Views
2 years ago

2007-15

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Jaar
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl ALLE DERTIEN GOED EDITIE 15 17 JULI 2007 CONTAINERSCHIFF- FAHRT ERHEBT VERSPÄTUNGS- ZUSCHLAG In den Seehäfen Rotter- dam und Antwerpen hat sich die Abfertigung von Containerbinnenschiffen weiter verschlechtert. Mittlerweile sind die finan- ziellen Konsequenzen für das Gewerbe so groß, dass die Binnenschiffer einen Verspätungszuschlag erhe- ben. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 21156 24-uurs storingsdienst BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.veth-motoren.com AGGREGATEN POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 VOOR EEN COMPLETE NIEUWBOUW OVERZICHT GA NAAR VLOOTSCHOUW.NL Dertien schepen in één keer verkocht. Dat is zelfs voor Rensen Shipbuilding een unicum. Gerard Deen en Alexander Durinck sloten gisteren samen deze megadeal met Wim Driessen van Rensen Shipbuilding. Deen (G.C.M. Deen Shipping Holding BV) en Durinck (Duraship BV) zijn beiden ‘gewone’ binnenvaartondernemers – Deen in de tankvaart en Durinck in de containervaart plus één passagiersschip – en hebben ieder al een flinke vloot opgebouwd. Gerard Deen: “Bij een bezoek aan China leerden we elkaar kennen en het bleek dat e elkaar niet alleen aanvoelden maar ook aanvulden.” En zo groeiden de plannen voor een joint venture van de twee ondernemers, waarbij gezamenlijk schepen worden ingekocht en waarvoor ze samen met Rensen Shipbuilding de bouw begeleiden. De dertien schepen die ze gisteren bestelden, zijn van verschillende afmetingen en typen, zowel tankers als droge lading/containerschepen. Er is een totaalbedrag van dertig miljoen euro mee gemoeid. George Rensen toonde zich gisteren, maandag 16 juli, verguld met deze megadeal. Hij gaf zijn medewerker een compliment. “Wim is toch de toekomst bij Rensen Shipbuilding.” Op de gistermiddag na de ondertekening in Zwijndrecht gemaakte foto van links naar rechts Alexander Durinck, Gerard Deen, George Rensen en Wim Driessen. Alle dertien schepen maken deel uit van de enorme order die Driessen vorige maand in China plaatste voor vijftig nieuwe casco’s de komende drie jaar. Lees op pagina 3 het artikel “Een mooie kans om de prijzen scherp te houden”. (foto MGR) Crude carriers brengen stookolie naar Verre Oosten GENOEG BRANDSTOF VOOR ZEESCHEPEN De bunkermarkt kampt niet met een tekort aan brandstof voor de zeeschepen in de Rotterdamse haven. De hogere prijs elders op de wereld maakt het wel aantrekkelijk om grote hoeveelheden tegelijk naar bijvoorbeeld Singapore te brengen. Deze week worden twee VLCC’s (very large crude carriers) verwacht om honderdduizenden tonnen stookolie op te halen. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS (advertenties) De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Een artikel in het Financieele Dagblad begin vorige week leek verslag te doen van een noodsituatie in de Rotterdamse haven, omdat door de prijsverschillen er in de haven niet meer zou kunnen worden gebunkerd. Maar zo’n vaart loopt het niet, aldus oliedeskundige Pieter Kulsen van PJK International, die dagelijks de oliemarkt voorziet van prijzen en andere relevante informatie. “Er is al jaren een situatie van wereldwijde prijsverschillen, waardoor het soms voor de oliemaatschappijen aantrekkelijker is de stookolie in bijvoorbeeld Singapore te verkopen dan in Rotterdam.” Wat de voorraden zijn van de olieproducenten zelf, is onbekend, maar Kulsen heeft wel duidelijk inzicht in wat er op de vrije markt beschikbaar is aan olie en olieproducten. “Aan gasolie bijvoorbeeld is momenteel ruim twee miljoen ton beschikbaar in de onafhankelijke opslag. Er is 494.000 ton stookolie in die opslag. Dat is niet bijzonder weinig. Op 7 juni was dat 499.000, op 14 juni 510, op 21 juni 362 en op 28 juni 568.000. Op 5 juli 532.000. Er is de afgelopen week één VLCC met stookolie vertrokken en volgende week komen er twee. Het is dus niet zo dat er weinig stookolie is, de prijs is in Rotterdam gewoon lager dan in andere plaatsen. Logisch dat de producenten aan de hoogstbiedenden verkopen.” Dat handelaar Frisol aan het Financieele Dagblad vertelt dat er een tekort is, vindt Kulsen ook wel begrijpelijk. “Het is nu eenmaal een vrij spel van krachten.” Hij beaamt dat er minder stookolie uit Rusland is gekomen de afgelopen tijd – omdat de Russen zelf ook direct aan het Verre Oosten leveren – maar verwacht dat er binnenkort weer lading komt uit Rusland. Kulsen denkt niet dat de bunkermarkt in Rotterdam snel zal teruglopen – met alle consequenties van dien voor de vloot aan nieuwe, grote bunkerschepen. “Het spel van de prijzen en voorraden is wereldwijd veel te gecompliceerd om te voorspellen.” Johan Groenewold, directeur-eigenaar van de grootste onafhankelijke vervoerder van scheepsbrandstoffen in de Rotterdamse haven, is ook niet verontrust door de berichtgeving over de Rotterdamse bunkers. “De markt schommelt altijd. Het is een zaak tussen handelaren – en wij zijn vervoerders.” Dat binnen de internationale zeevaartorganisatie IMO wordt gesproken over een verbod op het gebruik van stookolie door de zeevaart, vindt Groenewold ook niet verontrustend. “Ik begin me pas zorgen te maken als zeeschepen stookolie uit zeewater kunnen maken. Ze zullen toch brandstof blijven gebruiken en de nieuwe bunkerschepen zijn type C-schepen die ook andere brandstoffen kunnen vervoeren. De zeeschepen moeten toch varen.” Lees verder op pagina 3 www.mfolthof.nl Lesen Sie weiter auf Seite 29 ONDERZOEK HAVEN De haven van Brussel heeft onderzoek laten verrichten naar het sociaal-eco- nomische belang van de bedrijven in het havenge- bied. Jaarlijks passeren in de haven van Brussel zo’n 24 miljoen ton goederen, daarvan bijna een derde via de waterweg. Lees verder pagina 15 VAKCONGRES INLAND TERMINALS Op 13 en 14 november vindt de tweede editie van het vakcongres Inland Terminals plaats. Na een suc- cesvolle start in Duisburg ontmoeten organisatoren, sprekers en deelnemers elkaar dit jaar in Antwer- pen. Lees verder pagina 39 VAKBONDEN VANGEN BOT De bonden CNV/FNV kregen afgelopen vrijdag van de rechter in Rotterdam te horen dat al hun vorderingen in het kort geding tegen werkgeversorganisatie CBRB zijn afgewezen. De bonden hadden in het geding willen afdwingen dat het CBRB de eerdere afspraken over het principeakkoord voor de cao-verlenging in 2007 zou nakomen. Het CBRB had daar echter – met volledige instemming van de eigen leden – van af gezien, omdat er geen algemeen verbindend verklaring meer mogelijk was en de zogeheten ‘pakketvergelijking’ ontbrak. Beide aspecten hadden nadelige gevolgen voor leden van de werkgeversorganisaties.

Binnenvaartkrant