Views
4 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 19 JUNI 2007 FAMILIEBERICHTEN [ Familieberichten ] ave Taxi bvba www.luchthavenvervoer.com PERSONEEL GEVRAAGD Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Exclusief vervoerder voor Dôle RMS en Seatrade NIEUWE DIENST Binnenvaartpersoneel van en naar Dêcin - Tsjechië Vanaf € 90,00 pp (wij groeperen verschillende bemanningen) Phone office +32 3/899.54.28 Fax office +32 3/899.54.29 Phone 24/24: +32 486/830.760 Mail: dispatch@cavetaxi.be URL: www.luchthavenvervoer.com Te koop Te koop de “Spirit” Een mooi schip wat zeer rendabel te exploiteren is. Als enkel schip of als koppelverband met één of drie bakken. 110,00 x 11,45 x 3,59 x 3160 ton, 244 tue, 2 x 1197 pk MTU, 580 pk kopschroef, Bouwjaar 2002. Het schip heeft een lage kruiplijn en een aluminium friese luikenkap. Voor informatie kunt u contact op nemen met Dhr. L.J. Vissers. tel.: 0031653925643 of 00491716076746 of per email onder: vissers.kalkhaven@vaart.net En voor alle verdere informatie verwijzen we u graag naar: www.ms-spirit.nl En toch telkens weer zullen we je tegenkomen Zeg nooit: Het is voorbij Slechts je lichaam werd van ons afgenomen Niet wat je was en ook niet wat je zei. Uw medeleven, in welke vorm dan ook, tijdens het ziekteproces en na het overlijden van mijn lieve man en onze zorgzame vader Leendert Marinus Visser was hartverwarmend. Wij willen u hiervoor hartelijk bedanken. Ellen Visser - van Houwelingen Jacintha Wilbert Sliedrecht, juni 2007 In memoriam Als wij naar de sterren kijken, knipoogt er altijd eentje terug... Barry van der Kolk 17-06-2006 17-06-2007 Papa, Mama en Eveline Lieve Barry, Het is alweer een jaar geleden maar vergeten doen we je nooit. We missen je nog elke dag! Je vrienden Dankbetuiging Langs deze weg willen we iedereen danken voor het medeleven getoond bij het overlijden en de begrafenis van mijn man, vader en opa Toon Rovers Jullie reacties waren hartverwarmend en zijn ons tot grote steun. Maasbracht, 15 juni 2007. Stevensweerterweg 90, 6051 CS Corry Rovers, kinderen en kleinkinderen Gevraagd op kvb Gerda II STUURMAN of KAPITEIN i.b.v. Rijnpatent tot minimaal Mannheim. Eventueel stel geen bezwaar. Vrije tijd 14 op / 14 af. Loon n.o.t.k. Info 0653-719 834 of 0049-173-92 52 537 DRINGEND GEZOCHT Kapitein met patent Voor MTS ST.RITA (3000 Ton) In bezit zijn van: ADNR patent, Rijnpatent tot Mannheim. Werkregeling: 14 dagen op en 14 dagen af. Contact: Van den Abbeele Edmond 0475/94 54 34 Rivercruise Line AG Zoekt voor het passagiersschip: “Prinses Juliana” Kapitein m/v (i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim) Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden in verhouding tot de funktie en vaarprogramma met o.a. 100 vrije dagen per jaar, géén nachtvaarten. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een verzorgt uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van de Duitse en/of Engelse taal. Ervaring in soortgelijke funktie is gewenst. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar: Rivercruise Line AG t.a.v. Dhr Hoenen p/a Rijnkade 157, 6811 HD Arnhem of E-Mail: hoenen@skynet.be voor info. Kunt U kontakt opnemen met Dhr. R. Hoenen +31 6 22205426 GEVRAAGD: M.TANKSCHIP Ca. 3000 ton van de jaren 90 mag enkelwandig zijn. W.L.A. de Bot & Dtr. REGISTERED SHIPBROKER ® Tel. 010 - 4667106 Fax 010 - 4669664 Info@debotshipbrokers.nl www.binnenvaartkrant.nl ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Compagnie Française de Navigation Rhénane Zoekt voor haar in Luxemburg geregistreerde duwvaartvloot, met het vaargebied Rijn, Moezel en Saar naar: Kapiteins • I.b.v. Rijnpatent tot Bazel, Radarpatent en marifooncertificaat. • Ervaring met duwvaart c.q. koppelverbanden is een pré. en Stuurlieden • I.b.v. patent of geldig dienstboekje. en Matrozen • I.b.v. een geldig dienstboekje. Wij bieden: • Fulltime dienstverband • Vrije tijdsregeling 7/7 Beloning naar Luxemburgse Voorwaarden. Sollicitaties kunt u richten aan: Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl CFNR LUX SA M.Meder Staff Manager 10A Rue Henri M Schnad L-2530 Luxembourg. Telefoon: 00352299219 Fax: 00352299274 E-mail: alain.meder@cfnr.fr

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 KLEINE SCHEPEN TEKORT In Amsterdam was vorige week veel aanbod, met vooral weinig kleine schepen voorhanden. Het is steeds opmerkelijker dat er veel vraag is naar relatief kleine schepen, maar dat de marktprijs van die schepen abominabel laag is. In de zeehavens kwamen schippers vorige week snel aan de reis en kregen regelmatig wat ze vroegen. Een schipper in Rotterdam gaf ook de typering ‘leuke markt’. Een ander beaamde het ruime aanbod, maar kwam met de prijs niet rond. Geduld loonde voor een schipper die er op een aangeboden vracht voor een reis magnesiet met een kleiner schip van Rotterdam naar Hamm van 7 euro anderhalve euro bij wist te praten. Kanalen Vanaf de Duitse kanalen is het aanbod redelijk. Een schipper kan in Salzgitter lossen en meteen weet laden. Een andere schipper haalt zijn daggemiddelde omhoog met een reis split van Dortmund naar Deventer voor 2,75 euro. Op zich geen hoge vracht, maar zonder leegvaart of tijdverlies goed te doen. In Bremen was voldoende werk, maar een beetje vracht maken ging er moeilijk. Vanuit de Ruhr werd voor kleine partijen slecht betaald. Op de Beneden-Rijn was het moeilijk een laadbeurt te krijgen aan de baggermolens. Meerdere schippers kozen voor lege afvaart naar Rotterdam. Op de Midden-Rijn was het druk in de bouwstoffen. Een schipper in Düsseldorf kreeg zelfs opvaargeld. Vanaf de Neckar was aan het begin van de vorige week voor schippers keus genoeg. Ook op de Main was werk genoeg. Een schipper in Mannheim klaagde over het vroege indelen. Hij moest drie dagen wachten voor belading. ‘Vroeg indelen werkt niet mee om de vracht naar boven te krijgen.’ Een ander in Mannheim constateert: ‘Kan beter, er is geen druk.’ In de Boven-Rijn was werkaanbod genoeg, maar een paar dagen stremming van de sluizen bij Fessenheim hield veel schepen langer vast. Een schipper was er twee keer bijna aan de reis, maar bevrachters vonden toch telkens nog iemand die goedkoper was. De vrachten voor zand en grind van de Rijn (dikke lijn onderin) gaven in mei een lichte stijging aan, maar over twee jaar is de trend (gestippelde lijn) stabiel, terwijl de totale vrachtindex (dunne lijn hogerop) licht stijgend is. VRACHTINDICATOR Inmiddels doen 645 schippers mee aan het marktinformatiesysteem VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 25.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaa 19 JUNI 2007 De VAART!Vrachtindex is die van maandag 21 mei (wegens technische redenen is geen recenter overzicht voorhanden) en berekend over reizen in de voorgaande 30 / 7 dagen: Droge lading 107 / 109,3 - Opvaart / Bergfahrt 104 / 100,4 - Afvaart / Talfahrt 79,9 / 78 - Rijn-Donauvaart > Passau / - Wisselvaart / Wechselverkehr 110,4 / 121,5 - NZ, NL, B, F, D 154,2 / 162 - kolen 98,3 / 90 - containers 55,6 / 72,9 - z&g van de Rijn 79,1 / 73,3 - 100-700 ton 172,9 / 182,9 - 700-1500 ton 114,4 / 113 - 1500-2500 ton 90,5 / 95,3 - > 2500 ton 73,6 / 69,7 Tankvaart 133,9 / Gemiddeld 107,9 / 109,5 t.o.v. vorige dag -0,7 / -0,5 (1,46 eurocent per tonkm = 100). Vrachttendens dalend / dalend Opbrengst EUR per ton/dag 0,89 / 0,86 Opbrengsttendens dalend / dalend Beladingsgraad 81,6% / 86,2% Leegvaartkm’s in % per reis 17,8% / 18,2% Lege dagen per reis 0,8 / 1 Gasolie: gemiddeld betaald in euro/m3: 391,76 / 391,65 verbruik als % vracht 16,2% / 17,1% idem in de opvaart 21,2% / 21,1% MARKTINZICHT “CREATING IS THE WAY TO GO” Afgelopen donderdag (14 juni) vond de afsluiting plaats van CREATING, een driejarig project voor innovatie in de binnenvaart. Een kleine dertig bedrijven en instellingen uit negen Europese landen ontwikkelden concepten om de binnenvaart aantrekkelijker te maken op logistiek en milieuterrein. Van een schip voor het vervoer van biomassa in Finland tot een roro-schip voor de Donau. CREATING leverde tal van ideeën op, waarvan sommige, zoals de bouw van een kleine, innovatieve dubbelwandige tanker, veelbelovend genoemd kunnen worden. Daarnaast onderzochten wetenschappers hoe de uitstoot van schadelijke stoffen bij scheepsmotoren kan worden teruggebracht. CREATING past in het innovatieluik van het Europese binnenvaartprogramma Naiades. Heinz-Clemens Kaune van het Duitse verkeersministerie riep 14 juni de Europese Commissie, de lidstaten en de sector op de schouders onder Naiades te zetten. “Er zijn nog grote inspanningen nodig om de binnenvaart in Europa naar een hoger niveau te tillen.” Dirk van Vreckem van het DG TREN in Brussel feliciteerde de deelnemers aan CREATING met hun geleverde inspanningen en zei ook dat de sector zich moet blijven inspannen om haar positie tegenover andere vervoersmodi te versterken. “CREATING is the way tot do it. Ik heb er vertrouwen in dat de onderzoeksresultaten hun weg naar de markt zullen vinden.” Dick van den Broek Humphrey van de verladersorganisaties EVO en ESC gaf aan dat nationale en internationale overheden meer moeten investeren in transportontwikkeling en infrastructuur. Hij klaagde over tijdverlies in de scheepvaart door de talrijke administratieve tussenkomsten, zoals boordcontroles en veiligheidscontroles. Verder spoorde hij de binnenvaart aan zich sterk te blijven profileren: “Verladers zijn conservatief. Traditioneel gelóven ze niet dat hun goederen ook via de waterweg kunnen gaan. Je moet ze tonen wat binnenvaart voor hen kan betekenen – ook als ze niet aan het water gevestigd zijn. Anders blijven ze in vrachtwagens denken.” De Luikse professor M. Alassane Ballè Ndiaye sprak over de uitwerking van alle projecten. (foto MGR) TOCH EEN ‘NAT’ HUWELIJK Patricia van der Hoeven wilde niets met de scheepvaart van doen hebben. Toch is ze afgelopen vrijdag met een schipperszoon getrouwd: Jeroen Mooij. Omdat de liefde sterker is en Jeroen zelf niet vaart en ‘slechts’ expert is bij EFM Verzekeringen ging de sociotherapeute overstag. Jeroens ouders (Frank en Jenny Mooij) zijn eigenaar van het drogeladingschip Fidato (thuishaven Zwijndrecht). Patricia’s ouders (Adri van der Hoeven en Leisje Huting) wonen sinds 2003 op de luxe motor Zuidenwind (thuishaven Dinteloord). Patricia’s vader werkt als onderzoeker bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Patricia en Jeroen kwamen elkaar tegen in een wederzijdse vriendengroep en nadat de bekende vonk oversprong, praten ze over hun afkomst. Na een inleiding van Patricia zei Jeroen dat verdere uitleg niet nodig was omdat hij haar vader al kende. Toen hij nog niet zo lang bij EFM werkte, had hij zijn aanstaande schoonvader ontmoet in een koude, winderige nacht bij de berging van een gezonken schip. Adri van der Hoeven was daarbij namens de toenmalige Raad voor de Transportveiligheid aanwezig om de oorzaak van het ongeval te onderzoeken. Patricia en Jeroen zijn getrouwd in het stadhuis van Dordrecht. Het kerkelijk huwelijk is ingezegend in Zwijndrecht. Op zoek naar de juiste naam en het telefoonnummer van de Dordtse havendienst voor een ligplaats tijdens het bruiloftweekeinde kwam Patricia’s vader in gesprek met iemand van Rijkswaterstaat. Die vond het verhaal zo fantastisch dat hij voor de Zuidenwind een ligplaats bij Patricia en Jeroen: over water naar het altaar. (foto Patricia Korteschiel) Duivelseiland aanbood en ook het vervoer per patrouillevaartuig van het bruidspaar naar Dordrecht regelde. Zo werden ze met de RWS aan de Merwekade afgeleverd. (advertenties) ... vandaar onze flexibiliteit!

Binnenvaartkrant