DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 31 JULI 2007 Gevraagd Stuurman/ matroos (Nationaliteit maakt niets uit) Op mvs int. vaart, 14/14, 20/20 of 30/30, reis- en etenskosten vergoeding, toploon. Bel of sms: 0031 (0)6 10724928 (We bellen terug) GEVRAAGD deksman/ lichtmatroos, leuk vaargebied, geen nachtvaart. Tel: 06-53938023 GEZOCHT VOLMATROOS op ms Taunus voor internationale vaart Tel. 0031-6-53689067 of 0049-1726475356 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Con Zelo 2x stuurman i.b.v. dienstb. met functie stuurman, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD per 03-09 matroos i.b.v. dienstboekje op ms 2400 ton, zondags niet varen. 06-53596176 of 0049-15114248281 GEVRAAGD schippers (echt)paar, leuk vaargebied, A1 vaart, evt met eigen bemanning. Tel: 06-53938023 ONLINE VEILING Bénéteau Evasion 28 wegens omstandigheden op www.bootveiling.com NU IN DE BOEKHANDEL! H.A. Hachmer “Groeten uit Riga/Grüße aus Riga, Oostzeevaart” ISBN 9789077548455 € 19,50 GEVRAAGD: Deksman/Matroos op mts 2900 ton, 14/14 tel. 06-21523112 GEZOCHT STUURMAN/ 2e KAPITEIN voor KVB. Vaarschema 7/7, Rijnpatent, radar, marifoon Tel. 06-53652936 LUXE MOTOR 1929/66.23 x 3.45 x 0.8, 112 PK, Attest 2011. Wenen/ Donau. www.mausi-ahoi.info GEVRAAGD werk/vracht/kraanschip, ca. 30-49m x 6.60m., voor wonen + varen/ Wenen. Tel: 0043-6763587484 MOET UW SCHIP OOK NAAR DE RHÔNE? www.schepentransport.nl Tel: 06-52630115 Jan te Siepe Onze producten leveren optimale prestaties. Wat is een schip immers zonder voortstuwing... laat staan zonder optimale voortstuwing. Bij Van Voorden noemen we dat “optimale voortstuwingskracht”. Voortstuwingskracht begint en eindigt met de ideale op uw schip afgestemde scheepsschroef, mogelijk in combinatie met onze HODI Superior ® straalbuis. Met 100 jaar kennis, kunde, ervaring en productie in eigen huis is de kwaliteit gegarandeerd. Met optimale combinaties van het hoogste rendement en maximale brandstofbesparing. Van Voorden gaat er voor. U vaart er wèl bij! Van Voorden. Optimale voortstuwingskracht. Van Voorden Gieterij BV Oude Stationsweg 15 PB 67 - 5300AB Zaltbommel T. 0418-571200 F. 0418-515790 E. info@vanvoorden.nl I. www.vanvoorden.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 31 JULI 2007 NIEUWE WACHTHAVEN ALBERTKANAAL STAP DICHTERBIJ De verruiming van het Albertkanaal voor de binnenvaart komt weer een stap dichterbij. Eind juli legde de Vlaamse overheid het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) ‘Albertkanaal Wijnegem’ definitief vast. Het plan voorziet onder andere in de aanleg van een nieuwe wachthaven in Wijnegem. Het GRUP wordt nu voorgelegd aan de Raad van State. Wachtende schepen in Wijnegem. (foto Sarah De Preter) Het Albertkanaal is een van de belangrijkste vaarwegen in Vlaanderen, maar er zijn dringend aanpassingen noodzakelijk voor de binnenvaart. De komende jaren wil de overheid de grootste knelpunten wegwerken. Zo is de doorvoercapaciteit nabij Wijnegem beperkt door schepen die liggen te wachten op nieuwe transporten. Ook de veiligheid komt daardoor in het gedrang. Nadat uit onderzoek bleek dat het verplaatsen van de wachtzone geen optie is, komt er nu een nieuwe wachthaven. Verder zullen de bruggen worden verhoogd en wordt het kanaal verbreed. In het kader van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) heeft de overheid ook beslist om de kanaalzone Ham Zwartenhoek verder te ontwikkelen als bovenlokaal bedrijventerrein. Het gaat om een terrein van in totaal 89 hectare. De plannen zijn omstreden want voor de inrichting van deze zone zijn onteigeningen nodig. De zone is trimodaal ontsloten en heeft via het Albertkanaal toegang tot de containerterminal in Meerhout. “Met nieuwe bedrijventerreinen zoals Ham Zwartenhoek willen we de logistieke as tussen Antwerpen en Aken verder valoriseren”, zegt Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk van Mechelen. Collega Hilde Crevits van Openbare Werken voegt daaraan toe: “Deze terreinen hebben ruimtelijke potenties om watergebonden bedrijven in te planten. De onmiddellijke nabijheid van de containerterminal van Meerhout vormt een bijkomende troef.” Binnen ENA zullen de komende jaren circa 800 hectare extra bedrijfsterreinen ontwikkeld worden. “JACHT OP VAARTIJD- OVERTREDERS GEOPEND” Sinds begin deze maand zijn in België nieuwe bemanningsvoorschriften van kracht. Vooral in Wallonië wordt volgens Karel Verberght van de VBR streng op naleving van de vaartijden gecontroleerd. Nabij Luik zou de politie afgelopen week met rubberboten twee binnenschepen hebben vervolgd om ze na een boordbezoek aan de kant de dwingen. “Deze wet komt veel te vroeg. Ze hadden éérst maar eens aan ligplaatsen moeten denken”, vindt Verberght. “Ik denk dat wel 90 procent van de schippers die nooit buiten België gevaren hebben, door deze maatregel ’s nachts niet meer kunnen doorvaren. Zij hebben geen tachograaf aan boord of geen financiële middelen en accommodatie om er extra personeel bij te nemen.” Aldus Verberght. “Vroeger kon je als klein manvrouwbedrijfje gemakkelijk om de beurt varen. Dat kunnen we nu wel vergeten. En eventjes wat extra personeel erbij nemen is voor kleine schepen niet zo eenvoudig. Ze zijn veel te snel geweest met de invoering van deze wet. Men had éérst meer ligplaatsen moeten voorzien. In Wijnegem, maar ook op Bovenschelde. Als straks iedereen gedwongen moet blijven liggen, is er geen doorkomen meer aan.” In Vlaanderen lijkt men overigens soepeler om te gaan met de nieuwe regelgeving, aldus Verberght: “Dat geldt wel voor meerdere zaken. In Wallonië is men ook op andere vlakken altijd wat strenger. Zodra er een rubberbandje buiten boord hangt, mag je al betalen.” AWARD VOOR VICTROL Mouterij en spoorvervoerder bundelen de krachten ATO TERMINAL OFFICIEEL VAN START In de haven van Antwerpen is een nieuwe, trimodale containerterminal officieel in gebruik genomen. Het is een project van Associated Terminal Operators (ATO) met als aandeelhouders de mouterij Boortmalt en Inter Ferry Boats, een dochter van de Belgische spoorwegen. Momenteel gaat een groot deel van de containers van en naar de haven van Antwerpen nog over de weg. Met de nieuwe terminal kunnen spoor en binnenvaart hun aandeel vergroten. Honderd jaar nadat koning Leopold II de haven van Zeebrugge kwam inhuldigen, heeft prins Filip op 7 juli het lintje doorgeknipt van het Albert-II dok. De feestelijke opening van het nieuwe containerdok was meteen ook het begin van de activiteiten naar aanleiding van het eeuwfeest in de Vlaamse zeehaven, die in honderd jaar tijd uitgroeide van een kleine marktspeler tot een haven van wereldformaat. Het nieuwe dok in de voorhaven is vernoemd naar koning Albert II, maar de koning kon door zijn heupoperatie niet bij de feestelijkheden aanwezig zijn. Daarom hadden prins Filip en prinses Mathilde de eer het dok te openen. Ze werden begeleid door Vlaams minister-president Kris Peeters, tot voor kort nog Vlaams minister van Openbare werken. In het kader van ‘Flanders Port Area’ spoorde Peeters de Vlaamse zeehavens opnieuw tot meer samenwerking aan. Dat gaat verder dan alleen een gezamenlijke promotiefilm, aldus de minister-president. Peeters is zelf de voorzitter van de stuurgroep die de samenwerking tussen de zeehavens in goede banen moet leiden. Tot nu toe heeft de overheid daar al een miljoen euro in geïnvesteerd. Door Sarah de Preter Het Albert II-dok is een belangrijke uitbreiding voor de haven van Zeebrugge. Momenteel is er de diepzeeterminal van APM Terminals gevestigd. Met een kaaimuur van drie kilometer en een De terminal aan kaai 364 heeft een oppervlakte van ruim 95.000 vierkante meter. Er is ook een hal voor het stuffen en strippen van containers. Via spoor en binnenvaart staat hij in verbinding met de maritieme terminals binnen het havengebied. Hij heeft ook aansluiting op de aangrenzende spoorterminal Zomerweg van IFB. Daar vertrekken dagelijks treinen naar bestemmingen als Basel, Milaan en Barcelona. IFB breidde onlangs ook haar lijndiensten uit naar Duisburg en Straatsburg. Boortmalt kan dankzij de nieuwe terminal haar volumes voortaan met binnenschepen binnen het havengebied vervoeren. Aan de 160 meter lange kaaimuur met vijf meter diepgang kunnen de grootste containerbinnenschepen worden behandeld. Al sinds enkele weken vinden er overslagactiviteiten plaats. Daarvoor wordt nu nog een vlotkraan ingehuurd bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen maar binnenkort komt er een nieuwe mobiele havenkraan. 100 JAAR ZEEBRUGGE: HAVEN VAN WERELDFORMAAT diepte van 14,5 meter kan het dok getijde-onafhankelijk de grootste containerschepen ter wereld ontvangen. In Zeebrugge worden jaarlijks 1,65 miljoen containers behandeld. Door de komst van het Albert II-dok kan dit aantal stijgen tot vijf miljoen. In het eerste kwartaal van dit jaar behandelde de haven ruim 33 procent meer containers dan in dezelfde periode vorig jaar. Honderd jaar na de opening van de haven is Zeebrugge een speler van wereldformaat geworden. Kwamen er in 1907 zo’n 250 schepen op jaarbasis, vandaag zijn het er 9.000. Al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw wordt de haven uitgebreid. Vorig jaar behandelde de haven een kleine veertig miljoen ton goederen. Ruim 25.000 banen zijn rechtstreeks en onrechtstreeks van Het Antwerpse Victrol heeft een onderscheiding ontvangen van de afdeling Marine Fuels van ExxonMobil. Op 24 juli overhandigde Linda Wright (links), global director van ExxonMobil Marine Fuels, de ‘Award for flawless performance’ aan algemeen (advertenties) directeur Gisèle Maes van Victrol (midden). Victrol voert voor ExxonMobil exclusief alle stookolie bunkertransporten in het gehele ARA-gebied uit. En dat doet het bedrijf ‘flawless’, wat onberispelijk betekent. de haven afhankelijk. Het honderdjarige bestaan van de haven werd in het weekend van 7 juli uitgebreid gevierd. Het havenbestuur wilde er nadrukkelijk een feest voor de inwoners van de havenstad van maken. Op vrijdagavond konden de Bruggelingen genieten van het openluchtspektakel ‘Sound op Ports’ in de Brugse binnenstad. Ook de marine was prominent aanwezig: een van de publiekstrekkers was de fregat Leopold I die Belgen onlangs kochten van de Nederlandse marine. Maar er kon bijvoorbeeld ook een Russisch escorteschip worden bezichtigd. Op zondag zette een twintigtal havenbedrijven de deuren open voor het grote publiek. Het weekend werd zondagavond afgesloten met een havenfeest op het strand. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl