Views
2 years ago

2007-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Zoekt

Geruime tijd geleden

Geruime tijd geleden beschikte De Gerlien-Van Tiem na een faillissement van de opdrachtgever over een aantal Neokemp-casco’s. Begin 2006 kwam de vraag van K. Krul en Zonen of het laatste casco dat nog in Druten lag, te koop was. Het aannemersbedrijf uit Beesd had namelijk op korte termijn een sleephopperzuiger nodig om de vloot uit te breiden. Na een ingewikkelde bouwperiode werd op 14 juli op de scheepswerf in Druten de volledig dieselelektrisch aangedreven Wilma overgedragen aan aannemersbedrijf Krul. Eind juli is de hopperzuiger begonnen met de werkzaamheden; Krul gaat het schip de eerstkomende jaren gebruiken voor onderhoudsbaggerwerk op de Waal (vanaf de Duitse grens tot ongeveer Woudrichem) en het diepteonderhoud van de vaargeulen in de Waddenzee. door Jan Hoek Voor het zover was, diende het Neokemp-casco eerst nog een metamorfose te ondergaan. Projectcoördinator Marcel van Tiem: “Voor alle tekeningen gereed waren, was al duidelijk dat het casco verbreed moest worden vanwege de stabiliteit en er dienden nogal wat aanpassingen plaats te vinden. Zo is bijvoorbeeld het originele casco aan stuur- en bakboord met 60 centimeter verbreed, zijn de vormen van voor- en achterschip aangepast evenals de koelbeunen. De beun is aangepast tot twee beunen door middel van een middenherft, die dient als pompkamer.” “Verder is onder meer de achterbeun verkleind ten gunste van de machinekamer, die uiteraard groter moest worden. Over de beide beunen is een gangway gemaakt en er diende een ander stuurhuis te komen, met een beweegbare kolom. Uiteraard is de zij voorzien van doorvoer en aansluiting voor de zuigbuis en de overige specifieke onderdelen en uitrusting voor de toepassing als sleephopper. De diameter van de zuigbuis is 450 millimeter en de baggerdiepte is 20 meter.” De Wilma is 67 meter lang en 8,20 meter breed. Het ontwerp van de baggerinstallatie is door Krul zelf uitgevoerd. Naast de inbreng van Krul en De Gerlien-Van Tiem is een aantal partijen intensief betrokken geweest, zoals Veth, D&A Electric voor de PAGINA 37 NEOKEMP-CASCO WORDT SLEEPHOPPERZUIGER WILMA Over de beide beunen is een gangway gemaakt. Het Neokemp-casco is nauwelijks nog herkenbaar. vermogensverdeling, Gebhard voor de e-installatie, Wesco IJmuiden voor de baggerinstallatie en Reson voor de baggersoftware. Het geïnstalleerd vermogen is afkomstig van twee Scania’s (2 x 469 kW), die een aggregaat aandrijven. De motoren zijn elektrisch. Via een verdeelkast worden zowel de voortstuwing (Veth Z-drive 2 x 350 kW), baggerpomp (Damen 300 kW), jetpomp (Nijhuis, 200 kW), boegschroef van De Gerlien-Van Tiem (175 kW) en dergelijk aangedreven. De beuninhoud is circa 500 kuub. De diepgang van de Wilma is 3,10 meter (draught 2,80 meter) en de snelheid 11 knopen. Vervat Aannemersbedrijf K. Krul & Zonen werd in 1935 opgericht door Klaas Krul. Werkzaamheden werden in algemene zin in de weg- en waterbouw uitgevoerd. In de vijftiger jaren kwam met zoon Jan, zus Alie en echtgenoot Klaas en halfbroer Karel de tweede generatie in dienst. Gezamenlijk breidde men uit in met name de waterbouw (zand, zuigen baggerwerken) en werden de eerste zuigers in opdracht gebouwd. In die tijd werden grote werken uitgevoerd op Terschelling, de dijkverzwaring van 1962- 1965, werken op het eiland Griend, het eerste natuureiland de Schelp en zandwin- WILMA en opspuitwerkzaamheden in Antwerpen bij de N3. Tot eind jaren ‘70 was er volop bedrijvigheid. Echter toen ook in de baggersector de economische neergang een feit werd, besloot de tweede generatie tot afbouw en minimalisering van personeel en materieel. Pieter Arie Kraaijeveld van Krul vertelt verder: “In 1985 nam met Piet en Klaas Krul Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Ombouw containerschip naar hopperzuiger, complete afbouw en installatie boegschroef Veth Motoren BV 2 Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers, type VL-450-CR met E-motoren 350 kW, 1200 rpm en 2 Scania motoren, type DI 16, 469 kW, 1800 rpm Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen, machinekamer en woning Discom BV Dempers Alex Toebast Las- en Montagetechniek Machinekamerplaten Willems RVS Aluminium BV Machinekamerleidingen, loopbruggen, bordessen, pijpen en beweegbare zuig- en persleidingen hydraulisch aangedreven (aanleg) Blokland Non Ferro bv Beunkoeler E.B.R. b.v. Scheepsreparatieen konstruktiebedrijf Hefkolom stuurhuis en hydrauliek stuurhuis Las- en Constructiebedrijf van der Zalm B.V. Stuurhuis, accommodatie en masten De Vries BV Piping & Constructions Hydrauliekleidingwerk W K Hydraulics B.V. Hydrauliek Alphatron Marine B.V. Rivierradar 609, bochtaanwijzer MC, Alphapilot MC, 2 marifoons MC, Alphacall MC en Alphanav MC D&A Electric B.V. Electrische voortstuwingsinstallatie, baggerpomp- en boegschroefaandrijving. Gebhard-Electro b.v. Electrische installatie de derde generatie het over en vanaf dat moment is de opbouw weer begonnen. Er werden werkzaamheden uitgevoerd door geheel Nederland en er is materieel gekocht voor het middensegment van de baggermarkt. In 1994 werden de aandelen aan Koop verkocht; de personele bezetting en de naam veranderden niet. De GWW-tak van Koop is op haar beurt medio 2006 verkocht aan de familie Vervat, die tevens eigenaar is van MNO Vervat in Rotterdam.” Onderhoudsmarkt Sindsdien is het bedrijf verder uitgebouwd en gemoderniseerd. Eind 2005/begin 2006 is er nagedacht over een herorientatie van K. Krul & Zonen, met als conclusie dat de onderhoudsmarkt het bedrijf de beste kansen biedt. De nieuwe hopper Wilma past in de geschetste ontwikkeling. Kraaijeveld: “We hebben verschillende werken op het gebied van diepteonderhoud in portefeuille, waaronder op de Waal en in de Waddenzee, en het was nodig onze vloot op korte termijn uit te breiden met een hopperzuiger. Het was aanvankelijk moeilijk om aan een casco te komen, zeker in een kort tijdsbestek. Met het Neokemp-casco is echter alles binnen een redelijk termijn gerealiseerd.” WIE LEVERDEN AAN SLEEPHOPPERZUIGER WILMA Mastervolt BV Omvormer en acculader Rhigo Scheepsramen BV Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Complete betimmering Breman Shipping Installation B.V. Sanitair GvD Tegelwerken vof Tegelwerk Dessa Interieur Complete stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, ventilatieroosters en rvs klaproosters Smeba Brandbeveiliging Brandbeveiligingsapparatuur en brandblusmateriaal Dijvler Materiaal bv Anker Handelsonderneming Beerens BV Aluminium veerradarmast, blauwe bord, davit, BX-stuurhuisdeur Riwa Boating International Reddingsboot Riwa 4000 brandvertragende uitvoering Zwets Werkendam BV Zwets pompen Damen Dredging Equipment Baggerpomp, afsluiters en appendages Winteb B.V Ontluchtingen Wesco IJmuiden Apparatenbouw bv Baggerinstallatie Esso Lubrication Service Smeerolie Bunkerbedrijf Neptun bv Diverse scheepsbenodigdheden Marine Engineering Star bv Ontwerp en alle tekenwerk aan deze verbouw Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Exalto b.v. Industrie en Handelsonderneming Ruitenwissers

DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl PAGINA 38 Pompen POMPEN Pompen Pompen OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN EEN KRACHTIGE POMP? kies DESMI K&R pompen! Pompen Postbus 9684 - 3506 GR Utrecht Tel. (030) 261 00 24 Email desmi_kr@desmi.com www.desmi.com Pompen VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 kuipen & kolommen stuurhuizen rvs werkzaamheden roefdeuren alu reparatie radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. Website Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. Wij zoeken enthousiaste collega’s. Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor vacatures: www.teamcoshipyard.nl SIMER 220V. DOMPELPOMP € 111,18 SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90,- + CERT. SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 GED. WATER 5 LTR € 1,50 ANTENNE ROTOR € 95,50 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. HYDROFOOR 220 RVS 24 LTR € 199,- SHIP SIMULATOR 2006 NEDERLANDSE VERSIE ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZW. EN GROEN HERCULES TOUWKERN 20 MM, 24 MM, 28 MM UIT VOORRAAD LEVERBAAR AUTOFOCUS KIJKER 7 X 50 € 45,- LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1E KWALITEIT KATOEN € 9,05 HANDSTELBARE KIJKER 7 X 50 € 55,- NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + CERT. 10 L POWERCLEANER € 23,40 10L ROEST & KALK € 33,10 10L BOENWAX € 15,86 10L SUPER-X € 17,33 5L TERPENTINE € 6,25 10L PALREIN € 7,41 TRICOFLEX 1” € 2,18 P/M WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WASPOEDER ARIEL 15 KG € 34,- LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177,- WRIJFHOUT TOUW 16MM 220 MTR € 63,80 / 50 MTR € 17,50 GEODORE GEREEDSCHAP CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl OPENINGSTIJDEN: MA TOT VRIJ, 9 TOT 5. DAARBUITEN IN OVERLEG (KAN OOK ZATERDAG) IN OVERLEG LEVERING AAN BOORD AL ONZE PRIJZEN EX. BTW GELDIG TOT 31 AUGUSTUS OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT

Binnenvaartkrant