Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 31 JULI 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr. 200004 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD MATROOS i.b.v. dienstboekje op ms Othene int.vaart. Solliciaties naar: Postbus 51094, 3007 GB Rotterdam ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 95 150 Amp. € 115 200 Amp. € 140 230 Amp. € 165 450 Amp. • 6V € 225 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 06-55195004 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 TE KOOP 140 AH € 74, 180 AH € 94, 230 AH € 124 ex.BTW Bezorgen bel 030-2734157 Accuservice.nl HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en middenin t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr € 194.500 k.k. / garage € 12.500 k.k. liseloreholman@hotmail. com tel.nr: 06 212 52297 STUURMAN/AFLOSSER met vaarbewijs zoekt werk! Tel. 0032-484969959 JUNGE DEKSMÄNNER UND MATROSEN suchen Arbeit Tel. 0042-1-903453157 Fax. 0042-1-347726334 GEVRAAGD matroos op ms Taling i.b.v. dienstboekje, 2wkn op/ 2wkn af, loon notk, zondags niet varen Tel. 06-54796718 of 06- 13738499 of 06-20953638 GEZOCHT STUURMAN- NEN/MATROZEN op mvs Inaro i.b.v. dienstboekje, erv. binnenvrt, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, salaris vlgns CAO binnenvrt. Voor meer informatie: 06-22424148 Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl GEVRAAGD KAPITEIN i.b.v. ADNR op Bunkerschip van 3000 ton, vaargeb. 80% R’dam, 2wk op/ 2 wk af Tel +32(0)32367456 AANGEBODEN aflosser met dienstboekje tel. 06-46046266 GEZOCHT STUURMAN in 14/14 systeem met patent tot Mannheim voor mts INFINITY, varend met Luxemburgse vlag Tel. 0032-495503192 BIEDT ZICH AAN stuurman met ervaring op de Rijn, patent tot Mannheim per augustus. Tel: 06-30066367, 0049-1719157877, 0040-729558394 GEZOCHT STUURMAN/ SCHIPPER op kvb. Loon en vrije tijd n.o.t.k. evt. stel is geen probleem Tel. 06-21220206 GEZOCHT 2 MATROZEN voor Strecke duwboot van 3400 pk. 14/14 menagereizen vrij. Luxb. voorw. Liefst woonachtig hoek Venlo-Nijmegen-Druten Tel. 06-40235709 GEVRAAGD STUURMAN ms Traviata, loon vlgns CAO Tel. 06-22541600 POOLSE STUURMAN met deksvrouw zoekt schip. 3wk op/3wk af Tel. 0048-667389997 of 0031-614025191 GEZOCHT KAPITEIN EN STUURMAN voor duwboot TYPHOON, weekenden vrij Tel. 06-53895843 GEVRAAGD stuurman op mts Provider met ervaring, ibv dienstboekje, vaarsysteem 4 wkn/ 4 wkn, loon vlgens CAO Binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 TE KOOP APPARTEMENT 3 kamers in Piramideflat met zwembad en sauna met inpandige garage in Dordrecht vr. pr. € 215.000,-. Voor meer info en foto’s, kijk op www.funda.nl of bel Tel. 078-8442272 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Cornelis-R 1x lichtmatroos i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2 jr vaart. loon vlgns CAO vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Insulinde 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt cursus matr. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Willem Sr. 1x stuurman i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd loon vlgns CAO. vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GEZOCHT STUURMAN- NEN/MATROZEN op mts Rowinda i.b.v. dienstboekje, erv. binnenvrt, vaarsysteem 4 wk op/ 4 wk af, salaris vlgns CAO binnenvrt Voor meer informatie: 06-22424148 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-02-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.300,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.500,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.000,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.200,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fiducia 1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje, vlgt cursus matroos, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO binnenvaart, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) GEVRAAGD STUURMAN/ MATROOS op duw-sleepboot, woonachtig omgeving Dordrecht, loon volgens CAO Informatie: 06-53624624 www.sleepdienstverschoor.nl 1x € 9,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Rhinecontainer en Contargo voeren congestietoeslag in WACHTTIJDEN TERMINALS LOPEN VERDER OP De wachttijden voor containerbinnenschepen bij de Rotterdamse terminals is opgelopen tot 24 tot 72 uur. Daardoor kunnen veel binnenvaartoperators niet meer aan de verplichtingen voldoen. Rhinecontainer en Contargo hebben besloten vanaf 1 augustus een congestietoeslag van 15 euro per container in rekening te brengen. Het CBRB waarschuwde al enige tijd geleden dat het voor veel operators niet meer is op te brengen de meerkosten van de lange wachttijden bij de terminals te absorberen. Volgens Rhinecontainer Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken gaf het officiële startsein voor het Maritiem Innovatie Programma, waarvoor 39,5 miljoen euro beschikbaar is. Om de huidige gunstige positie van de Nederlandse maritieme industrie te kunnen handhaven, hebben offshore, maritieme maakindustrie en natte waterbouw het Maritiem Innovatie Programma opgesteld. In het programma aandacht voor kennisontwikkeling in projecten van bedrijven en kennisinstellingen en voor het MKB. Het geld is voor innovatieprojecten en haalbaarheidsstudies. De eerste subsidies zijn voor de regeling Samenwerkingsprojecten (5 miljoen euro; sluitingsdatum op 15 oktober 2007, 18.00 uur) en de regeling Haalbaarheidsprojecten (1,5 miljoen euro; sluitingsdatum op 31 oktober 2007, 18.00 uur) Bij haalbaarheidsprojecten gaat het om het onderzoeken van de haalbaarheid van een nieuwe technologie, maar ook commerciële haalbaarheid en onderzoek naar de vereiste partijen om een project tot een succes te maken. Aanvragen voor projecten worden De Vlaamse minister voor Openbare Werken, Hilde Crevits, heeft bij de Europese Unie het subsidiedossier ingediend voor de Seine-Scheldeverbinding. Tegelijkertijd keurde de Vlaamse overheid een samenwerkingsovereenkomst met Wallonië goed voor dit project. Binnen tien jaar moet de nieuwe verbinding een feit zijn. Het Seine-Scheldekanaal verbindt het Seine-bekken met dat van de Schelde en staat op de lijst van Trans-Europese Netwerken. Brussel ondersteunt de aanleg ervan met maximaal 30 procent. In het kader van dit project wordt de Leie uitgebouwd tot een Europese hoofdvaarweg type Vb (eenrichtingsverkeer). Daartoe wordt de rivier verdiept tot 4,50 meter. Op specifieke punten komen er ook kruisingsplaatsen en de bruggen worden verhoogd tot zeven meter, waardoor containertransport met drie lagen zijn de kosten voor de binnenvaartoperators momenteel jaarlijks zo’n 15 tot 20 miljoen euro. De extra kosten lopen uiteen tussen de verschillende bestemmingen: 30 tot 40 procent op de Benedenrijn, 15 tot 20 procent op de Middenrjn en 10 tot 15 procent op de Bovenrijn. Het CBRB en de Belgische organisatie ICBO (Internationale Container Binnenvaart Operators) werken aan de invoering van een vertragingsindex. Voorzitter Matthieu van Roermund van de CBRB-werkgroep containervaart: “De binnenvaartschepen liggen regelmatig 24 of 48 uur voor een ingediend bij SenterNovem, het agentschap van het ministerie van Economische Zaken in Den Haag. SenterNovem organiseert op korte termijn een open huis. Tijdens deze bijeenkomst krijgen ondernemers de gelegenheid hun plannen voor te leggen aan 300 MILJOEN VOOR SEINE- SCHELDEVERBINDING mogelijk wordt. Het project behelst ook de bouw van nieuwe sluizen in Harelbeke en St- Baafs-Vijve. Wanneer dit alles gerealiseerd is, kunnen schepen tot 4.500 ton het traject tussen Deûlémont aan de Franse grens en Gent bevaren. Volgens de huidige planning zullen de werkzaamheden in 2009 van start gaan en in 2016 worden afgerond. In dat kader hebben de Vlamingen samen met de Waalse en Franse diensten een subsidieaanvraag voorbereid. Behalve maatregelen voor de binnenvaart zijn tussen Wervik en Deinze ook rivierherstellende werkzaamheden voorzien. Daarvoor is meer tijd uitgetrokken dan voor de binnenvaartmaatregelen. Mijlpalen zijn hier 2015, 2021 en 2027. De totale kosten van het project – dus voor de vaarweg en het rivierherstel – worden geraamd op 300 miljoen euro. De Europese subsidie zou maximaal 80 miljoen euro kunnen bedragen. terminal. En de schipper moet per tocht zo’n vijf tot tien terminals aandoen in Rotterdam. Door de vertragingen zijn we niet meer betrouwbaar voor de klanten, de kwaliteit is dramatisch gedaald.” CBRB-directeur Ton Roos vindt dat er “na de miljarden die aan de Betuwelijn zijn uitgegeven nu rond de haven van Rotterdam een paar honderd miljoen euro moet worden geïnvesteerd in extra overslagcapaciteit en voorzieningen voor de binnenvaart”. De omlooptijden van de containerbinnenvaart zijn verlengd met de vertragingen van een projectadviseur. HME De maritieme toeleveranciers verenigd in Holland Marine Equipment (HME) gaven onlangs het eerste HME-jaarbericht uit: ‘Samen sterk in waterwerk’. Erin wordt een lans gebroken voor samenwerking in de maritieme industrie, waarbij de innovatieve kracht van kleinere bedrijven centraal staat. De branchevereniging benadrukt het belang van eenvoudige toegang tot innovatiesubsidies voor middengrote en kleine bedrijven. Er is in de maritieme industrie een tekort aan technisch personeel op alle niveaus. HME pleit voor gerichte opscholingscursussen om op korte termijn aan de personeelsproblemen te werken. Daarnaast 24 tot 72 uur. Door personeelsproblemen bij de terminals zal de situatie deze vakantieperiode naar verwachting verder verslechteren. Ook de aflevering van containers voor de zeevaart heeft zo vertraging opgelopen. Volgens de Duitse wet en volgens de vervoerscondities die door Rhinecontainer zijn gedeponeerd, is de opdrachtgever verantwoordelijk voor de vertragingen en dus ook voor de extra kosten die daaruit voortvloeien. SGP-Kamerlid Van der Staaij heeft aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat vragen gesteld over de congestie in de zeehavens. GELD VOOR INNOVATIE IN ZEEVAART Voorzitter Pim van Gulpen van brancheorganisatie Holland Marine Equipment overhandigt het eerste exemplaar van het HME-Jaarbericht 2007 aan minster Van der Hoeven. (foto HME) dient er voldoende in-, dooren uitstroom bij de technische opleidingen te zijn. Met name wordt er een groot gebrek aan maritieme servicetechnici geconstateerd. Op het gebied van klimaat en energie stelt HME een maritieme proeftuin voor, waarin de beschikbare kennis op het gebied van uitstootreductie wordt gebundeld en toegepast. Op het gebeid van export bestaat er naast de reguliere handelsbevordering behoefte aan kredietfaciliteiten voor werven in opkomende landen, die Nederlandse goederen aanschaffen. Dergelijke kredietfaciliteiten, die al worden toegepast door andere Europese landen, kunnen worden ontwikkeld door consortia van financiële dienstverleners, de overheid en de industrie. BELASTINGKORTING AFGESCHAFT De belastingkorting per schippersgezin wordt afgeschaft. Daarvoor in de plaats komt in 2008 een inkomensafhankelijke bijdrage per kind, zo maakte het kabinet onlangs bekend. Om daarvoor in aanmerking te komen dienen de kinderen en ouders wel hetzelfde woonadres te hebben. Bij veel schippersgezinnen is dat niet zo. De bijdrage in de nieuwe regeling geldt voor kinderbijslagontvangende schippers met kinderen tot zestien jaar. Oudere kinderen (tot achttien jaar) dienen voor een groot deel door hun ouders te worden onderhouden. De hoogte van de inkomensafhankelijke toeslag ligt tussen de 0 en 71 euro per maand. Met name gezinnen met een laag belastbaar inkomen profiteren van de nieuwe regeling. 31 JULI 2007 DOODDOENER Zoek je nog een dooddoener om een speech of zo af te sluiten? Wat dacht je van ‘We zijn klaar voor de toekomst, we werken aan de toekomst, we zijn toekomstgericht bezig.’ Ja duh, waar zou je anders heen willen? Aan het verleden kun je toch niets veranderen, dus waarom zou je dat belangrijk vinden? Je kan er in elk geval niet heen of aan werken. Wel kunnen we iets leren van het verleden. Namelijk dat de belangrijkste vooruitgang wordt geboekt door het verleden los te laten. Kijk naar de katholieke IRA die dominee Paisley (voordien zo’n beetje afgeschilderd als protestantse satan) als nieuwe premier van een protestants/katholiek kabinet voorstelde in Noord-Ierland. Kijk naar de toerbeurtschippers die nu gewoon goede zaken doen met bevrachters, expediteurs en verladers. Vasthouden aan resultaten uit het verleden biedt geen enkele garantie voor de toekomst. Daar kunnen de Palestijnen over meepraten. Wat is er nou zo moeilijk aan om het verleden los te laten? Stel je hebt een carrière lang een routine ontwikkeld om de vrachtwagens zo in te delen dat de goederen op de meest efficiënte, effectieve en goedkoopste manier bij de klant komen. Vlak voor je pensioen komt die akelige nieuwe expeditiechef vertellen dat het per binnenschip moet omdat het beter is voor het imago van het bedrijf. Alles is voor niets geweest. Hoe kun je accepteren dat je het al die tijd bij het verkeerde eind had? Denk aan al die onbetaalde overuren om je planning kloppend te krijgen. Een loopbaan naar de Filistijnen. En wat als je zoon zich opblies in een bus vol schoolkinderen? Hoe kun je accepteren dat die het bij het verkeerde eind had, voor niets is gestorven en bovendien een kindermoordenaar blijkt te zijn? Leven in het verleden kan dan een troost zijn. Troost is een aanvaardbare reden om de herinnering levendig te houden. Erg slim is het niet altijd. Voorbeelden van misplaatst vertrouwen in de toekomst omdat het nou eenmaal in het verleden zo ging, zijn er legio. Bijvoorbeeld dat er nooit zulk laag water in de Rijn is geweest dat je niet helemaal meer kan varen, dat enkelwandige tankers altijd goed geld opbrachten, dat de stroom containers vanaf het begin explosief bleef groeien en dat we het nog nooit hebben meegemaakt dat de aarde echt overbevolkt was. Dat laatste is niet helemaal waar natuurlijk. We hebben alle andere grote landdieren allang verdrongen, behalve de beesten die we opeten of op een andere manier kunnen gebruiken als gezelschap of voor de lol. Nou jij weer. De tijd zal het leren? Bah, wat een dooddoener. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant