DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 03 JULI 2007 WIJ FELICITEREN ESTATE SHIPPING B.V. MET DE DUWBOOT CONTENDER TRESCO ANTWERPEN DIGITALE KAARTEN ALPHACHART
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 03 JULI 2007 ISOLATIEBEDRIJF MERWEDE BENUT EIGEN KRACHT René Kilwinger heeft er nog geen dag spijt van: sinds 1 maart is hij eigenaar van Isolatiebedrijf Merwede. Hij nam het bedrijf, waar hij al bijna acht jaar werkte over van zijn vroegere baas, Albert Gruys. Eén van zijn eerste beslissingen was de verhuizing naar industrieterrein Vlietskade in Arkel. Isolatiebedrijf Merwede produceert en monteert zowel uitlaatisolatie als isolatie voor wanden en dekken. “80 procent van wat we maken is voor de scheepvaart besteld. Damen Shipyards in Gorinchem is onze grootste klant.” De historie van het bedrijf gaat terug tot 1924. “Toen is een van de opa’s van de vorige eigenaar ermee begonnen”, weet Kilwinger. Onder Albert Gruys, die dus de derde generatie vormde, kwam hij in dienst bij Isolatiebedrijf Merwede. Na bemiddeling door zijn zus Mariëlle, die er de boekhouding bestierde. “Ik Isolatiebedrijf Merwede produceert (en monteert) zelf. heb hier de kans gekregen om me te ontwikkelen”, vertelt Kilwinger. “Zowel in de commercie als in leiding geven.” Die taken combineerde hij als commercieel medewerker. Toch lag het in eerste instantie niet de in de bedoeling dat René de zaak zou overnemen. “Albert was vorig jaar zomer al ver gevorderd met in zijn ogen geschikte kandidaten. Bij Damen Shipyards zagen ze het alleen niet zitten. Daar wilden ze iemand met isolatieachtergrond en ze gaven aan dat ze er wél vertrouwen in zouden hebben als ik eigenaar werd.” Kilwinger voelde daar wel voor en hij onderzocht de (financiële) mogelijkheden. “Zo’n kans moet je grijpen. Ik kende het bedrijf, alle klanten, het werk.” Gruys gunde het hem en ook de collega’s zagen het wel zitten in René als werkgever. Toen de bank groen licht gaf voor het bedrijfsplan, was de zaak rond. Meer in eigen hand René Kilwinger: “Zo’n kans moet je grijpen.” (foto’s MGR) “Ik ben meteen op zoek gegaan naar een ander pand. We waren in Giessenburg gevestigd op het privé-terrein van Albert. Een omgebouwde varkensstal diende als productieruimte en de voorraad stond in een aparte loods. We zaten in een prachtige omgeving, maar vrachtwagens konden er bijna het terrein niet op. Lossen kostte veel tijd en qua productiemogelijkheden en opslag was het niet bepaald ideaal.” Hij vond een geschikt pand in Arkel, op industrieterrein Vlietskade, waarvan hij de begane grond kon huren. “Productie en opslag zitten nu bij elkaar. We hebben bovendien de ruimte om te groeien.” Er werken zes mensen bij Isolatiebedrijf Merwede: naast René en zijn zus vier monteurs. Het ondernemerschap bevalt hem goed: “Als commercieel medewerker had ik het naar mijn zin, maar nu kan ik alles op mijn eigen manier doen. Je kunt ook je eigen tijd indelen. Aan de andere kant is het ook drukker geworden. Er komt wat meer bij kijken dan alleen van 07.30 tot 16.00 uur.” Isolatiematrassen vervaardigde het bedrijf al, tegenwoordig doet Isolatiebedrijf Merwede ook beplatingen zelf. “In het verleden besteedden we dat uit. Maar we hebben er de knowhow voor in huis; dus zijn we dat ook zelf gaan doen. Wand- en dekisolatie gaan we verder uitbreiden. Ik wil veel meer in eigen hand hebben. Dus ook eigen mensen aan boord. Vanaf het inmeten tot en met het monteren.” Wat niet wegneemt dat scheepseigenaren ook isolatiemateriaal kunnen bestellen, als ze dat bijvoorbeeld bij een reparatie zelf willen monteren. “Ze kunnen de matten dan zelf komen ophalen, of we sturen ze op per post. Bij spoedgevallen gaat alles aan de kant en indien gewenst zorgen wij voor de montage. Vandaag bellen is morgen monteren. We zijn het gewend om als sluitpost van de reparatie te komen. Daarnaast doen we natuurlijk ook complete nieuwbouwprojecten. Desgewenst leveren we die zelfs als pakket vanaf tekening. We proberen zoveel mogelijk met de klant mee te denken.” CERES TERMINAL OPGEWAARDEERD De Amsterdamse containerterminal Ceres voldoet aan de richtlijnen van de douane. Op de terminal kan nu de administratieve afhandeling van containers zelfstandig worden uitgevoerd. Recent heeft Ceres in het kader van haar RTO-vergunning (Ruimte voor Tijdelijke Opslag) en haar aanvraag om door de douane erkend te worden als Authorized Economic Operater (AEO) alle operationele processen en procedures op de terminal vastgelegd in een officieel rapport. In dit rapport is voor elke modaliteit (deep sea, feeder, truck, barge en rail) vastgelegd hoe en waar de douane grenscontroles kan uitvoeren en hoe de risico’s worden beheerst. Ceres voldoet hiermee ook aan de toekomstige AO/IBrichtlijnen (Administratieve Organisatie en Interne Beheersing) van de douane. Indien gewenst, kan de douane door middel van de zogenaamde stopfunctie containers selecteren voor nadere inspectie. Voor de klanten van de terminal leidt deze vooruitstrevende aanpak tot de meest efficiënte afhandeling van haar containeroverslag. Ceres heeft hiermee een stap gezet naar een volledige elektronische afhandeling (Ecustoms) in de Amsterdamse haven. De beschrijving zal gaan dienen als leidraad/standaard voor andere bedrijven in het Amsterdams havengebied, zowel voor de containerafhandeling met Ceres als voor de afhandeling van containers tussen de diverse terminals en distributiecentra. De Ceres terminal. (foto MGR) INZET BELOOND 23 van de 24 vmbo-examenkandidaten aan het Scheepvaart en Transport College (locatie Waalhaven Zuidzijde) zijn geslaagd. De meesten hadden die zekerheid al sinds 20 juni op zak. Voor twee leerlingen duurden de spanning en inspanning langer: herexamen. Ook voor hen kon op 27 juni de tas aan de vlag. De vakantie(baan) werd die dag even onderbroken voor het officiële gedeelte: in gepaste outfit kwamen de (bijna ex-)leerlingen ’s avonds met familie en bekenden naar de diplomering. Mevrouw Klaassen sprak de geslaagden toe en daarna gingen de groepen Haven & Vervoer, Transport & Logistiek en Rijn- & Binnenvaart mee met hun mentor en docenten. Zij riepen elke leerling afzonderlijk naar voren om het papieren document rechtsgeldig te maken door middel van een handtekening. Van veel leerlingen werden karakter, eigenschappen of gebeurtenissen aangehaald. Vaak werden ook meteen een VCA-certificaat en een EHBO-diploma afgegeven, onder verdiend applaus. In de conferentiezaal, bij de groep Rijn- & Binnenvaart, was Jack Stuifbergen van de Koninklijke Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied te gast. Hij had een prijs te vergeven en die ging naar Mitchel Nieuwenhuys. Die kreeg een oorkonde en 225 euro. Mitchel werd zodoende beloond voor zijn inzet. Hij was niet alleen een goede leerling, die van het speciaal onderwijs kwam, maar fietste elke dag door weer en wind vanuit Delft naar school en terug. Ondanks zijn dyslexie behaalde hij goede resultaten. Tijdens het examen varen voer hij zo weg met de Pinses Beatrix en het aanleggen zonder boegschroef ging ook perfect. Helaas kan de binnenvaart niet profiteren van zijn kwaliteiten, want Mitchel is afgekeurd. Hij wil toch iets met schepen doen en heeft zich nu ten doel gesteld om lasser/duiker te worden. Op het niveau kaderberoeps zijn de geslaagden: Dennis Boekweit, Christian Buynink, Mark Eisinga, Robin van der Graaf, Mike de Jong, Renko Kraak, Jaco Lans, Lesley Laterveer, Kevin Maaskant, Thomas Paffen, , Dennis Sassenburg, Alex Scheepmaker, Robin Schulte, Bono Stierman, Jesse Telkens, Jack Wagenaar, Stanley van de Weerd en Koos Wickel. Voor basisberoeps behaalden Andy Kruyf, Chiron van Leeuwen, Mitchel Nieuwenhuys, Tim Sinttruije en Teunis van der Vlist hun diploma.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl