Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 31 JULI 2007 WIE LEVERDEN AAN HET MS INVONTES ABN AMRO Binnenvaart Unit Nederland wenst het ms ‘Invontes‘ een behouden vaart. Wilhelminaplein 7-8, Rotterdam. Telefoon 010-4962640 Binnenvaart Unit Nederland - Locatie Zwolle BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL feliciteert De Waardt Scheepvaart V.O.F. met het nieuwe ms Invontes en wensen u veel succes en een behouden vaart. Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering Oudkerk B.V Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. Hoofdmotor Isolatiebedrijf Franssen B.V Isolatie woning en uitlaatgassystemen Victron Energy B.V. Acculaders Discom BV Uitlaatdempers Rubber Design BV Flexibele ophanging motor Alex Toebast Las- en Montagetechniek Machinekamerplaten de Jong Nijmegen Machinekamerleidingen Dolderman BV Generatorsets Machinefabriek - Scheepstechniek De Waal bv Stuwa schroefasinstallatie HRP Thruster Systems bv HRP Straalbuis NRF BV Bunkoelers hoofd- en hulp motor E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom en autokraan Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine en PRO- MAC-STUWA 3 roerensysteem Radio Holland Netherlands bv 2 Furuno RHRS23005TFT Rivierradars, Radio Zeeland Sigma-120 echolood, Radio Zeeland Sigma-500 combipiloot, Radio Zeeland Sigma-700 intercom, Sailor RT-2048 marifoon en Furuno GP32 GPS Periskal Group Tresco Inland ECDIS Viewer Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Isolatie en betimmering van stuurhut en achter- en voorwoning Breman Shipping Installation B.V Levering en montage sanitair, montage BSI UV drinkwater zuiveringsystemen, montage Boilers, levering en montage Sanitair systeem machinekamers WindeX Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie Tyco Integrated Systems BV Blusgasinstallatie D.M.T. Sales Hydraulische DMT ankerlier voor, D’Hone ankers en ankerdamkettingen, 2 DMT hydraulische draadlieren, staaldraad en POOL®-N ankers en hydraulische powerpacks Handelsonderneming Beerens BV Siervoorradarmast type Reintrade halfdiep, sierdakradarmast type Invontes, heklichtbeugel type Millennium, 3 BX woningdeuren, stuurhuistrap, draaispindelluik, spiegels en boordlichtbakken Zwets Werkendam BV Desmi K&R pompen, ballastsysteem en appendages Veth Motoren BV Ballastpomp Shell Marine Products Smeerolie Oliehandel J.Terlouw b.v Gasolie en scheepsbenodigheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Totale verfsystemen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Dekatel Telecom BV Telecommunicatie Abrahamse Accountants Accountancy en subsidiebegeleiding Wij verzorgden de complete betimmering van het ms Invontes en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart. HRP develops cutting-edge technology for reliable steerable thruster systems up to 2400 kW while working in close co-operation with you as a client to best serve your individual needs. HRP Thruster Systems b.v. P.O. Box 2020 2930 AA Krimpen aan de Lek The Netherlands Thrustful solutions T : +31 (0)180 33 10 00 F : +31 (0)180 33 10 99 E : info@HRP.nl I : www.HRP.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Scheepswerf De Gerlien-van Tiem is klaar voor de toekomst INVONTES BESCHIKT OVER UNIEK ACHTERSCHIP Op 14 juli was de Invontes een van de drie schepen die op de werf van De Gerlienvan Tiem werd opgeleverd. Dat betekende extra drukte op de scheepswerf in Druten, waardoor veel mensen konden waarnemen dat de 3300 ton metende Invontes een opvallend fraai schip is geworden. 31 JULI 2007 Door Jan Hoek Eigenaar Piet de Waardt en projectleider Ron Neleman van De Gerlien-van Tiem roemen het achterschip (onderwater heeft het casco de vorm van een dolfijn), waar niets buiten het schip uitsteekt. De straalbuis heeft een soort zwevende ophanging, hetgeen met name voor een enkelschroefsschip uniek genoemd mag worden. De Gerlien-van Tiem heeft de primeur van de afbouw van dit in het Poolse Wroclaw gebouwde type De Waardt-casco, waarbij ook de schroefas in de huid is weggewerkt en door het model van het schip zijn ook de twee achterankers volledig ‘weggebouwd’. Piet de Waardt is zeer content met de Invontes. Hij is sowieso een tevreden man, want het schip is gebouwd voor zijn zoon Pieter-Jan, die samen met zijn vriendin Andrea op de Invontes gaat varen. Wellicht is daarom gekozen Het aan de gang brengen van de ABC-motor bezorgde Piet de Waardt een kippenvelmoment. voor de naam Invontes, die ‘in voor- en tegenspoed’ betekent. Piet de Waardt: “Onze familie vaart al generaties lang en als je zoon dan besluit ook te blijven varen geeft dat een hoge mate van voldoening. Ik ben nu 61 jaar en het is prettig te constateren dat Pieter-Jan zijn draai in de binnenvaart heeft gevonden, zodat ik een goede opvolger heb.” Hardox “Samen met Sjef Peters van Asto hebben we WPI opgericht en er verder is een samenwerkingsvorm met Leo de Waardt (foto’s Jan Hoek) Makelaardij. Bij De Gerlienvan Tiem hebben we met de Invontes het eerste schip van dit type laten afbouwen en er volgen er nog vier. In Polen laten we echt zeer mooie casco bouwen.” De Waardt vervolgt: “De verkoop van een schip begint mijns inziens steeds meer op de verkoop van een auto te lijken. De schippers hebben het volste vertrouwen en kopen een casco zonder het ooit gezien te hebben. Maar er is terdege onderscheid en ik durf te stellen dat een De Waardtcasco technisch van een zeer hoge standaard is.” “Ik vind het van het allergrootste belang dat het 110 meter lange schip aan een zeer hoog moment van weerstand voldoen. In de praktijk blijkt dat Hardox, mits het op de juiste wijze wordt toegepast, een zeer hoge toegevoegde waarde heeft. We zijn dan ook bij de Zweedse fabrikant geweest om de lasprocedures door te nemen. Je kunt nou eenmaal niet zomaar metalen van verschillende samenstellingen aan elkaar verbinden. De Invontes is van boven tot beneden uitgerust met Hardox-plaatwerk en dat scheelt maar liefst 70 ton.” “We hebben op dit drogeladingschip wel zandgoten, maar hebben bewust de spudpalen weggelaten; dat scheelt nog eens 28 ton. Het schip heeft geen duwsteven en dat scheelt circa 10 ton.” De Invontes beschikt over drie generatoren: twee van 60 kVA en één van 30 kVA voor weekend- en kadewerk. De voortstuwing wordt verzorgd door een ABC-motor van 1800 pk. “Ondanks het feit dat ik al heel lang actief ben in de binnenvaart, was het voor de eerste keer aan de gang brengen van de motor voor mij wederom een kippenvelmoment. In een ABC-motor zit het echte gevoel”, vindt Piet de Waardt. Jubileum De orderportefeuille van De Gerliem-van Tiem is tot en met 2009 meer dan goed gevuld. Ron Neleman zegt over de scheepswerf: “Na bijna elf jaar van allerlei ambtelijke procedures hebben we enkele maanden geleden eindelijk de nieuwe haven van 90 x 200 meter in gebruik kunnen nemen. Die ligt nu al weer vol met casco’s uit China en Roemenië.” “Het succes hebben we onder meer te danken aan het feit dat de schippers bij De Gerlien-van Tiem een grote stem in de afbouw hebben. We trachten elke keer weer de wensen van de klant zoveel mogelijk in te vullen, iets waar we ons als werf mee willen onderscheiden. Bij veel werven wordt zo standaard mogelijk afgebouwd, waarbij alles van tevoren bepaald is. Onze filosofie is desgewenst iets extra’s te doen en als het technisch mogelijk is, kunnen gedurende de afbouwperiode veranderingen worden aangebracht. Dat proberen we met zo min mogelijk kosten te realiseren.” “Het is natuurlijk redelijk uniek dat op een scheepswerf op één dag drie schepen tegelijk worden overgedragen aan de eigenaars”, aldus Neleman. “Het is leuk dat zoiets bijzonders gebeurt in het jaar dat De Gerlien-van Tiem het 40-jarig jubileum viert (Frans van Tiem startte in 1967 met een scheepsreparatiebedrijf in Beneden-Leeuwen en verhuisde in 1993 naar de huidige locatie in Druten, red.) Met het hele bedrijf zijn we een weekend naar de Veluwe geweest en we hebben op een feestelijke en bijzonder leuke manier aan teambuilding gedaan. Onze circa vijftig mensen in vaste dienst, de gespecialiseerde onderaannemers en de ingebruikname van de nieuwe haven zorgen er voor dat scheepswerf De Gerlienvan Tiem klaar is