Views
1 year ago

2007-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Zoekt

PAGINA 2 COLOFON De

PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr. 200004 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654- 203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEZOCHT 3 kapiteins voor chemietanker, 14/14 stelsel, met rijnpatent, radar en ADNR. Tel. NL 06-10977783 of Tel. B 0032-475237441 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah € 130 150 Ah € 155 200 Ah € 195 230 Ah € 225 Optima CCA 815 € 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah € 1600 590 Ah € 1750 690 Ah € 2100 790 Ah € 2300 890 Ah € 2600 1020 Ah € 2850 1120 Ah € 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 06-55195004 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en middenin t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr 194.500 k.k. / garage 12.500 k.k. liseloreholman@hotmail. com tel.nr: 06 212 52297 STUURMAN/AFLOSSER met vaarbewijs zoekt werk! Tel. 0032-484969959 GEVRAAGD KAPITEIN i.b.v. ADNR op Bunkerschip van 3000 ton, vaargeb. 80% R’dam, 2wk op/ 2 wk af Tel +32(0)32367456 GEZOCHT KAPITEIN EN STUURMAN voor duwboot TYPHOON, weekenden vrij Tel. 06-53895843 GEZOCHT VOLMATROOS op ms Taunus voor internationale vaart Tel. 0031-6-53689067 of 0049-1726475356 GEVRAAGD per 03-09 matroos i.b.v. dienstboekje op ms 2400 ton, zondags niet varen. 06-53596176 of 0049- 15114248281 GEVRAAGD deksman/ lichtmatroos, leuk vaargebied, geen nachtvaart. Tel: 06-53938023 Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl GEVRAAGD schippers (echt)paar, leuk vaargebied, A1 vaart, evt met eigen bemanning. Tel: 06-53938023 ONLINE VEILING Bénéteau Evasion 28 wegens omstandigheden op www.bootveiling.com GEVRAAGD PER 20 AUGUSTUS volmatroos op mbs Albatros weekend vrij Tel. 06-53880490 of 0032-478361779 NU IN DE BOEKHANDEL! H.A. Hachmer “Groeten uit Riga/Grüße aus Riga, Oostzeevaart” ISBN 9789077548455 19,50 PARTICULIER ZOEKT MATROOS op Ned- Belg vaart op mvs, prijs n.o.t.k Tel. 06-29024546 GEVRAAGD: Deksman/Matroos op mts 2900 ton, 14/14 tel. 06-21523112 GEVRAAGD STUURMAN/ MATROOS op duw-sleepboot, woonachtig omgeving Dordrecht, loon volgens CAO Informatie: 06-53624624 www.sleepdienstverschoor.nl GEZOCHT STUURMAN- NEN/MATROZEN op mts Rowinda i.b.v. dienstboekje, erv. binnenvrt, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, salaris vlgns CAO binnenvrt Voor meer informatie: 06-22424148 GEZOCHT STUURMAN- NEN/MATROZEN op mvs Inaro i.b.v. dienstboekje, erv. binnenvrt, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, salaris vlgns CAO binnenvrt. Voor meer informatie: 06-22424148 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Novare 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt schrift. curs. matroos, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD werk/vracht/kraanschip, ca. 30-49m x 6.60m., voor wonen + varen/ Wenen. Tel: 0043-6763587484 GEZOCHT STUURMAN/ 2e KAPITEIN voor KVB. Vaarschema 7/7, Rijnpatent, radar, marifoon Tel. 06-53652936 TE KOOP APPARTEMENT 3 kamers in Piramideflat met zwembad en sauna, met inpandige garage in Dordrecht vr. pr. 215.000,-. Voor meer info en foto’s, kijk op www.funda.nl of bel Tel. 078-8442272 POOLSE MATROOS ZOEKT SCHIP 3e klas mech., stuur/kap pap. 5 jaar ervaring, 4wk op/af Tel. 0048-608508945 of 0031-625177898 TE KOOP rondspant kotter ontwerp De Vries Lentsch, bouwjaar 1977, L 11.40 x B 3.60 x D 1.40, motor 80 pk Samofa, boegschroef, radar, stuurautomaat, nieuwe stoffering, vraagprijs 98.500,00. Tel. 06-51353828 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 01-08-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.650,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl LUXE MOTOR 1929/66.23 x 3.45 x 0.8m, 112 PK, Attest 2011. Wenen/ Donau. www.mausi-ahoi.info TE KOOP Gebruikte Travelvision modi 1700,- Tel. 06-14442211 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) TE KOOP Partyschip Erasmus, bjr 2003, 30x 6x 1.10, zone 2 en Rijn, 2x 255 PK Cummins, 160 pers., zeer luxeus schip, eventueel met vaste ligplaats, kantoor en lopende boekingen Tel. 06-53571384, www.aqua-party.nl 1x € 9,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

Bij de Amercentrale in Geertruidenberg staat sinds kort een 143 meter hoge hijskraan met een maximale hijscapaciteit van 750 ton. De kraan wordt gebruikt bij de bouw van een DeNOx-installatie voor de kolengestookte eenheid 9, die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) vermindert met 85 procent. Eenheid 9 verbruikt jaarlijks circa 1,5 miljoen ton steenkool die over water wordt aangevoerd. PAGINA 3 ESSENT GAAT AMMONIAK OVER WATER AANVOEREN door Jan Hoek Jaarlijks is voor de nieuw te bouwen DeNOx-installatie ongeveer 16.000 ton ammoniak nodig en voor het vervoer naar Geertruidenberg heeft Essent, eigenaar van de centrale, eveneens gekozen voor vervoer over water. Rik Hammer van Essent vertelt over de keuze: “De ammoniak zal per schip worden aangevoerd in partijen van maximaal 1.000 ton. Op die manier wordt voorkomen dat er per jaar ongeveer 650 tankwagens aan en af zouden moeten rijden. Aanvoer per schip betekent zo’n zestien transporten per jaar. Met andere woorden: vervoer over water is in dit geval duidelijk de beste weg.” De DeNOx-installatie, die een investering vergt van 55 miljoen euro, wordt direct achter de ketel en boven het zogeheten luvo-gebouw van eenheid 9 geplaatst. In dit gebouw bevinden zich onder meer de luchtvoorverwarmers (luvo’s). Hammer over het principe van de installatie: “De rookgassen die uit de ketel komen, worden gezuiverd voordat zij de schoorsteen verlaten. Zij gaan daarvoor eerst door de reactor van de DeNOx-installatie. Hier wordt de per schip aangevoerde ammoniak geïnjecteerd in de rookgassen, Sector geeft staatssecretaris ‘de vijf’ CONGRES OVER RISICO’S IN DE BINNENVAART Bij het congres ‘Geef me de 5’ op 17 oktober in het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam ontvangt staatssecretaris Tineke Huizinga een top 5 van grootste risicogebieden in de binnenvaart. Een resultaat van zogeheten ‘Kennistafels’ waarover de branche en het ministerie overleg voerden het afgelopen jaar. Het initiatief voor zowel het congres als de Kennistafels komt van het ministerie van Verkeer & Waterstaat, IVW (Inspectie) en DGTL(directoraat-generaal Transport en Luchtvaart). De organisatie is in handen van Dirkzwager Consultancy & Development (DCD). Doel ervan is om voor de overheid duidelijker te maken wat er precies leeft in de branche als het gaat om risico’s. Andersom wil de overheid voor de binnenvaartondernemers en de opvarenden van binnenschepen helder zijn over wat mag, kan en moet in verband met de veiligheid aan boord. Tijdens de gesprekken ontstond een ‘shortlist’ van onderwerpen die aandacht behoeven in de binnenvaart en bij de overheid. De top vijf daarvan krijgt aandacht bij het congres op 17 oktober: 1. onderhoud en inspectie ter voorkoming van technische problemen, 2. communicatie aan boord en met de andere