Views
4 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 19 JUNI 2007 WIJ FELICITEREN DURICHA B.V. VAN HARTE MET HET MS DURICHA

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 ONRUST IN DE TANKVAART NEEMT TOE De spanningen in de tankvaart lopen op. Bij de VBR melden schippers steeds vaker bedenkelijke situaties. “Het zou me niet verbazen als straks geen kinderen meer aan boord mogen”, zegt Karel Verberght. Door Sarah De Preter In een brief aan BP vraagt de VBR om opheldering over een lid dat onlangs op de zwarte lijst belandde nadat er geen apart keuringcertificaat voor de automast aan boord was. De schipper liet de mast alsnog keuren, hoewel dat volgens de VBR eigenlijk niet nodig was: “Als in het Certificaat van Onderzoek vermeld staat dat Joop Hemelrijk de automast vóór 1995 werd geplaatst, dan geldt het CvO als keuringsbewijs.” Bij het depot van Q8 in het Belgische Wandre duikt sinds enige tijd een 135 meter lange en 15 meter brede dubbelwandige tanker op. De VBR zegt dat zo’n schip er niet veilig kan vastmaken en gaat de vaarwegbeheerder op de hoogte brengen. Een soortgelijke situatie deed zich begin juni voor bij het depot van Shell in Gent, waar de VBR eveneens een megatanker spotte. Volgens de vaarwegbeheerder had Shell hiervoor geen vergunning: “Wij wisten dit niet. We laten wel vaker grote transporten toe, maar dan alleen met een speciale vergunning. We zullen de locatie gaan bekijken.” Verberght: “Zo’n megatanker aan de Ringvaart is niet veilig. Het gaat er alleen maar om de prijs zo laag mogelijk te houden.” Weerzin In België zijn de eigenaren van enkelwandige tankers misnoegd nadat Shell eerder dit jaar aankondigde de depots in Hasselt en Gent voortaan alleen nog maar met dubbelwandige tankers te bevoorraden. Maar ook in Duitsland rommelt het in de tankvaart. BDB-president Gunther Jaegers vroeg zich onlangs af of er inmiddels geen sprake is VRIJWILLIGER GEVRAAGD Ik ben Joop Hemelrijk, geboren op 21 juni 1940 in Amsterdam. Mijn opa en oma Oosterveen hebben mij opgevoed. Ik woonde met hen op de Gea, een schip van 117 ton. Ook zat ik op het schippersinternaat, de Andreasschool. Mijn opa heeft me het vak geleerd. Op mijn zeventiende ben ik begonnen met werken bij de heer Kruizinga. Zijn schip heette Hollandia en was een Kempenaar. Mijn eerste eigen schip was de Bonnie, een sleepboot vernoemd naar mijn vrouw. Ik voer op het IJsselmeer, bracht boten binnen en vervoerde zandbakken. Dick Holm was mijn maatje. Ik woonde op de Buiten verwachting. Mijn kinderen Jan en Anne zijn daar geboren en opgegroeid. In 1969 is de Bonnie gezonken. Ik weet niet meer hoe het gekomen is; ik heb blijkbaar iets geraakt. Gelukkig kon ik bij de NDSM aan het werk. Daar hebben ze eigen sleepboten. Ik moest boten naar de werf slepen. Ik heb daar de classificeerder Piet Groen ontmoet. Hij is een goede vriend geworden. Op een gegeven moment moest ik door vervelende omstandigheden stoppen met dat werk. Ik ben gaan werken bij een uitdeelpost van de Volkskrant. Toen ik op een dag na een dienst naar huis reed heb ik een ongeluk gehad. Een grote vrachtwagen reed me van mijn brommer. Daardoor ben ik gehandicapt geworden en zit ik nu ook in een rolstoel. Mijn kortetermijngeheugen is aangetast. Dingen van lang geleden kan ik me goed herinneren, dingen van minder lang geleden niet. Ik heb na mijn ongeluk in Heliomare in Wijk aan Zee en Amstelrade in Amstelveen gewoond. Ik woon nu alweer jaren bij de Prinsenstichting, een instelling voor verstandelijk gehandicapten in Purmerend. Elk jaar ga ik in oktober mee met een Rijnreis. Piet Groen is er dan ook altijd. Ik zou het erg leuk vinden om regelmatig met iemand schepen te gaan kijken en te praten over vroeger. Ik kan de onkosten die daarvoor gemaakt worden vergoeden. Als u dat wilt doen of op een andere manier met mij in contact wilt komen, kunt u zich melden bij Henri van Wezel, coördinator vrijwilligerswerk van de Prinsenstichting, telefoon: (0299) 45 93 68 (niet op donderdag), e-mail: vrijwilligers@prinsenstichting.nl. Joop Hemelrijk, Purmerend van een marktverstoring. Ondertussen groeit de weerzin tegen de EBIS-inspecties. Volgens Verberght circuleren via bevrachters lijsten met de meest onzinnige vragen. “Bijvoorbeeld: wat is de maximumleeftijd van uw personeel? De arrogantie druipt eraf. Als het zo doorgaat zou het me niets verbazen als binnenkort geen kinderen meer aan boord mogen.” In de strijd tegen ogenschijnlijk almachtige verladers en de dreigende overcapaciteit ziet 19 JUNI 2007 Verberght slechts één echte oplossing en dat zijn nationale maatregelen. “Een EU-actie lijkt me niet haalbaar. Er zijn te weinig lidstaten met binnenvaart en bovendien moet het EU-parlement hierover beslissen. Maar via nationale acties kun je investeringspremies toekennen en zo de deadline voor de uitfasering inkorten.” In België kan dit overigens alleen bewerkstelligd worden als er een krachtige federale binnenvaartorganisatie komt. ORANJE EN ANKER WERKEN SAMEN Oranje Scheepsverzekeringen gaat met Anker Rechtsbijstand samenwerken voor een rechtsbijstandverzekering voor woonboten. Oranje, één van de grootste cascoverzekeraars voor de binnenvaart, en Anker Rechtsbijstand, de grootste rechtsbijstandverzekeraar voor de binnenvaart, melden zeer ingenomen te zijn met deze nieuwe samenwerking: Beide verzekeraars zijn hierdoor in staat hun expertise en ervaring te bundelen tot een uniek product voor COMPLIMENT Wij willen de beroepsvaart een compliment maken. Het was woensdag 23 mei dat wij met de Fair-Lady op vakantie zouden gaan en op de Amertak in de problemen kwamen. De motor was vastgelopen; dus we waren stuurloos en hadden te weinig drijfsnelheid om een anker uit te zetten. Er kwam ons een geladen vrachtschip tegemoet, dat ik via de marifoon vroeg zachtjes te varen. De schipper antwoordde: “Ik zie je en kom wel langs drijven.” Een andere beroepsschipper, die ook vanaf Oosterhout kwam, hoorde mijn gesprek, evenals de Rijkswaterstaat 19. De schipper van de Onderneming bood meteen aan INGEZONDEN BRIEF de doelgroep. Door deze kennisbundeling kan Oranje nu een rechtsbijstandverzekering met een uitgebreide dekking aan de woonbooteigenaren bieden. De rechtsbijstandverzekering is hiermee standaardonderdeel van de woonbootverzekering geworden.” Algemeen directeur Johan Mulder van Oranje spreekt van een “logische stap naar een totale dienstverlening richting de relaties, omdat Anker marktleider is in deze specifieke markt”. langszij te komen en ons mee te slepen naar rustiger water. Ook meldde de Rijkswaterstaat 19 zich om assistentie te komen verlenen. De Onderneming maakte ons professioneel vast en bracht ons naar de Amer, waar Rijkswaterstaat ons overnam en via de Donge netjes terugbracht naar onze jachthaven.Tijdens deze operatie kregen we zelfs nog koffie. Met dit verhaal willen we kenbaar maken dat er tussen pleziervaart en beroepsvaart toch ook een heel goede verstandhouding kan bestaan. We willen dan ook via deze weg de bemanning van de Onderneming en die van Rijkswaterstaat hartelijk bedanken voor de geweldige hulp die ze ons zo spontaan geboden hebben. meneer en mevrouw Van Arendonk, pleziervaartuig Fair-Lady WSV Sluis 1, Oosterhout Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Duricha B.V. koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het ms Duricha bij ons. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart www.efm.nl ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl

Binnenvaartkrant