Views
4 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 63 EEN STOUT STAALTJE TECHNIEK Stout Pijpleidingen uit Hardinxveld-Giessendam heeft zijn moderne machinepark uitgebreid met een CNC gestuurde brandsnijmachine, die stalen buizen in vrijwel elke gewenste vorm kan snijden. De machine bewerkt buizen met een buitendiameter van 1014 millimeter, 50 millimeter wanddikte en 6000 millimeter lengte. Op examen verkreeg de aanwinst brandsnijmachine Lloyd’s Register Quality ISO 9001. Door Johan de Witte Stout Pijpleidingen bestaat al 27 jaar en heeft zijn klanten in de reguliere scheepsbouw en baggerij. Met zestig medewerkers is Stout per week zeven dagen maal 24 uur in binnenen buitenland in de weer met scheeps- en baggerleidingen. Door de enorme magazijnvoorraad is levertijd een optelsom van bewerkings- en transportduur. In Australië, Dubai en op de Noordzee worden leidingen ingemeten, thuis gesneden en in Singapore of elders gemonteerd. Door vernieuwing van aanpak, optimale faciliteiten en flexibele medewerkers is de reparatietijd tot een minimum beperkt. De nieuwe machine betreft een doorontwikkelde brandsnijmachine, wat een staaltje van geavanceerde Stout-techniek genoemd mag worden. De CNC gestuurde machine is uniek en dan ook in eigen bedrijf ontwikkeld. “De branche vereist een toenemende kwaliteit en snellere levertijd”, vertelt Jeroen Klijn, die nauw bij de ontwikkeling van de nieuwe brandmachine betrokken was. “De techniek in de industrie, offshore en op baggerschepen vraagt een grote nauwkeurigheid en kosten van uitval of reparatietijd zijn niet gering. Met dit gegeven als achtergrond hebben we jarenlang geïnvesteerd in research en een grotere broer ontwikkeld van een bestaande 500 millimeter diameter brandmachine. Vanzelfsprekend wordt het brein van deze machine via AutoCad en softwaresticks gevoed, zodat het product volledig automatisch uit de machine rolt.” Een Stout staaltje van techniek dus! Mallen hangen als curiositeit in het magazijn, als bewijs van hoe het er weleer aan toe ging. De ‘nieuwe’ is een investering die de klant en Stout Pijpleidingen veel voordeel brengt. Ze zijn er trots op. 19 JUNI 2007 KOSTENBESPAREND ONTROESTEN Diaber, importeur van conserveringsapparatuur voor de bouw, de industrie en de scheepvaart, presenteert de Noorse uitvinding IBIX, een mobiele maar complete straalen reinigingsunit. Een tweede noviteit is de Gladiator. Wat normaal is voorbehouden aan coatingcabines, presteert de Gladiator met poedervlamspuiten op werklocatie. De mobiele straal- en reinigingsunit IBIX maakt het mogelijk om tijdens de vaart of op een willekeurige locatie te stralen. Met in principe elk straalmiddel, waaronder de smeltslak, kan worden gestraald. Het straalmiddel is zelfs tot vier keer te gebruiken. De milieuvriendelijke werking van de unit verlangt een relatief lage luchtwerkdruk. De straalslak met verf- en roestresten wordt tegelijkertijd weggezogen en gefilterd Bij ons is het milieu geen modeverschijnsel. Watergesmeerde schroefasinstallaties van Maprom Engineering zijn al meer dan 30 jaar een door en door betrouwbaar concept. Bel voor meer informatie: Maprom Engineering b.v. Maxwellstraat 22 3316 GP Dordrecht Telefoon: (078) 618 08 77 Fax: (078) 618 30 34 E-mail: info@maprom.nl opgeslagen, zodat de werkplek schoon en stofvrij blijft. De Gladiator is een relatief kleine, compacte unit waarvan het ontwerp ‘geboren’ is in Canada en waarmee poedervlamspuiten in de open lucht op eenvoudige manier mogelijk is. Door toevoeging van propaan voor de vlam en luchtdruk voor de spuitstraal brengt de Gladiator een duurzame anticorrosielaag aan, bestaand uit thermoplastische poeders. Bij beschadigingen is reparatie van de verharde poederlaag door verhitting zeer goed mogelijk. Deze wijze van conservering vindt gebruikelijk plaats in afgesloten werkruimtes. “Het poederspuiten kan worden vergeleken met verfspuiten”, aldus Jan Braal van Diaber. “De dikte van de laag is doseerbaar en kleuren zijn in alle RALnummers verkrijgbaar.” Schilderen is onnodig. MILIEUVRIENDELIJKE SCHROEFASINSTALLATIES IETS VAN DE LAATSTE TIJD? Niet voor Maprom Engineering! De CNC gestuurde brandsnijmachine is door Stout Pijpleidingen zelf ontwikkeld. (foto Johan de Witte) VEERHAVEN X HEEFT MOS 2200-SYSTEEM Aan boord van de nieuwe duwboot Veerhaven X van Thyssen- Krupp Veerhaven heeft SAM Electronics Rotterdam – via GTI Marine & Offshore – een geavanceerd machinekamerbewakingssysteem geleverd. Dit systeem (MOS 2200) wordt normaliter geïnstalleerd aan boord van zeegaande schepen. SAM Electronics heeft het al aan boord van verschillende type schepen geleverd, zoals een chemicaliëntanker, roroschepen, containerschepen en cruiseliners. Het systeem bestaat uit een kast in de schakelbordruimte, In de offshore, scheepvaart, bouw en overslag: overal komt u de hydraulische lieren, elektrische lieren en luchtlieren van Brevini Winches tegen. Wereldwijd de onbetwiste ’numero uno’ in hijs- en deck equipment. Veilig, betrouwbaar en bedrijfszeker onder alle omstandigheden. Leverbaar in een zeer brede range standaar duitvoeringen,maar ook als maatwerk om aan al uw specifieke wensen te kunnen voldoen. Kies voor de zekerheden van Brevini lieren: Levering uit eigen fabriek conform uw specifieke eisen. Topkwaliteit volgens de normen van internationale keurings/ certificeringsinstanties. Maakt gebruik van tandwielkasten en hydromotoren uit de Brevini groep. Alles in één hand: engineering, werkplaats en service dienst in eigen beheer met ondersteuning van de Italiaanse fabriek. Uitstekende prijs-prestatieverhouding. waarin zowel de in- en uitgangsmodules zijn gemonteerd als de centrale processor. Alle sensoren worden hierop direct aangesloten. Via twee redundante netwerken kan het systeem uitgelezen worden via een pc met 17” TFT-scherm in de schakelbordruimte en op drie LCD-panelen in de eetkamer, bij de hoofdwerktuigkundige en op de brug. Via mimics beschikt de bemanning over uitgebreide informatie over de systemen aan boord. Zoals de hoofddiesels, Bel, fax of e-mail ons voor nadere informatie. de ballasttanks en de bilge. Geïntegreerd is ook de dodemansbewaking in de machinekamer. Het is de eerste keer dat Veerhaven een dergelijk geavanceerd systeem inzet. Volgens manager nautische en technische dienst Boneschansker hebben de flexibiliteit, de geïntegreerdheid en de uitbreidingsmogelijkheden van het systeem de doorslag gegeven om voor het MOS 2200- systeem van SAM Electronics te kiezen. SAM Electronics Rotterdam is dochter van SAM Electronics uit Hamburg. WENST DUWBOOT VEERHAVEN X ORKA EEN BEHOUDEN VAART MET BREVINI WINCHES Visie op veiligheid en zekerheid Brevini Nederland Röntgenweg 24, 2408 AB Alphen aan den Rijn Postbus 429, 2400 AK Alphen aan den Rijn T +31 - 172 - 49 26 67 | F +31 - 172 - 47 40 07 info@brevinipowertransmission.nl www.brevinipowertransmision.nl | www.brevinibenelux.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 64 19 JUNI 2007 WIJ FELICITEREN THYSSEN KRUPP VEERHAVEN B.V. MET DE VEERHAVEN X ORKA

Binnenvaartkrant