TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 EDITIE 17 SCHIPPERSFAMILIES DOEN RIJN PER KAJAK 14 AUGUSTUS 2007 PARADEDISZIPLIN Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Het idee ontstond al in 1996; dit jaar kwam het er eindelijk van. In twaalf dagen voeren Koen, Sophia en Richard Westrik (ms Ardito), Frits, Ina, Marco, en Edwin Diepeveen (ms Galactica) met instructeur Nico Middelkoop in kajaks de Rijn af. Op dinsdag 24 juli vertrokken de acht in Seltz (km 340) en op zaterdag 4 augustus arriveerden ze in Wageningen, 561 kilometer verderop. Per dag voeren ze gemiddeld vijf uur en al hadden ze ‘de stroom mee’, eenvoudig was het niet. “Vooral de wind en de regen maakten het soms zwaar”, zei Frits Diepeveen bij aankomst tegen de familieleden en vrienden, die bij de kanoclub in Wageningen met een spandoek, Jip & Janneke-champagne en plastic medailles op hen stonden te wachten. De schippersfamilies kenden de Rijn natuurlijk door en door; toch ervoeren ze de rivier en de scheepvaart vanuit die kleine 1-persoonskajaks op een nieuwe manier. “We kijken er voortaan heel anders naar.” (foto MGR) In de volgende Binnenvaartkrant staat een reisverslag van Ina Diepeveen. Faillissementen lijken onvermijdelijk TANKVAART IN CRISIS De huidige ‘zomerdip’ raakt de tankvaart meedogenloos. Zo slecht als het nu is, is het nog nooit geweest in de tankvaart. Er wordt voor tien Zwitserse frank per ton gasolie naar Basel gebracht. Dat is minder dan de huidige variabele kosten voor een flink Rijnschip. Tien frank per ton, zo rekent een bevrachter voor, is zes euro. Er werd eind tachtiger jaren in een slechte markt voor acht frank gevaren maar gezien het kostenniveau – met name de brandstof – is dat beter vergelijkbaar met twintig frank nu, en dan zou het nog steeds maar net uit kunnen. De redenen liggen voor de hand. Natuurlijk is er nu sprake van een zomerdip in het ladingaanbod, het water is flink hoog in de Rijn en de wachttijden bij de terminals zijn de laatste maanden behoorlijk omlaag gebracht. Allemaal factoren die van invloed zijn op de capaciteit van de vloot. Een capaciteit die zowel in tonnage als door de verhoogde omloopsnelheid de afgelopen vijf à tien jaar is verdubbeld. De nieuwe schepen zijn immers veel groter, maar varen sneller en laden en lossen sneller. Op trajecten waar voorheen zes schepen werden ingezet, kan een schip van 7.000 ton het nu alleen af. Het nieuwe regime van oliemaatschappij BP per 1 januari 2008 werpt al een schaduw (advertenties) vooruit. Schepen ouder dan 35 jaar zullen niet meer mogen laden of lossen op laadplaatsen waarin BP een belang heeft. Meer dan 700 tankers worden op deze wijze buitengesloten van deelname aan een belangrijk deel van de markt. Lees verder op pag. 5 ADERLATING VOOR NPRC Drie medewerkers van de bevrachtingafdeling van de NPRC stappen binnenkort over naar bevrachtingkantoor De Korte, eveneens gevestigd in Zwijndrecht. “Een aderlating”, aldus NPRC-directeur Wytse van der Meulen. Het gaat om de disponenten Patrick le Cessie en Rick de Vos en om het hoofd Transportzaken Wim Vredenburg. Van der Meulen: “Alles is in goede harmonie gegaan. De twee jonge mensen (Le Cessie en De Vos – red.) zochten een nieuwe uitdaging. Wim Vredenburg voelt zich minder thuis in de vernieuwde NPRC. Er is geen sprake van een conflict – alles is helder gecommuniceerd met de achterban. We betreuren het zeer dat ze alledrie vertrekken en wensen hen veel succes. Wij staan voor de uitdaging goede vervangers te zoeken.” De NPRC veranderde vorig jaar van een stichting in een coöperatie. “We zijn gezond in een moeilijke markt”, aldus de directeur. “Ondanks de wispelturige markt van het afgelopen jaar is de NPRC in staat geweest alle afspraken met marktpartijen na te komen en aangesloten leden een uitstekende marktconforme vrachtvergoeding te betaling en het eigen resultaat licht positief af te sluiten.” Der Containerumschlag ist und bleibt die Parade- disziplin des Hamburger Hafens. Zur Mitte des Jah- res weist die Nummer drei unter den großen europäi- schen Universalhäfen einen Gesamtumschlag von 4,8 Mio. TEU aus. Das ist gut 14,3 Prozent mehr als vor einem Jahr. Lesen Sie weiter auf Seite 23. ONTERECHT Alfaport Antwerpen vindt het onterecht dat de con- tainerbinnenvaart over structurele vertragingen bij de Antwerpse terminals spreekt. Volgens Alfaport zijn de vertragingen in het Antwerpse havengebied slechts van tijdelijke aard. De Belgische haven zou niet dezelfde problemen kennen als Rotterdam. Lees verder op pagina 13. PANELENBOUW Alewijnse RETEC Roemenië opende dit jaar een nieu- we panelenbouwfabriek in Galati. Daar worden scha- kelpanelen gebouwd die wereldwijd hun weg vin- den naar de scheepsbouw en de industrie. Voor het opleiden van medewerkers is met financiële steun van de Nederlandse overheid een school opgezet waar Roemeense jongeren wor- den opgeleid in maritieme elektronica. Lees verder op pagina 29. 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 VLOOTSCHOUW.NL Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl www.mfolthof.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl