Views
4 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 NA RENATA OOK BERNHARD SR IN DE VAART Enige weken geleden werd de bij Machinefabriek de Waal in Werkendam afgebouwde Renata van Henrie en Renata Hovestadt opgeleverd. Daarvoor had Henrie geruime tijd samen met broer Dick op de Hendi-Theja gevaren. De oplevering van de Renata betekent echter niet dat Dick Hovestadt nu zonder werk zit, want inmiddels is ook zijn, eveneens bij De Waal afgebouwde schip opgeleverd: de Bernhard Sr. Dat Henrie en Dick goed op één lijn zitten, blijkt uit het feit dat de broers twee identieke zusterschepen hebben laten bouwen. Slechts op details wijken de ruim 3200 ton metende schepen (110 x 11,45 meter) af. Door Jan Hoek “Goed is goed en dat moet je niet veranderen”, zegt Dick Hovestadt, samen met echtgenote Geralda eigenaar van de Bernhard Sr, die naar zijn vader is genoemd. In 2001 lieten de broers Hovestadt al de Hendi-Theja bouwen (inmiddels verkocht aan Lennis-Grinwis als ms Avalon). Het schip werd destijds gekocht bij Rensen Shipbuilding, dat het schip in nauwe samenwerking met Oosse Maritiem leverde. Het casco kwam bij Santierul Naval Orsova vandaan en de afbouw werd verricht door machinefabriek De Waal. Het is dus niet toevallig dat deze partijen ook bij de bouw van de Renata en de Bernhard Sr betrokken zijn. Wie de leverancierslijsten van de voor familie Hovestadt gebouwde schepen naast elkaar legt, ziet ook daar veelal dezelfde namen op staan, waaronder een groot aantal uit thuishaven Werkendam. “We hebben een prima afbouwperiode achter de rug. Het Roemeense casco is prachtig strak en degelijk en er is door alle partijen goed werk geleverd. Kleinigheidjes houd je altijd, maar die werden zonder uitzondering tot volle tevredenheid opgelost”, vertelt Dick Hovestadt. “We hebben een compleet schip gekocht, maar er werd goed naar onze wensen geluisterd. Onze kinderen, Bernhard (6), Leon (5) en Rick (2), varen voorlopig mee. Alleen gaat onze oudste na de zomer naar het internaat. Voor onze matroos hebben we een dubbele woning op het voorschip.” Hij vervolgt: “We varen hoofdzakelijk containers voor scheepvaartbedrijf Honkoop uit Rotterdam. Meestal varen we in het binnenland en als iemand tijdelijk uitvalt met schade of vanwege vakantie, dan nemen wij het vaak over.” Aanrechtblad De eerste drie jaar als binnenvaartschipper voer Dick met “Gemak dient de mens en daarom hebben we in de stuurhut een aanrechtblad met wasbakje en een oventje laten plaatsen.” (foto’s Jan Hoek) zijn broer Henrie op een drogeladingschip van 110 x 9,50 meter. Dat schip werd in 2001 ingeruild voor het nieuwbouwschip Hendi-Theja van 110 x 11,45 meter. Nu hebben beide broers een eigen, nagenoeg identiek schip. “De tijd is goed voor nieuwbouw en ook om als zelfstandige verder te gaan”, zegt de Werkendammer Dick Hovestadt. Hij besluit zijn verhaal: “De verschillen tussen de zusterschepen zit ‘m vooral in de woningen; die hebben we vanzelfsprekend geheel naar eigen idee ingericht. Gemak dient de mens en daarom hebben we in de stuurhut een aanrechtblad met wasbakje en een oventje laten plaatsen. Een ander verschil is dat de Renata beschikt over één boegschroef en de Bernhard Sr over twee.” “We hebben altijd gevaren met een Caterpillar en, zoals eerder gesteld, iets wat goed bevalt, daar blijven we bij. Dus wordt ook de Bernhard Sr voortgestuwd door een Caterpillar van 1775 pk. De complete afbouw is op een professionele manier gedaan door machinefabriek De Waal.” Stuwa Naast het inrichten van de machinekamers en het plaatsen van de hoofdmotor en koppeling leverde machinefabriek De Waal de Stuwa-schroefasinstallatie. Bij nieuwbouw worden de seals standaard geleverd. De schroefas-seals zijn geschikt voor zowel olieals vet- en watergesmeerde installaties. De Waals Seals zijn behalve voor nieuwbouw ook uitstekend geschikt om (vet)lekkages bij bestaande vetgesmeerde installaties op te lossen, zonder de installatie te vervangen. Lloyds Register of Shipping heeft aan De Waal Seals het zogeheten Type Approval Certificaat toegekend, de hoogst mogelijke classificatie. Uiteraard zijn de seals ook voor schepen onder klassebureau BV of GL leverbaar. Aan boord van de Bernhard Sr leverde De Waal verder de Stuwa-stuurmachine, het roersysteem en de hydrauliek. 19 JUNI 2007 WIE LEVERDEN AAN HET MS BERNHARD SR. Rensen Shipbuilding B.V. Levering compleet schip i.s.m. Oosse Maritiem bv OOSSE MARITIEM B.V. Levering compleet schip i.s.m. Rensen Shipbuilding B.V. Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Complete afbouw Rabobank Altena Financiering Honkoop Barging B.V. Bevrachting Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor, type 3512B HD, 1700 pk, 1600 rpm, 2 Caterpillars, type C4.4 elk 87 kVa., 50 Hz, 1500 rpm Amco Compressoren bv Compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Tio b.v. Industrial Silencers Uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design Flexibele ophanging uitlaatgasdempers SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. De complete machinekamerinrichting en de aluminium vloeren Werkina Werkendam bv Wij leverden en installeerden: De complete elektrische installatie, incl. 2-draads databesturing. Het monitoringsysteem met touchscreenbediening. Het Sigma Radio Holland pakket. Het Orlaco camerasysteem. De complete airco-installatie. Het Travelvision antennesysteem. De Tresco kaartplotter. De Sygo beladings-en hoogtemeter en motorbediening REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L / 5,136:1 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 4-bladsschroef, 1850 mm Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima Ø 1.860 mm Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren ankers en kettingen. Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr. 1800 kg. Spudpalen, hefkolom en onderkuip. 2 boegschroeven SD 1000 A incl. DAF 430 pk NRF BV Bunkoelers hoofdmotor, hulpmotor en boegschroefmotor van Wijk Stuurhuizen BV Aluminium stuurhuis, T-model met panorama ruit, zonwering. Aluminium stuurhuistrap met RVS-gepolijste leuning. Boorlichtvleugels type “Govert Sr” roeftrap met RVS-gepolijste leuning, roefdeur achterschip model “J” met naamslogo en hordeur, roefdeuren voorschip model “L” met klap en gasveer Radio Holland Netherlands 3 Furuno RHRS2005TFT rivierradars, Radio Zeeland Sigma- 550 combipiloot, Radio Zeeland Sigma-120 echolood, Radio Zeeland Sigma-130 windmeter, Radio Zeeland Sigma-700 intercom Periskal Group Tresco INland ECDIS Viewer Sygo BV Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Ardi Keukens Keuken Hoko Installatiebedrijf Sanitair en waterzuiveringsinstallatie Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Levering en betegeling Visser Sfeer & Wonen - Werkendam Complete stoffering WindeX Engineering BV Airco en ventilatie, rvs klaproosters opgeleverd en gemonteerd Novetec BV Ventilatieroosters en brandkleppen Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingsapparatuur Menarom Ankers en kettingen Zwets Werkendam BV Pompen Veth Motoren BV Veth Ballastpomp, type VP14, 9 kW Shell Marine Products Smeerolie Kieboom Werkendam BV Scheepsinventaris, ADNR Pakket, meertouwen, Norsap stuurstoel, Sigma lakproducten, Shell smeermiddelen, gasolie, CAP 370 bijboot, koppeldraden en diverse onderhoudsproducten Nelf Lakfabrieken BV Coating Sigma Coating BV Coating overig Huchem Special Products b.v. HC-Roka Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Administratiekantoor Procura Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. Travelvision Q6 60 cm satellietantenne Telsat gsm, telefoon, netwerk HSDPA internetrouter

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 19 JUNI 2007 WIJ WENSEN V.O.F. BERNHARD SR. EEN BEHOUDEN VAART MET HET MS BERNHARD SR. Rabobank Altena Werkendam

Binnenvaartkrant