Views
2 years ago

2007-18

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 1000 m³ verpompen met slechts 7,5 kW LACHEN IN DE STUURSTOEL EDITIE 18 28 AUGUSTUS 2007 GL-VORSTAND Im Vorstand der Germanischer Lloyd (GL) kommt es zu einer Veränderung. Rainer Schöndube, seit 1990 Mitglied des zweiköpfigen Führungsgremiums, wird zum 30.September sein Amt niederlegen und aus dem Unternehmen ausscheiden. Statt seiner rückt Dr. Joachim Segatz zum 1. September in den Vorstand ein. Lesen Sie weiter auf Seite 29. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst OMVORMERS, ACCULADERS Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Niet zomaar een bestuurder aan het roer van een binnenvaartschip, maar een van de bestuurders van Rotterdam. Wethouder Haven Mark Harbers bracht de binnenvaart een bezoek en had daar duidelijk schik in. Deze keer niet omringd door druk vertellende vertegenwoordigers van de binnenvaart maar vergezeld van de familie Fijneman van het ms Magdalena. Links Bonnie Fijneman en rechts David. In het midden achter de wethouder de 3-jarige Chanou, die het bezoek van de Rotterdamse wethouder minder interessant vindt dan wat er buiten gebeurt. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart verzorgde deze stage voor Mark Harbers (38) die in mei Roelf de Boer opvolgde die om gezondheidsredenen was teruggetreden als havenwethouder. Mark was voordien fractievoorzitter van de VVD raadsfractie in Rotterdam. Hij is in Ede geboren en studeerde economie aan de Erasmus Universiteit. Sindsdien is hij in de Maasstad gebleven. Hij wist ‘niet zoveel’ van haven en transport maar dat verandert nu snel, zeker na het bezoek aan de binnenvaart. (foto Dinie Schuitema, BVB) “Hetzelfde vaargebied als vierbaksduwvaart” VT KOOPT MEGATANKER VT (Verenigde Tankrederijen) laat in China een bunkertanker bouwen van 150 meter lang en 23 meter breed. Uiterlijk eind volgend jaar moet het casco in Nederland arriveren. Het is een uniek schip met een eigen ontwerp. In dat opzicht lijkt dit nieuwe schip op de Vlissingen, alleen is dit schip weer een maat groter. De Vlissingen zelf is tot op de dag van vandaag het grootste binnenvaartschip ter wereld. Het ligt dus voor de hand dat het nieuwe schip in de loop van 2009 die vlag zal overnemen. Directeur-eigenaar Johan Groenewold van VT is voorzichtig met termijnen en verdere inhoudelijke gegevens van het schip. Zo blijven tonnage en inhoud nog onbekend. Hij beaamt dat het schip in aanbouw is in China. “De termijn is nog onzeker. In principe moet het al in het tweede kwartaal van 2008 in Nederland aankomen, maar zeker is nog maar weinig.” Niels Groenewold (zoon van Johan en nieuwbouwbegeleider bij VT) reist af en toe naar China, Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS maar het project is in principe tot de aflevering in Nederland nog volledig in handen van Rensen Shipbuilding. Wel staat vast dat het schip zich wat het vaartraject betreft zal beperken tot de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen, de ARA-range. “We hebben hetzelfde vaargebied als de vierbaksduwvaart. De bunkermarkt groeit. Misschien niet zozeer in volumes als wel in de grootte van de gevraagde partijen. Op die vraag spelen we in met dit grotere schip.” De vloot van de 75-jarige VT wordt met de komst van het nieuwe schip voor een deel vervangen. “Ook wij hebben te maken met de overgang van enkelwandig naar dubbelwandig en hebben dus onze eigen oud-voor-nieuw-regeling bij VT. Dit jaar zijn er al drie enkelwandige schepen afgevoerd. Verkocht naar plaatsen ver buiten de Europese markt. Of ze worden gesloopt. Dat is gewoon een rekensom. Als het economisch de moeite waard is, dan worden ze verkocht.” Enkelwandige tankers doen het zacht uitgedrukt niet meer zo goed op de schepenmarkt (advertenties) De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl nu vaststaat dat oliemaatschappijen al op korte termijn nadrukkelijk kiezen voor dubbelwandige en/of jonge schepen. Bekend is de regel van BP dat vanaf 1 januari 2008 geen schepen ouder dan 35 jaar meer mogen laden of lossen op terminals waar BP een relatie mee onderhoudt. “We weten al geruime tijd dat het een keer concreet zou worden, hoewel volgend jaar wel erg snel is. Een dubbelwandig schip is zeker veiliger, maar het heeft ook nadelen, zowel technische als economische. Ik zal niets slechts zeggen van enkelwandige schepen – er zijn geen ongelukken in de binnenvaart waarbij de enkelwandigheid aantoonbaar een rol heeft gespeeld – maar die keuze van de verladers is iets waar je mee moet rekenen, wat je er ook van vindt. De publieke opinie heeft hier een grote rol gespeeld en de oliemaatschappijen zijn daar gevoelig voor.” Met de komst van de 150 meter lange, dubbelwandige tanker zet VT in elk geval een belangrijke stap naar volledige dubbelwandigheid. SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 KLEUTERS De Schroef in Antwerpen vindt dat er meer mogelijkheden moeten komen om varende kleuters op afstand te onderwijzen en te begeleiden. Dat kan alleen als de overheid de scholen ondersteunt bij het uitbouwen van de huidige lespakketten. Naar aanleiding van plannen van de overheid om de inschrijvingsplicht voor kinderen te verlagen naar vijf jaar houdt De Schroef een enquête onder varende families. Lees verder op pagina 15. 7, 8 en 9 september: OSD ANTWERPEN Van 7 tot en met 9 september vinden in Antwerpen de jaarlijkse Open Scheepvaartdagen plaats. Met de ouderwetse gezelligheid en de vertrouwde gezichten, maar in een nieuw onderkomen. De tenten zijn verruild voor hallen van de Waagnatiehangar. Lees alles over de beurs op pagina 38 tot en met 59. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl www.mfolthof.nl

De Binnenvaartkrant