verkeersdeelnemers en de wal, 3. stabiliteit en stuwage, De voorlopig geplande locatie van de nieuwe eenheid is op het terrein van de Amercentrale. (foto Essent) 4. aan- en schadevaringen, 5. vervoersdocumentatie. De organisatie van het congres hoopt ook op deelname van binnenvaartondernemers. “Zodat de branche daar de overheid ontmoet,” aldus Pieter Bloemendaal, directeur van DCD. “Het is begonnen met het besef bij de overheid dat men te weinig weet van wat er in de branche leeft in verband met de veranderingen in bijvoorbeeld het controleregime. Ik merkte bij de Kennistafels dat degenen die daar aan deelnamen, bereid waren tot commitment om echt iets te doen aan risicosituaties in de binnenvaart waarvan er eigenlijk nog best veel zijn. De ondernemers willen graag kennis nemen van voorbeelden als er iets misgaat, zodat ze daarvan kunnen leren. Over hoe we dat aan gaan pakken, gaat dit congres.” Het CBRB heeft zijn medewerking aan het congres toegezegd. Belangrijke sprekers zijn onder andere hoofdinspecteur Peter van Dalen van IVW, Henk van Hoorn van DGTL, Arne Wolters van de verkeersleidersopleiding NNVO en directeur Harry Mulder van Reaal Verzekeringen (tevens vice-voorzitter van de IVR) zal spreken over het onderwerp preventie. De Binnenvaartkrant zal de komende edities meer aanacht aan dit onderwerp besteden. Aanmelden voor het congres kan bij pbloemendaal@dcd. nl. waarna zij over een katalysator worden geleid. Door het contact met de ammoniak worden de stikstofoxiden die in de rookgassen zitten, omgezet in de onschadelijke stoffen water (in dampvorm) en stikstof (in gasvorm). Het water en de stikstof vervolgen in de rookgassen hun weg richting schoorsteen.” Nog meer lading Op jaarbasis zal er 4.000 ton minder NOx worden uitgestoten. De binnenvaart kan overigens niet alleen bij het transport van de kolen en de ammoniak worden ingezet, maar ook in het vervolgtraject, want voordat de rookgassen de schoorsteen verlaten, worden zij eerst nog gezuiverd van vliegas en zwaveldioxyde. Door de verwijdering van as en zwavel ontstaan Ook de binnenlandse terminals met containerlijndiensten over water kwamen vorige week met een congestieheffing. De leden van de Vereniging van Inland Terminal Operatoren (VITO) rekenen 15 euro per container extra als te lang op een container moet worden gewacht. Ook de spooroperators doen mee aan de congestieheffing in de zeehavens. De kosten van het vervoer stijgen doordat de omlooptijden van de schepen soms wel met 72 uur toenemen. Bij het varen en rijden ‘volgens een spoorboekje’ is dat een moeilijk te absorberen vertraging. Toch hebben de VITO-leden dit lange tijd wel gedaan, in afwachting van verbetering van de situatie. Nu dit niet langer reëel lijkt, wordt overgegaan tot heffingen. Onlangs kondigden ook de binnenvaartrederijen Contargo en Rhinecontainer al dergelijke heffingen aan. Contargo gaf zelfs aan bij vertragingen van langer dan 36 uur naar een andere haven om te kijken. grondstoffen, zoals vlieg- en bodemas en gips. Stoffen die kunnen worden gebruikt in de beton- en cementindustrie en de woning- en wegenbouw. Grondstoffen derhalve die uitstekend per schip vervoerd kunnen worden. Het is prettig te weten dat Essent zich met regelmaat realiseert dat vervoer over water de beste weg is. Overigens wil Essent in Geertruidenberg een nieuwe elektriciteitscentrale bouwen met een bruto elektrisch vermogen van circa 800 à 1100 megaWatt. Ter vergelijking: warmtekrachteenheid 9, Nederlands grootste steenkolengestookte elektriciteitscentrale, heeft een elektrisch vermogen van 600 megaWatt. Voor de nieuw te bouwen centrale is jaarlijks ruim 2 miljoen ton steenkool nodig, die ongetwijfeld over water zal worden aangevoerd. CONTAINERBINNENVAART LIJDT ONDER CONGESTIE Alle congestie bij de containerterminals in de zeehavens lijdt ertoe dat de binnenvaart aandeel in het containervervoer dreigt te verliezen aan het wegvervoer. Volgens president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam een zeer onwenselijke situatie, omdat het wegvervoer juist weer voor meer congestie op de wegen rond de zeehaven zorgen. Al met al dreigt Rotterdam op haar beurt weer marktaandeel in de containeroverslag te verliezen ten opzichte van de andere havens in Noord-West Europa. (advertentie) ? OP ZOEK NAAR EEN KRACHTIGE OPLOSSING? HEILIGDOM Boeken verbieden is het begin, niet lang daarna wordt kranten het zwijgen opgelegd. We leven in een tijd van slinkende vrijheid en teruglopende privacy. Een uitgave van Kuifje in de Congo uit 1931 wordt gecensureerd. Dat het in 1931 heel gebruikelijk was om negers met dikke lippen te tekenen moeten we nu ontkennen. Dat werkt stigmatiserend. Neger is trouwens een verkeerd woord, als je het omdraait krijg je regen (vergissinkje in Zwitserland). Ze mogen zelfs niet meer zoenen. Het lijkt wel of we in een permanente thriller leven. Eén verkeerd woord en je bent er geweest. Woorden lopen het risico op verkeerde interpretatie. Als ik hoor wat mijn dochter allemaal uit Harry Potters Deathly Hallows haalt, nou, laat die geblondeerde politicus het maar niet horen. Ik weet niet wie ik meer beledig door Harry Potter te vergelijken met de Koran, de fans van HP of die van Mohammed. In zekere zin zijn het allemaal gewoon woorden waaraan iedereen z’n eigen betekenis hecht. Ik heb hier in de kast een (keurig netjes van relativerend commentaar voorzien) exemplaar van Mein Kampf staan. Je ligt in een deuk als je leest hoe onbeholpen de redeneringen van AH waren, als je even vergeet wat voor ellende hij ermee veroorzaakte (die hij overigens al begin twintiger jaren aankondigde en waar op een enkeling na de hele wereld doof en blind voor was). Hij is een bewijs voor de stelling dat mensen aanbidders zijn, graag iets of iemand heilig verklaren. Dat geeft wat zekerheid in het leven. Iets heiligs is namelijk onaantastbaar, kan niet meer veranderen. Afblijven dus. Dat niet iedereen het daar vervolgens mee eens is, blijkt wel uit de aftakeling van de heilige privacy in Nederland. Omdat we een kans van 1 op een miljard lopen betrokken te raken bij een grote terroristische aanslag, word je als je niet oppast te pas en te onpas om je pas gevraagd. Bin Laden ligt in een deuk. Je kunt ook op heel andere schaal misbruik maken van heiligdommen. Zo hoor ik de heilige privacy nogal eens in de binnenvaart gebruikt worden als argument om controle van de lading te bemoeilijken. We zijn de veiligste vervoerders, maar wel stiekem. Grappig om je te identificeren met je lading. Net als die mensen die BP wilden aanklagen wegens discriminatie omdat schepen ouder dan 35 jaar niet meer voor de wal mogen komen na 1 januari. Mijn schip voelt zich beledigd, kan ’s nachts niet meer slapen. Wie zwijgt stemt toe, maar protesteren vestigt juist de aandacht er op. Sinds Kuifje onder vuur ligt in Amerika en Engeland, zijn de verkoopcijfers van die boeken hoger dan ooit. Kuifje was een journalist. Ik heb hem nooit heilig verklaard. Mij te braaf. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant