Views
3 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 U kunt bij ons terecht voor: • reparatie en onderhoud van alle verbrandingsmotoren • verkoop van nieuwe, gebruikte en ruilmotoren • verkoop en reparatie van aggregaten Onze klanten: • industrie • land- en tuinbouw • scheepvaart • automobiel Wij wensen Catamaran OSR 31 een goede vaart. 31 JULI 2007 Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de ondervloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend Ondervloer blijft bereikbaar en warm uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst Catamaran OSR 31 en Meetvaartuigen Surveyor 1 & 2 een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Wij verzorgden de betimmering van het stuurhuis op de Catamaran OSR 31 en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart. Lelystraat 53 - 3364 AH Sliedrecht Postbus 19 - 3360 AA Sliedrecht Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 wenst het Havenbedrijf Rotterdam een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl Scheepswerf Grave B.V. feliciteert het Havenbedrijf Rotterdam met de ingebruikname van het oliebestrijdingsvaartuig OSR 31. Maaskade 28 Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486-472464, Fax 0486-475988 E-mail: info@scheepswerfgrave.com Website: www.scheepswerfgrave.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Havenbedrijf Rotterdam neemt OSR 31 in gebruik CATAMARAN VEEGT OLIE OP OPEN WATER Op 26 juni is de OSR 31 gedoopt, het nieuwste oliebestrijdingsvaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam. Het door Scheepswerf Grave gebouwde schip is een catamaran. Dit unieke ontwerp maakt het mogelijk om op open water olie (en andere verontreinigingen op de oppervlakte van water) op te vegen. Met de komst van de OSR 31 (‘OSR’ staat voor Oil Spill Response) beschikt het Havenbedrijf over drie vaartuigen voor oliebestrijding in het havengebied. De andere twee zijn de RPA 35 en de RPA 36. Maar die kunnen niet op open water olie opvegen. Het is voor het eerst dat een catamaran is gebouwd als oliebestrijdingsvaartuig. Voor zo’n ontwerp is gekozen vanwege de hogere vaarsnelheid (handig bij calamiteiten) en omdat de twee (asymmetrische) drijvers bijna vanzelf de olie bij elkaar houden. Het schip kan een snelheid halen van 21 kilometer per uur. De maximale veegbreedte is 19 meter. De OSR 31 is 28,55 meter lang en 13,32 meter breed. Aan de voorkant beschikt het vaartuig over veegarmen: de olie kan zodoende al varend worden verwerkt. Tussen de drijvers hangt een opblaasbare separator met een verzamelreservoir waarin de olie wordt verzameld. Vervolgens zuigen pompen de olie naar een aparte container. De nieuwe aanwinst kostte circa 3 miljoen euro. Voor de bouw van het oliebestrijdingsvaartuig ontving het Havenbedrijf 8.000 euro subsidie omdat de catamaran geschikt is voor zwavelarme brandstof (minder dan 10 ppm zwavel). Diverse buitenlandse havenbeheerders hebben belangstelling getoond voor het ontwerp. Directeur Rob van Kessel van Scheepswerf Grave erkende trots te zijn met de bijzondere opdracht. “Die paste precies bij wat wij doen: unieke vaartuigen bouwen. We hebben voor een lange testperiode gekozen, omdat we zeker wilden weten dat alles werkt.” Sneller in actie De bemanning heeft uitvoerig kunnen meepraten over de inrichting en de voorzieningen aan boord. René Twigt geeft een voorbeeld: “Door de grote ramen kun je vanaf je stuurstoel zo naar beneden kijken en zie je de ruimte tussen de twee veegarmen.” De 40-jarige kapitein van de OSR 31 werkt al twintig jaar als bestrijder van olievervuiling in de haven, maar nog niet eerder had hij daarvoor zo’n bijzonder vaartuig tot zijn beschikking. Twigt, die met twee collega’s op de OSR 31 gaat varen, was de eerste weken vooral aan het proefdraaien. Hij werd daarin bijgestaan door Yme Wapenaar, die normaal kapitein is op de RPA 36, een van de andere oliebestrijdingsvaartuigen. Hij is met 29 jaar ervaring ook al zo’n ervaren rot in het vak. Het Havenbedrijf wilde al heel lang een vaartuig waarmee olie op open water opgeveegd kan worden. Met de bestaande boten lukt dat niet. “Die kunnen alleen verontreinigingen opruimen als ze in een hoek De OSR 31 is een catamaran. Met de veegarmen aan de voorzijde wordt de olie onder het schip geleid. (foto Havenbedrijf Rotterdam) van de haven liggen”, vertelt Wapenaar. “Nu kunnen we sneller in actie komen.” Het schip krijgt een vaste ligplaats in de Europoort. Grote morsingen De OSR 31 wordt vooral ingezet voor grote morsingen en olievlekken op open water. Die komen zelden voor in Rotterdam maar áls het gebeurt is de schade aanzienlijk. Vorig jaar werd in totaal ongeveer 50 kuub olie gemorst (300 morsingen). Verreweg het grootste gedeelte daarvan bestond uit morsingen van kleiner dan 250 liter. Dit jaar deed zich wél een enorme calamiteit voor. Op 18 januari brak het schip CMA CGM Claudel steiger 2 van de Maasvlakte Olie Terminal. Daardoor verdween 800 kuub olie in het water. Het was de grootste morsing in de Rotterdamse haven van de afgelopen twintig jaar. De OSR 31 had bij het opruimen goed van pas gekomen. De bouw van het oliebestrijdingsvaartuig heeft te maken met de nieuwe ruimingstaken van het Havenbedrijf. Vorig jaar is de Stichting Schermenpool Rotterdams Havengebied opgericht. Dit is een samenwerkingsverband tussen ondermeer de werkgeversorganisatie Deltalinqs, het Havenbedrijf en de brandweer om morsingen in te dammen. De pool beschikt naast het vaartuig over olieschermen die op verschillende plaatsen strategisch in de haven staan opgesteld. Kapitein René Twigt (links) werd bij het proefdraaien bijgestaan door collega Yme Wapenaar. (foto MGR) Tussen de drijvers hangt een opblaasbare separator waarin de olie wordt verzameld. (foto MGR) Scheepswerf Grave b.v. Bouw, ontwerp casco en complete afbouw Stichting Schermenpool Rotterdam Havengebied Samenwerkingsverband MTU Detroit Diesel Benelux 2 hoofdmotoren MTU serie 60 type 6062 HK 33 Bosch Rexroth BV Motorbediening Isolatiebedrijf Franssen B.V. Uitlaatgassen- en accommodatie-isolatie Emitech B.V. Uitlaatgasdempers hoofdmotor en hulpmotor Pasman Motoren & Aggregaten 2 John Deere generatorsets en hydrauliekset Esco Aandrijvingen BV Generatorsets Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Twee 4-blads Nial schroeven 1300 mm Exalto b.v. Industrie en Handelsonderneming Schroefasafdichting Blokland Non Ferro bv Beunkoelers, warmtewisselaars en expansietanks Winel B.V Waterdichte deuren Habeco Hydrauliek Stuurmachines en complete hydraulisch systeem Radio Holland Netherlands bv 2 JFS electronica - Swiss radars, Radio Zeeland - SIGMA-120 echolood, Radio Zeeland - SIGMA-550 combipiloot, Radio Zeeland - SIGMA-130 windmeter, Radio Zeeland - SIGMA- 700 intercom, Furuno - GP-32 GPS en 2 Sailor - RT-2048 marifoons Industrial plaatwerk engineering B.V. Electrische installatie Mastervolt BV Omvormer en acculader Rhigo Scheepsramen BV Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Betimmering stuurhuis Bolidt Kunststoftoepassingen bv Vloeren GvD Tegelwerken vof Tegelwerk SPEEDHEAT Ridderkerk Dekverwarming en stuurhut Klimaatservice Holland BV Staal Gorkum BV Airconditioning, machinekamerventilatoren 31 JULI 2007 Directeur Infrastructuur en Maritieme Zaken bij Havenbedrijf Rotterdam, Pieter Struijs (rechts), en directeur Rob van Kessel van Scheepswerf Grave ondertekenen het overdrachtscontract. (foto MGR) WIE LEVERDEN AAN CATAMARAN OSR 31 Novetec BV Ventilatieroosters en brandkleppen HUISMAN elektrotechniek b.v. Engineering en levering van volledige electrotechnische en aanverwante installaties Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblussers, brandslangen met toebehoren, brandblusbeschermkasten en complete ademluchtinstallatie, incl. volgelaatsmaskers Dijvler Materiaal bv Ankers, kettingen en lieren Handelsonderneming Beerens BV Aluminium standaard hydraulische radarmast, dakradarmast type Dortsman en aluminium blauw bord DBR Pumps & Parts Pompen Shell Marine Products Smeerolie REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Gasolie PPM zwavel vrij, Shell smeerolie en scheepsinventaris International Paint (Nederland) B.V. Coating casco Den Breejen & Zn. Schilderwerken bv Stralen en conservering en complete schilderwerk Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Hiab B.V. Kraan Homa Pompen BV Sewage unit Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Theunissen Technical Trading Ruiterwissers en zoeklichten Bakker Sliedrecht Electro Industrie B.V. BIMAC integraal machinekamer alarm en proces bedieningssysteem (touchscreen) Centraalstaal B.V. Machinekamerplaten en stalen fenders Kroon Hoogezand Hang en sluitwerk Van Leeuwen Buizen Stalen pijpen Northrop Grumman Sperry Marine B.V. Rivier radarsysteem Oil Control Systems Drijvende olieskimmersysteem

Binnenvaartkrant