voor de toekomst.” Eind vorig jaar is de Meander in de vaart gekomen. De sleepboot van Rederij Driemast is inmiddels volop aan het werk. Voor de Binnenvaartkrant maakte Henk Mastbroek een verslag van de reis naar Dubai, waar de boot en de bemanning hun eerste opdracht uitvoeren. In deze serie gaan we dus even terug in de tijd. “THANK YOU, MISTER PILOT. YOU MADE MY DAY” Donderdag 14 december. We hebben Port Said achter ons gelaten. Om 10.10 uur stapte de loods aan boord en vijf minuten later waren we anker op en vertrokken. Het Suez Kanaal lag voor ons open. Wie wil er nou niet zo snel mogelijk weg uit dit oord. Als klap op de vuurpijl stapte er nog een heerschap binnen dat zichzelf ‘Port Captain’ noemde, mij één of ander onleesbaar briefje in de hand drukte en vertelde dat hij de trossen en ankers kwam controleren. Gelukkig is de loods, een sleepbootkapitein, uit ander hout gesneden. Vriendelijk en netjes, nadien een wolf in schaapskleren. Vandaag varen we tot Ismailia aan Lake Timsah, waar we overnachten en we gaan morgenvroeg weer verder. Eén lang recht stuk kanaal. Niets bijzonders aan stuur- of bakboord, behoudens de vele wachtposten van de Suez Canal Security langs de kant. Om 16.00 uur lagen we in Lake Timsah, netjes voor de haven van Ismailia ten anker. Krijgen we dan nu onze welverdiende rust? Morgen nog zes uurtjes stomen en dan wachten de Golf van Suez en de Rode Zee. Vrijdag 15 december. Goedemorgen sunshine. De zon staat prachtig aan de hemel. Boven het water hangt een beetje damp. Nevel kun je het beslist niet noemen. Ben benieuwd wat de dag van vandaag ons gaat brengen. Om half acht staat onze loods aan de kant te gebaren dat ie aan boord wil komen. Touwtje los van de boei. Anker binnen draaien en halen die man! Tien minuten later schoven we tussen twee grote jongens mee het konvooi in. Wij bevonden ons tussen de nummers 20 en 21. Het konvooi bestond uit 29 schepen en wij hadden volgens de loods ongelofelijk veel geluk dat we niet tot nummer 29 hoefden te wachten, maar toestemming hadden gekregen om er tussenin te kruipen. Het zuidelijke gedeelte van het Suezkanaal is overigens een stuk leuker dan het noordelijke deel. Vanaf Lake Timsah tot aan Suez zit er beduidend meer reliëf in de oevers. Hier en daar een dorpje of (militaire) nederzetting. Eenmaal aangekomen op het Bitter Meer gaan alle schepen uit ons konvooi ten anker en mogen wij door. Het zonnetje klimt omhoog en wordt ook gelijk een stukkie warmer. “Thank you, mister pilot. You made my day.” Met een brede grijns en een gelukzalig gevoel vaar ik de Golf van Suez binnen. Zaterdag 16 tot en met vrijdag 22 december. Vijf volle dagen stomen, waarvan vier op de Rode Zee, voordat we bij het verkeerscheidingsstelsel van Bab el Mandeb zijn. Dagen met wisselende gezichten en vreemde weerberichten. We hebben in de Rode Zee wel zo’n beetje alle winden gehad, met uitzondering van de westenwind. Na vier dagen gunstige wind draaide op driekwart van onze ‘Red Sea Tour‘ de wind om als een blad aan een boom en begon hij stevig aan te trekken. Zuid tot zuidoost 6 tot 7 Beaufort. Dat is nou eigenlijk net niet waar we op zitten te wachten. Het kwam allemaal zo mooi uit. Iedereen, inclusief de Pilot of the Red Sea en Gulf of Aden (boekwerk waarin alles van deze gebieden staat beschreven) had gewaarschuwd voor eventuele piraterij in de buurt van Bab el Mandeb en daarom wilde ik eigenlijk graag bij daglicht door de versmalling heen. Als kind klonk dit altijd allemaal erg spannend en beloofde het een paar leuke uurtjes lezen of film kijken, maar als volwassen mens en levend in 2006, vind ik dat het er ineens allemaal veel onaantrekkelijker uit ziet en zit ik dus niet op een bezoek van deze heerschappen te wachten. Kortom, zolang het weer mee zat, bleef de planning aardig in tact. Toen het van maandag op dinsdag rustig was met de wind, heb ik er zelfs nog een paar klappies bovenop gegooid om nog iets meer daglichtspeling te krijgen. Volgende keer het slot van het reisverslag van de Meander. Henk Mastenbroek, aan boord van de sleepboot Meander

Binnenvaartkrant