Views
1 year ago

2007-14

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 Hét adres voor elke schipper! Op mts Synthese-14 leverden wij 1 stuurroosterinstallatie type 1000 MKIC. Wij wensen mts Synthese-14 en haar bemanning een behouden vaart. Wij wensen Scheepsexploitatie Maatschappij Arnhem B.V. veel succes en een behouden vaart. 03 JULI 2007 HET BETERE WERK Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 www.van-gemert.nl Wij leverden op het mts Synthese-14: Stuurhuis zwart gemoffeld met zakbare bovenbouw 2 koloms hefsysteem onder stuurhuis Blauw bord Aluminium ladder met beweegbare treden Hartelijk gefeliciteerd met het mts Synthese-14 Waarvoor wij mochten leveren: slobpomp en ballastpomp Voor extra info: info@epsbv.com www.hegebv.nl Wij leverden op het mts Synthese-14: Aluminium roefdeuren European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 VAN GEMERT GROEP Nijverheidsweg 37-39, 6541 CL Nijmegen Tel.: 024-6782233 Fax: 024-6782239 MTS Synthese 14 Wij danken Smits Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. voor de prettige samenwerking en wensen Mercurius Scheepvaart Belgium N.V. Denkend in oplossingen en Rederij Wijgula B.V. een behouden vaart met het MTS Synthese 14. Koningstraat 101, Druten T +31 (0)487 518 555 E druten@huisman-elektro.nl F +31 (0)487 518 666 W www.huisman-elektro.nl Wij leverden en installeerden op het MTS Synthese 14: • De totale installatie (24V, 230/400V 50Hz, 440V 60 Hz) • Huisman Diagnosesysteem • Tankalarminstallatie • Gasdetectieinstallatie • Brandmeldinstallatie • Overdruk- en airconditioningsysteem • Camerasysteem • Satelliet volgsysteem Druten - Elst - Nijmegen

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 Op 30 juni presenteerde Scheepvaart Exploitatie Maatschappij Arnhem BV, gevormd door Wijgula, Nesec en Mercurius Scheepvaart de chemicalientanker Synthese 14. Het schip heeft een uit duplex-roestvaststaal vervaardigd ladinggedeelte. De Syntheses hebben een standaarduitvoering. Door het oranje-grijze signaal en professionele toepassing zijn de schepen herkenbaar en afgebouwd door Machinefabriek Smit BV aan de voormalige IJsselwerfkade. 03 JULI 2007 SYNTHESE 14 IS EEN ROESTVRIJSTALEN SERVIËR Door Johan de Witte Het casco is op de werf Begej in Zrenjanin (Servië) gebouwd en is de derde duplex-rvs tanker die er van de helling liep. De vierde, Synthese 15, passeerde als casco Regensburg in week 25 in het kielzog van zijn voorganger. De Brodogradiliste Begej, zoals de werf is genoemd en blijft, wordt sinds kort bestuurd door Mercurius, partner in de Synthese 14. In totaal varen er al vierSyntheses van het type N en vier van het type C onder klasse van Lloyds. De schepen worden zoveel mogelijk standaard uitgevoerd. Niettemin wordt innoverende technologie nauwkeurig gevolgd en dat heeft volgens de technische man van Wijgula, Peter Hendriks, als resultaat ”dat elke nieuwbouw ondanks bestaande perfectie toch weer een stukje unieke techniek of uitvoering heeft”. Zo heeft deze Synthese zes ladingtanks en vier slobtanks, die tussen ladingtank 2 en 3 en 4 en 5 zijn geconstrueerd. Ladingsoorten die buffers tussen tanks vragen, komen hiermee in aanmerking. Met support van een Huismancomputerprogramma en Vegaradarklokken kan de Synthese zes partijen separaat laden en lossen. Wegens de positieve ervaringen heeft de firma opnieuw voor een ABC-hoofdmotor gekozen, met een Masson-koppeling. De asleiding is van De Waal, de boegschroef van De Gerlien-van Tiem en het stuurwerk van Van der Velden. In de Van Gemert-stuurhut plaatste Hoogendoorn een lessenaar ingevuld door Radio Holland, met accent op praktisch-professioneel. De afmetingen van deze roestvrijstalen Serviër zijn 86 x 11,45 meter. Voor het technische ontwerp van het type schip tekende de heer Kwakernaak, die de technische leiding heeft bij WGL. Chemie Gerard Mötter is kapitein en al twintig jaar bij WGL in dienst. De Synthese 14 is al het derde schip waar hij als eerste aan het roer staat. Net afgemeerd aan de palen in Willemstad na de proefvaartinspanning zegt hij: ”Uitstekend en veilig uitgerust schip. Vaart goed, simpel om mee te werken, heeft alle mogelijkheden.” “Als medewerkers krijgen wij de optie eigen inbreng te geven. Ervaring leert je bijvoorbeeld in leidingwerk en bedieningsapparatuur, gebruiksprocedures en uitvoering te verbeteren, waarmee fouten worden uitgesloten c.q. de veiligheid wordt verhoogd.” Gerard is vanaf het begin betrokken geweest bij de inbouw en kent zijn schip van binnen en buiten. Ook bij de indeling en aankleding van De Synthese 14 heeft zes ladingtanks en vier slobtanks, die tussen ladingtank 2 en 3 en 4 en 5 zijn geconstrueerd. de verblijven (standaard vijf slaapkamers) heeft de bemanning binnen het firmabudget een vrije keuze. Het resultaat voor de per week wisselende bemanning is een huiselijke en gezellige sfeer. “Een onmisbaar sociaal aspect”, aldus Gerard. Het vervoer van chemicaliën vraagt continu aandacht en scholing van medewerkers. De firma organiseert hiervoor (foto’s Johan de Witte) additioneel aan de normale ADNR-regeling per jaar een aantal trainingsdagen om hen op niveau te houden. In de chemie is Synthese een techniek voor het tot stand brengen van chemische verbindingen. Filosofisch is Synthese synoniem aan de wetmatigheid: alle goede dingen bestaan uit drieën. Hieraan gerelateerd is de verbinding tussen bemanning, schip en firma, eveneens een Synthese. OTAPAN KAN GESANEERD TERUG NAAR TURKIJE Het omstreden zeeschip Otapan werd voor de kant bij Balck in de Waalhaven volledig gestript van de tonnen asbest aan boord. Het kan nu terug naar Turkije, waar het aanvankelijk ook had moeten worden gesloopt. De tanker Otapan lag van 1999 tot 2006 in Amsterdam aan de ketting vanwege de asbest. Vorig jaar augustus vertrok het naar Turkije om te worden gesloopt, maar het werd daar niet toegelaten omdat er veel te weinig asbest was opgegeven door de Nederlandse autoriteiten. In plaats van één ton zat er nog 56 ton asbest in de Otapan. Onverrichter zaken keerde de Otapan terug naar Nederland, waar het in Rotterdam in de Waalhaven werd neergelegd om te worden gesaneerd. Dat is nu gebeurd. Vier maanden lang duurde de schoonmaak. Nu is het schip gereed om naar de sloper in Turkije te gaan en werd eerst naar de Botlek gesleept. Dit maakte DCMR Milieudienst Rijnmond vorige week woensdag bekend. Het vrachtschip wordt donderdag afgemeerd aan een steiger van het bedrijf Maas Silo in afwachting van het vertrek. Het schip moet voor 1 januari de Rotterdamse haven hebben verlaten. Wel was er vorige week nog sprake van een klein brandje door slijpwerkzaamheden. Het schip was al eerder asbestvrij verklaard. Onderzoek wees uit dat er geen asbestvezels in de buitenlucht zijn terechtgekomen. De verwijdering van het asbest is volgens DCMR volgens plan verlopen. Alle asbesthoudende materialen zijn afgevoerd naar een stortplaats op de Maasvlakte. Op het schip blijft ongeveer 850 kilo asbest achter. Dit asbest kan niet worden verwijderd zonder het schip te slopen. Door de vorm waarin dit asbest in het schip zit, kunnen de vezels hieruit niet vrijkomen. De sloop moet in Turkije plaatsvinden. De Otapan was in 1965 gebouwd als Harry C. Webb bij Verolme in Rozenburg in opdracht van de Pan American Sulphur Company uit Dallas. In de Van Gemert-stuurhut plaatste Hoogendoorn een lessenaar ingevuld door Radio Holland. WIE LEVERDEN OP MTS SYNTHESE-14 MERCURIUS SCHEEPVAART b.v. Turn-key project Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Wijgula B.V. Bevrachter Wärtsila Nederland BV Deno Compressoren Startlucht, werklucht en ademlucht compressoren Discom 35 dB(A) uitlaatdempers Van Stigt / Masson Masson Marine keerkoppeling, type MM W12000 C, reductie 2,503:1. Ingebouwde PTO O - SAE C t.b.v. de directe montage van de stuurwerkpomp De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 345 kVA t.b.v. boegschroefladingpompbedrijf, motor: Scania DI-12 59, generator Marathon 433 PSL 6220, generatorset 135 kVA t.b.v. noodladingpompbedrijf & boordnetbedrijf, motor: SISU Diesel 620 DSRIG, generator Marathon 431 PSL 6202 , generatorset 78 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor Sisu Diesel 420 DRG, generator Marathon 362 CSL 1604. Forward Engineering Papendrecht B.V Schroef en de straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie en schroefasrem, Stuwa schroefasseals Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien -Van Tiem bv Stuurrooster boegschroef type 1000 MKIC met een motor 290 kW verticaal Blokland Non Ferro bv Beunkoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Stuurhuis zwart gemoffeld met zakbare bovenbouw, 2 koloms hefsysteem onder stuurhuis, blauw bord, aluminium ladder met beweegbare treden Handelsonderneming Beerens BV Davit Van der Velden Marine Systems Stuurmachine SP 2525, roeraandrijving 2 DWk 6080/35, roeren 2 HD 195 Radio Holland Netherlands bv Furuno RHRS2005RC rivierradar, Furuno GP-32 GPS navigator, Radio Zeeland SIGMA-500 combipiloot, Radio Zeeland SIGMA-120 dieptemeter, Sailor-RT2048 marifoon, Nautic tachograaf HUISMAN elektrotechniek b.v. Wij leverden en installeerden: de totale installaties (24V, 230/ 400V 50 Hz, 440 V 60 Hz, Huisman diagnose systeem, tankalarmeringinstallatie, gasdetectieinstallatie, brandmeldinginstallatie, overdruk en airconditioningsysteem, camerasysteem en satelliet volgsysteem RAFA B.V. Ramen HEGE BV Aluminium roefdeuren Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering SPEEDHEAT Vloerverwarming stuurhut WindeX Engineering BV Airconditioning, RVS klaproosters geleverd en gemonteerd Seafix Fire Fighting Systems Brandblusinstallatie geïnstalleerd Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Blommaert BVBA Voormast type Arizona DBR Pumps & Parts Pompen EPS European Pump Services B.V. Slob- en ballastpomp All pumps Holland B.V. Algemene dienstpompen MarFlex BV 6 MDPD-80 deepwell pompen, 6 nazuigpompen Aalborg Industries NL BV, v/h Wiesloch Marine Ladingverwarmingsinstallatie Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw BV Dekleidingen Shell Marine Products Smeermiddelen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Thermon Benelux B.V. Heat tracing systeem Dekatel Telecommunicatie Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Imbema Cleton B.V Laad- en losslangen, ventilatie- en slobslangen Huchem Special products b.v. Shipclean, HC Roka Firma A. Varkenisser Stoffering

De Binnenvaartkrant