Views
2 years ago

2007-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Zoekt

PAGINA 12 Aanbod

PAGINA 12 Aanbod makelaardij The Dutch Shipbuilder biedt aan: MCS Afmetingen Tonnage Papland 11 - 4206 CK Gorinchem T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 Robert Bokslag - M +31 (0) 6 22 838 058 E rb@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl Vagebond 110x11.45x3,05/3,67m 2559/ 3300 ton 1795 pk MTU ‘99 Bouwjaar 1999 Levering In overleg TE HUUR GEVRAAGD VOOR LANGERE TERMIJN DUWBAKKEN MET LUIKEN 76,50 - 90,00 MTR. Wij bieden prima huur en correcte afhandeling. Reacties: Dhr. H. van de Graaf Tel: 0180-487130 E-mail: Graaf@gmwatertransport.nl Ruijven b. v. Sigmondstraat 60 4251 ZB WERKENDAM TE KOOP: MVS. 1300 ton. Bouwjaar 1987 Hollandse Werf Afm. 70 x 8,57 x 3,32 m, kruiphoogte: 4,60 m. 1 ruim-stalen vloer (Hardox) alu. schuifluiken/stapelbaar. Kopschroefv. Leeuwestein met 250 pk DAF (liggende schroef) Autokraan - 2 aggregaten: 20 en 32 kVa + asgenerator. Hoofdmotor: 850 pk Cummins bjr. 2000. Woning: Salon overdwars - 3 sl. kamers - badkamer - keuken - W.C. Nautisch kompleet - mooi model schip. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING Vrijblijvend aangeboden: nieuwbouw midden- voorschip ca. 68 x 9,50 x 3,20. Verder nieuwbouw op aanvraag. Mbs “Zandkreek” 724 ton, bjr. 1961, 62 x 7,24 x 2,59. Motor Scania 400 pk bjr. 2006. Mbs “Duzo” 755 ton, br. 1966, 62 x 7,18 x 2,73. Motor Cummins 640 pk bjr. 1996, rev. 2006. Mbs “Casa Nova” 831 ton, bjr. 1966, 70 x 7,20 x 2,62. Motor Scania 552 pk bjr. 2001. Mbs ”Orion” 1018 ton, bjr. 1966, 72 x 8,09 x 2,69. Motor CAT 720 pk bjr. 1997. Mvs “La Primavera” 1062 ton, bjr. 1958, 80 x 8,20 x 2,51. Motor GM 730 pk bjr. 1996. Mvs “Iris” 1241 ton, bjr. 1980, 75 x 8,21 x 3,05. Motor Waukesha 720 pk bjr. 1982, revisie 1992. Mvs “Kairos” 1303 ton, bjr. 1964, 80 x 8,20 x 2,81. Motor MTU 818 pk bjr. 2006. Mvs “NN” 1372 ton, bjr. 1964, 86 x 9,50 x 2,62. Motor Deutz 800 pk bjr. 1964, revisie 2000. Mvs “Dinero” 1488 ton, bjr. 1957, 85 x 10,00 x 2,85. Motoren 2 x CAT 644 pk bjr. 2005 / 2006. Mvs “Elgeria” 1684 ton, bjr. 1905, 84 x 10,25 x 2,95. Motoren 2 x Cummins 500 pk bjr. ‘97 / 2006. Mvs “Lean” 1825 ton, bjr. 1961, 100 x 9,55 x 2,87. Motoren 2 x CAT 730 pk bjr. 2007. Mvs “Wiljette” 2462 ton, bjr. 1980, 105 x 10,50 x 3,17. Motor 1300 pk Deutz bjr. 1980, rev. 2001. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen M: 06-53185636 K: 06-10977351 E: info@ldewaardt.nl W: www.ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. www.binnenvaartkrant.nl Ruijven b. v. biedt te koop aan: Tel: 0183 - 507190 Email: info@ruijven.nl Web: www.ruijven.nl Nieuwbouw Koppelverband: 190 x 11,45 x 3,68 mtr. bouwjaar: 2007. Complete levering oktober/november. 2 x 1520 Pk. 3x Van Wijk boegschroef Ø 1,2 meter met 2x 608 Pk en 1x 485 Pk. 3x gen. 64 Kva. Alles is Caterpillar. Midden - voorschip: Levering December 2007. 70 x 10 x 3,2 mtr. 105 x 10 x 3,2 mtr. Levering Februari 2008 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Levering Februari 2008 NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW Nieuwbouw motortankschepen leverbaar in alle uitvoeringen uit Oost-Europa en China Diverse mogelijkheden voor droge ladingschepen MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) mcs ‘NN” 135 x 14,20 m. motorcontainerschip mvs “Fidato” 110 x 11,45x3,30 m., Oekraine bj. 2000, 2828 ton, 208 teu, 1521 pk CAT, Blommaert luikenkap mvs “NN” 105 x 9,50 m. motorvrachtschip mvs “Celtic” 86 x 9,54 x 2,71 m., bj. 1970 / 2003, 1428 ton, 81 teu, 1000 pk Cummins, bj. 2006 mvs “Petronella” 85 x 9,50 x 2,62, bj. 1959, 1265 ton 2000 m3, 2 x 540 pk GM, bj. 1992, ruime woning mvs “Turbulent” 77 x 8,20 x 2,57, bj. 1961, 1013 ton 750 pk Deutz, 380 rpm, mooi Neckarsteinach schip containerduwbak 80 x 11,45 x 3,60 m., Rusland, bj. 1998, 176 teu, 350 pk kopschroef, radarmast, adnr mbs “Corja” 65 x 7,25 x 2,92 m., Van Eijk, bj. 1971, 1000 ton, 520 m3, low speed 510 pk Industrie mts “Novara” 85 x 9,50 x 2,82 m., 1970, type-N gesl. 800 pk Stork, 2 x Houttuin wormpomp, lage kruiplijn Te koop gevraagd: alle typen schepen van alle bouwjaren in elk mogelijke uitvoering ADVISERING Startende ondernemers: Vele mogelijkheden op gebied van financiering en werk om te starten met scheepvaartbedrijf naar keuze Jan Jiskoot mob.: 06 13 32 41 45 jiskoot@jiskootvanweel.nl Michel van Weel mob.: 06 28 33 83 52 vanweel@jiskootvanweel.nl Postbus 204 3330 AE Zwijndrecht Tel. / fax: 078 6 19 33 25 TE KOOP WEGENS NIEUWBOUW MOTORJACHT LOTUS Afmetingen: lengte 18.50 X 4.95 mtr. Bouwjaar 1988. Motor Caterpillar 180 pk. Indeling: 2 slaapkamers, 2 badkamers en een zeer grote salon en keuken, geheel compleet inclusief complete inventaris. Zeer mooi model en geschikt voor rivieren, de Franse kanalen alsook de kustwateren. Uitstekend vaarschip, met alle beroepsnavigatiemiddelen merk Alphatron. Gehele schip in staat van nieuw. Bij voorkeur geschikt voor een liefhebber die graag vaart. Ook geschikt voor een langer verblijf aan boord. De teakhouten betimmering is van hoge kwaliteit. Nautisch en technisch naar de laatste stand uitgerust. VP € 345.000,- Informatie te bevragen A. Reitsma Tel +3233154343 GSM +31653 118748 Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Helling 110 x 11.45 meter

PAGINA 13 Victrol onderscheiden door ExxonMobil Marine Fuels “VEILIGHEID IN TANKVAART FLINK TOEGENOMEN” Het Antwerpse bunkertransportbedrijf Victrol ontving onlangs een onderscheiding van ExxonMobil Marine Fuels. Sinds 2005 voert Victrol voor ExxonMobil exclusief de stookoliebunkertransporten in het ARA-gebied uit. Het bedrijf investeerde vroegtijdig in dubbelwandigheid en heeft momenteel vier nieuwe schepen in bestelling. Een gesprek met algemeen directeur Gisèle Maes en haar echtgenoot, afgevaardigd bestuurder, Pol Maes. Met enige verrassing reageerde Victrol op de eervolle onderscheiding van ExxonMobil. “Voor ExxonMobile werken is niet eenvoudig, ze stellen hoge eisen. We wisten op voorhand dat we goed ons best zouden moeten doen en dat hebben we klaarblijkelijk ook gedaan. Vanzelfsprekend zijn we heel trots op deze award.” door Sarah De Preter Twee jaar geleden schreef Victrol in op de tender voor het transport van de stookolie van ExxonMobil in het ARA-gebied. Inmiddels is het contract al een keer verlengd. Victrol zet hiervoor uitsluitend schepen in die door ExxonMobil zijn goedgekeurd. In de afgelopen jaren is de vloot gestaag gegroeid. “Momenteel staan er zeventien vaste schepen op onze vlootlijst, waarvan dertien dubbelwandige. Daarnaast huren we veel tankers in op tijdelijke basis. Volgend jaar komen er vier nieuwe schepen bij.” OVERNAME ANTWERP SHIPREPAIR BEKLONKEN Er is een akkoord bereikt rond de overname van het failliete Antwerpse scheepsherstellingsbedrijf Antwerp Shiprepair (ASR). Eind juli maakte metaalgroep Franckaert uit Sint-Gillis-Waas bekend een derde van de aandelen over te nemen. Eerder hadden zich twee kandidaat-overnemers op het laatste moment teruggetrokken uit de onderhandelingen. ASR werd half mei failliet verklaard nadat twee zaakvoerders het bedrijf voor miljoenen hadden opgelicht. De twee belandden in de gevangenis; één van hen is inmiddels weer op vrije voeten maar de ander zit nog steeds vast. In de weken daarna dienden zich verschillende kandidaat-overnemers aan. Midden juli leek er een definitieve oplossing in zicht, maar op het laatste moment trokken twee van Voor het eerst sinds lange tijd is er in België weer een cruiseschip van de werf gelopen. Het gaat om de Belle de l’Adriatique, volledig gebouwd bij scheepswerf Meuse et Sambre in Namen. Het schip werd enkele weken geleden feestelijk in de vaart genomen in de haven van Brussel. Maar in haar thuishaven