Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 31 JULI 2007 Vier gerenommeerde surveyors vormen samen één bedrijf DOLDRUMS: ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN Vier surveyors van naam hebben samen het maritiem, technisch expertisebureau Doldrums opgericht. Sinds 1 juni opereren Hans van Bodegraven, Han Gravendeel, Frank Jonkers en Niko Vos vanuit hun kantoor op een steenworp van de Waalhaven. Misschien een triviaal feit, het is wel opmerkelijk dat de vier experts in vier verschillende plaatsen hun opleiding volgden, respectievelijk Rotterdam, Terschelling, Vlissingen en Utrecht. Opleidingen in de zeevaart, want alle vier hebben ze gevaren, en jarenlang voor een gerenommeerd expertisebureau gewerkt. Ze waren toe aan het vormen van een eigen bureau. Han Gravendeel: “Het is een proces, je groeit er naartoe. Natuurlijk spelen de factoren onafhankelijkheid en vrijheid een grote rol bij die beslissing. We doen nu alles zelf, hebben een beperkte overhead en een groot voordeel is dat de lijnen kort zijn. Dat we experts blijven staat zonder meer vast. We hebben passie voor het vak. We weten hier een hoop uit te halen.” Drie van de vier zijn scheepswerktuigkundige van huis uit, alleen Han Gravendeel was zowel machinist als stuurman in de zeevaart als MAROF (maritiem officier) en dus heeft hij kennis van de nautisch-technische zaken. Drie experts zijn als registerexpert ingeschreven bij het NIVRE (Stichting Nederlands Instituut Van Register Experts). Twee experts, Hans van Bodegraven en Frank Jonkers, zijn bevoegd om via het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) keuringen aan binnenvaartschepen te verrichten ten behoeve van Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Han Gravendeel: “Gebleken is dat veel opdrachtgevers korte communicatielijnen op prijs stellen.” Voor de IVR (Vereniging Rijnschepenregister) wordt in opdracht van verzekeraars onderzocht wat de mogelijkheden zijn van schadepreventie. Hans van Bodegraven en Frank Jonkers zijn IVR expert, en dus bevoegd voor het uitvoeren van Schade Preventie Onderzoek (SPO) aan binnenvaartschepen, ten behoeve van verzekeraars. Alle vier de experts nemen ook deel aan het onderzoek van de IVR voor het ERS: een database voor motor- en keerkoppeling schades . De afkorting staat voor Engine Registration System. Van Bodegraven: “Een systeem goed voor de verzekeraars en de experts zelf uiteraard. Ik zit daarbij in the board of suveyors.” Vertrouwen Behalve activiteiten in de binnenvaart, zeevaart en grote pleziervaart worden ook diensten geboden aan partijen in visserij en bagger en is er expertise in haveninstallaties, containers, landmaterieel en werktuigen. Daarnaast wordt hun kennis en kunde ingezet als gerechtsdeskundige en arbiter. De markt heeft tot nu toe positief gereageerd op het initiatief van de vier, hoewel de opdrachtgevers – verzekeringsmaatschappijen, overheden, banken, particulieren – doorgaans enigszins traditioneel grijpen naar reeds gevestigde bureaus. Dat neemt niet weg dat de vier het vertrouwen hebben van veel klanten. Frank Jonkers: “Maar het werk komt niet vanzelf op je af. Je moet de markt laten weten dat je bestaat. Je merkt dat sommige klanten je het werk dan wel gunnen, en daar draait het uiteindelijk om. Men kent ons als individu, als mens maar vooral als expert. Waarom de naam Doldrums? De uitleg staat op de website. Han Gravendeel wil het ook in de krant vertellen: “De Doldrums is een gebied rond de evenaar, een gordel van lage luchtdruk waar de luchtstromingen van beide halfronden bij elkaar komen. Het kan er langdurig windstil zijn, maar ook stormachtig met regenen onweer. Onder alle omstandigheden, dat sprak ons aan, bovendien klinkt de naam goed.” Waarom zou een klant naar Doldrums komen? “Zoals GESLAAGD Het werd een feestje, maar de diploma-uitreiking bij het STC begon met een beetje plechtige toespraak van Hans Boele van het STC. De geslaagden zijn voor het diploma MBO Kapitein: • Arne Blonk • Herman Bruinslot • Elbert Fontijn • William Gerritsma • Melvin v.d. Heuvel • André Heuvelman • Patrick Hoogendoorn • Roald de Jongh • Gert Jan Koppelaar • Rob Oosterlee • Roel Otter • Ronald Stelt • Marcel Weiterink • Cristiaan Heuvelman Voor het diploma MBO Schipper: • Carola Zoer • Fabian Boset • Maurice van Eeuwijk • Joris Loman En voor het diploma gezegd wij hebben korte communicatie lijnen, waar meestal behoefte aan is. Onze ervaring is ruim en onze kennis is breed; daarbij zijn wij van mening dat we kwaliteit leveren. Door verzekeraars, maar ook door andere opdrachtgevers wordt kritisch naar de kosten gekeken. Dan kan een kleine overhead,zoals bij ons, een voordeel zijn.” MBO Matroos: • Thomas Bok • Erik Danser • Martijn v Dongen • Leon Ooms • Johan Oost • Roy Pecht • Cornelis Poortvliet • Jasper Sloendregt • Wesley Steenbakkers • Wesley Verstraaten • Robert de Vries • Martin van Zonneveld • Sander Baaijens • Adrian Burak • Twan de Jong • Dayl van Kaam • Frank Last • Tim Leliveld • Jack Punselie • Heidi v.d. Sande • Arjan v.d. Veer • Adré Sakko • Nick Nanninga • Lars Furman • Patrick van Riemsdijk VIER CARRIÈRES In Doldrums komen de vier carrières van de experts bij elkaar. Hans van Bodegraven (48) deed in Rotterdam de Hogere school voor Scheepswerktuigkundige. Hij voer vier jaar bij Shell Tankers, “op motorschepen en op stoomschepen”. Na die vier jaar werkte hij bij motorenfabrikant Deutz in Rotterdam om in ’86 als expert te gaan werken. Niko Vos (45) heeft in Utrecht de Hogere Zeevaartschool gevolgd en werkte als scheepswerktuigkundige op de kleine en grote handelsvaart. Hij was superintendent bij het scheepvaart managementbedrijf Colombia Shipmanagement en werkte als operator en projectmanager bij een kerncentrale. Hij was jaren technisch en maritiem expert en werkte sinds vorig jaar voor een motorenfabrikant om uiteindelijk toch ook voor de zelfstandigheid te kiezen in Doldrums met de drie oud-collega’s. Frank Jonkers (43) volgde de Hogere Zeevaartschool in Vlissingen en heeft gevaren als scheepswerktuigkundige. Na 3,5 jaar op zee werkte hij aan wal anderhalf jaar lang bij verschillende bedrijven, waaronder een scheepswerf. In 1992 begon hij bij als expert. Een allround expert met een specialisatie richting motorenkennis, keuringen (NBKB en IVW) van casco’s maar ook landbouwwerktuigen en grondverzetmachines. Han Gravendeel (41) zat op Terschelling op de zeevaartschool. Hij heeft zeven jaar als stuurman gevaren bij het toenmalige Nedlloyd, van tankers tot Ro/Ro-schepen en de toen moderne containerschepen. In 1996 stapte hij definitief aan wal om als expert te gaan werken. Tot en met mei 2007 in loondienst. Hij is gespecialiseerd in taxaties voor binnenvaart en zeevaart. Hij is de enige van de vier met een MAROF (maritiem officier) opleiding. Gezocht en gevonden: een ruimte om vanuit te opereren voor het viertal. Het was de Waalstraat op een steenworp van de Waalhaven. “We hebben het zelf opgeknapt. We wilden in Rotterdam-Zuid dichtbij de havens.” Verkrijgbaar bij 'de Binnenvaartkrant': U kunt de boekjes afhalen op het kantoor van 'de Binnenvaartkrant' op de Prins Hendrikkade 12e, 1e verdieping. Ook kunnen de boekjes toegestuurd worden door onderstaande bon in te sturen naar: 'de Binnenvaartkrant', antwoordnummer 70133, 3070 VB Rotterdam. Bestellen via www.binnenvaartkrant.nl kan ook! (verzendkosten per boekje binnen Nederland €1,28, binnen Europa €2,25, buiten Europa €3,30). --------------------------------------------------------------------------------------- Bedrijfsnaam: Contactpersoon: Straatnaam+huisnr: Postcode: Woonplaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nr: Aantal ex. "De Beste Maatjes": Aantal ex. "66 Losse Steken": Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de hierboven aangegeven bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: Banknaam: Land + plaatsnaam van uw bank: Hans van Bodegraven, Han Gravendeel, Frank Jonkers en Niko Vos. (foto MGR) Datum: Handtekening:

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 50 31 JULI 2007 kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Pompen OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN Pompen EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN OMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN Pompen POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN PO EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN POM EN POMPEN POMPEN POMPEN POMPEN EEN KRACHTIGE POMP? kies DESMI K&R pompen! Pompen Postbus 9684 - 3506 GR Utrecht Tel. (030) 261 00 24 Email desmi_kr@desmi.com www.desmi.com Pompen KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS .................................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 250.2 250 pk/187 kw .......... € 13.500,= KMD WS 315.2 315 pk/242 kw .......... € 13.500,= KMD WS 350.2 350 pk/268 kw .......... € 13.500,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw .......... € 14.500,= KMD XF of basis DAF XF ....................................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... € 18.000,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... € 19.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw ..........€ 18.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... € 19.500,= KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw ..........€ 26.000,= KMD V12 704.2 704 pk/525 kw ....Prijs op aanvraag PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR. Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl WILT U ER ZEKER VAN ZIJN DAT UW BOEGSCHROEFMOTOR HET DOET? Generating Powerful Solutions Pon Power BV T +31 (0) 78 6 420 420 I www.pon-cat.com Zekerheid zonder zorgen Of het nu gaat om boegschroef- of ladingpompmotoren, zo’n robuuste CAT ® is de beste aandrijving die u zich kunt wensen. Vanwege de veel geroemde Caterpillar kwaliteit. Maar beslist ook dankzij de onovertroffen aandacht die Pon Power uw motor geeft in de vorm van professioneel onderhoud. Dat betekent zekerheid zonder zorgen. Meer informatie vindt u op: www.pon-cat.com/zekerheid of bel met Max van der Windt, 06 12 09 65 43 Pon Power: Generating Powerful Solutions

Binnenvaartkrant