Views
1 year ago

2007-14

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 03 JULI 2007 GEZOCHT VOOR MCS REGGE HOPPER JONGE GEMOTIVEERDE STUURMAN m/v i.b.v Grootvaarbewijs 1&2, Marifoon, en evt. Radar. Container ervaring is een pré! Liefst woonachtig in omgeving Dordrecht. Roken is geen bezwaar. Binnenlandse containervaart, weekenden vrij, vrije kost en reizen, loon n. o.t. k. Meer informatie: Richard van Geest: 0653-596613 (Regge Shipping) Peter Brandt: 078-6194342 ( Adbemar) www.reggeshipping.com Wie zijn zaken goed regelt, komt beter in beeld U houdt er zakelijk graag de vaart in. En u laat zich niet in een hokje duwen. Want als het gaat om verzekeringen en financiële diensten, dan hebt u óók speciale wensen. Als gespecialiseerde verzekeringsadviseur in de binnenvaart bieden wij een breed pakket van verzekeringen en financiële diensten aan. Met vakkundige ondersteuning door medewerkers die de praktijk aan boord goed kennen. Zij geven u direct een helder, realistisch beeld van uw financiële toekomst. Bel voor het maken van een afspraak: 0180 411 000 Postbus 365, 3340 AJ Hendrik Ido Ambacht Ridderpoort 3, 2984 BG Ridderkerk T 0180 411 000, E binnenvaartunit@ridderpoort.nl www.ridderpoort.nl R I D D E R P O O R T . E E N Z A A K V A N D O E N ! Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Helling 110 x 11.45 meter Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4, 7241 CL Lochem E.mail: vofdejonge@wxs.nl Website: shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Vrachtschip type Alverna, enkelschroefs China, Levering 2008, (L/B/D 110 x 11.45 x 3.65 mtr). 2 x Vrachtschip type Innuendo, dubbelschroever Orsava, Levering 2008, (L/B/D 135 x 11.45 x 3.60 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart. Te koop: Mts Imperial, Type N, L/B/D 125 x 11.44 x 4.05 mtr, bj 2004, 4045 Ton, Ketel, Bunkergiek, 2 x MTU 1200 PK Mts Chamisa D, Type N, L/B/D 125 x 11.44 x 3.60 mtr, bj 2004, 3699 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK Mts Maracaibo Type C, L/B/H 135 x 11.45 x 3.50 mtr, bj 2000, 3600 Ton, 4400 m 3 , Wärtsilä 2326 PK Mts Palamas, Type N, L/B/D 103 x 12.04 x 5.25 mtr, bj 1986, 4620 Ton, Ketel, Bunkergiek, Deutz 1600 PK Mts Galaxy, Type N, L/B/D 100.12 x 9.50 x 3.27 mtr, bj 1975, 2119.318 Ton, Caterpillar 1224 PK Mts Isabel, Type N, L/B/D 105 x 9.00 x 3.29 mtr, bj 1973, 2204 Ton, Ketel, Mitsubishi 1280 PK bj 2001. Mcs Richardus, L/B/D 135 x 14.20 x 3.80, 5134 Ton, bj 1999, 336 teu 4 lagen, 2 x Cummins 1320 PK bj 2007 KvB River Dance I & II, L/B/D 95.45/76.30 x 11.45 x 3.32 mtr, 2515/2173 ton, 332 teu 4 lagen, bj 2002, 2 x Caterpillar 1520 PK, evt vast werk. Aanbod van diverse vracht- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken die in de stille verkoop zijn. (te bezichtigen op de website) Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website: www.krieselsscheepsmakelaar.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 03 JULI 2007 VEILIG & VAST een bijdrage van Klaas den Braven VEILIGHEIDSEISEN WONINGEN AAN BOORD SOMS ONLOGISCH De nieuwste generatie binnenvaartschepen doet wat betreft de uitvoering van de woning en het stuurhuis niet meer onder voor woningen aan de wal. Was het vroeger – en met name aan boord van de zogeheten rederijschepen – nog wel eens behelpen geblazen, tegenwoordig worden de schepen van alle luxe voorzien. En terecht, zou ik zeggen, want de bemanning van een binnenvaartschip zit de gehele dag aan boord en kan er niet even tussenuit. Aan de wal kun je even naar de sportschool; aan boord moet je de sportschool meenemen. Maar net als aan de wal zijn er ook allerlei voorschriften van toepassing op de uitvoering van de woning. Deze voorschriften richten zich vooral op de bouw, de inrichting en de uitrusting. Ze zijn bedoeld om de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de bemanning te garanderen. Het betreft echter zeer algemene voorschriften. Zo moet er voldoende ventilatie en daglicht zijn en moet er bij een hoogteverschil van meer dan 30 centimeter tussen twee dekken een trap worden aangebracht. Ook wordt er in geregeld dat woon- en slaapruimten twee zover mogelijk van elkaar verwijderde uitgangen moeten hebben, die als nooduitgang kunnen functioneren. Hierop is weer een uitzondering gemaakt omdat het onlogisch is om iedere ruimte van een nooduitgang te voorzien. Daarom is het toegestaan dat een dergelijke ruimte één uitgang heeft, mits deze direct aan dek uitkomt of op een gang die als vluchtweg dient. Deze gang moet dan twee, zover mogelijk van elkaar verwijderde uitgangen hebben, die zich aan bak- en stuurboord bevinden. De isolering en de bekleding van een dergelijke vluchtgang moeten, in tegenstelling tot de rest van de woning, van moeilijk ontvlambaar materiaal zijn. Het is, als je dit zo leest, verwonderlijk dat de eisen aan het materiaal alleen op deze vluchtweg van toepassing zijn. Het zou logischer zijn om deze eisen te laten gelden op al het gebruikte materiaal, want je kunt een beginnende brand het beste direct aanpakken: daar waar hij ontstaat. En dat kan in een slaapkamer of keuken zijn. Voor de gezondheid en het welzijn zijn ook de eisen die gesteld worden aan de geluidsdruk in de woning en het stuurhuis. In de woning en het stuurhuis bedraagt deze maximaal 70 dB(A), terwijl in de slaapruimten 60 dB(A) niet mag worden overschreden. Omdat de geluidsbron aan boord van een binnenvaartschip de machinekamer is en de woning meestal direct daarboven is aangebracht, moet er veel aandacht worden besteed aan de isolatie tussen machinekamer en woning. Hierdoor kan, in samenhang met de opstelling van de geluidsbronnen, reeds veel geluidsdruk worden weggenomen. Ook een zwevend opgehangen accommodatie in de stalen ombouw kan veel voordelen bieden. We hebben het nu in het kort gehad over de algemene eisen voor vrachtschepen. Voor passagiersschepen geldt echter een aantal extra eisen die gesteld worden aan de materialen. Zo moeten de dekken tussen passagiersruimten onderling, alsmede tussen passagiersruimten, machinekamers en stuurhuis, de schotten en wanden tussen passagiersruimten en machinekamers en tussen passagiersruimten en keukens brandvertragend zijn. Zoals je ziet is dit slechts van toepassing op passagiersruimten en niet op ruimten voor de bemanning. Verder worden aan boord van passagiersschepen veel extra eisen gesteld ten aanzien van de brandscheiding tussen de verschillende ruimten, zoals het doortrekken tot het dek van de scheidingswanden tussen hutten en gang. Indien men deze eisen ook voor de bemanningsruimten had gesteld, was er veel onduidelijkheid voorkomen. Gelukkig zijn de bouwers van dergelijke schepen zich bewust van hun verantwoordelijkheid en maken zij geen onderscheid tussen de verschillende ruimten. Ook voor tankschepen zijn er extra eisen. Het ADNR zegt hierover dat alle in de woning en in het stuurhuis gebruikte, vast ingebouwde materialen moeilijk ontvlambaar moeten zijn. ‘Vast ingebouwd’, dat wil dus zeggen dat losse meubelen hieraan niet hoeven te voldoen. De definitie voor moeilijk ontvlambaar is te vinden in het Reglement Onderzoek op de Rijn en in het ADNR. In het ADNR luidt die: “een materiaal dat zelf of waarvan ten minste het oppervlak moeilijk ontbrandbaar is en dat het uitbreiden van een brand op adequate wijze beperkt”. En in het ROSR: “een materiaal dat zelf of waarbij ten minste de oppervlakken daarvan het uitbreiden van een brand volgens de testprocedure als bedoeld in artikel 15.11, eerste lid, onder c, beperken”. Conform het ADNR wordt geacht hieraan te zijn voldaan indien het materiaal is getest conform testprocedures voor het vaststellen van het moeilijk ontvlambaar zijn. Bijvoorbeeld de testprocedures in de IMO-resolutie A.653(16) of gelijkwaardige voorschriften van één van de Rijnoeverstaten of België. In de volgende aflevering zal ik ingaan op de eisen die conform het ROSR worden gesteld. Klaas den Braven, oud-lid van de werkgroep Gevaarlijke Stoffen van de CCR SUCCES MAASBRACHTER HAVENDAGEN VERSTERKT Alom tevredenheid bij de havenondernemers van Maasbracht. Meer deelnemers op de zaterdagmarkt, meer culturele presentaties en meer bezoekers tijdens het hele weekend. De inspanningen om de Havendagen weer tot een succes te maken zijn beloond. Daar hebben die enkele striemende regenbuien zaterdagmiddag weinig afbreuk aan gedaan. De Maasbrachter Havendagen (22 tot en met 24 juni) startten traditiegetrouw met de aankomst vrijdagmiddag van de nostalgische sleepboten, die de ponton vergezelden. Daarop bevond zich een 40-koppige vrouwelijke drumband, die met zijn opzwepende Zuid-Amerikaanse ritmes de bezoekers alvast in de stemming brachten. Door Jo Bindels Eveneens volgens de beproefde traditie ontving het gemeentebestuur van Maasgouw zaterdagmorgen de sleepbootkapiteins en genodigden in het publiekscentrum aan de Markt in Maasbracht. Daar onderstreepte burgemeester Frans Wilms nog eens het belang van de haven en van de havendagen. Aan de hand van notulen uit april 1989 maakte hij zijn gehoor duidelijk dat ook toen al het organiserend comité moest knokken om al die kleine dingen organisatorisch op de rails te krijgen. Ook Roelof Fransbergen memoreerde de inspanningen om elk jaar vooral de financiën weer rond te krijgen. Twee personen werden extra in het zonnetje gezet. Cor Vissers, die twee jaar geleden afscheid nam, is officieel weer terug. Zijn sleepbootkapiteinsbloed kruipt toch blijkbaar ook waar het niet gaan kan. Ook echtgenote Nettie deelde in de eer. Cees van Dreumel uit Cuijck ontving een bloemetje De bemanningen van de sleepboten zorgden ook voor gezelligheid. voor zijn meer dan trouwe bezoek aan de havendagen, al 29 jaar. De sleepbootkapiteins braken bij monde van hun woordvoerder een lans voor betere afmeermogelijkheden gedurende een periode van drie maal 24 uur. “Wij worden altijd met onze sleepboten naar jachthavens gestuurd”, klaagde hij Daarna begaf het gezelschap zich naar de haven voor de officiële opening, waar de burgemeester aankondigde dat het gemeentebestuur eind dit jaar met Rijkswaterstaat gaat praten over de toekomst van de haven. Louk Ubben maakte vervolgens de Havenman 2007 bekend. Hij somde diens verworvenheden op en het duurde enige tijd voordat Roelof Fransbergen door had hij de geschiedenis ingaat als Maasbrachter Havenman van 2007. Tevreden Daarna was de havenboulevard één groot feest. Lekker slenteren langs de stands, een praatje maken met vrienden en bekenden en regelmatig de inwendige mens versterken met een natje en een droogje. En vooral niet vergeten (helaas) om af en toe een blik naar de hemel te werpen. Daar joeg de een of andere weergod voortdurend donkere wolkenpartijen over de haven. Dat ging een tijdje goed, maar rond een uur of vier was het raak. Enkele striemende buien joegen de bezoeker naar beschutting, maar even snel als de buien waren gearriveerd, verdwenen ze weer. Zondag was het voortreffelijk havendagenweer: lekker, Het was drukker dan voorgaande jaren. (foto’s Jo Bindels) maar niet te warm en een blauwe lucht met aangename licht wolken. Zondagmiddag was de voortreffelijke barbecue die het organisatiecomité voor de sleepbootkapiteins had ontstoken. Een geste die zij, evenals de ontbijten op zaterdag- en zondagmorgen, zeer op prijs stelden. Jo Houtermans, voorzitter van de verenigde havenondernemers: “Een groot succes deze havendagen: meer deelnemers en bezoekers dan vorig jaar. Grote lof voor alle medewerkers en sponsors, en hulde aan de gemeente Maasgouw voor de voortreffelijke samenwerking. De weg die we enkele jaren geleden met een aantal wijzigingen in het programma hebben ingeslagen, werpt zijn vruchten af. De deelnemende bedrijven zijn tevreden en ook het Korps Mariniers wil volgende jaar weer graag present zijn.” (advertenties) JA, het is echt waar... wat ze zeggen over ons! Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm CCNR fase II Professionals in TOP performance www.sandfirden.nl

De Binnenvaartkrant