Views
2 years ago

2007-14

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 03 JULI 2007 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Regenboog 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2jr. vaartijd. vlgt cursus matr. loon vlgns CAO. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GEZOCHT STUURMAN/ SCHIPPER op kvb. Loon en vrije tijd n.o.t.k. evt. stel is geen probleem Tel.06-21220206 POOLSE STUURMAN met deksvrouw zoekt schip. 3wk op/3wk af Tel.0048-667389997 of 0031-614025191 WWW.SHIPNED.COM VRAAGT VOOR DE EXPORT Enkelwandige - Tankschepen Voor Transport en Bunkering v.a. 700 ton Drooglading schepen v.a. 1000 ton Bieden Normale Prijs voor Normale kwaliteit Info aan: shipsale@shipned.com T+31 78 6209565 F+31 78 6200902 Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP enkelwandige tankers/dubelw tankers 3500 ton 1986 4050 ton 2004 3100 ton 1973 3500 ton 2005 3050 ton 1986 3200 ton 2005 3000 ton 1995 3170 ton 2006 2100 ton 1973 1700 ton 2007 1200 ton 1964 DRINGEND TE KOOP GEVRAAGD MOTORBEUNSCHIP CA. 1800 TON. TEL. 0032-475519908 Gezocht voor m.t.s. Storm ( 86m - 9,50 m Type C bouwjaar 2007) Kapitein (in bezit van Rijnpatent tot minimaal Mannheim, A.D.N.R. Basis+Chemie) Stuurman (in bezit van Rijnpatent en A.D.N.R. Basis en eventueel Chemie) 14/14, kost en reizen vrij. Voor meer info bel met Marcel 0031(0)6-51613588 of Bas 0031(0)6-51943695 Grevelingensluis In de periode september tot het einde van het jaar is er kans op hinder. Van 1 tot 12 oktober is echter de hele sluis gestremd vanwege het vervangen van de deur/deuren. Sluis Hansweert Van 5 tot en met 12 juni is steeds wisselend één kolk gestremd als gevolg van reguliere onderhoudswerkzaamheden. Prinses Irene-sluis Van 3 augustus tot 28 september vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats aan de sluisdeuren. Als de deur wordt ingehangen, is één kolk gestremd. Kreekraksluis Vanaf heden tot en met eind november is er af en toe één kolk gestremd of maar beperkt in gebruik. Hierdoor is er kans op oplopende wachttijden. Sluizen 10 en 12 Zuid-Willemsvaart Tot 19 juni zijn deze sluizen volledig gestremd. Tot eind 2007 zal er kans bestaan op overlast. Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,50 x 5,20 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 135 x 15,00 x 5,20 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 110 x 13,50 x 5,20 m. Compleet: 135x11,45x4,8m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. China eind 2008. Money Maker - lightweight. Luiken/ spudpalen. Roestvrijstalen tankers Compleet: 110x11,45x3,65 Rusland casco mei 2008 Luiken / spudpalen Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen 110x11,45x5,4m. Bunkertanker - Polen - leverbaar dec. 2008 Nieuwbouw casco's met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Koppelverband Josha: 185x11.40, 2x BAM Deutz, 5800 ton Koppelverband Guna 225x12.00, bj. 1999, 2x CAT 3516 beide 2000 pk, 270 Teu, stalen vloer, 3 complete woningen, 460 Teu. Sianto 105x11.40x3.45, Orsova bj. 1994, 2800 ton, friesche kap, 1800 pk MTU bj. 05, nette woning, 600 pk Cummins. Taz 110x11,45x3,36, Fulton bj. '72, 3051 ton, 4200 m3, semibeun, ABC 1400 pk rev. '02, stalen vloer, friesche kap, alu. hut. Altamira 105x9.50x2.88, 1997 ton, 2600 m3, stalen vloer, Cummins 1300 pk bj. '07, blom. luikenkap, kanaalgangig Silvester 100x9,53x3,21, 1932 ton, 111 Teu, 2x CAT '89, fr. Kap. Stark 95x11,17x3,42, 2475 ton, 2330 m3, 2x CAT beide 730 pk bj. 2005, Alu. Blommaert luiken, stalen vloer, Alu. hut . Presto 95x9.50x2.88, 1821 ton, 2900 m3, 2x Cummins 600 pk. Belvedere 85x8,20x2,72, bj. '62 Berlijn, 1309 ton, 1900m3, 955pk Mitsubishi '06, stalen vloer en vlak '89, alu. schuifluiken. Pro Contra 73x8.20x2.72, V. Goor bj. '62, 1015 ton, 1450 m3, MWM 800 pk, rev. '05, ijzeren vlr, friesche kap, medefinanciering mogelijk. Linquenda 70x7.20x2.53, Kampen bj. '57, 805 ton, 1300 m3, ijzeren vloer, CAT 565 pk rev. 2006, ingang binnendoor, alu. schuifluiken. Duwbakken Diverse standaard duwbakken. TOP 5 WERKZAAMHEDEN AAN DE VAARWEGEN VANAF JUNI. 2007 staat in het teken van Groot Onderhoud. Ook op en rond het water. Dit zijn de belangrijkste projecten vanaf juni. Op belangrijke routes voor de binnenvaart en pleziervaart worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd aan bruggen en sluizen. Wilt u meer weten over onze werkzaamheden? Kijk dan op www.vanAnaarBeter.nl of bel met de landelijke infolijn: 0800-8002 (gratis). Voor actuele scheepvaartberichten gaat u naar www.infocentrum-binnenwateren.nl. Houd de websites in de gaten! Dan kunt u goed voorbereid het water op. NEDERLAND MOET DOOR. GA VOOR UITGEBREIDE INFORMATIE OVER ALLE WERKZAAMHEDEN IN NEDERLAND NAAR WWW.VANANAARBETER.NL - TELEFOON: 0800-8002 (GRATIS) Tankers Dissidentia 109,92x11,45x3,58, Oderwerft bj.‚91 middenschip bj.'00 Tsjechië, 2851 ton, 3375 m3, 9 centertanks, Cat. 1836 pk '00. Novara 85x9.50x2.82, enkelwandig bj. '70, 1525 ton, Stork rev. ‚04. Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel.: 078-6191233 Mob.: 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob.: 06-30179475 Fax: 078-6120653 Tel.: 078-6191233 Mob.: 06-53383964

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Afbouwcapaciteit verdubbelt met overname K. Damen INSTALHO STEEKT MERWEDE OVER Gisteren (maandag 2 juli) zijn de hekken van Shipyard K. Damen weer open gegaan. De roerende en onroerende goederen van de Hardinxveldse werf die in maart failliet ging, zijn uit de boedel gekocht door Instalho Scheepsbouw en Concordia Shipyards. De Werkendamse bedrijven gaan aan de overkant van rivier binnenvaartschepen en coasters afbouwen. “We zijn er heel blij mee”, reageert Cor Hoogendoorn. “We hebben veel werk en om alle afbouwopdrachten op tijd te kunnen opleveren, hadden we behoefte aan extra capaciteit”, aldus de directeur-eigenaar van Instalho. Hij bezit ook 33 procent van de aandelen van Concordia Shipyards. De andere aandelen zijn eigendom van Chris Kornet. Concordia doet in scheepsbemiddeling en laat casco’s bouwen op diverse werven in China. De meeste daarvan worden afgebouwd door Instalho. “Als de overname niet was doorgegaan, hadden we ook gewoon doorgedraaid, maar het is passen en meten. We werken nu aan vijf schepen DE SLAAPSTOEL De schipper voelde zich niet lekker met zijn gebroken ribben. Hij kon niet meer goed orde op het stralen houden aan boord en zelfs het in de caravan klauteren kostte moeite! Hij kon zich niet eens fatsoenlijk wassen en daarom deed zijn vrouw zijn achterkant. Maar toen ze dat zo grondig deed dat ze zelfs zijn billen uit elkaar trok om elk stukje nauwgezet te kunnen poetsen leek douchen hem toch iets veiliger. Dus trok hij voortaan met een handdoek naar het sanitairgebouw! Maar het allerergste was nog het slapen. Voor hij eenmaal op zijn bed in de caravan lag waren er meerdere lelijke woorden uit zijn mond gekomen. Van de andere kampeerders hoorde hij dat men dan het best in een ligstoel slapen kon. Een telefoontje leverde de informatie op dat zijn schoonmoeder er eentje staan had die ze amper gebruikte. En zo gingen ze met de auto naar de thuishaven. De kinderen op de achterbank en de hond in de bak want die lieten ze niet meer alleen. De meisjes waren net zo lief op de camping achtergebleven in de speeltuin. Of papa nu gebroken ribben had en dat het schip gestraald werd boeide hen niet echt. Vakantie was vakantie. Bij oma kregen ze een lekkere maaltijd en de eigen huisarts keek naar de foto’s van de gebroken ribben. Ook hij zei dat het met rust genezen moest. De dochters vroegen hoopvol hoe lang die genezing dan wel zou gaan duren. En moeder was er ook erg nieuwsgierig naar. De schipper bestrafte hen allen met een boze blik maar daar waren de dochters niet van onder de indruk. En de schippersvrouw ook niet echt. Nadat zelfs zijn schoonmoeder opvallend ‘over veel rust nemen’ gesproken had was hij het zat. Met de stoel op de benen van de meisjes, want de hond vulde bijna de hele achterbak, gingen ze met een gevulde maag terug naar de camping. Daar renden de meiden meteen naar hun speelkameraadjes. Hoe de schipper dan wel in de caravan slapen moest in die stoel was vooralsnog even VARELING door Irene Bruyninckx Het eerste deel van mijn lagereschooltijd bracht ik door op de Rotterdamse Jan Prins School. En niet op een schippersinternaat; ik mocht bij mijn grootouders wonen. Ik kwam op school en sprak een Nederlands waar een koeterwaals van Duits doorheen brabbelde. Ik was al een zigeuner van een schipperskind, nou was ik ook nog een Duitse allochtoon. De happy few vonden mij wel interessant, maar een groter deel van mijn klasgenoten mocht mij niet. Sprak ik tenslotte niet de taal van De Hun die hun vaders en opa’s in mei ’40 op de Grebbeberg geprobeerd hadden tegen te houden? Met houten geweertjes en stenen in de munitiekisten in plaats van munitie. Dat laatste was een cadeautje van de Nederlandse vredesbeweging die – door het scherp stiekem door keien te vervangen – er aldus voor zorgde dat de Duitse troepen probleemloos door konden lopen. Die vervolgens de pacifisten in het kamp opborgen. Maar dat terzijde. Ik zat dus op de Jan Prins School als een Nederlandse meisoldaat op de Grebbeberg: een minderheid tegen de overmacht. Díé klasgenoten waar ik niet zo goed bij lag, hadden een speciale naschoolse opvang voor mij bedacht waar hun vaders en opa’s trots op konden zijn. Dat varkentje zou wel even gewassen worden; De Hun, die zigeuner, dat schipperskind. Een welgemikt stuk stoeptegel mijnerzijds maakte een vroegtijdig en abrupt einde aan dat voornemen. Temeer daar ik er uiterst nauwkeurig zorg voor tegelijk, maar daarvoor hebben we ruimte nodig bij buren en bekenden.” Met de Hardinxveldse werf erbij verdubbelt de capaciteit ruimschoots. “We hebben er nu een kade van 150 meter en een pier van 110 meter bij en 25.000 m 2 terrein. Hier in Werkendam hebben we 7.000 m 2 in gebruik. We hebben daar ook nog eens 17.000 m 2 water erbij. Hier is dat 5.000 m 2 .” K. Damen heeft ook een eigen nieuwbouwhelling, een voorziening die Instalho in de Beatrixhaven niet heeft. Daar werkt het bedrijf met een probleem want de caravan had aan beide zijden een tafel met bankjes. Na lang nagedacht te hebben besloot de schippersvrouw, op aanwijzen van haar man uiteraard, om het tafeltje aan de achterzijde van de caravan er tussenuit te pakken. En hier bleek de ligstoel perfect tussen te passen. Om het uit te proberen ging de schipper in de stoel zitten. Maar hij kon met die gebroken ribben de stoel met geen mogelijkheid laten zakken. Dus moest zijn vrouw er weer aan te pas komen. Ze pakte de armleuningen beet en stukje bij beetje, met veel gekreun en onfatsoenlijke woorden van de schipper, moest ze heel langzaam de stoel achterover laten zakken. Net zo ver als de arme man het verdragen kon. Het was een heel gedoe. Ook voor de schippersvrouw want ze moest dit in een half gebogen houding doen. Ze hoopte dat dit niet nog vele nachten moest. Gelukkig ontdekte de schipper al snel dat een bier vasthouden hem nog goed af ging en als hij dit maar vaak genoeg deed kon het stoel laten zakken voor het slapen gaan voortaan wat sneller. Omdat de schipper voorlopig nog geen zwaar werk mocht doen werd besloten nog naar een andere camping te gaan toen het schip helemaal gestraald was. Voor de meisjes werd dit dus een langere kampeervakantie dan normaal. En dat allemaal door de gebroken ribben van papa! had gedragen het hoofd van de leider van de kinderknokploeg te treffen. Of die rake tegel er iets mee te maken had, dat hij weken later – met zijn rolschaatsen aan – in een fontein klom en er van hoog boven weer af sodemieterde, is altijd in het ongewisse gebleven. En dat ik, na genezing van zijn nieuwe klaffende hoofdwond, door hem – tijdens een spelletje cowboys en indianen in een parkeergarage – met een windbuks beschoten zou worden, wist ik op dat een drijvend dok. Wat de naam van de nieuwe aanwinst wordt, is nog niet bekend. “Voorlopig wordt het Instalho Scheepsbouw”, aldus Hoogendoorn. “De werf ligt er goed bij. Voor de dijkverzwaring moest K. Damen een stuk grond afstaan. Het geld dat ze daarvoor kregen, is waarschijnlijk gebruikt voor onderhoud van de werf.” Meer casco’s Nadat Mercurius de Servische werf Begej, die deel uitmaakte van K. Damen, al had overgenomen, kreeg curator Hoogendam vijftien biedingen op de werf aan de Hardinxveldse Rivierdijk. Bij de veiling op 15 juni bleek de combinatie Instalho-Concordia niet de hoogste bieder, vertelt Hoogendoorn. “Maar we waren wel de hoogste zonder aanvullende voorwaarden.” Uiteindelijk besloot de curator in overleg met de rechter-commissaris met Hoogendoorn en Kornet in zee te gaan. Het personeel valt niet in de overname. “De meeste mensen hebben al ander werk gevonden. Met enkelen van degenen die nog geen nieuwe baan hebben, zijn we in DURICHA Door de onjuiste toepassing van de regelgeving bij het ms Duricha door de ambtenaren van KLPD en IVW voor het vervoer van gevaarlijke goederen is er grote imagoschade voor de container- binnenvaart ontstaan. Bovengenoemd schip was met een lading containers op weg van Keulen naar Antwerpen. Op 03-06-07 was het schip bij de Kreekraksluizen, volgens de sluismeester waren de ladingpapieren niet goed doorgeven en op zijn verzoek was er binnen enkele minuten de KLPD aanwezig. Zonder controle moest het schip naar de kegelplaats voor gevaarlijke goederen die zich aan boord bevonden. Ondanks de geldige ADNRpapieren, kreeg het schip een vaarverbod. De vervoersvergunning was aangevraagd bij het IVW en de rekening was er al naar enkele DE EERSTE STEEN WAS GEWORPEN moment nog niet. Ook wist ik niet van wie die vreemde jassen waren in het halletje van mijn grootouders flat, toen ik thuiskwam. Met schrille stem schijn ik gevloekt te hebben: “Je kunt hier @#!?##R#R!! ook nergens je jas kwijt!” En dat net toen oma de visite ervan overtuigd had dat ik de kwaadste nog niet was en nooit met stenen zou gooien. Want dat die visite uit de ouders van de kinderknokploegleider bestond, wist ik op dat moment zeker niet. ONDERSTROOM door Frank Anthonie van Alphen 03 JULI 2007 gesprek.” Bij Instalho werken nu 25 mensen in vaste dienst en een zelfde aantal op inleenbasis of als ZZP’er. Voor Hardinxveld worden op korte termijn circa 20 mensen aangenomen. Het in 1981 opgerichte Instalho begon in 1995 met het laten bouwen van casco’s in Roemenië. Sinds 1999 is het bedrijf in China actief. Voor de cascobouw en scheepshandel werd in 2001 Concordia opgericht. Dat bedrijf heeft sindsdien zestig casco’s voor drogeladingschepen en vijf casco’s voor coasters laten bouwen in China. “Gemiddeld vijf tot tien casco’s per jaar. Maar de komende twee jaar zijn het er 25 per jaar.” Instalho bouwde tot nu tot jaarlijks drie tot vier schepen af; voor de komende jaren rekent Hoogendoorn op “een stuk of acht” per jaar. Met de uitbreiding van de Hardinxveldse werf, die “op kijkafstand ligt”, heeft het bedrijf daarvoor de capaciteit. De eerste klus aan de Rivierdijk wordt de bouw van een groot dekhuis voor het hefschip Rambiz van het Belgische Scaldis Salvage and Marine Contractors. Die opdracht kwam vlak na de overname rond. dagen, en al betaald, maar door de trage verwerking bij het IVW was de originele vergunning nog niet afgegeven. Het voorlopige IVW certificaat werd ter plaatse ingetrokken. Door het CBRB ingeschakelde veiligheidsadviseur van firma Transsafe de heer Marcel Kind kon aantonen dat de KLPD en IVW fout gehandeld hadden. Door tussenkomst van een advocaat werd het vaarverbod op 05-06-07 om 19.30 uur pas opgeheven en kon MCS Duricha zijn reis vervolgen. De imagoschade aan de containervaart is ook ontstaan door de foute voorlichting aan de pers. J.J. Keller ex sleepschip Sirius INGEZONDEN BRIEF (advertenties) Bericht aan al onze concurrenten: stop maar. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm CCNR fase II Professionals in TOP performance www.sandfirden.nl

De Binnenvaartkrant