was heel jong zelfstandig.” Veel waardering heeft Boogaard ook voor oud-directeur Joop Kroon: “Kroon heeft mij wel geïnspireerd. Hij at met zijn gezin gewoon mee in de eetzaal. Van een eenvoudig dubbeltje kon hij een recreatief kwartje maken. Voor mij is hij boven modaal begaafd om uit niets iets te creëren. Hij is de grondlegger van de huidige recreatie en stichtte hobbyclubs, de jaarlijkse feestavond in Kunstmin, Hattem-weekenden en dergelijke. Zelf organiseerde ik ook groepsweekeinden en die waren daardoor geïnspireerd met verhalen en artiesten en dergelijke.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant