Views
2 years ago

2007-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Zoekt

Alewijnse RETEC heeft

Alewijnse RETEC heeft nieuwe fabriek in Galati Alewijnse RETEC Roemenië opende een nieuwe panelenbouwfabriek in Galati. In deze modern geoutilleerde werkplaats worden schakelpanelen ontwikkeld voor scheepsbouwen industriële installaties wereldwijd. Met tweehonderd medewerkers levert het bedrijf vanuit Galati onder andere aan Damen Shipyards, Aalborg Industries en Stork innovatieve elektrotechnische producten. door Johan de Witte “Met de nieuwe locatie worden capaciteitsverhoging en flexibiliteit van productie gerealiseerd, waardoor sneller op specifieke klantwensen kan worden ingespeeld”, zegt Pieter Smit, de general manager van Alewijnse RETEC. “De ontwikkeling in Roemenië gaat hard: economie en techniek hebben een enorme impuls gekregen, mede door internet. Het land is nu lid van de EU, wat betekent dat zaken met het buitenland veel vlotter lopen.” “We hebben gemotiveerde en technisch uitstekend onderlegde managers. Gheorghe Rizan Saptelei. ‘Gigi’, is operationeel manager. Gigi houdt met zijn mensen Alewijnse RETEC draaiend als ik op zakenreis ben”, aldus Smit. “We exporteren naar China, Vietnam, Nederland enzovoort. We leveren een full range of electrical service; engineering, panel building, automationradio navigation, installing en commissioning. De expertise van Alewijnse RETEC betreft vele type schepen: sleepboten, coasters, tankers, passagiersschepen, pijpenleggers en, last but not least, in Turkije gebouwde jachten.” Inmiddels staan we voor de poort van de Aker Shipyard in Braila, we gaan aan boord voor de proefvaart van de Camaro IV, afgebouwd door Aker Braila in nauwe samenwerking met Alewijnse RETEC. Het 135 x 11,33 meter grote motorschip is een speciaal schip, met een Dubbelmansignatuur. Uniek is dat het, weliswaar met traditionele Nederlandse leveranciers, volledig is afgebouwd in Roemenië. Een primeur voor Pieter Smit. De Camaro IV doet zijn examen op de Donau en haalt in snelheid een hoger cijfer dan verwacht. Geslaagd dus! Even later staan we weer aan wal en gaan we op weg naar het nieuwe kantoor van Alewijnse RETEC in Galati om naar de installaties van de firma te kijken in de schepen die de Damen Shipyard bouwt. Charisma Pieter Smit, Groninger van geboorte en werkzaam in de elektrische installatiesector, gooide in 1992 wegens een ‘verloren wedstrijd’ de handdoek in de ring en vertrok naar Roemenië. Hij debuteerde voor IHDA in Turnu Severin, waarna hij Retec SA startte, werkzaam in elektrische installatie, leveren en begeleiden. PAGINA 29 ROEMENIË KRIJGT KLEUR De panelenfabriek exporteert onder meer naar China, Vietnam en Nederland. VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Smit toonde zich een vakman, RETEC groeide en realiseerde een volle orderportefeuille. In 1999 verwierf Alewijnse een meerderheidsbelang in de aandelen van RETEC, waarna Smit als directeur aanbleef van Alewijnse RETEC Roemenië. Een man met charisma van wie de aanwezigheid nooit onopgemerkt blijft en die voor zijn Roemeense managers en medewerkers iets betekent. Hij geeft hun het gereedschap en de spirit om binding met een succesvol kwaliteitsbedrijf te hebben, alsmede de opleiding waardoor ze met enthousiasme voor Alewijnse RETEC werken. Het nieuwe kantoor van Alewijnse RETEC in Galati. Op de Damen-werf zijn zo’n tien schepen in aanbouw. (foto’s Johan de Witte) Voor het opleiden van medewerkers heeft Hans Welie van Alewijnse met financiële ondersteuning van de Nederlandse overheid in Galati een mooie school opgezet. Roemeense jongeren krijgen hier een gerichte opleiding op het gebied van maritieme elektronica waarbij de lat redelijk hoog ligt. Roemenië heeft Pieter Smit iets gegeven wat in Holland niet binnen bereik was. Hij is één met zijn mensen, echter niet zonder afstand te nemen, prioriteiten te stellen en te relativeren met emotie. Zijn mensen beheersen de techniek, de loyaliteit komt uit hun tenen. “Je kan ze met een boodschap de wereld in sturen.” Damen-werf Via een tussenweg lopen we vanaf het Alewijnse RETEC terrein de – naar Nederlandse normen – immens grote Aan de werfkade worden zes kleine en vier grote Stan Tugs door Alewijnse RETEC geïnstalleerd. Damen-werf op. Op de slipway staan een paar container vessels in aanbouw, een suppleyor is bijna gereed, een flinke jongen met een Duitse naam en Nassau op de spiegel is al in het blauw gespoten. In totaal worden er zo’n tien schepen op de slipways gebouwd. De hallen staan vol met secties. Een immense brugkraan wijst de weg naar het dok waar twee heavy lift-schepen in de steigers staan. “Installeren wij”, zegt Horghidan Petru, een sympathieke RETEC-medewerker en onze gids. “In de drie hallen ernaast worden in totaal zes Stan-tugs gebouwd, en op het ogenblik installeren we een zestal kleine en vier grote Stan-tugs aan de werfkade”, gaat hij verder. We gaan kijken. Aan boord van de onberispelijk schone en gedeeltelijk door dames in de verf gewerkte Smit-sleepboot (60 ton Bollard Pull) en bestemd voor de haven Liverpool ontmoeten we een surveyor van Smit. Net terug uit India voor een afname zegt hij: “Deze kwaliteit is top.” De machinekamer is een rondje genieten: schitterend materiaal professioneel geïnstalleerd. Als we aan wal klimmen, zijn we onder de indruk van een prima kwaliteit; de Smit-surveyor heeft gelijk. In het verleden vroeg Damen aan Alewijnse RETEC: kunnen jullie een Stan-tug voor ons installeren? Na de oplevering gaf RETEC te kennen een volgende keer liever RETEC-materiaal te gebruiken. De opdracht erna werd er geïnstalleerd met eigen materiaal. Die prestatie werd beloond met een deal van dertig opdrachten. Alewijnse RETEC Roemenië heeft op het ogenblik zo’n honderd installatiecontracten in portefeuille. Positieve impuls Boekarest, gebouwd op zeven heuvels, ligt aan beide oevers van de rivier Dâmbovita. De stad, gesticht in de 14 eeuw, bezocht door beroemde poëten, schrijvers, musici en schilders, is echter nooit een havenstad geweest. Deze functie wordt vervuld door de steden Constanta, Galati en Braila, de belangrijkste havens van het land. Een 73 kilometer lang kanaal dat Boekarest met de Donau zal verbinden, is in aanleg en voor 60 procent gereed. Roemenië zal als lid van de Europese Unie de financiële middelen hiervan aanwenden om dit kanaal zo snel mogelijk in gebruik te stellen, waarmee het vervoer over water naar Boekarest sterk zal toenemen. Ook het wegennet wordt grootschalig aangepakt met de aanleg van de A3, die 550 kilometers snelweg telt. Roemenië heeft ongeveer 22 miljoen inwoners. De staalfabriek bij Galati telt 17.000 medewerkers, evenals er 17.000 in de Roemeense scheepsbouwsector werken. 18 procent van Roemeens grondgebied is door buitenlandse ondernemers gekocht, waarmee de buitenlandse vestigingen een positieve impuls geven aan de economie en de werkgelegenheid. Sinds 2000 heeft de verbeterde situatie het mogelijk gemaakt Boekarest te moderniseren en vele historische stadsdelen in oude glorie te herstellen. Roemenië krijgt kleur, ofschoon het Donaublauw van Strauss langs de rivier niet zichtbaar is, derhalve uitsluitend de muziek associeert. VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

PAGINA 30 Verzorging van de complete afbouw Het adres voor al uw bovenwaterwerkzaamheden. Aanleg van complete elektrische installaties. Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan. SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF M. DRENTH Wij wensen Innovation Scheepvaart B.V. een behouden vaart met Kvb Innovation I & II Werkplaats Dingstede 1 Industriehaven, 8064 PV ZWARTSLUIS Telefoon: 038-3866973 b.g.g. 038-4660202 Fax: 038-3868408 Autotelefoon: 06-53119428 BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL feliciteert Innovation Scheepvaart B.V. met het nieuwe Kvb Innovation I & II en wensen u veel succes en een behouden vaart. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Innovation Scheepvaart B.V. koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het Kvb Innovation I & II bij ons. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart www.efm.nl Wir wünschen Fam. V.d. Harm MS Innovation I & II allzeit gute fahrt. www.lek-en-ijssel.rabobank.nl Het is tijd voor de Rabobank. Auch hier lieferten wir das: Komplette Steuerhaus, Hubschacht, Radarmasten, Fenster, Alutüren, Pultanlage, Kompletter Wohnungsausbau. INNOVATION SCHEEPVAART B.V. gefeliciteerd! Biesboschh.16, 4251 DC Werkendam Tel. 0183 60 03 91 • Fax 0183 60 01 92 GSM 06 53 68 87 72 E-mail: info@concordiashipyard.nl Website: www.concordiashipyard.nl

De Binnenvaartkrant