Views
3 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 19 JUNI 2007 Te Koop: Duw/sleepboot zo uit bedrijf afm. 18,00 x 4,65 x 1,60 mtr. 325 pk Brons L.L. Veel woon en slaapruimte Prijs € 30.000,- Tel.: 0653-38 27 04 O OOSSE Maritiem B.V. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW RUSLAND afm. 110x11.45x3.65m ( compleet ) NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m, levertijd juli 2007 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956, afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken, kopschroef. MVS 2307 ton, bj.1980,afm.110x9.50x3.20m 1380 pk Cat bj. 2004, alu luiken, kopschroef. MVS 1997 ton, bj 1950/1997, afm 105x9.50x2.82m 1300 pk Cummins bj.2007, alu luiken, container stuurhut, kopschroef. MVS 1821 ton, bj.1964, afm. 95x9.50x2.88m 2x 600 pk Cummins bj.1999, containerstuurhut, alu luiken, kopschroef. MVS 1758 ton, bj. 2005, afm. 85x9.60x3.18m,1000 pk Cummins containerstuurhut, kopschroef. MVS 1701 ton, bj 1980, afm. 86x9.50x3.03m 940 pk BAM Deutz, alu luiken, kopschroef. MVS 1632 ton, bj. 1981, afm.86x9.57x3.02m 1065 pk Cat bj 2005, containerstuurhut, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1054 ton, bj. 1964, afm. 73x8.20x2.72m 800 pk MWM, alu luiken, kopschroef. Duwboot, bj.1927 /1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche. MTS 3000 ton, bj. 1982, afm. 110x11x3.55m 1775 pk Cat bj 2004, 4200 cub inhoud. Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW Nieuwbouw motortankschepen leverbaar in alle uitvoeringen uit Oost-Europa en China Diverse mogelijkheden voor droge ladingschepen MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) kpv “Josha I/II” 185 x 11,40 m., schip Lanser 1988, 2x BAM Deutz, bak Plock, bj. 1978, 5800 ton, 368 teu mvs “Celtic” 86 x 9,54 x 2,71 m., bj. 1970 / 2003, 1428 ton, 81 teu, 1000 pk Cummins, bj. 2006 mvs “Fidato” 110x11,45x3,30 m., Oekraine bj. 2000, 2828 ton, 208 teu, 1521 pk CAT, Blommaert luikenkap mvs “Petronella” 85 x 9,50 x 2,62, bj. 1959, 1265 ton 2000 m3, 2 x 540 pk GM, bj. 1992, ruime woning mvs “Emuna” 80 x 9,50 x 2,82 m., bj. 1949, 1373 ton 2 x 520 pk Mitsubishi, bj. 1980 / 1986, friese kap mvs “Ray Mar” 84 x 8,24 x 2,98 m., Lanser, bj. 1981, 1402 ton, 1065 pk CAT, bj. 1998, 25.000 uur, luikenkap mvs “Diligentia” 80x8,20x2,66m 1926/1988, 1200 ton 609 pk CAT, bj. 2006, compl. middenschip 1988 en 1999 containerduwbak 76,5 x 11,45, China bj. 2001, 160 teu, 475 pk kopschroef, voorwoning en radar Koppelverband Diverse koppelverbanden te koop Beunschip Diverse beunschepen in verschil. uitvoering Duwbak Diverse duwbakken in verschil. uitvoeringen ADVISERING Startende ondernemers: Vele mogelijkheden op gebied van financiering en werk om te starten met scheepvaartbedrijf naar keuze Jan Jiskoot mob.: 06 13 32 41 45 jiskoot@jiskootvanweel.nl Michel van Weel mob.: 06 28 33 83 52 vanweel@jiskootvanweel.nl Postbus 204 3330 AE Zwijndrecht Tel. / fax: 078 6 19 33 25 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl Kijk voor al onze aanbiedingen op WWW.GALLEMAKELAARS.NL G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. Duwboot: Gremko ex Mistral, bj 53, 22,55 x 5,96 x 2,28, 2 x 500 pk, 180 pk boegschroef, grote woning, nautisch compleet, elektrische koppellieren, inruil en medefinanciering bespreekbaar. M/s Ravie - 361 ton, bj 57, 39.19 x 5.09 x 2.42, 322 pk rev 0, prijs bespreekbaar M/s Semper Avanti - 693 ton, bj 57, 55 x 7.20 x 2.62, 1000 m3, 365 pk M/s Letitia - 758 ton, bj 47, 63 x 7.06 x 2.75, 950 m3, 816 pk bj 06, evt. inr. bespreekbaar, vast werk, evt. mede financiering mog. M/s Thabo - 899 ton, bj 58, 70 x 7.27 x 2.61, 1400 m3, 675 pk rev 07, schuifluiken M/s Oceanos - 990 ton, bj 61, 67 x 8.20 x 2.65, 1500 m3, 635 pk bj 05, gezandstraald, 3x slpk. M/s Turbulent - 1013 ton, bj 61, 76.84 x 8.20 x 2.54, 1550 m3, 750 pk, vlak vern. '96, nautisch compleet, 3x slpk. M/s Serena - 1070 ton, bj 66 Langebrugge, 73 x 8.20 x 2.62, 1530 m3, 600 pk, 3x slpk, nautisch compleet, alu schuifluiken M/s Porto Bello - 1288 ton, bj 79, 80 x 8.20 x 2.75, 1720 m3, 3x slpk., in prijs verlaagd, inr bespreekbaar M/s Brutus - 1746 ton, bj 47/81, 100 x 9.50 x 2.88, 2200 m3, 1227 pk rev 07, 3x slpk Nr. 6245 - 1750 ton, bj 97, 86 x 9.50 x 3.20, 2000m3, 900 pk, 3x slpk., 90 teu's, goed ballastbaar M/s Keno - 1864 ton, bj 65, 95 x 9.50 x 3.00, 2550 m3, 2x 600 pk, 4x slpk. Nr. 6325 - 2000 ton, bj 98, 105 x 9.40 x 2.97, 2650 m3, 1600 pk bj 00, nautisch compleet, 3x slpk. Nr. 6340 - 2122 ton, bj 87, 100 x 9.50 x 3.22, 2800 m3, 1200 pk, 3x slpk., 2x 40kva '07 M/s Taz - 3057 ton, bj 72, 110 x 11.48 x 3.36, 4200 m3, 1500 pk rev 01, 3x slpk., woning grotendeels vern. '02 M/s Avila - 3254 ton, bj 72, 110 x 11.40 x 3.77, 4000 m3, 2x 800 pk rev 06 en rev 03, vlak en buikdenning '01, inr. bespreekbaar Te koop gevraagd: Types: 86 x 9,50 met containermogelijkheden min. 81 teu's, v.a. bj 1980. 100/110 x 10,50 100/110/135 x 11,45 Nieuwbouwprogramma Casco Middenvoorschip 70 x 9.50 x 3.20 Levering: casco Juli 2007 Casco 110 x 11,45 x 3,65 Levering: casco Juni 2008 Casco 135 x 11,45 x 4.25 Type Taormina Levering : China April 2008 Mogelijk "Turn Key" project i.s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan Alpha Bunker Service 2 BV In verband met uitbreiding van onze vloot zijn wij opzoek naar, Kapitein i.b.v Grootvaarbewijs, Radardiploma, ADNR, Marifooncertificaat Stuurman i.b.v. Grootvaarbewijs Matrozen i.b.v Dienstboekje Ervaring op bunkerschepen vereist Havengebied Regio Rotterdam week op / week af Sollicitatie richten naar: Alpha Bunker Service 2 BV Westhavenkade 87 d 3331 AV Vlaardingen Tel 010 - 2328140 Fax 010 - 4343337 Info@alphabunker.nl W.L.A. DE BOT & DTR. REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 6000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken Partyboten - Dekschuiten - pontons Elevatorbakken - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Ms Alcyon 2350 t /2003 inruil bespreekbaar 1 ruim - 126 TEU - 2700 m3 - 1300 PK Cummins Ms Nordica 650 t bj. 1961 - 54.94 x 6.63 m. Fr.al.kap 950 m3 - 2 x 240 PK GM - boegschroef - naut.compl Ms Swalker 1250 t bj. 1954 - stl.vloer - 1900 m3 Fr.alum.kap - 608 PK Deutz 1981 tot revisie 2004 Ms Mercator 1450 t bj. achter 1954 voor 1992 Inruil bespreekbaar - 82 x 9 x 2.81 m. 1 ruim IJz.vloer - 58 TEU - 860 pk CAT van 2006 MS 2300 t bj. 1995 - 105 x 10.50 - 1500 PK CAT Ms Vilardo 2763 t/1995 -110 x 11.40 - 1800 PK ABC MS 3330 t bj. 1989 - 110 x 11.40 m. - 1800 PK KVB ca. 7000 t. voll info op aanvraag Duwboot bj. 1975 - 2 x 400 PK CAT 2004 Dwbt Anaconda 862 PK Volvo 2004 A.D.N.R Motorvlet bj. 1970 - 15 x 4.50 m. 460 PK GEVRAAGD: M.TANKSCHIP ca 3000 t Van de jaren 90 mag enkelwandig zijn. Koedood Dieselservice B.V. is een onderneming die bestaat uit 25 mensen. Wij zijn gespecialiseerd in het installeren en repareren van scheepsmotoren bij ons op de werf of op locatie. Tevens doen wij de complete afbouw van nieuwbouw schepen. Door de groei van onze onderneming zijn wij op zoek naar de volgende gemotiveerde personen: - Pijpfitters - Bankwerkers - Lassers - IJzerwerkers - Dieselmonteurs ( 1e monteur met diploma ) Wij bieden: Goed salaris, pensioen opbouw, studiekosten vergoeding, mogelijkheid auto van de zaak en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Wilt u komen werken in een prettige werksfeer, stuur dan uw sollicitatie naar: Koedood Dieselservice B.V. Frankepad 1 3341 LV Hendrik Ido Ambacht Of per mail : kim@koedood.nl www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 SAMEN VEILIG VAREN OP DE IJSSEL Bangkok is een stad van beton en marmer, afgewerkt met roestige golfplaat. De miljoenenstad lijkt op een boeddhistisch Hilton Hotel waartegen een rioleringsmonteur zijn Renault vol gereedschap te pletter heeft gereden, en al het gereedschap ligt nog op straat. Bangkok stoomt, rookt, schuimt en walmt in chaos. Vanaf de belangrijke Mae Nam Chao Phraya rivier ziet de stad eruit als gebouwd door dronken architecten en opiumschuivende aannemers. Aan het water staan zowel omhoogreuzende wolkenkrabbers en hotels als schamele woningen en woninkjes gebouwd op een willekeur van steigerpalen, boomstompen en kratten. Alles staat dermate schots en scheef dat elk moment verwacht mag worden dat de boel in de rivier zal zakken. Maar gelukkig wordt de stad aan elkaar gehouden door draden, touwen en kabels, waarover dag in dag uit kleding hangt uit te waaien. Want Thai zijn gesteld op een garderobe van propere kleren. Je mag in de meest erbarmelijke hut zijn gehuisvest, maar je kleding dient op orde te zijn. En waar haal je dan je kleding in deze stad? Mijn lief was daar snel achter. In het overdrukke Bangkok bewijst zich de kalmerende watertaxi als een uitermate geschikt vervoersmiddel naar de markt. Je Rijkswaterstaat is een actie gestart om de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Geldersche IJssel te verbeteren. Onder het motto ‘Veilig varen op de IJssel doen we samen’, worden beroepsschippers en recreanten opgeroepen om meer rekening met elkaar te houden en hun kennis bij te spijkeren. Rijkswaterstaat ontwikkelde de campagne samen met vertegenwoordigers van beroeps- en recreatievaart. “De kans op een ongeval op de vaak smalle en bochtige IJssel groeit door de toename van het gebruik door zowel beroepsvaart als recreatievaart”, verklaart Dirk Hemink, hoofd van het waterdistrict Twentekanalen-IJsseldelta de actie. “Door beide groepen inzicht in elkaars situatie te geven en open communicatie ontstaat over en weer kennis en begrip. Dat helpt om het risico in belangrijke mate te verminderen.” De Geldersche IJssel is volgens hem een mooie rivier die door een aantrekkelijke omgeving slingert en daardoor in het zomerseizoen grote aantrekkingskracht heeft op de recreatievaart. De rivier is ook een belangrijke verkeersader voor het beroepsgoederenvervoer. Het bochtige karakter, de groeiende stroom recreanten en de steeds groter wordende binnenschepen maken het varen er niet gemakkelijker op. Projectleider Sander Wels: “Er zijn de afgelopen jaren regelmatig gevaarlijke situaties geweest, maar gelukkig hebben zich geen grote aanvaringen voorgedaan. De mobiel verkeersleiders zijn heel alert op mogelijk gevaarlijke situaties. In alle gevallen hebben ze de betrokken schippers aangesproken. Als het nodig is, varen onze mobiel verkeersleiders met hun patrouilleboten voor het recreatievaartuig om te laten zien waar het schip moet varen. Het komt helaas nog te vaak voor dat men in het midden van de vaarweg vaart.” De campagne loopt tot medio september. In die periode delen de mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat zowel aan recreanten als aan beroepsschippers een informatiepakket uit waarin informatie over de IJssel en een aantal tips staat. Er zijn aparte pakketten voor de beroepsvaart en de recreatievaart. De beroepsvaart wordt bijvoorbeeld geadviseerd sneller de scheepshoorn te gebruiken als een confrontatie met een jacht dreigt. De belangrijkste tips voor beide groepen luiden: - bereid u goed voor - vaar een duidelijk koers - kijk goed en zorg dat u zelf ook gezien wordt - pas uw snelheid aan - geef elkaar de ruimte - gebruik de marifoon - let op de dode hoek Daarnaast worden de komende weken langs de IJssel grote mottoborden geplaatst. Deze zijn vergelijkbaar met de borden langs de autosnelwegen en wijzen de schippers op het ter plaatse gewenste gedrag. BOODSCHAPPEN DOEN MET ACHT MILJOEN schaft een passepartout aan en kunt dan met groot gemak van steiger naar steiger hoppen. Van waaruit je dan weer makkelijk de stad in kunt, om markt na markt na markt te bezoeken. Want mijn gade blijkt er dol op, op een beetje shoppen. Dus ik heb mijn bier al snel gevonden, terwijl mijn lief de prijs van het zoveelste topje omlaag onderhandelt. Maar ook de marktkooplui hebben leuke trucjes in huis. Wanneer je iets koopt zonder te onderhandelen, betaal je de toeristenprijs: véél te véél. Vervolgens sturen ze je de straat op, met je pas aangeschafte garderobe in een gekleurde zak. De kleur van die plastic boodschappentas is een code waaraan collegamarktkooplui kunnen zien dat ook zíj ons marktsnuffelende koop-Europeanen kunnen flessen. Maar gelukkig worden wij tijdig geïnformeerd over de kleurige tassentruc. Slim en bijdehand lopen we de markt af richting water. Terwijl acht miljoen mensen boodschappen doen, acht miljoen mensen achter rokende standjes opgeprikt vlees, sappige vruchten en platgeslagen kikkers voor platvis verkopen. Acht miljoen taxi’s rijden rondjes, loerend naar klandizie. Liever gaan we met de watertaxi. Acht miljoen indrukken verrijden wielerronden in ons hoofd als we terug naar ons hotel varen. ONDERSTROOM door Frank Anthonie van Alphen Henk Wanders stapt van Jowi en in bevrachtingen EEN APARTE KLASSE Het met afstand bekendste binnenschip van de Rijn is van eigenaar veranderd en heeft niet langer de naam waarmee het beroemd werd. De Jowi van ondernemer Henk Wanders werd in 1998 gepresenteerd als de binnenvaarttegenhanger van de Betuwelijn. Het schip meet 135 bij 17 meter en kan ruim 470 teu tegelijk vervoeren en wordt aangedreven door drie motoren. Dat betekende in ’98 meer dan een verdubbeling van de laadcapaciteit ten opzichte van de reguliere Rijnschepen. De omvang van het Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. (advertenties) schip en de inzet van de eigenaar veroorzaakten een publiciteitscampagne die tot op de dag van vandaag een positief effect heeft op het imago van de sector. De binnenschepen met afmetingen vergelijkbaar met die van de Jowi, worden ook wel omschreven als ‘de Jowi-klasse’. Rondleidingen aan boord waren er voor onder andere Kroonprins Willem-Alexander en toenmalig premier Wim Kok. Die laatste werd aan boord uitgenodigd omdat hij de binnenvaart in de ‘Betuwelijndiscussie’ had omschreven als ‘een stel trekschuiten’. 19 JUNI 2007 Henk Wanders heeft zijn eigen vloot in de loop der jaren uitgebreid met deelname in een zusterschip van de Jowi, de Amistade, en investeringen in enkele bunkertankers, waarop zijn zoons Daniël en Alexander nu varen. Nu hij de Jowi heeft verkocht aan een collega, blijft Wanders zelf aan de wal en houdt hij zich in samenwerking met Cees Mooy van Unibarge bezig met bevrachtingen van bunkerschepen. De twee tankers van Wanders varen overigens bij concurrent VT. OVER RIBBEN EN EEN HOND Het schip werd gestraald en de roef was helemaal afgeplakt. Het was zomer en ze hadden een caravan. Ach, waarom dus niet meteen een beetje vakantie gevierd. Op een camping dichtbij het schip werd de caravan met voortent neergezet en het tentje voor de twee dochters ernaast. Daardoor kon de schippersvrouw gezellig met de meisjes op de camping blijven als de schipper naar de werkzaamheden ging kijken. Er stonden voornamelijk vaste staanders en er was niet zo heel veel vertier maar er was een leuke speeltuin en het sanitair was schoon. De schippersvrouw had het goed naar haar zin want ze hield erg van kamperen. De hond, een grote Mechelse herder, wilde steeds over de camping rennen maar omdat dit niet de bedoeling was stond ze meest vast gebonden en daar moest ze toch heel erg aan wennen. Net toen de schippersvrouw met de kids in de voortent zat, kwam de schipper op een nogal ongebruikelijk tijdstip, met de auto aanrijden. Hij kreunde en zei zijn ribben gebroken te hebben. “Ja, dat zal wel”, zei zijn vrouw en ze vroeg of hij ook honger had. Hij maakte immers altijd grapjes, dus erg serieus nam ze hem niet meer. Het was een wat grijze dag en mogelijk had hij daarom geen zin in buitenwerk. “Nee, het is echt waar. Ik heb mijn ribben gebroken”, herhaalde hij en toen de schippersvrouw goed naar hem keek zag ze dat zijn ogen een beetje raar stonden. Maar ze geloofde hem pas echt toen hij de caravan in strompelde en zich languit op het bed liet zakken. Dat was pas echt een vreemde actie voor hem! “Ik moet naar een dokter”, bracht hij uit. “Ja, dan zal ik maar even gaan vragen waar er hier een dokter zit”, zei de vrouw. De kinderen keken wat bevreemd. Moeder nam echter de regie duidelijk in handen dus gingen ze verder met het verorberen van hun broodjes. De hond lag in een hoek van de voortent en wilde het vrouwtje achterna maar ze werd deze keer terug verwezen naar haar plaats. Toen de schippersvrouw weer terug kwam wist ze waar een huisarts was en zei ze tegen de kinderen dat die goed op de hond moesten letten omdat ze met papa naar de dokter moest. De kinderen knikten. En zo reed het schippersechtpaar even later over een weg vol builen en kuilen naar de dokter. En die verwees weer naar het ziekenhuis. Deze weg was gelukkig wat beter. In het ziekenhuis werden wat foto’s gemaakt en dat was dat. “Moet ik niet behandeld worden”, vroeg de schipper. Voor de vorm kreeg hij daarom een soort band om en de foto’s mocht hij meenemen. Ze reden terug naar de camping. Eerst over de goede weg en daarna over de weg met de kuilen. De schipper zei weer een hoop onaardige woorden en de schippersvrouw moest zich inhouden om haar man niet met gebroken ribben en band en al uit de auto te zetten! Ze was dan ook opgelucht weer terug op de camping te zijn. De kinderen waren nergens te zien maar de hond wel. Die stond buiten de voortent en dat was niet de plaats waar het dier achtergelaten was. Dat mysterie werd echter snel duidelijk na het open ritsen van de voortent. Om uit de voortent te kunnen ontsnappen had het dier namelijk een heel groot gat gegraven en het zand uit die enorme kuil lag nu over alle spullen die in de voortent stonden. “Oh nee”, zei de schipper en hij ging met veel moeite de caravan in om op bed uit te rusten. “Oh nee’, zei ook de schippersvrouw. Maar ze kon moeilijk naast haar man gaan liggen en daarom keek ze eerst waar de dochters waren, gaf hen een standje, bond de hond weer op de juiste plaats vast en dichtte zuchtend de kuil met het overal verspreide zand. En hoewel ze daarna lekker buiten ging zitten en zelfs het zonnetje weer verscheen duurde het nog een hele poos voor ze het echte vakantiegevoel terug had. VARELING door Irene Bruyninckx De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

Binnenvaartkrant