Views
2 years ago

2007-14

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl BETER IN ZEE MET VAN ANDEL Traktie-accu’s voor ‘grootverbruikers’ • Lange levensduur gemiddeld 8 jaar • 5 jaar garantie • kleine box-hoge capaciteit • gebouwd door een West-Europese topfabrikant 610Ah Type 6PZSL480 Lengte 75 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm € 1.640,- 720Ah Type 7PZSL560 Lengte 86 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm € 1.782,- 820Ah Type 8PZSL640 Lengte 97 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm € 1.926,- inclusief montage, transport en verbindingsset. prijzen netto exclusief BTW. 03 JULI 2007 Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 5414005 fax: +32(0)32266607 mail: gh-francois@vanstappen.be www.binnenvaartkrant.nl/krantonline Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 60,00 Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 349,99 160 ton 3pk € 419,99 125 ton 7,5 pk € 898,99 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 185,98 140 ton ........ € 195,84 160 ton ........ € 239,87 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 32,00 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 3,30 EXTRA 5% KORTING GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 375 FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 SCHIPPERSFAMILIEPORTRET VIER GENERATIES FERNHOUT Vier generaties Fernhout op één foto: opa Jan Fernhout en oma Adri Fernhout-van der Wiel met acht van de tien kinderen, een kleinkind en een achterkleinkind. Van links naar rechts staan op de achterste rij Edith Klifman-Fernhout, Adri van der Weijde-Fernhout, Piet Fernhout (ms Wantij) Tineke Vliegenhart-Fernhout, Kees Fernhout, Henk Fernhout (ms Internos) en Margreet van Iperen-Fernhout. Op de rij daarvoor zitten Johan Fernhout, Adri Romijn-Fernhout (ms Alm) met Mattanja op schoot, en dus oma Adri Fernhout-van der Wiel en Opa Jan Fernhout. Twee varende zoons van Piet, Jan en Herman, ontbreken; één zoon, Marten, is overleden. Een bekend gezegde in de familie is altijd nog: “Wat een ander doet is niet altijd mooi!” Dat wil zeggen: je moet wel eens tegen de heersende opinie ingaan om je voordeel te doen. Dus als iedereen leeg naar Amsterdam voer omdat daar werk verwacht werd, voer d’n olde Hendrieks leeg naar de Ruhr, want dan waren daar weinig schepen. De uitspraak is afkomstig van Hendrikus Fernhout, de opa van opa Jan Fernhout, en stamt uit de 19e eeuw. Het stuurwiel aan de muur is van het sleepschip Trio, dat opa Fernhout in 1961 samen met een oom en zwager kocht van de bekende Belgische schippersfamilie Verberght. Het schip heette toen International, en is in de jaren ‘80 De politiek, organisaties en bedrijfsleven, hielden 21 juni in Den Haag een bijeenkomst naar aanleiding van het internationaal Inland Transport Forum in Wuhan dat in januari plaatsvond en de aansluitende NHC-missie met Nederlandse binnenvaarders. Deze inventarisatie had als doel de Nederlandse binnenvaart- en de maritieme sector van recente informatie te voorzien over deelnamemogelijkheden aan binnenvaartactiviteiten op de Yangtze. Door Johan de Witte gesloopt, nadat zoon Marten er jaren mee gevaren had. In 1942 wilde opa Jan zijn toenmalige sleepboot Spes inruilen tegen een grotere boot. Zijn broer Rieks zou meegaan om er een “deskundige” blik op Wat moet de Nederlandse binnenvaart op de Yangtze? Global 2007 vraagt de Nederlandse politiek en het bedrijfsleven de loopplank naar China uit te leggen. Het ‘Go West’-beleid is er om westelijk China verder te ontwikkelen en te verbinden met de rest van de wereld, waarbij China op het gebied van landbouw en binnenvaart van ons iets weten c.q. kopen wil. Het kleine Nederland is groot in binnenvaart en het beeld in China is dat Nederland op dit gebied iets unieks te bieden heeft. Handel is een Hollands gen – zeg maar een VOC-instelling, waar China overigens in de geschiedenis reeds van op de hoogte was. Edith Bense, plaatsvervangend directeur van de EVD verwelkomde de deelnemers en introduceerde de zeven sprekers die spraken over de kansen in China de en implementatie van het Nederlandse maritieme product. De organisatoren van de informatie bijeenkomst waren Edwin Kleingeld en Sandra Ariës (V&W), Lysianne Katier en Anouk van der Kruk (EVD) en Harrie de Leijer (SNP). De Nederlandse politiek is al een flink aantal jaren bezig met de Yangtze. Er is veel geïnventariseerd; de mogelijkheden in China zijn aanzienlijk. Niettemin was het tot dusver veel brengen, weinig halen. Twee stappen vooruit, één achteruit. Op bestuurlijk niveau is men voortdurend geëngageerd om met verschillende instrumenten, gestructureerd en strategisch de markt voor Nederlandse bedrijven te te werpen. Maar toen opa Jan bij hem aan boord kwam, was daar het eten nog niet op omdat de (oude) bruine bonen niet gaar wilde worden. Opa Jan kon – of wilde – daar niet op wachten en ging alleen bewerken. Het sleutelbegrip hierbij is maatwerk. Excellentie in combinatie met beleid en dialoog gebruiken. Het Nederlandse bedrijfsleven zichtbaar maken in een overall-strategie, training, capaciteitsopbouw, gevaarlijke stoffen, RIS, innovatieve schepen enzovoort. Nederland heeft een voorsprong bij deze complexe projecten in de internationale competitie en geeft, ondersteund door politieke instrumenten, een mooie kans om via clusters, bedrijven met inhoudelijk inbreng in het zadel te helpen. De Chinese minister heeft bij zijn bezoek aan Nederland een werkprogramma gepresenteerd dat in 2008 zal worden geëvolueerd in Wuhan, de stad aan de Yangtze. Levensader Op de 6300 kilometer lange en 3000 kilometer bevaarbare rivier, die tussen de seizoenen zo’n 20 meter van niveau verschilt, varen 125.000 schepen. Om aan de snel groeiende vraag van de Chinese consument te voldoen, vereist het enorme transportvolume vanuit Sjanghai naar de binnenlanden onder andere infrastructuur, vaargeuldiepte, aanpassen van bruggen, efficiënte standaardschepen, navigatiesystemen, scholing, veiligheid en wetgeving die de potentie van de rivier beschermt tegen provincies die deze levensader willen misbruiken. op de nieuwe aanwinst af. Hij heeft zijn broer nog jaren verweten: “Als jullie niet van die oude bruine bonen hadden gehad, had ik dat rotding nooit gekocht.” Maar er was ook een goede INVENTARISATIE KANSEN OP DE YANGTZE (advertenties) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Kortom, een ‘speeltuin’ voor ons maritiem bedrijfsleven. Een terughoudende instelling van regionale overheden bij het openstellen van hun markten voor internationale concurrentie vertraagt echter de ontwikkeling. Hoewel de Chinese markt zich openstelt, blijft het nog altijd een sterk gereguleerde economie. Lokale overheden neigen tot bescherming van lokale ondernemingen. Transparantie in besluitvorming is van een laag niveau. 03 JULI 2007 Schippersfamilies in woord en beeld Tekst: Frank Antonie van Alphen Foto: Manon Bruininga kant aan de zaak. Omdat deze boot na de oorlog uitstekend geschikt bleek om te verhuren aan Rijkswaterstaat, hoefde opa Jan niet voor twee jaar in militaire dienst; Rijkswaterstaat kon hem niet missen. Maar is er regelgeving voor buitenlandse investeringen en beperkingen in buitenlandse transportinvesteringen zijn opgeheven. Er zijn mogelijkheden met samenwerkingsverbanden in vormen van joint ventures en wholly owned foreign enterprises. Wat met kapitaalinbreng wel en niet mag, is bekend bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. (e-mail sandra.aries@minvenw. nl) Technische en modeproducten made in China zijn niet zelden kopieën van westerse originelen. Kopieergedrag is latent aanwezig. Bescherming van eigen producten is hierdoor moeilijk of soms zelfs onmogelijk; ondernemers moeten hierin niet naïef zijn. Als de modus tot bescherming van knowhow geen permanente productinnovatie is, is de sleutel van de ‘brandkast’ kopieerbaar. Voor pragmatische juristen ligt hier een uitdaging. Dinsdag 26 juni loste de BBC India in de Rotterdamse Waalhaven diverse binnenvaartcasco’s uit China. (foto Flying Focus)

De Binnenvaartkrant