Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 31 JULI 2007 Rabobank Shipping Wij wensen Scheepvaartonderneming Aqua Vita een behouden vaart met het mts Sanne Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Wij leveren Heat Tracing en electronische regelsystemen voor o.a.: • Laad- en losleidingen • Stoomleidingen • Brandblusleidingen • Gas retourleidingen • Stripleidingen • Brandstofleidingen • Tanks • Overige dekleidingen Scheepvaartonderneming Aqua Vita met het mts Sanne en wenst schip en bemanning een behouden vaart Thermon Benelux B.V. Tel: +31-(0)153696741 Fax: +31(0)153697045 E-mail: benelux@thermon-europe.com Veka Shipbuilding B.V. leverde het complete schip. Bijlsma Shipyard B.V. verzorgde de afbouw. Veka Shipbuilding B.V. en Bijlsma Shipyard B.V. wensen scheepvaartonderneming Aqua Vita en de bemanning van mts Sanne een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl Sluisweg 13-16 • Postbus 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: info@bijlsma.com • www.bijlsma.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 SANNE ZIT GOED IN ’T VEL De Sanne is weg bij VeKa Bijlsma in Lemmer, waar de 81,25 x 9,60 meter en 1250 ton grote chemicaliëntanker in opdracht van Aqua Vita Scheepvaartonderneming is afgebouwd. Vrijdag 6 juli doopten Sanne van den Ouden (7) en haar broer Bas (10) de “heel erg gave” Sanne in Terneuzen. De speedboot krijgt de naam ‘Bas’. De open dag werd afgesloten met een diner voor vrienden en medewerkenden. De Sanne wordt door Unitas Merksem ingezet in het vervoer van chemicaliën. Door Johan de Witte Na maanden aan het ‘roer van inbouw’ ben je er vandoor, op weg naar Werkendam voor de laatste klusjes. Aan de Rotterdammerhoek is het tijd om eens te gaan kijken hoe alles draait en hoe het geluid écht klinkt. Voor het eerst met de eigen crew aan boord onthult een schip zijn ware karakter. De glimlach wordt alsmaar breder: eindelijk! “We zijn meteen maar een nachtje door gegaan”, zegt Henk van den Ouden. Geboren op een kempenaar werd hij met 17 jaar matroos aan boord van de Magnolia, bij Chris Spier. “Als je initiatief toonde, kon je van Chris wat leren.” Henk ging er in 1991 weg als kapitein en begon voor zichzelf, echter met Chris Spier als adviseur. En dat tot aan vandaag de dag toe. Hij is getrouwd met Bianca Schot, die vier jaar meevoer en nu in de kinderopvang werkzaam is. Jochem Sinke is tweede Het stuurhuis van EBR. (foto’s Johan de Witte) Sanne en Bas van den Ouden, die samen het schip mochten dopen. kapitein (week op/week af) en hoort al veertien jaar ‘bij het meubilair’. Als jochie uit Leeuwedorp kwam hij aan boord om te ontdekken of varen ofwel het bestaan als boswachter zijn toekomst zou worden. Bianca’s vader Wim Schot leverde met zijn maritieme kennis over vaarwaters – onder andere in het Belgische Henegouwen – specifieke vaarwaterkenmerken, maatvoeringen en hoogtes door met de auto op inspectie te gaan. Van Wim Schot kreeg deze nieuwbouw even voorrang op alles. De Sanne is gemaakt voor de 82 meter lange sluizen in dit vaargebied, overigens een bewuste keuze van Henk en Bianca, omdat het nooit verder dan twee auto-uren van Terneuzen is verwijderd. De Rijnvaart-dynamiek wordt in de Borinage getackeld, door dubbel rood om 22 uur. Geladen wordt er veelal aan de DOWsteiger in de Westerschelde. Waterverf Heftige regen houdt het dek stofvrij en laat de Sanne glimmen, ondanks een door de nattigheid gemiste laklaag. Spiegaten maken, ook al is het juli, overuren. We schuilen in de EBR-stuurhut, betimmerd door Hoogendoorn en technisch ingevuld door Werkina en Radio Holland. Het door VeKa in Tsjechië gebouwde schip heeft zes ladingtanks en zes Marflexpompen. De ladingcomputer is er één van ’t Hoff. De voortstuwing bestaat uit een Caterpillar 3508 met een Twin Disc-keerkoppeling en een AMW-schroef. Een Van Wijk-kopschroef met 400 pk John Deere en VeKa-stuurwerk manoeuvreren het schip. De Van Wijk-autokraan vormt de verbinding met het thuisfront. Bianca heeft de woning ingericht. Zij heeft de stelpost ‘woning’ zo efficiënt mogelijk opgemaakt, vanuit de werksituaties van de jongens. “Vrienden vinden zo’n schip aardig gaaf, ze kicken er wel op”, zegt Bas, die voor de spreekbeurt over zijn vaders schip een uitmuntend schoolcijfer kreeg. Henk: “Alles erop en eraan zitten we met de Sanne, mede door een uitstekende afbouw in Lemmer, waar echt niet op een stukje roestvaststaal is gekeken, goed in ’t vel.” Veka Shipbilding Complete levering schip BIJLSMA shipyard BV Complete Afbouw Rabobank Shipping Financiering Unitas United Shipping and Trucking Company N.V Bevrachting SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Esco Aandrijvingen BV Keerkoppeling en reductiekast Amco Compressoren bv