Views
3 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 19 JUNI 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD deksman/matroos Caesar, Donauvaart. 0031-653996853 TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 95 150 Amp. € 115 200 Amp. € 140 230 Amp. € 165 450 Amp. • 6V € 225 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP 140 AH € 74, 180 AH € 94, 230 AH € 124 ex.BTW Bezorgen bel 030-2734157 Accuservice.nl HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en middenin t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr € 194.500 k.k. / garage € 12.500 k.k. liseloreholman@hotmail.com tel.nr: 06 212 52297 GEVRAAGD Kapitein, stuurman en matroos, op mts Renior, 2wk op/ 2wk af, reis en kost vrij Tel.06-17312348 TE KOOP ruime tussenwoning in Hoek bij Terneuzen, onderhoudsvrij, 4 sl.kamers met garage, vr.pr.€ 142.500,-k.k. Tel.0115-441701 TE KOOP goed onderhouden varend woonschip, ingericht voor perm.bewoning. http://members.lycos.nl/ saeftinghe Tel.06-41127859 GEZOCHT Kapitein en matroos voor mts groot vaarbewradarpat-ADNR Belgie goed loon in principe weekend vrij Tel.0032-497588617 GEVRAAGD op mts Marconi matroos met ervaring, ibv dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn/4wkn. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie tel. 06-22424148 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEVRAAGD voor ms Lioba, matroos en deksman, loon vlgns CAO Tel.06-53654697 GEVRAAGD schippers (echt)paar op procenten A1-vaart leuk vaargebied. Tel: 06-53938023 KUNST OVER WATER. Goede schilderijen zijn voor altijd! Van uw kind, schip of ... Kijk eens op: www.sylvieoverheul.nl GEZOCHT tweede kapitein of stuurman met Patent op ms Dynamica, 14/14. Tel: 06-53134658 of 06-29024341 (dhr. Fokkens) TE KOOP MJ de Rijn, 22x4x1.20 KR H 3.20 wonen ab Tel.06-46139644 of www.sander-doeve.nl ELTO SHIPPING VRAAGT kapitein in bezit van Rijnpatent en ADNR N of C. Tel.0032-475687376 of 0031-613324048 GEZOCHT op mvs Wodan, stuurman met ervaring op de Rijn en Binnenvrt, in bezit van dienstb., loon vlgns CAO binnenvrt Tel.06-50216212 GEVRAAGD 2 nette Tjechische matrozen v/a 30 jr, met min. 3 jr werkervaring op ms Mission Tel.06 53534800 of 0049-1716303356 GEVRAAGD stuurman/volmatroos eventueel stel voor mvs Int vaart Tel.06-53683192 GEVRAAGD enkelwandige tanker, bjr. na 1965, certificaat niet nodig, min 2500 t. en geen pontonschip Tel.06-21201130 of 0049-15114248229 GEVRAAGD KAPITEIN i.b.v. ADNR op Bunkerschip van 300 ton, vaargeb. 80% R’dam, 2wk op/ 2 wk af Tel +32(0)32367456 GYRON CREW ZOEKT i.o.v ms Merwede 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt curs. tot matroos. 2jr vaartd. loon vlgns CAO vaar/verl. i.o. Tel.015-2563764 TE HUUR All round SURVEY SCHIP, www.ventura-marine.eu Tel.06-54956692 GEVRAAGD SCHIPPER i.b.v. de benodigde papieren voor zelfzuigend beunschip varende omg. Noord-Holland, info J.van Vliet bv A’dam Tel.020-49366370 GEVRAAGD KAPITEIN op kvb Anaconda met ervaring,patent tot min. Mannheim, radarpatent en marifoon. ADNR is een pre. Wij varen in een gezellig team 14 op en 14 af onder Ned. condities Tel.06-49311651 GEVRAAGD MATROOS op levensmid. tanker, vaargebied omg. R’dam Tel.06-16129999 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-02-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.300,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.500,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.000,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.200,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Friendship 3x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt cursus tot matr. 2jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP Casco beeldsnijkotter afm. 14,80x 4,50m. Vr.pr € 55.000,- ex.btw Tel.06-54752281 KICKERS 1x € 9,00 Handtekening: ______________________ Dealer WIJ ZIJN OP ZOEK voor onze containerschepen, tussen Antwerpen - Wörth, naar 2 bekwame serieuze ervaren nette stuurman/ vrouw met (bijna) patent/ kapiteins, 14/7 of 20/10, loon = kwaliteit, vrije tijd in overleg. Rijn Patent - ADNR - radar - en zelfstandigheid is een pre. Tel: 0032-36445981 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 “VANDAAG BEGINNEN MET GESPREKKEN NIEUWE CAO” Vervolg van pagina 1. Ook een AVV zou feitelijk niet meer mogelijk zou zijn voor 1 oktober. Dit zijn en waren voor het CBRB harde punten omdat in de voorafgaande jaren (het ontbreken van) de pakketvergelijking een continu probleem was, dat zelfs tot gevolg had dat de vorige CAO nooit een AVV kreeg. Een CAO is niet automatisch algemeen verbindend voor een gehele sector en is daarom alleen na een AVV ook van toepassing voor niet aangesloten leden. “Dus is er een verschil in verplichtingen tussen leden en nietleden, en dus concurrentievervalsend”, aldus het CBRB. “In de afgelopen jaren zijn diverse leden van het CBRB door de vakbeweging aangesproken op het niet naleven van de afgesloten CAO, veroorzaakt door het ontbreken van een pakketvergelijking. Dit leidde zelfs tot juridische procedures, terwijl wij in de CAO-tekst hadden laten vastleggen dit tussen CAO-partijen te zullen oplossen.” Ook na januari zijn bedrijven aangeschreven, wat volgens het CBRB een ‘flagrante schending’ is van het doel van de in januari gemaakte afspraken. Om die reden besloot het bestuur om begin mei een brief aan de andere CAO-partijen te sturen waarin deze problemen aan de orde werden gesteld. “Dit was geen afwijzing van het principeakkoord maar een verzoek om dit op twee punten te heroverwegen: de pakketvergelijking en de absolute noodzaak van een algemeen verbindend verklaring. Toen werden we echter voor het blok gezet, we moesten ja of nee zeggen. We konden niet anders dan nee zeggen”, aldus CBRBdirecteur Ton Roos. “Dat was een unaniem besluit van het bestuur.” Daarmee ontkracht hij de geluiden uit eerdere publicaties, dat er binnen het CBRB grote verschillen zouden zijn in het denken. Vakbond CNV stapt zelfs naar de rechter om het CBRB te ‘dwingen’ de achterban te raadplegen. Ton Roos: “We hebben de achterban via de vertegenwoordigers van de ledengroepen uitvoerig geraadpleegd en zijn constant in overleg geweest gedurende de gehele periode met de belangrijkste spelers. Ik denk meer dan de collegaorganisaties. Op basis hiervan is het bestuur tot een unaniem besluit gekomen. Dat is toch niet zo vreemd? De vakbonden worden ook wel eens door hun leden teruggefloten. Natuurlijk zijn er individuele leden die wel voor dit akkoord hadden willen tekenen, dat is ons volledig bekend, maar het CBRB heeft rekening te houden met alle verschillende meningen en belangen. Dat is gebeurd. Daarbij gaat het ons GELD VOOR ‘BLUEPORTS’ EN VAARWEGGEBRUIK Het kabinet trekt geld uit voor bevordering van de binnenvaart, via een stimuleringsregeling voor gebruik van vaarwegen door verladers en via verbetering van de binnenhavens. (advertenties) GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl Er is 25 miljoen per jaar beschikbaar voor verbetering van de toegang tot binnenhavens (‘blueports’) in de vier jaar dat deze regering van plan is aan te blijven. Geld voor betere benutting van de vaarwegen en voor verbetering van de bediening van sluizen en bruggen. Binnenhavens zijn volgens het kabinet ‘een kritische succesfactor voor de concurrentiepositie van de binnenvaart’. CBRB-directeur Ton Roos, tevens bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens: “De NVB zal onder de binnenhavens in Nederland een brede enquête uitvoeren wat de wensen zijn om de binnenhavens te verbeteren. De resultaten van dit onderzoek zullen we aanbieden aan de minister, zodat hij op een presenteerblaadje krijgt waar het geld het beste aan kan worden besteed.” Het kabinet wil hierin samenwerken met regionale overheden. Bovendien investeert het gericht in een betere benutting van het vaarwegennetwerk en een verbetering van het bedieningsniveau van sluizen en bruggen door zogeheten ‘quick wins’. “Dit biedt capaciteitsvoordelen en resulteert in een verbeterde planning van transport voor onder andere verladers. Tot slot wil het kabinet de kansen benutten die er liggen om door middel van innovatie zowel de efficiëntie als de milieuprestaties (CO 2 - emissies, luchtkwaliteit) van de binnenvaart te verbeteren.” echt niet om de verhoging van 2,25 procent, want die bevelen we de leden aan om door te voeren.” Nieuwe CAO Voor een nieuwe CAO wil het CBRB een basis-CAO, waarbij iedereen precies weet wat er verwacht wordt. “Er is veel veranderd. De arbeidsmarkt is veel internationaler geworden. Wij willen een vloot onder Nederlandse vlag houden en daarvoor is een duidelijke CAO nodig, goed toepasbaar voor iedereen en goed controleerbaar.” Vorig jaar heeft een CBRB-werkgroep onderzocht wat een goede basis-CAO zou zijn. De uitkomst hiervan zal de inzet zijn van het CBRB voor een nieuwe binnenvaart- CAO. “Als bedrijven bovenop een basis-CAO verdere afspraken willen maken, dan kan dat wat ons betreft in overleg met hun eigen werknemersvertegenwoordiging,” aldus Roos. Over de huidige CAO hoeft nu verder niet te worden gepraat volgens het CBRB, omdat een AVV voor de rest van de looptijd niet meer mogelijk is. “Wij zijn al een half jaar klaar voor de volgende CAO. Het is niet onze schuld dat het zo lang duurt. Wat ons betreft kunnen we vandaag beginnen met de gesprekken over de nieuwe CAO, om een sociale bodem in de markt te leggen, dat moet toch voor de vakbond ook interessant zijn. Maar het zal wel even duren voor deze storm is gaan liggen. De deur blijft echter wijd open staan voor de vakbonden om te komen praten. We willen af van deze onoverzichtelijke situatie, we willen duidelijkheid.” MERCURIUS START DOOR MET SERVISCHE WERF De Servische werf Begej met rechtsboven het gelijknamige riviertje waaraan de werf is gelegen, een zijtak van de Donau. (foto Mercurius Scheepvaart) Robert-Jan Zimmerman van de Mercurius Scheepvaart Group uit Zwijndrecht verwacht een goede doorstart te kunnen maken met de werf Begej in het Servische Zrenjanin. Mercurius nam de werf over uit de boedel van het failliete K. Damen in Hardinxveld-Giessendam. Vrijdag 8 juni tekenden Robert-Jan en zijn vader Robert Zimmerman het overnamecontract. De problemen bij de Servische werf (officieel: A.D. Drogobradiliste Begej) beperken zich tot de financiën. Technisch gezien staat er volgens de Zimmermans niets een uitbreiding van de orderportefeuille in de weg. Door het faillissement van het moederbedrijf werden veel orders geannuleerd en dus beschikt de werf over directe bouwcapaciteit. Momenteel een zeldzaamheid voor een werf in CONTAINERS DE HAVEN UIT OVER WATER EN SPOOR Zoveel mogelijk containers over water en spoor naar Duisburg. Dat is volgens president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam de oplossing voor de enorme congestie in de Rotterdamse haven. Dat vertelde hij vorige week donderdag bij de Nationale Distributiedag in de Cruise Terminal in Rotterdam. Hij toonde zich bezorgd over de geweldige groei van de haven, waardoor de infrastructuur in de haven steeds zwaarder wordt belast. In mei dit jaar werd er 34 miljoen ton overgeslagen, een record want zoveel is er nog nooit in één maand tijd overgeslagen. De haven kan de groei volgens Smits echter niet goed meer aan. Het transport in en om de haven zou moeten worden geregisseerd door bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, waarbij gedacht moet worden aan rekeningrijden op de snelwegen en uitgekiende, ICTgestuurde toeritdoseringen, waardoor mensen anders gaan rijden als het ergens extra druk is. Verstoppingen zouden door verkeersmanagement kunnen worden voorkomen. De hele containerstroom zou ook meer ICT-gestuurd moeten worden. En uiteindelijk is het niet meer over de weg afvoeren van containers maar via schepen en spoor naar achterlandterminals sterk aan te bevelen. Europa. “We gaan snel weer opstarten en continueren de lopende orders”, aldus Robert-Jan Zimmerman. “We hebben al dringende betalingen verricht, waaronder achterstallige lonen. Bovendien zijn er weer diverse toeleveringen afgeroepen en betaald zodat de werf weer snel op volle kracht kan draaien.” Hij heeft ervaringen met de werf waar 210 mensen werken en dat is voorzien van een geïntegreerd teken- en ontwerpbureau. De Mercurius- Amsterdam – het kraanschip van het opzienbarende containerproject Amsbarge – werd er vrijwel volledig afgebouwd. Ook leverde de werf vorig jaar vier dubbelwandige tankers aan Mercurius met duplex-stalen ladingtanks. Voor Rensen Shipbuilding zijn er motortankschepen met roestvrijstalen tanks in aanbouw. Mercurius verwacht ongeveer voor de helft van de werfcapaciteit te kunnen benutten voor eigen nieuwbouwopdrachten. De markt kan de overige capaciteit invullen. De firma opereert als zelfstandige unit, onderdeel van de Mercurius Scheepvaart Group. (advertenties) POWER is een rekbaar begrip... 19 JUNI 2007 OP NAAR DE RUHR Logistiek is een term uit het leger. Ik kreeg voor mijn verjaardag van een collega het boek ‘De slag om de Rijn’ van Robin Neillands. Wat weet een Britse historicus nou van de Rijn? Eerlijk gezegd dekt de vlag de lading niet helemaal. Het boek gaat over de opmars van de geallieerden na de invasie in Normandië in 1944. Dus weinig info over de regelgeving in de Rijnvaart. Wel heel veel over logistiek. Want dat bepaalde grotendeels de tactiek en strategie, of liever gezegd: de logistiek legde het falen bloot van de aanpak van de Amerikaanse opperbevelhebber Dwight Eisenhouwer (‘Ike’) en zijn ondergeschikten. Onder hen de zeer eigenzinnige Britse veldmaarschalk Bernard Montgomery (‘Monty’), die direct na de Duitse nederlaag in Normandië naar Antwerpen wilde om de aanvoer van manschappen en goederen veilig te stellen. En vervolgens meteen door te stoten naar het Ruhrgebied. De Amerikanen vonden het belangrijker achter de Duitsers aan te jagen in alle richtingen om te voorkomen dat die zich konden hergroeperen. Dat laatste lijkt logisch, alleen had niemand verwacht dat het zo snel zou gaan, zodat de aanvoerlijnen van goederen en manschappen voor de geallieerden steeds dunner werden en ze dus in de voorhoede geen slagkracht meer hadden. Door die rekenfout heeft de oorlog zeker langer geduurd, en hadden ze dus beter kunnen luisteren naar Monty, die tenminste het belang van goede zeehavens voor de intra-Europese logistiek in zag. Al dacht hij misschien niet direct aan achterlandvervoer en inland terminals. President-directeur Hans Smits van het Rotterdamse Havenbedrijf heeft het boek misschien ook gelezen en wil net als Monty doorstoten naar het Ruhrgebied. De verovering van Antwerpen slaat hij maar over. Een paar maanden geleden hadden we het nog over transferia rondom Rotterdam, maar nu is het dus toch weer Duisburg geworden waar de Rotterdamse goederen met barges en treintjes heen moeten om van daar te worden uitgevent. Ik vind het frappant dat Rotterdam al tientallen jaren flink achter de hoogst mogelijke groeicijfers aanjaagt zonder gelijke tred te houden met de logistiek van de haven. Er waren weliswaar allemaal malle projectjes (ging Herman Brood niet een havenbakfiets beschilderen?) voor de interne logistiek maar het echte serieuze werk zit hem toch in het jagen. Net als de Amerikanen dat deden in ’44. Dan kom je jezelf een keer tegen (en voor sommige mensen is dat echt geen pretje). Verandert dat nu er gesproken wordt over binnenvaart en spoor tussen Rotterdam en Duisburg? Welnee, in februari 1993 stond bijna een woordelijk zelfde citaat in het magazine Inland Shipping. Een artikel naar aanleiding van de start van de trimodale terminal DeCeTe in Duisburg. Daar zou de Rotterdamse lading heen gaan volgens toenmalig Veerhaven-directeur Hardy. Nee, dat was geen bijnaam, die man heette gewoon zo. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant