Views
6 years ago

2007-16

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 EDITIE 16 LOPERS VERRASSEN RONALD MCDONALD HUIS TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA 31 JULI 2007 AUSBAU NECKAR Inbouw van motoren Complete afbouw van schepen Revisie van dieselmotoren Alle ijzerwerk boven de waterlijn Die Industrie im Heilbron- ner Raum möchte mehr Güter auf die Binnenschiff- fahrt verladen. Dazu ist der Ausbau der Neckarschleusen notwendig. Im nächsten Jahr sollten die Pla- nungsarbeiten anfangen, damit 2012 mit dem Bau gestartet werden kann. Lesen Sie weiter auf Seite 31 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Huub van Exel (rechts) en Ronald Hofkens (2 e van rechts) zijn niet alleen compagnons. De eigenaren van Exho, een detacheringsbureau voor binnenvaartpersoneel, lopen ook samen hard – met nog drie anderen: Marcel van Meel, Angelo Leeggangers en Gert Hofkens. Voor de deelname aan de Fortis Marathon Rotterdam van dit jaar had de loopgroep een extra stimulans: ze hadden er een Binnenvaart Sponsorloop van gemaakt. Diverse relaties zegden een bedrag toe als de sporters de ruim 42 kilometer zouden volbrengen. Dat leverde 5624,51 euro op en de cheque met dat bedrag overhandigden de lopers 17 juli persoonlijk aan de fondsenwervers van het Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. Tot grote verrassing van Annet van der Stoel (links) en Irmgard Lentze (2e van links). De dames wisten vooraf niets van de actie. Het geld is meer dan welkom, want er wordt een nieuw verblijfhuis gebouwd voor ouders van ernstige zieke kinderen die in het Sophia Kinderziekenhuis worden behandeld en daarvoor is veel geld nodig. (foto MGR) Lees ook ‘Sportief gebaar’ op pagina 9. HIP Promotie Binnenvaart Vlaanderen bestaat vijf- tien jaar. In die periode maakte de binnenvaart de grootste omwenteling van de afgelopen tweehonderd jaar door. De uitda- gingen voor de toekomst zijn er niet minder om: aanpassingsvermogen en innovatiekracht zullen vol- gens PBV beslissen wie de winnaars en de verliezers worden. Lees verder op pagina 19 Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Altijd stroom mee! GENERATORSETS “EDF moet voor ongehinderde scheepvaart zorgen” GENOEG VAN UITVAL FESSENHEIM Afgelopen vrijdag viel de kleine sluis Fessenheim in het Grand Canal d’Alsace opnieuw uit door technische problemen. Omdat de grote sluis van Fessenheim tot 31 augustus buiten gebruik is voor groot onderhoud, was de scheepvaart op de Bovenrijn van en naar Bazel volledig gestremd. Zaterdagmorgen om vier uur waren de problemen verholpen en kon de scheepvaart weer verder. In juni veroorzaakte een technisch defect ook al de uitval van de tweede sluis in Fessenheim. Toen was het onderhoud aan de grote sluis al aan de gang. Zodoende was de scheepvaart naar en van Basel twee dagen lang niet mogelijk. Toen trokken EBU en ESO al aan de bel bij beheerder EDF. De Franse elektriciteitsproducent maakt van het verval van de sluizen gebruik door met turbines stroom op te wekken en is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de sluizen. “Ze willen wel stroom verkopen, maar plegen minimaal onderhoud”, aldus voorzitter Rinus de Korte van de Europese Binnenvaart Unie. In een gezamenlijke brief uitten De Korte en ESO-voorzitter Johnny Conings eind juni hun zorgen over de toestand van de sluisen in het Grand Canal d’Alsace. Ze eisten dat het energieconcern de ongehinderde en vrije scheepvaart tussen Zwitserland, Frankrijk en Duitsland op de Bovenrijn zou waarborgen. EBU en ESO verlangen dat EDF ervoor zorgt “voldoende reserveonderdelen voor de sluizen paraat te houden teneinde technische storingen of storingen op grond van averijen zo spoedig mogelijk te kunnen verhelpen”. Ook vinden ze dat de duur van de reguliere sluitingen van de sluizen in het Grand Canal d´Alsace verkort moeten worden door tijdens onderhoud en reparaties langer te werken per dag. Tot slot hebben De Korte en Conings EDF gevraagd een (advertenties) meerjarenprogramma voor de sanering van de sluizen op te stellen en dat aan de binnenvaartorganisaties voor te leggen. Die voorstellen hebben ESO en EBU ook aan de Centrale Rijnvaart Commissie gestuurd. “Er bestaan verdragen over de vrije scheepvaart en die moeten nagekomen worden.” EDF noch CCR hebben officieel gereageerd. Dat kan door de vakantieperiode komen, aldus De Korte. Er is wel afgesproken dat de binnenvaartvertegenwoordigers binnenkort contact hebben met EDF. Of de brief effect heeft gesorteerd en de stremming daardoor nu redelijk snel verholpen is, weet hij niet. “Ik hoop het.” Maar de kous is hiermee nog niet af. De bedrijfszekerheid van de sluizen moet beter worden, vindt de EBU-voorzitter. “Het wordt tijd dat men middelen uittrekt voor vervanging of nieuwbouw van sluizen op de Bovenrijn. Die zijn al behoorlijk op leeftijd.” COÖRDINATOR Daan van der Wekken is sinds 2003 onderwijscoördi- nator voor de binnenvaart. Een van zijn doelen is de begeleiding van BBL-leer- lingen matroos structureel te verbeteren om de hoge uitval te verminderen. Met een nieuwe website pro- beert hij jonge mensen enthousiast te maken voor de bedrijfstak. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl VLOOTSCHOUW.NL De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 www.mfolthof.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS

Binnenvaartkrant