Compressorinstallatie Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV Uitlaatdempers Rubber Design BV Flexibele ophanging uitlaatgasdempers Kersten isolatie vof Machinekamerplaten voor en achter AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 4-bladsschroef rechtsdraaiend, 1650 mm, keur Bureau Veritas Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1.662 mm Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v Schroefasinstallatie, roerinstallatie en stuurmachine IHC Lagersmit BV SUPREME LD 190 schroefasafdichting Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Boegschroef SD 900 A, autokraan gieklengte 14 mtr. hijsvermogen 2000 kg Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Periskal Group Tresco Inland ECDIS Viewer Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie, 2-draads databesturing, monitoringsystem, touch-screenbediening, Sigma Radio-Holland pakket, Orlaco 31 JULI 2007 WIE LEVERDEN AAN HET MTS SANNE camerasysteem, airco-installatie, Travelvision antennesysteem, Tresco kaartplotter, tankalarmering, radarmeting, overdrukinstallatie en motorbediening Orlaco Products BV Camerasysteem Victron Energy B.V. Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keuken Breman Shipping Installation B.V Montage sanitair systeem machinekamer en levering boiler Klaassen Sanitair Sanitair, tegels geleverd en betegeling Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie Blommaert BVBA Arizona voormast Handelsonderneming Beerens BV Aluminium davit en aluminium stuurhuistrap Zwets Werkendam BV Zwets pompen, ballastsysteem en appendages BP Nederland B.V. Smeerolie Bunkerstation Heijmen B.V. Gasolie, BP smeerolie, reddingsboot Fun Yak 390 compleet incl ADNR pakket Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Tankmeting, alarmering, diepgangmeting, gasdetectiesysteem en heat-tracing Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Hempel (The Netherlands ) B.V. Totaal verfsysteem Cornet Service Stralen en conservering Scheepvaart Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Thermon Benelux B.V. Heat-tracingsysteem Dekatel Telecom BV Telecommunicatie VAN DORDT TOT BASEL VOOR LIEFHEBBERS Samen met Vereniging ‘de Binnenvaart’ heeft Rivers & Cruising een 8-daagse Rijncruise georganiseerd: Maritieme Musea & Shopping. Het vertrek is op 25 maart 2008 in Dordrecht. De cruise eindigt in Basel. De reis start met een ontvangst aan boord van het museumschip Rene Siegfried in de sfeer van een expositie over 60 jaar Rijncruises. Door Johan de Witte Rivers & Cruising is een relatief nieuw bedrijf, opgezet door Gabriëlla Bronsema. Zij had enkele jaren de afdeling riviercruises van Cruise Travel mogen verzorgen. Op 1 januari 2006 nam Bronsema deze afdeling over en sindsdien werkt ze met een jong, fris team zelfstandig onder de naam Rivers & Cruising. De oprichtster van deze dynamische reisonderneming is een schippersdochter. Geboren op het water, opleiding in de reiswereld, ervaring op zee- en riviercruiseschepen – expertise genoeg dus. Na jarenlang actief te zijn geweest in de verkoop van voornamelijk zeecruises, ontdekte ze dat er op de Nederlandse markt geen aanbieder was van luxe riviercruises, terwijl de vraag daarnaar steeds groter werd. Met familiebanden in de riviercruisewereld was de overstap snel gemaakt. Dankzij de bekendheid bij verschillende rederijen en door het regelmatig bezoeken van de schepen hebben Bronsema en haar medewerkers inmiddels vaste grond onder de voeten, met service en gedegen klantadvies. Onderweg zal er elke dag een stop gemaakt worden met de mogelijkheid om een maritiem museum te bezoeken en voor de liefhebbers zal er ook tijd zijn om gezellig te gaan winkelen. Zo staat onder andere het Rijnmuseum in Koblenz op het programma en het museumschip Mannheim. Tevens zal er voldoende vrije tijd zijn in bijvoorbeeld Keulen, Koblenz en Breisach. Het varende hotel tijdens de Maritieme Musea & Shopping-cruise is de Swiss Diamond. Het schip werd in 1996 gedoopt en biedt alles wat men nodig heeft voor een zorgeloze vakantie. Het schip heeft een stijlvolle inrichting, wat tot in de cabines is doorgevoerd. Alle cabines zijn aan (foto Rivers & Cruising) de buitenkant van het schip gebouwd, zodat men van het uitzicht kan blijven genieten. en ze zijn van alle gemakken voorzien. Rivers & Cruising verzorgt luxe riviercruises van gerenommeerde rederijen. Als specialisten geven de medewerkers ook goede service en adviezen en ze stellen reizen op maat samen (inclusief vervoer). Rivers & Cruising is een groeiende onderneming die zich profileert als de riviercruisespecialist van Nederland. Mensen die interesse hebben in de Maritieme Musea & Shopping-cruise kunnen op www.rivers.nl terecht voor meer informatie.

Binnenvaartkrant