Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Daan van der Wekken, onderwijscoördinator van de binnenvaart “JONGE MENSEN ENTHOUSIAST MAKEN” Daan van der Wekken is sinds 2003 onderwijscoördinator voor de binnenvaart. Een functie ingesteld door de Stichting CAO Binnenscheepvaart. De stichting die sinds 1993 mede ten doel stelt ondersteuning te verlenen aan de opleiding van de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) voor de functie van matroos. 31 JULI 2007 99.211 (advertenties) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Daan van der Wekken: “Studenten Transport & Logistiek zijn degenen die straks bepalen of het goederenvervoer over de weg, het spoor of het water gaat.” (foto Harrie van Eeuwijk) In onderwijsland was Daan van der Wekken geen vreemdeling toen hij onderwijscoördinator binnenvaart werd. Na zijn middelbare schoolopleiding ging de in Zierikzee geboren en getogen Van der Wekken naar de Rijksopleidingsschool voor onderwijzers en onderwijzeressen in Middelburg. Daarna begon hij als leraar aan een scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo in Zeeland. “Uiteindelijk gaf ik op die school vooral geschiedenis en maatschappijleer. Ik werkte steeds op dezelfde school, want ik had het daar prima naar mijn zin.” Acht jaar was hij schooldecaan. Van 1986 tot 1990 was Van der Wekken directeur van het Regionaal Orgaan Leerlingwezen in Zeeland. “In 1990 werden de organen voor het leerlingwezen opgeheven en kwam ik terecht bij het Adviesbureau voor Onderwijs en Beroep. Ik was tevens parttime wethouder in Zierikzee. Van 1997 tot 2002 was hij fulltime wethouder in de gemeente Schouwen-Duiveland. Van der Wekken had al vroeg belangstelling voor de haven en met mosselvissers hen voer hij naar de Waddenzee. Zijn schoonfamilie heeft een bunkerbedrijf en is actief in de sleep- en duwvaart. Ook daar stapte hij menigmaal aan boord. En in 2003 onderwijscoördinator binnenvaart. “Ik had een advertentie gezien. In de gestelde eisen zat alles dat ik in mijn vorige werkkringen gedaan had.” Een nieuwe functie. Meer zorg en aandacht voor de begeleiding van BBL-leerlingen matroos, om de hoge uitval te verminderen. Jongeren met problemen begeleiden en zo mogelijk de problemen oplossen of nog beter: voorkomen. “Begeleiding in samenspraak met de scholen. De scholen moeten over de besteding van het geld verantwoording afleggen aan de stichting en dat moet ik in goede banen leiden.” De scholen houden Daan op de hoogte. “Ik weet welke leerlingen zij in een jaar bezochten. Dan krijg ik een goed beeld van wat er speelt. Waar zich echt problemen voordoen, probeer ik die mede op te lossen.” Overzichtelijk Inmiddels heeft Van der Wekken te maken met alle beroepsopleidingen voor de binnenvaart. ”Het is een redelijk overzichtelijk wereldje. Met de schriftelijke cursussen heb ik geen directe bemoeienis.” Ook de kwaliteit en de kwantiteit van de beroepsopleidingen vroegen zijn aandacht en zijdelings de cursorische opleidingen. Om zo’n goed mogelijk beeld te krijgen van het reilen en zeilen in de binnenvaart, probeert Van der Wekken zoveel mogelijk met schepen mee te varen, hoewel dat veel tijd vergt. “Soms werk ik met de opleidingsschepen in verband met de voorlichting. Zoals vorig jaar in Zeeland. Maar in het praktisch varen zou ik toch meer tijd moeten kunnen pompen.” De CAO-stichting betaalt Van der Wekken. Hij neemt zelf de initiatieven of er ze komen van de stichting. “Ik geef in een lijst van beleids- en actiepunten aan wat ik denk dat moet gebeuren om aan mijn opdracht te voldoen. Dat overleg ik met het bestuur van de stichting. Vrijwel alles wat ik bedenk en wat ik wil, waar ik een begroting voor indien, wordt goedgekeurd. Dat was in mijn vorige werkkringen wel anders. Als je hier met een goed verhaal komt, dan is daar gewoonlijk wel geld voor te krijgen. Dat is prettig.” Hulp bij het opzetten van het vmbo in Nijmegen is een van de afgeleide werkzaamheden. “Mijn bestuur vond dat een goed initiatief van de stichting Beroepsopleiding Binnenvaart Regio Nijmegen en ik ondersteun het.” “Ook ben ik bezig met een website voor jongeren tussen de 14 en 18. Twee jongeren op een zoektocht door de binnenvaart worden daar gevolgd. Ze weten niks van de binnenvaart. Ze krijgen een aantal opdrachten uit te voeren. Die filmen ze zelf, want het zijn studenten van het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Dat is al begonnen bij de doop van de instructievaartuigen Prinses Máxima en Prinses Amalia. Ze moesten toen ook proberen gesprekken te voeren met belangrijke mensen uit de binnenvaart. Zo hebben ze gesproken met Arjan Mintjes, de directeur van de Maritieme Academie uit Harlingen en ze hebben een heel mooi interviewtje kunnen maken met toenmalig minister Karla Peijs. Een andere opdracht was: leg binnen 48 uur minstens 250 kilometer af met een binnenschip. Dat gaan ze doen met een van de duwboten van Veerhaven. Dan moeten dan aan boord ook de handen uit de mouwen steken. Zo kunnen ze het hele leven aan boord in beeld brengen.“ Dat is straks op de website te zien. Dan kunnen andere jongeren de site bekijken en zo hopen we meer aandacht te krijgen voor de binnenvaart. Het is mijn taak jonge mensen enthousiast te maken voor onze bedrijfstak.” Imago De taak van de onderwijscoördinator wordt nog uitgebreid. “Bijvoorbeeld om de binnenvaart nog beter onder de aandacht te krijgen van studenten Transport & Logistiek in het mbo en het hbo. Want zij zijn degenen die straks bepalen of lading over de weg, het spoor of het water moet. Gebleken is dat zij weinig van de binnenvaart weten. Daarom stellen we nu een lespakket samen in het kader van een Europees project om de binnenvaart bij die doelgroep onder de aandacht te brengen.” “Ik heb ook een mooie samenwerking met Vereniging ‘De Binnenvaart’. En bij gastlessen maak ik gebruik van de film De drijvende kracht van Bureau Voorlichting Binnenvaart.” Het imago van de binnenvaart bij het grote publiek speelt een grote rol. “Het is niet negatief, maar men weet er gewoon weinig van. Voor professionals aan boord zullen we steeds meer een beroep moeten doen op mensen van buiten het binnenvaartwereldje zelf. Dus is er alle reden om er voor te zorgen dat er steeds meer mensen mee bekend raken. Ik heb geprobeerd of ik in voorlichting en informatie over de binnenvaart een soort doorlopende lijn kan organiseren vanaf de basisschool en de beroepsopleidingen in het vmbo en het mbo. Ik denk dat je al op de basisschool moet beginnen.” Zo werd een brochure van Van der Wekken uitgezet op alle basisscholen. Scholen kunnen naar aanleiding daarvan een gastles aanvragen. In Dordrecht ligt de duwboot René Siegfried van Vereniging ‘De Binnenvaart’ en daar kunnen de leerlingen een excursie krijgen en het binnenvaartmuseum aan boord bekijken. Verder heeft Van der Wekken het Speelspel Binnenvaart laten maken. Dat is een computerspel, waarmee kinderen via de pijltjestoetsen of via de muis met een schip kunnen varen. “Ik deel dat aan iedereen uit van wie ik denk dat het goed is dat ze ermee OP DE ONTMOETING BRUG door Harrie van Eeuwijk omgaan. Op CD-ROM of op de website, www.onderwijs-binnenvaart.nl.” Met Vakopleiding Transport en Logistiek wordt bekeken of het cursuspakket Praktijkopleider (voor leermeesters) moderner kan. “Kijken hoe het pakket verbeterd kan worden aan het competentiegericht leren dat in het beroepsonderwijs ingevoerd wordt.” VTL is verantwoordelijk voor de accreditatie van bedrijven die leerbedrijf willen zijn. Ze bieden alleen de binnenvaart nog de cursus voor praktijkopleiders. Maar het cursusmateriaal is een beetje verouderd, dat bestaat al tien jaar. “Het is een schriftelijke cursus met de mogelijkheid om op een zaterdag aanvullend mondeling onderwijs te volgen.” Niet handig voor de binnenvaart. “Ik weet dat de rol van de praktijkopleider steeds belangrijker wordt. Dus moet je zorgen dat mensen die daarin geïnteresseerd zijn ook een goede ondergrond krijgen.” Tot slot: “Er gebeurt veel in de binnenvaart. Een sector met grote kansen. Het zijn zeer betrokken en gemotiveerde mensen. Dat spreekt me aan.” 21156 (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 31 JULI 2007 Gevraagd 2e kapitein voor containervaart in Benelux van maandag tot vrijdag. Bel of sms: 0031 (0)6 610724928 (we bellen terug) Levering / plaatsing / reparatie volledige machinekamerinrichting motoren Volvo Penta / Cummins inboard- en outboardmotoren motoronderdelen + filters generatorsets boegschroefinstallaties autokranen pompen hydrauliek Zowel beroeps- als pleziervaart Snelle levertijden! BATOMICS BV Veerweg 3 - 6051 AH Maasbracht - NL Phone: +31(0)475 46 12 94 Fax: +31(0)475 46 48 00 E-mail: info@batomics.eu url: www.batomics.eu Al is het tijdens de vaart... JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW Nieuwbouw motortankschepen leverbaar in alle uitvoeringen uit Oost-Europa en China Diverse mogelijkheden voor droge ladingschepen MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) kpv “Josha I/II” 185 x 11,40 m., schip Lanser 1988, 2x BAM Deutz, bak Plock, bj. 1978, 5800 ton, 368 teu mvs “Fidato” 110 x 11,45x3,30 m., Oekraine bj. 2000, 2828 ton, 208 teu, 1521 pk CAT, Blommaert luikenkap mvs “Celtic” 86 x 9,54 x 2,71 m., bj. 1970 / 2003, 1428 ton, 81 teu, 1000 pk Cummins, bj. 2006 mvs “Alida” 85 x 9,50 x3,26, bj. 1981/1962, 1885 ton 81 teu, 1200 pk Deutz, bj. 2004, compl. stuurhut 2003 mvs “Diligentia” 80x8,20x2,66m 1926/1988, 1200 ton 609 pk CAT, bj. 2006, compl. middenschip 1988 en 1999 mts “Novara” 85 x 9,50 x 2,82 m., 1970, type-N gesl. 800 pk Stork, 2 x Houttuin wormpomp, lage kruiplijn containerduwbak 80 x 11,45 x 3,60 m., Rusland, bj. 1998, 176 teu, 350 pk kopschroef, radarmast, adnr mbs “Contentus” 64 x 7,32 x 2,75 m., Slob, bj. 1962, 817 (920) ton, 484 m3, 532 pk Scania, bj. 2007 Koppelverband Diverse koppelverbanden te koop Beunschip Diverse beunschepen in verschil. uitvoering Duwbak Diverse duwbakken in verschil. uitvoeringen ADVISERING Startende ondernemers: Vele mogelijkheden op gebied van financiering en werk om te starten met scheepvaartbedrijf naar keuze Jan Jiskoot mob.: 06 13 32 41 45 jiskoot@jiskootvanweel.nl Michel van Weel mob.: 06 28 33 83 52 vanweel@jiskootvanweel.nl Postbus 204 3330 AE Zwijndrecht Tel. / fax: 078 6 19 33 25 Ontwikkeling, Ontwerp, Productie KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Watertransport van de Graaf & Meeusen BV zoekt: HUUR - EN REGIESCHEPEN VAN CA. 500 TOT CA. 1000 TON voor transporten in Nederland, België en Duitsland. Bent u geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op! Tel: 0180-487120 Fax: 0180-487200 Email : Bevrachtingen@gmwatertransport.nl Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782233 FAX 024 - 6782239 E-mail: info@van-gemert.nl Het zal je maar gebeuren, tijdens de vaart laat de motor het afweten. Het vaartuig wordt stuurloos en vormt een gevaar voor ander verkeer. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al zit je midden op de Rijn, bel gewoon even met Bogenda. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Alle scheepsbetimmering en bovenwater reparaties. Roefverbouwingen Aluminium werkzaamheden: radarmasten - telescoopmasten - aluminium trappen luiken en daken. Ramen en deuren met geïsoleerde profielen en dubbelglas en natuurlijk onze stuur huizen met en zonder hefkolom. Dit alles onder één dak. Bel vrijblijvend voor meer informatie: tel. 024-678 22 33

Binnenvaartkrant