Views
4 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 61 Kooiman en Veerhaven componeerden met medewerking van alle orkestleden een nieuwe Veerhaven-symfonie. Op de dag van de première werd de luisterrijke performance door de duwboten- en scheepsbouwliefhebbers met enthousiasme ontvangen. De openluchtuitvoering op het Vuile Gat, bijgewoond door de critici, bewees in klank, ritme en vibratie een juiste keuze van instrumenten. Door Johan de Witte Een Nederlands product van Kooiman en Veerhaven, elk gerenommeerd in hun disciplines, gecombineerd met onderdelen van uitstekend buitenlands materiaal als toegevoegde waarde betekent: een 10. Zoals bij Veerhaven gebruikelijk hebben de medewerkers aan boord gedurende de ontwerpfase een bijdrage geleverd in uitvoering. Medewerkers met 25, 45 en soms 47 dienstjaren bewijzen een ‘ladder’ aan ervaring. De voorlaatste Veerhaven werd gebouwd in 1999. Als zo’n nieuwe van de tekentafel rolt, is er acht jaar innovatie in verwerkt. Soms heeft uitvoering de kredietwaardigheid van een natuurwet, verbeteren is hierbij uitgesloten zonder over te gaan tot een totaal nieuw concept. Niettemin is het casco van de Veerhaven X onder de loep genomen bij DST in Duisburg. Natuurlijk is het 115 ton wegende dekhuis op 21 luchtbalgen opgesteld en door schokdempers in bedwang gehouden, zijn wanden en plafonds flexibel opgehangen, vloeren zwevend gemaakt, staan de drie MAK 8M20-motoren op flexibels en is de enorme uitlaatschacht eveneens gevederd op de kattesporen, waarbij deze geen vaste verbinding met het dekhuis heeft en het uitlaatsysteem binnenin alweer flexibel is gemonteerd. Proefvaart Met drie maal 1850 pk MAK 900 rpm en Reintjes-keerkoppelingen 255 rpm as-uitgang, 2050 millimeter 5-blads Lips Kaplan tip-rake Wärtsilä schroeven, visstaartroeren separaat en synchroon te sturen, vertrekt de Veerhaven X naar het Vuile Gat om theorie in praktijk te bewijzen. De 220 alarmpunten gebundeld in de machinekameralarmkast zijn eveneens startklaar. 28 kilometer elektriciteitskabel houdt de duwboot onder controle. Bij het overnemen van zes volle bakken – aangeleverd door Veerhaven collega Alligator – hebben de mannen aan dek de beschikking over vier hydraulische koppellieren van 60 ton elk. De koppelmanoeuvre veroorzaakt – geholpen door twee 400 kW frequentiegeregelde boegschroeven en royaal in rubber uitgevoerde stootvlakken – geen bloeddrukverhoging van de kapitein. Naar de tempomaat voor het actief bedienen van de motoren gebaseerd op positie, waterdiepte, aankomst en vertrektijden wordt tijdens deze proefvaart niet geluisterd. Op een vierde van zijn vermogen schuift de 40 meter lange en 15 meter brede bij 2,75 meter diepe ORKA met drie maal 76,50 meter duwbak voor de boeg (is 269,50 meter totaal), geladen met 16.500 ton erts, onder de brug door. De inspectieprocedure gaat van start; punt na punt prestatie naar behoren, hier en daar beter dan verwacht. De eerste glimlach van de makers is waarneembaar. Dan gaan de handels onderin, spanning bij de professionals, 5550 pk door zes bakken in zijn drift geremd, verlangt meer dan een goede tekening. Verbruiksmeters geven bij vollast 1036 liter per uur aan. Op grond van geluid, trilling en 18 kilometer snelheid wordt de glimlach bij alle opvarenden breder, ook bij diegenen die hem geverfd hebben. Een trots bewijs van theorie in balans met praktijk. ThyssenKrupp Hoewel Veerhaven tussen Rotterdam en Duisburg een frequente gebruiker van de rivier is, toch nog even voorstellen: Veerhaven is een 100 procent dochter van ThyssenKrupp Steel. De firma heeft 165 medewerkers, beschikt over zeven grote duwboten, één havenduwboot, twee inspectievaartuigen en 74 duwbakken. In alle machinekamers maakt MAK de dienst uit. De firma vervoert in totaal 23 miljoen ton erts en kolen per jaar naar het Ruhrgebied. De Veerhaven-boten hebben allemaal namen van zoogdieren, zoals deze ORKA. De Veerhaven III is in 1976 gebouwd en heeft als voortstuwing eveneens MAK (type 453). Deze motoren hebben in 25 jaar continu 240.000 draaiuren. Dit komt overeen met 2.5 miljoen kilometer, waarmee zo’n boot 62 maal rond de aarde duwt. De keus van Veerhaven voor MAK roept met deze gegevens geen vragen op. De heer Boneschansker, hoofd nautisch technische dienst (NTD) zegt: ”Om de 15.000 draaiuren gaan de boten er veertien dagen uit voor dokken en onderhoud. Continu varend betekent dat iedere 22 maanden.” 50 jaar duwvaart “Ook deze nieuwe boot moet na intensief werk even geknipt en geschoren worden. Veerhaven en met name de kapiteins zijn over de eigenschappen en kwaliteit van deze boot erg enthousiast. De prestaties, trilling alsook de superstille accommodatie zijn indrukwekkend en hand in hand met Kooiman, onderleveranciers en medewerkenden tot stand gekomen. “Op 16 juni varen we sportief in kiellinie tussen zo’n 120 boten mee in Dordrecht, daarna op weg naar de Ruhr. Overigens op halve kracht aan Dordt voorbij!” “Je moet je inleven in een dergelijk project”, zegt projectleider Peter Vrolijk van Kooiman. “Je wilt dingen optimaal maken, verbeteren. Daardoor moet je er achter komen hoe dingen aan boord gegroeid zijn, of dat het echte problemen waren. Praten met de scheepscrew geeft je inzicht. De Veerhaven X was voor ons Kooiman-team een mooie opdracht.” De naam Wasserbuffel associeert met de duwvaart, die al zo’n 50 jaar bestaat. Een tentoonstelling van dit duwvaartjubileum is gerealiseerd op de Rene Siegfried van Vereniging ‘De Binnenvaart” die ligt afgemeerd in het Wantij in Dordrecht. De vereniging was afgelopen zaterdag tevens organisator van de poging om met een groot aantal boten zich in het Guinnes Book of Records te slepen of duwen. 19 JUNI 2007 VEERHAVEN X: ‘SYMFONIE’ EN DUWBOOT De duwboot heeft drie MAK 8M20-motoren van 1850 pk per stuk. (foto’s Johan de Witte) WIE LEVERDEN AAN DE DUWBOOT VEERHAVEN X ORKA Ontwerpbureau Kooiman Ontwerp casco Scheepswerf en Machinefabriek Gebr. Kooiman b.v. Bouw casco, complete afbouw en inbouw, schroefasinstallatie en complete betimmering AON Rotterdam Verzekering Machinefabriek Bolier BV 3 Mak hoofdmotoren type 8M20, 1800 pk, 900 rpm en 3 Reintjes tandwielkasten RÖMER GmbH Behälter-technik Luchtdrukmeter Deno Compressoren Start lucht compressoren Thermatras BV Isolatie uitlaatgassystemen, woning, wanden en dek Axces Industrial Exhaust Systems Uitlaatgasdempers hoofdmotor MAK Nederland b.v 3 Mak hoofdmotoren type 8M20 Sandfirden Technics bv 4 Sandfirden Technics generatorsets voorzien van SCANIA DI-12 62M scheepsmotor Westfalia Separator Nederland B.V. Brandstof separator Bosch Rexroth BV Marex OS electronische motorbediening met als extra modus de bediening via een TEMPOMAAT REINTJES Benelux bvba Keerkoppeling Caldic Techniek bv 4 Stamford generatoren HCM534C1 Wärtsilä Propulsion Netherlands BV 3 HR straalbuizen 2060 mm en 3 5-blads Cunial tiprake schroeven met een diameter van 2050 mm, GL-klasse Maprom Engineering B.V. Gesloten watergesmeerde 3 assige schroefasinstallatie: 3 sets GSA0912 OB achterafdichting, 3 sets GSA0912 IR(SP) voorafdichting met een opblaasbare service seal, 3 sets demontabele rubber staaflagers voor en achter met 3 hard opgespoten asloopbussen type NCB (Nikkel Chroom Borium) en duwstevens met rubbere duwstevenfenders Euro Marine Controls BV Schroefasremmen Veth Motoren BV 2 Veth Tunnel thrusters, type VT-300 met horizontale E-motoren en een vermogen van 400 kW/ 1500 rpm Leroy Somer Boegschroefmotoren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Winel B.V Waterdichte deuren Van der Velden Marine Systems 3 stuurmachines type SP 2000, 3 roeraandrijvingen type 1 DW 50 en 3 visstaartroeren type HD 240 S Winteb B.V Ontluchtingen Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Vetsmeersysteem Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Gova Scheepselectronica Complete nautische pakket GTI West Industrie Electrische installatie Sam Electronics Nederland B.V. Machinekamerbewakingssysteem MOS 2200 Victron Energy B.V Acculader Rhigo Scheepsramen BV Ramen woning Algemeen Installatieburo M.J. Poleij v.o.f Sanitaire installaties Smits-Neuchatel Marine Department BV Isolatie Stuurhuis Swartsenborgh Exclusieve Interieurs Complete stoffering en meubilair WindeX Engineering BV Airconditioning, ventilatieroosters en machinekamerventilatie A.C.V. International N.V. CV-installatie Ajax Brandbeveiliging BV Brandblusapparatuur Lankhorst Taselaar BV Ankers en kettingen Brevini Winches Benelux Koppellieren Hydromarine Papendrecht BV Hydrauliek koppellieren Trellenborg Bakker BV Fenders duwsteven Alubouw de Mooy B.V Mast Bunkerstation Heijmen B.V. Bijboot funyak 5,40 meter, compleet geleverd inclusief certificaat DESMI K&R Pompen B.V 2 spoelpompen type S70-50-175, 2 algemene dienstpompen type SA3212, lenspomp type membraanpomp L2-6” en AC pomp type SA35 Mark B.V. Verwarming machinekamer Observator Instruments B.V. Tankmetinginstallatie Shell Marine Products Smeerolie REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Shell smeerolie, gasolie, inventaris en S.I. pakket Straalbedrijf A.J. Den Breejen & Zonen BV Coating casco Sigma Coating BV Coating overig Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatiebureau Autena Marine V.O.F Nokia vast inbouw GSMtoestel, Telular Phonecell GSMtoestel t.b.v. fax, HP OfficeJet kleurenprinter, faxapparaat, scanner en copier in één, 2 NOVION Personal Computer met LCD-monitoren t.b.v. het stuurhuis en de machinekamer, 2 Linksys UMTS/GPRS, router met Option Globetrotter HSDPA PC en kaart voor internettoegang Daalderop BV Warmwaterboiler Homa Pompen BV Vuilwaterpompunit Speck Pompen Nederland BV Hydrofoor Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Keruma Werkendam Complete schilderwerk

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 62 19 JUNI 2007 Straalbedrijf A.J. DEN BREEJEN & ZONEN BV Al meer dan 25 jaar specialist voor het stralen en conserveren van alles op scheepvaartgebied. • Ruimen, Zijen • Scheepsvlakken • Alles aan dek • Constructie • Overige mits over water aanleverbaar Overdekt droogdok: Max dokcap.: 110 x 12.5 x 12.5 mtr. hefvermogen 1000 t. 3e Merwedehaven Dordrecht Tel. 078-6164517 Fax 078-6164501 www.overdekt-stralen.nl Wij verzorgden het complete schilderwerk en wensen Thyssen Krupp Veerhaven B.V. een behouden vaart KERUMA V.O.F. RICHTER 3 4251 DA WERKENDAM TELEFOON : 0418 - 67 26 15 FAX : 0418 - 67 29 98 MOBIEL : 06 - 22 49 38 39 Scheepselectronica Wij wensen Thyssen Krupp Veerhaven B.V. een goede vaart Wij verzorgden op de duwboot Veerhaven X Orka: • Complete nautische pakket Ringdijk 530a • 2987 VZ Ridderkerk • T 0180-463011 • F 0180-462788 www.gova.info Thermatras wenst Thyssen Krupp Veerhaven B.V. met duwboot Veerhaven X Orka veel "gezond" vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland, Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610

Binnenvaartkrant