Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 37 CHIMO: ESKIMOGROET OP FRANSE FEESTDAG Door de toename van toepassingen en eisen hebben de pijpleidingsystemen een steeds prominentere plaats gekregen. Al deze ontwikkelingen vragen volgens Le Blanc dan ook steeds meer vakmanschap, vooral ook omdat het inpassen van leidingsystemen altijd zo opvallend en efficiënt mogelijk dient te gebeuren. Le Blanc tot besluit: “Mostert en Inval vormen een unieke combinatie: samen hebben we 31 JULI 2007 er de kennis, materialen en mensen voor om zelfs de meest ingewikkelde pijpleidinginstallaties tot in de finesses uit te voeren. Mostert Pijpleidingen houdt zich al veertig jaar bezig met het produceren en installeren van de best mogelijke leidingsystemen en in al die jaren is het streven naar het allerbeste onverminderd blijven bestaan.” De Chimo is een van de varende bewijzen van de woorden van Jan le Blanc. WIE LEVERDEN AAN MS CHIMO (foto’s Jan Hoek) De revolutie wordt in Frankrijk ieder jaar herdacht op de nationale feestdag: 14 juli (Quatorze Juillet). Het leek er die zaterdag op dat de festiviteiten verplaatst waren naar Scheepswerf De Gerlien-van Tiem in Druten. Honderden meters pavoiseerlijn, een groot aantal vlaggen, drie partyboten en een groot aantal vrolijke mensen maakten van de scheepswerf aan de Waal een kleurrijk en feestelijk geheel. Bij nader inzien werd niet de bestorming van de Bastille herdacht, maar ging het om de overdracht van maar liefst drie schepen op één dag. Naast drogeladingschip Invontes van familie De Waardt en de hopperzuiger Wilma van aannemingsbedrijf Krul werd ook het circa 4500 ton metende ms Chimo overgedragen aan de eigenaren: Patrick en Linda Mandemaker-de Haan. Door Jan Hoek Familie Mandemaker heeft iets met groeten als scheepsnaam. Zo vaart de familie bijvoorbeeld al met de Vaya Con Dios en ook Patrick en Linda kozen voor een groet. ‘Chimo’ hoor je niet bepaald dagelijks en dat is niet zo verwonderlijk, want het is volgens Patrick afkomstig uit de Eskimotaal. Het was volgens de eigenaren een hectische afbouwperiode. “De afbouw heeft redelijk lang geduurd, want het was erg druk op de scheepswerf; er werd aan maar liefst zes nieuwbouwschepen tegelijk gebouwd. Dat is overigens geen commentaar, want het is op nagenoeg alle werven erg druk en hectisch. Ondanks die drukte is de geleverde kwaliteit goed en beschikken we nu over een schip waar we zeer tevreden over zijn.” Mandemaker heeft zelf het casco besteld bij Ebert in Neckarsteinach. Het casco is gebouwd in Kiliya in Oekraine. De Chimo is 105 x 11,45 meter en de hoofdmotor is een Caterpillar van 1521 pk bij 1600 toeren. “Iemand die ik er als leverancier uit wil lichten is Mostert Pijpleidingen; die hebben geheel volgens planning uitstekend werk verricht”, aldus Patrick. Echtgenote Linda zegt aansluitend zeer content te zijn met de inrichting van de woning en de keuken en de betimmering van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering uit Bemmel. Linda Mandemaker-de Haan is zeer content met de keuken. Leidingsysteem Mostert Pijpleidingen was aan boord van Chimo samen met Inval Industrial Valves Holland verantwoordelijk voor de installatie van het leidingwerk. Jan le Blanc van Mostert Pijpleidingen: “Deze combinatie is niet toevallig; het is een weloverwogen keuze van twee bedrijven die naadloos op elkaar aansluiten en in combinatie een compleet product van hoogwaardige technische klasse kunnen aanbieden. De samenwerking is volledig gericht op de huidige hoge eisen in de scheepvaart, waar kennis, kwaliteit, snelheid en flexibiliteit primair zijn.” Patrick Mandemaker zegt in een reactie dat beide bedrijven die woorden aan boord van de Chimo volledig hebben waargemaakt. Inval leverde de gecertificeerde scheepsbouwafsluiters die geschikt zijn voor gebruik onder de zwaarste omstandigheden. Le Blanc vervolgt zijn verhaal: “De leidingsystemen worden door Mostert Pijpleidingen in onze eigen moderne werkplaats in Papendrecht gefabriceerd. Onze ervaren buitendienstmedewerkers zorgen aan boord, in overleg met de opdrachtgever, ter plaatse voor het inmeten van de leidingen. Op een laptop, voorzien van speciale software, worden dan pijpschetsen aangemaakt. Deze elektronische ‘schetsen’ gaan op een USBstick of per e-mail naar de afdeling werkvoorbereiding. De in de werkplaats vervaardigde prefab-pijpdelen gaan met eigen vervoer naar de werf en worden daar tot een compleet pijpleidingsysteem samengebouwd.” Philipp Ebert & sohne GmbH Schiffswerft Levering casco Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Gommers Internationaal Bevrachtingskantoor Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3512B, 1521 pk, 1600 rpm, Caterpillar dieselmotor voor boegschroef, type 1xC18, 608 pk, 1800 rpm REINTJES Benelux bvba Reintjes WAF 763 L / 5,136:1 Machine Support B.V. Uitlijnen motoren VWM Compressoren Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV Uitlaatgasdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Alex Toebast Las- en Montagetechniek Machinekamerplaten Mostert pijpleidingen Machinekamerleidingen Brinkmann & Niemeijer Motoren b.v. Generatorsets Caldic Techniek bv Stamford generator types UCI 224F15 ,UCI224D15, BCI 184G15 Van Voorden Promac VAN VOORDEN schroef Damen Marine Components Straalbuis, type Van de Giessen Optima diameter 1762 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie met Stuwa seals en schroefasrem. NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV Sierradarmast type Reintrade diep, aluminium sierdakradarmast, stuurhuistrap, 2 BXscheepsdeuren, div. deksels Van der Velden Marine Systems Dolphin roeren met Dolphin spoiler en 2DWK 6080/60 stuurmachine, SP 2000 elektrisch hydraulische stuurinstallatie Radio Holland Netherlands bv 2 JFS Electronic Swiss radars JFS364, Radio Zeeland Sigma120 echolood, Radio Zeeland Sigma 550 combipiloot, Radio Zeeland Sigma- 700 intercom, 2 Sailor RT-2048 marifoons, Furuno GP-32 GPS Orlaco Products BV Camarasysteem Periskal Group Tresco Inland Ecdis Viewer van tiem elektro bv Complete electrische installatie Sygo BV Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Volledige betimmering T & R Vloeren J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Sanitair aanleg en levering GvD Tegelwerken vof Tegelzetter Speedheat Utrecht Vloerverwarming in woning en stuurhuis WindeX Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatieroosters, brandkleppen en machinekamer- en ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Brandbeveiligingsapparatuur Dijvler Materiaal bv Ankers, kettingen en ankerlieren Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Zwets Werkendam BV Pompen Veth Motoren BV Veth Ballastpomp type VP14, 9 kW Mostert pijpleidingen Pijpen Shell Marine Products Shell smeermiddelen SLURINK bunkerstations Gasolie, bunkerstation en scheepsbenodigdheden International Paint (Nederland) B.V. Coating casco Transocean Coatings B.V. / Zandleven Coatings B.V. Coating overig Inspectie Verkeer en Waterstaat en Bureau Veritas Classificatie Trisum B.V. financiële diensten Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. Telefooncentrale Sun Roestvaststaal B.V. Div. ijzerwerk en R.V.S. Huchem Special Products b.v. HC- Roka, HC- Shipclean, HC- Intactspray (sunscreen reiniger) HC-Metalclean

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 38 31 JULI 2007 WIJ WENSEN V.O.F. MANDEMAKER-DE HAAN EEN BEHOUDEN VAART MET DE CHIMO SCHEEPSKRANENBOUW ARNHEM BV Scheepsreparatiebedrijf MISTI O.A. AUTOKRANEN - MOTORINBOUW - ELEKTRA - LASWERK - HYDRAULIEK

Binnenvaartkrant