meert de Belle de l’Adriatique voorlopig niet aan. De Belle de l’Adriatique is eigendom van de Franse cruiserederij Croisieurope en gaat onder Belgische vlag op de Adriatische Zee en rond de Canarische Eilanden varen. Het schip is ook aangepast voor de kustvaart. Het neemt de vier kandidaat-overnemers zich terug en moest er gezocht worden naar een nieuwe partij. Kort daarop meldde zich Gian Franckaert, metaalbouwer uit Sint-Gillis-Waas. De Franckaert-groep is de afgelopen tien jaar uitgegroeid van een eenmanszaak tot een bedrijf met zeventig medewerkers en een jaaromzet van 6,5 miljoen euro. De groep is actief in mechanische herstellingen bij havenbedrijven en de petrochemie. Franckaert heeft in het verleden ook voor ASR gewerkt. Franckaert neemt een derde van ASR over. De twee andere mede-eigenaars zijn de groep rond twee voormalige ASRdirecteuren tezamen met gewezen eigenaar Wim Van Noordwijk en de schildersgroep Smit-Heus. ADRIATISCHE SCHONE TE WATER tot tweehonderd passagiers mee op zijn luxe-tochtjes. Aan boord bevinden zich een zwembad, een fitnessruimte en internetaansluiting. Een 8- daagse cruise kost algauw zo’n 1300 euro. Croisieurope behoort tot de grootste Europese rederijen voor riviercruises met 25 schepen op Rijn, Donau, Rhône- Saône en de Seine. Omdat de hoofdzetel in Brussel gevestigd is, hebben alle schepen Brussel als thuishaven. De Belle de l’Adriatique mikt dit jaar op 9.000 passagiers. Als het een succes wordt, komen er volgend jaar en in 2009 nog twee soortgelijke cruiseschepen in de vaart. In 2009 bestaat bunkervervoerder Victrol veertig jaar. In 1989 namen Gisèle Maes en haar echtgenoot het bedrijf over. “Toen ging het voornamelijk om de binnenvaart”, zegt Gisèle. “We voerden ook heel beperkt, binnen de Belgische grenzen, bunkeropdrachten uit voor BP. In de loop der jaren hebben we er een echt transportbedrijf van gemaakt. De gasolie voor de binnenvaart is ondergebracht bij Armador Marine Services. Onze afdeling droge lading is gespecialiseerd in heavy lift - en roro-transporten.” In 1993 bouwde Victrol zijn eerste dubbelwandige bunkerschip. “Daarmee belandden we in één keer in het bovensegment van de markt. Men verklaarde ons destijds voor gek, maar kijk vandaag maar eens naar de ontwikkeling van de dubbelwandige vloot…” Op kantoor aan de Elzasweg in Antwerpen werken inmiddels zo’n vijftien personen. Momenteel wordt het pand van Victrol uitgebreid. De oplevering van de nieuwe kantoorruimte vindt nog deze zomer plaats. Victrol gaat er de medewerkers van Armador huisvesten. Papierstapel Alfaport Antwerpen, de federatie van havengebonden en logistieke bedrijven in de Antwerpse haven, vindt het onterecht dat de containerbinnenvaart over structurele vertragingen bij de Antwerpse terminals spreekt. Volgens Alfaport zijn vertragingen in het Antwerpse havengebied slechts van tijdelijke aard. Vergelijkingen met de situatie in Rotterdam noemt de ondernemersgroep onrealistisch. “De behandelingscapaciteit is voldoende uitgebouwd en er wordt op de containerterminals rond de klok gewerkt”, aldus Alfaport in een reactie. “Eén derde van de containervolumes van de binnenvaart wordt aantoonbaar behandeld gedurende nacht- en weekendshifts. Daarnaast bestaan er nauwelijks afwijkingen tussen de toegezegde behandelingstijden en de effectieve start van de lichterbehandeling.” Gisèle en Pol Maes met tussen hen in Linda Wright. (Foto Sarah De Preter) De laatste jaren heeft het bedrijf hard aan de weg getimmerd. Pol: “De opkomst van de dubbelwandigheid was voor ons cruciaal. Daardoor hebben we ook een kwaliteitslabel gekregen. Wij vervoeren inmiddels voor diverse majors in het hele ARA-gebied.” Ondertussen schroefden de majors hun eisen steeds verder op. De veiligheid van schepen, bemanning en omgeving hebben topprioriteit. Hoewel Victrol het belang daarvan onderschrijft, wijzen Gisèle en Pol Maes ook op de schaduwzijde: de torenhoge papierstapel. Pol: “Inmiddels zou er op elke tanker een secretaresse moeten zitten. Dit vele papierwerk in de tankvaart is overgewaaid uit de zeevaart. Terwijl zeeschepen een bemanning hebben die zoveel administratie kunnen dragen, is dat in de binnenvaart vaak niet het geval. Ik heb inmiddels de eerste zelfstandigen ontmoet die liever terug in loondienst gaan omdat de papierstapel té hoog is geworden.” “We moeten opletten dat we dit als maatschappij kunnen blijven dragen”, waarschuwt Gisèle. “Natúúrlijk moet je veilig werken, maar het rapportagewerk dreigt nu uit z’n voegen te barsten. Bij ons op kantoor houdt zich daar één full time safety coördinator mee bezig, ondersteund door een parttime administratieve kracht. Deze collega’s nemen ook deel aan de conferenties van de majors in binnen- en buitenland. Om nog maar te zwijgen van de papierstapel verbonden met de ISOcertificatie.” Pol: “Het moet geen circus worden. Over het algemeen zijn varende mensen zeer goed opgeleid en betrouwbaar. Zij springen niet roekeloos om met hun eigen veiligheid, die van anderen en het milieu.” Lange Wapper Terwijl massaal dubbelwandige schepen worden afgebouwd, verdwijnen oudere, enkelwandige tankers nauwelijks uit de markt. Een zorgwekkende ontwikkeling, zegt Pol. “Dat verstoort ook de prijzen. Ik hoop dat de sector een manier vindt om op verantwoorde wijze oude tonnage uit de markt te nemen. Het geld uit het reservefonds was ideaal geweest. Het idee om er een innovatiefonds van te maken, vind ik persoonlijk niet erg zinvol. Dat doet me denken aan de Lange Wapper-brug in Antwerpen: geen mens zit daarop te wachten en met hetzelfde geld hadden we de Antwerpse haven véél beter kunnen ontsluiten.” Niettemin geeft Alfaport toe dat er wel degelijk problemen zijn: “Er duiken in vergelijking met voorheen grotere verschillen op tussen de aangevraagde tijdstippen van behandeling en de toegezegde. Dit gebeurt normaal op structurele piekmomenten maar het fenomeen doet zich nu extra voor op uiteenlopende terminals op uiteenlopende momenten.” Oorzaken zijn volgens Alfaport de buitengewone stijging van de volumes en een tijdelijk tekort aan arbeiders Bij Victrol winden ze er geen doekjes om dat werken voor de majors óók verbonden is met een explosief groeiende administratie. Niettemin is de vreugde groot nu ExxonMobil het bedrijf met een award beloonde voor zijn vlekkeloze dienstverlening. Op 24 juli kwam Linda Wright, global director van ExxonMobil Marine Fuels, de prijs persoonlijk overhandigen. Daarbij benadrukte ze de prestaties van het hele team: “What a good group to work with! Wij verwachten dat onze partners – net als wij – er alles aan doen om de veiligheid van mens en milieu te garanderen. Victrol voert onze bunkertransporten coöperatief en vlekkeloos uit. Hun processen en systemen zijn uitstekend, we hebben nog geen incidenten gehad. Ze zijn bereid te investeren in nieuwe, dubbelwandige schepen. En verder krijgen we uit Antwerpen ook regelmatig nuttige feedback. Hoewel onze relatie nog jong is, wordt ze steeds sterker. Dat belooft voor de toekomst!” ALFAPORT: “CONGESTIE IS NIET STRUCTUREEL” omdat opleidingstrajecten voor gespecialiseerde havenarbeiders tijd vragen. Ook de vakantieperiode speelt een rol. Alfaport geeft verder aan dat er aan oplossingen wordt gewerkt. “Begin juli is overleg opgestart tussen binnenvaartvertegenwoordigers en terminaloperatoren.” De opleiding van havenarbeiders – vooral chauffeurs van straddle carriers – zou opgedreven zijn en na de vakantieperiode zullen er voldoende nieuwe arbeiders zijn om de volumes te behandelen, aldus Alfaport. (advertentie) Bericht aan al onze nog-niet klanten: geen zorgen! Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm CCNR fase II Professionals in TOP performance www.sandfirden.nl

De Binnenvaartkrant