Views
4 years ago

2007-15

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 17 JULI 2007 Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl De Betaalbare Warmte BINNENVAART Oliegestookte CV-ketels In CV en combi uitvoering • Betrouwbaar en Duurzaam • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 58 kW • Geïntegreerde brander, pomp en expansievat • Geluidsarm (geen demper in afvoer nodig!) • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service OCEANWIDE LADEN, LOSSEN, LADEN, LOSSEN... NAHEFFEN? De binnenvaart heeft toekomst. Aan lading geen gebrek. Maar waar haalt u gekwalificeerd en betrouwbaar personeel vandaan? En hoe zorgt u ervoor dat u daarbij naast uw opdrachtgevers ook de fiscus te vriend houdt? Buitenlands personeel is vaak de enige optie, maar kan dat zonder risico’s? Wel als u met een betrouwbare partner in zee gaat. Oceanwide kent de risico’s en de mogelijkheden. Via onze eigen wervingskantoren in Polen bijvoorbeeld bieden wij u goed opgeleid en gemotiveerd personeel. Door onze jarenlange ervaring weten wij precies hoe u daarvan optimaal profiteert. Geen gedoe met werving of administratie, geen doorbetaling bij ziekte, geen vertraging door aflossingen en bovenal geen risico’s met de fiscus. Meer weten over uw kansen op personeel zonder risico? DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Uiterweg 95b • 1431 AC Aalsmeer 0297-369941 www.buurs.nl Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 www.oceanwidecrew.com Oceanwide is onderdeel van de Humares groep, één van de top 10 aanbieders van flexibele arbeid in Nederland. W E G U A R A N T E E O P T I M A L C R E W S E R V I C E S Stroveer 274 Uniek gelegen in het hart van Rotterdam, op loopafstand van Centraal Station en het centrum (de Coolsingel). Royale 4 kamer maisonnette op de 3e en 4e verdieping met een grote huiskamer, mooie open keuken met div. app., drie slaapkamers, luxe nieuwe badkamer, ruim balkon op het Zuiden en separate berging. Bouwjaar 1983, eigen grond, stadsverwarming, eigen fietsberging, gedeeltelijk dubbelglas, kindvriendelijke omgeving, complex v.v. afgesloten parkeergarage. Vraagprijs € 194.500,-- k.k. parkeerplaats € 12.500,- k.k. liseloreholman@hotmail.com tel.nr: 06 212 52297.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Stichting Gehandicapten Watersport in het Friese Grouw (SGWG) heeft dinsdag 5 juni haar gloednieuwe activiteitenschip Markol ten doop gehouden. Het 20 meter lange passagiersschip biedt plaats aan vijftig passagiers, die met het schip dagtrips gaan maken en op vakantie gaan. Het volledig op rolstoelers toegeruste schip is overigens niet geschikt om op te overnachten. Maar daarvoor biedt SGWG de passagiers andere mogelijkheden. Door Jan Johan ten Have Ze zijn er in Grouw maar wat trots op. De afgelopen anderhalf jaar is van een lompe, open, ijzeren bak een fraai schip gemaakt. De ijzeren bak, die in 2002 op de Floriade voer, is door vrijwilligers omgebouwd tot een zeer fraai ingericht schip waaraan veel zowel lichamelijk als verstandelijk gehandicapte mensen plezier gaan beleven. “We kregen heel veel sympathie van zowel de inwoners van Grouw als buitenstaanders, zoals toeristen”, vertelt Siep van der Meer van SGWG. “Voor de inrichting en op technisch vlak hebben we heel veel materialen geschonken gekregen. Daarvoor zijn wij natuurlijk ontzettend dankbaar. Al die schenkingen hebben ons schip heel veel extra’s gegeven.” Zo hangt er een groot kleurenscherm aan de wand waarop de passagiers kunnen volgen waar ze varen. Het is een schenking. Van de bijzondere tafels zijn de tafelbladen gefineerd met een toplaag in de vorm van plattegronden van het Friese merengebied. Ook deze werden kosteloos beschikbaar gesteld. De doop van de Markol vond plaats op de dag voor vlaggetjesdag. Van der Meer legt uit dat dit niet geheel toevallig was: “SGWG is ontstaan uit de jaarlijkse haringparty in Grouw. De opbrengst van die haringparty in Hotel Oostergoo met vis van Ida Visservice schonken we altijd aan een goed doel. Ons viel op een gegeven moment op dat die goede doelen nogal lauwtjes reageerden als wij hen een mooi bedrag overhandigden. Door dit gebrek aan respons sloegen we aan het nadenken.” “Het idee om iets met varen voor gehandicapte mensen te gaan doen was snel geboren. We besloten een afgedankte Amsterdamse rondvaartboot aan te schaffen.” Die deal was zo goed als rond, toen exploitant Holland International plotseling overging in andere handen. De nieuwe eigenaar wilde niet meer verkopen. Als alternatief werd de bij de Floriade gebruikte open boot gekocht. Wendbaar “Ik heb mij aan het begin oprecht afgevraagd wat zij met die roestige, gemotoriseerde, ijzeren bak moesten. Maar ze hebben er een prachtig schip van gemaakt”, vertelt een collega-journalist tijdens de perspresentatie van het schip. Vrijwilligers van de stichting maakten zelf de bouwtekeningen en kregen bij de bouw veel hulp van buitenaf. Het meest bijzondere is misschien nog wel dat het hele bouwproject slechts anderhalf jaar duurde. De bouwbegeleiding was in handen van Kees de Vries en Anne Heidsma. Zij werden hierbij ondersteund door jachtwerf De Boarnstream in Jirnsum. De Vries vertelt dat het 20 meter lange en 4,50 meter brede schip met een diepgang van 80 centimeter wordt aangedreven door een 100 pk sterke Deutzhoofdkrachtbron. Als markant stukje techniek noemt hij dat het schip zowel voor als achter is uitgerust met Schottel. Dat de schroef 360 graden kan draaien, maakt de Markol exceptioneel wendbaar. De passagiers mogen tegen kostprijs mee op de Markol. Dat is niet alleen te danken aan de opbrengst van de jaarlijkse haringparty en aan de contributie die alle donateurs van de stichting bijeenbrengen, maar vooral ook aan de inzet van de vrijwilligers die als begeleiders meegaan op de trips. Van der Meer verwacht dat er dit jaar een dag of vijftien gevaren wordt. De stichting hoopt het aantal jaarlijkse vaardagen binnen afzienbare tijd uit te breiden naar veertig. “Natuurlijk zouden wij het liefst honderd dagen per jaar varen. De maximale inzetbaarheid is echter afhankelijk van de vraag en van de beschikbare inzet van vrijwilligers.” Alle ramen open Hoewel het schip het grootste deel van de tijd stil zal liggen, is de stichting niet van plan het schip commercieel te gaan verhuren. “We houden het bij onze doelgroep. Wél bieden we, zij het beperkt, mogelijkheden voor onze sponsors. Bijvoorbeeld om bedrijfsfeestjes op de Markol te houden. Ook is het de bedoeling dat er jaarlijks enkele opstapdagen voor donateurs van de stichting worden gehouden.” Er worden geen eisen gesteld aan het soort handicap of de mate van gehandicapt zijn. “Wel moet ik zeggen dat wij nog geen mogelijkheden bieden voor mensen die bedlegerig zijn.” Er worden dagtrips gemaakt, maar ook langere reizen. In dat laatste geval zijn er overnachtingsmogelijkheden bij 17 JULI 2007 Vrijwilligers bouwen gloednieuw activiteitenschip Markol GEHANDICAPTEN GENIETEN OP FRIESE WATEREN De ramen kunnen open, zodat de passagiers kunnen genieten van de zon, of een hengel kunnen uitgooien. (foto’s Jan Johan ten Have) De gemeente Maasgouw is onder voorwaarden akkoord gegaan met de aanleg van een nieuwe steiger in Maasbracht met een afmeting van vijftig meter lang en zeven meter breed waar aan beide zijden passagiersschepen kunnen afmeren. De steiger is voor de brunchvaartocht naar Maastricht van rederij Stiphout. Bovendien kunnen er schepen van collega rederijen afmeren. De familie Fransbergen is eigenaar van rederij Stiphout en realiseert hiermee een oud plan. De gemeente Maasgouw is akkoord maar verbindt wel voorwaarden aan afgifte van de vergunning zoals toestemming van Rijkswaterstaat, inpassing in de gemeentelijke plannen voor het havenfront en openstelling van de steiger voor afmeren van historische schepen. Zeker tegen dat laatste hebben Roelof en Dennis Fransbergen geen enkel bezwaar tegen. Dat was juist de bedoeling. De brunchvaartochten beginnen 1 december. In Maastricht kunnen de passagiers de Floating Xmas Marketshow aan boord van mps Scheldevallei meemaken met een glas Glühwein in de hand. Ook gaan ze naar Winterland aan het Vrijthof. Luxe touringcars brengen hen terug naar Maasbracht. Voor passagiers vanuit Maastricht is een gelijkwaardig plan ontwikkeld naar Maasgouw dat voorjaar 2008 van start gaat. Bij aankomst in Maasbracht met een van de passgiersschepen van Rederij Stiphout staan voor de liefhebbers electrofietsen ter beschikking waarmee zij de historische kernen van Maasgouw kunnen verkennen: Stevensweert. Linnerweerd, Wessem en Thorn. Het is Roelof Fransbergen en vele anderen uit Maasbracht al jaren een doorn in het oog dat de vele passagiersschepen van internationale rederijen zelden of nooit afmeerden in Maasbracht door het ontbreken van afmeermogelijkheden. Vooral voor rolstoelpassagiers was het niet mogelijk op een fatsoenlijke en waardige manier aan en van boord te gaan. Stee Okee in Grouw, Heeg en Sneek. Aanmelden kan als groep, maar ook individueel. “In eerste instantie verzorgen wij trips voor groepen, maar het is de bedoeling dat de stichting ook de organisatie van trips gaat organiseren voor mensen die zich individueel aanmelden.” Alle ramen kunnen open, zodat de passagiers optimaal van het mooie weer kunnen genieten en bijvoorbeeld vanuit de verblijfsruimte kunnen vissen. “De passagiers spelen een actieve rol tijdens het varen. Ze varen zelf onder begeleiding en helpen bij het aanleggen.” De Markol werd op 5 juni gedoopt door de Grouster zeilkoningin Sanne Schoonhoven en burgemeester Ella Schadd. De laatste zei bij die gelegenheid: “Dit is een heel bijzondere dag. Stichting Watersport voor Gehandicapten Grouw kreeg het voor elkaar dat dit schip er is gekomen voor gehandicapten en dat is fantastisch. Ik heb het schip deze winter nog kaal gezien en als je dan ziet hoe het er een paar maanden later uitziet…zó schitterend afgewerkt. Ik hoop dat er heel veel mensen gebruik van dit schip gaan maken. Want dit is echt een schitterend initiatief.” STEIGER VOOR STIPHOUT De steiger in Maasbracht. (foto Jo Bindels) (advertenties) De nieuwe afmeersteiger gaat daar verandering in brengen zodat ook de Henry-Dunant en schepen van de Zonnebloem Maasbracht regelmatig in het vaarprogramma op kunnen nemen. Dennis Fransbergen wil op de afmeersteiger een terras. Roelof denkt meer aan de mogelijkheid er een calamiteitensteiger in te richten. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant