Views
1 year ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 19 JUNI 2007 Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen M/s Fadegro Bj.'58 B en Rozemeijer 661 ton 57x7.25x2.52 B. Kaap Meppel 157 pk. Sterk in prijs verlaagd ! M/s Rian Bj.1961, 62.18x7.20x6.62, 785 ton, 2x 180 pk. GM, bgschr, v. Balleg.stuurrooster 250 pk. Daf M/s Catharina Bj. 1929, 66.95 X 8.20 X 2.38, 819 ton, DEUTZ 500 PK, bschr, 259 PK VOLVO M/s Serfra Bj 1947 67x8,20x2,52, 850 ton, 560 pk BAM Deutz. M/s Marie josé Bj. 1965, 67 X 7.26 X 2.70, GM780 pk Rev januari 2007, bgr Kalkman 190 pk DAF Stuurr. M/s Tiamo Bj. 1957, 74x7.55x2.52, 912 ton, GM 720 pk.rev 2001, Boegschroef van Tiem 193 pk. Daf. Veel vern. 2001 M/s Donata Bj. 1967, nw.mid.schip 2003, 69x7.29x3.00, 1022 ton, Mitsub. 450 pk. Bj.2003, Bschr.280 pk. Daf Balleg. M/s Libelle Bj.1930, 74x8.20x2.62, 1065 ton, Cat. 3412, 720 pk., boegschr. Boterman 325 pk. Daf's slpkrs, won.+stuurh. Arirco M/s Stemar Bj. 1961, 75x8.20x2.74, 1089 ton, Deutz 750 pk. Bschr. 320 pk. v Tiem stuurr. M/s Con Amore Bj.1958, 73x8.20x2.80 1165 ton, GM 780 pk. Bschr. van Balleg. Stuurrooster 280 pk. Daf M/s Thalia Bj. 1953, 85x8.15x2.80, 1205 ton, Mitsub.864 pk. Boegschr. Daf 300 pk.bj.2005 M/s Meta Maria Bj 1970 81,60x9,50x2,48 1289 ton Cumm KTA 38 1000 pk bj 2005 bgschr Van Ball 350 pk container sth M/s Possidi Bj 1958 80x9,05x2,83 1305 ton 973 pk Cat semibeun gezandstraald, in prijs verlaagd. M/s Vagebond Bj. 1965, 85x8.20x3.18, 1437 ton, Cat.3508 937 pk. Boegschr. van Wijk 310 pk. Volvo Penta M/s Adriënne Bj. 1972 85x9,00x2,82 1471 ton Cummins 1216 pk boegschr. Ballegooy 368 pk M/S Jowina Bj.1974, 86x9.50x2.80, 1608 ton, 2 x Cat.3412, boegschr. 300 pk. Deawoo M/s Ravi Bj 1980 De Grave 85x9,50x3,01 1686 ton nieuwe motor 1200 pk Mitsubishi nw st vloer m/s Presto bj 1964, 95x9,50x2,88 1821 ton 2x 60 pk Cummins net gestraald schip m/s Ronny O bj1973, 95x9,50x3,21, 2006 ton 1475 Caterpillar boegsch. Van Tiem 400 pk M/s Emulator Bj 1980 Van Eyck, verlengd Jan 2007, 105x9.5x3,0, 2143 ton, rolluiken 940 pk Cummins M/s France Bj 1972/2003 105x9,60x3,00 2164 ton 1220 pk Caterpillar 320 pk boegschr. Te koop voor onze klanten: Jonge goed onderhouden schepen. Nieuwbouw 135x14,20 compleet te leveren voor en nette prijs www.concordiashipyards.nl Biesboschhaven nr. 16, Werkendam Postbus 50 4250 DB Werkendam Voor bemiddeling: dhr. R. Hoogendoorn Tel.: +31 (0)622 207 961 Voor nieuwbouw Dhr. C.H. Kornet Tel.: +31 (0)653 688 772 France/België Dhr. J. van Wichelen Tel.: +32 (0)476 962 012 TE KOOP GM 12v92 20.000 uur nr. 92 rec. veel vernieuwd o.a. startm. injectors, dynamo, incl. motorpaneel. Vr.pr.€ 5.000,- Tel.06-10029644 GEZOCHT STUURMAN met vaarbewijs. MSC Cetus, Meerhout- A’dam Tel.0032-473201536 TE KOOP GEVRAAGD 105x 9.5 m schip Tel +31(0)51439545 EXECUTIEVERKOOP vaartuigen. Kijkdag 22 Juni, 10-14 uur. Online veiling t/m 26 Juni, 12 uur op www.bootveiling.com/ veiling TE KOOP AANGEBODEN Rietaak 14.4x3.2x0.6m, Hanomag 65pk, gezellig verbouwd familieschip voor ruim water vrpr € 43.000,- (ref. 1570) Tel.050-3111404, www.fikkers.nl WWW.GTSSCHEPEN.NL WWW.GTSSHIPS.COM WWW.GTSNAVEFLUVIALE.RO TE KOOP: 2515 TON - 95 X 11.45 X 3.28M, 1990, 2X 615 PK 2142 TON -105 X 9.5 X 3.2M, ONDER OPTIE 2037 TON -100 X 9.5 X 3.0M, ONDER OPTIE 1916 TON - 90 X 10 X 3.17M, ONDER OPTIE 1746 TON -100 X 9.50 X 2.88M, 1947,1227 PK 1650 TON - 84 X 10.25 X 2.84M, 1905,2 X 500 PK 1634 TON - 95 X 9.5 X 2.66M, ONDER OPTIE 1622 TON - 80 X 9.5 X 3.02M, 1924, 2X 480 PK 1536 TON - 80 X 9.5 X 2.85M, 1961, 953 PK 1509 TON - 80 X 9.5 X 2.84M, 1930, 800 PK 1506 TON - 80 X 9.5 X 2.81M, 1966, 2X 550 PK 1500 TON - 86 X 9.0 X 2.83M, 1963, 1500 PK 1500 TON - 86 X 9.5 X 2.8M, 1964, 750 PK 1396 TON - 85 X 9.5 X 2.74M, ONDER OPTIE 1351 TON - 80 X 9.5 X 2.5M, 1924, 2X 500 PK 1332 TON - 80 X 8.20 X 2.9M, 1959, 608 PK 1287 TON - 85 X 8.2 X 2.72M, 1965, 800 PK 1221 TON - 80 X 9.34 X 2.5M, 1970, 800 PK 1214 TON - 80 X 9.05 X 2.53M, 1944, 865 PK 1201 TON - 80 X 8.20 X 2.65M, 1965, 673 PK 1141 TON - 80 X 9.07 X 2.53M, 1944, 500 PK 1189 TON - 77 X 8.20 X 2.7M, 1961, 920 PK 1188 TON - 85 X 8.20 X 2.49M, 1959, 626 KW 1145 TON - 73 X 8.20 X 2.80M, 1956, 943 PK 1124 TON - 80 X 9.50 X 2.68M, 1939, 1022 PK 1121 TON - 80 X 8.20 X 2.53M, 1955, 830 PK 1120 TON - 80 X 8.20 X 2.50M, 1944, 2X 300 PK 1118 TON - 80 X 8.20 X 2.53M, 1957, 800 PK 1117 TON - 80 X 8.20 X 2.52M, 1953, 700 PK 1103 TON - 80 X 8.20 X 2.5M, 1965, 670 PK 1100 TON - 75 X 8.20 X 2.47M, 1957, 600 PK 1097 TON - 75 X 8.28 X 2.61M, 1951, 627 PK 1070 TON - 73 X 8.20 X 2.62M, 1966, 600 PK 1068 TON - 79.90 X 8.20 X 2.51M, 1958, 720 PK 1054 TON - 77 X 8.20 X 2.53M, 1957, 800 PK 1046 TON - 76.83 X 8.23 X 2.50M, ONDER OPTIE 1024 TON - 80 X 8.20 X 2.27M, 1959, 730 PK 1023 TON - 63.62 X 8.75 X 2.64M, 1925, 365 PK 1010 TON - 70 X 7.20 X 3.00M, 2004/1963, 2X 275 PK 1002 TON - 73.25 X 8.03 X 2.80M, 1937, 685 PK 1000 TON - 60 X 9.50 X 2.50M, 1963, 360 PK 1000 TON - 67 X 8.20 X 2.67M, 1939, 750 PK 964 TON - 72.90 X 7.27 X 2.66M, 1958, 750 PK 957 TON - 73 X 8.17 X 2.44M, OPTIE GETEKEND 943 TON - 67 X 8.20 X 2.65M, 1959, 1030 PK 920 TON - 67 X 8.20 X 2.57M, 1928, 675 PK 914 TON - 67 X 8.20 X 2.52M, 1953, 862 PK 913 TON - 67 X 8.20 X 2.60M, 1957, 550 PK 900 TON - 73 X 8.20 X 2,33M, 1930, 560 PK 893 TON - 67.33 X 8.20 X 2.54M, 1915, 725 PK 889 TON - 70.30 X 7.25 X 2.63M, 1966, 360 PK 886 TON - 67 X 8.20 X 2.53M, 1939, 550 PK 876 TON - 67 X 8.20 X 2.53M, ONDER OPTIE 875 TON - 67 X 8.20 X 2.63M, 1929, 560 PK 861 TON - 64 X 7.36 X 2.92M, 1965, 337 PK 856 TON - 69.97 X 7.16 X 2.62M, ONDER OPTIE 850 TON - 67 X 8.26 X 2.53M, 1956, 620 PK 838 TON - 71.17 X 7.23 X 2.60M, ONDER OPTIE 805 TON - 70 X 7.23 X 2.58M, 1958, 565 PK 804 TON - 68 X 9.09 X 2.1M, 1924, 675 PK 780 TON - 67 X 7.20 X 2.52M, 1952, 527 PK 767 TON - 62 X 6.60 X 2.83M, 1965, 400 PK 753 TON - 63 X 6.63 X 2.76M, 1959, 280 PK 750 TON - 68 X 7.22 X 2.31M, 1955, 600 PK 711 TON - 59 X 8.03 X 2.33M, 1929, 565 PK 682 TON - 54 X 7.15 X 2.53M, 1929, 240 PK 675 TON - 55 X 7.20 X 2.61M, 1963, 505 PK 610 TON - 62.5 X 6.30 X 2.50M, 1961, 450 PK 563 TON - 55 X 6.5 X 2.47M, 1957, 370 PK 14808 TON - 125 X 22.53 X 6.83M, DUWBAK BEUNSCHEPEN, 1208 TON - 67 X 8.25 X 3.22M, 1955, 626 PK 1100 TON - 75 X 8.20 X 2.47M, 1957, 600 PK 861 TON - 64 X 7.36 X 2.92M, 1965, 337 PK 776 TON - 60.21 X 7.40 X 2.76M, 1961, 445 PK 750 TON - 62.59 X 6.63 X 3.03M, 1970, 425 PK 578 TON - 50 X 6.58 X 2.74M, 1923, 360 PK 403 TON - 45 X 6.63 X 2.50M, 1961, 180 PK TEVENS SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD MEER INFO BEL: +31(0)6-51439545 +31(0)180-750701 TWEE GOEDE POOLSE MATROZEN... met boekje st.man zoeken schip. Spreken Engels en Duits. I.b.v. sofi nr. Bellen na 18u: tel. 0031641909601 004915772134529 0048-609662965 GEVRAAGD op mvs Meulekruier deksman met Donauervaring, CAO loon Scheepvaartbedrijf Manders tel. 06-13128835 of 0049-1749411875 TE KOOP vrijstaande woning aan het kanaal Gent- Terneuzen, met ruime werkplaats 14x4x370, ruime woonkamer, 4 slaapkamers, 2004 nieuwe cv, boot kan voor de deur, vr.pr. € 162.500 Voor info & foto’s email philip.ernst@tele2.nl of 06-51296401 KOPPEL BIEDT ZICH AAN: beide in bezit van dienstboekje matroos/ volmatroos, A.D.N.R., marifoon cert. en in bezit van eigen vervoer, beiden ervaring in tankvaart. Tel. 06-48784281 of 06-41420263 TE KOOP 4 kamerapp. op de eerste woonlaag in de Scalkeroord te Rotterdam-IJsselmonde. Ideaal voor kinderen die van het internaat komen. Goed te bereiken met openbaar vervoer.Prijs N.O.T.K. Tel.06-53146316 of 06-51403254 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Switzerland 2, 3x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt cursus tot matroos. 2jr vaart. loon vlgns CAO. vaar/verlo. i.o. Tel.015-2563764 TE KOOP AANGEBODEN varende woonboot 17x 5 m Werf Eltink bjr. 1966, zeer ruim schip vr.pr. € 195.000,- Tel.06-52322588 of 06-53393177 GEZOCHT MET SPOED 2 kapiteins voor de bunkervaart, wk op/ wk af, i.b.v. alle papieren, goed loon, menage vrij Tel.06-20410862 TE KOOP TE KOOP Oosterhavenstraat 52 te Enkhuizen. Prachtige woning met vrij uitzicht op het IJsselmeer. Nieuwe vr.pr. € 287.500,--k.k. Tel.0228-353535 of www.bettydeboer.nl GEVRAAGD STUURMAN op M/S QUI-VIVE. Tel. 06-53212126 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Alexandra 1x lichtmatr. i.b.v. dienst. 2 jr vaartijd, vlgt cursus matroos, loon vlgns cao. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GEZOCHT 3 kapiteins voor chemietanker, 14/14 stelsel, met rijnpatent, radar en ADNR. Tel. NL 06-10977783 of Tel. B 0032-475237441 GEZOCHT 2 KAPITEINS voor duwboot Annamarie en Albatros, overwegend havenwerk Rotterdam, 1 wk op/ 1 wk af Tel.0181-262984 of 06-51581124 TE KOOP/TE HUUR twee nieuwe duwbakken res.4 en/of 5 ca. 2800 ton, 76,5x 11,45, 535 pk, kopschroef 35 KVA, elec-lieren ADNR 160 teu, kruiplijn 4-80 medio 7-2007 Tel.06-53684834 GEVRAAGD MATROOS op mvs Risico met ervaring Rijn en Binnenvaart vaarsysteem 4 wk op 2wk af, loon volgens CAO Binnenvaart Tel.06-22424148 WIJ ZOEKEN Luxe motor, varend casco, recent vlakrapport. Lengte 26m, breedte 5m. Richtprijs € 30.000,-/€ 70.000,- Tel.06-30293229 ROSSUMSE BARGE SERVICE ZOEKT stuurlieden en matrozen/ dekslieden voor bunker bages in Rotterdam en Antwerpen Tel.0180-486475 of 06-54973979 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 Koppelverband 5800 ton, containers 4 breed/ 4 hoog Motorschip, bouwjaar 1986 Holl.werf Afm. 108.50 m x 11.40 m x 3.62 m, 3170 ton Hoofdmotoren, 2 x 1150 PK. Deutz BAM 816 Bak, bouwjaar 1978, 2622 ton, 4 breed/ 4 hoog Afm. 76.50 m x 11.40 m x 3.13 m Kopschroef 600 PK, Verhaar bjr 2003 Uitgerust met stroomlijnvleugels. MVS 652 ton, bouwjaar 1965 Afm. 62.00 m x 6.54 m x 2.49 m, volledig gelast 1 ruim, 1 000m3, alu. schuifluiken Hoofdmotor, 435 PK Deutz type 528 revisie 2002 Kopschroef Van Tiem 220 PK DAF Goed onderhouden schip, werk erbij Dubbelwandige motortanker circa 1400 ton Bouwjaar: 2000 type C Inlichtingen op aanvraag Diverse dubbelwandige 3000 tonner tankers in de aanbieding J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 19 JUNI 2007 Nieuwe kaaimuur bij sluis in Ooigem UNILIN WIL NÓG MEER DOEN MET BINNENVAART Op de linkeroever van het kanaal Roeselare-Leie boven de sluis van Ooigem is een nieuwe kaaimuur in gebruik genomen die de wachtplaats voor de sluis verlengt. Verder kunnen lokale bedrijven er hun goederen overslagen. De kaaimuur sluit aan op de bestaande muur, die tot voor kort door Unilin werd gebruikt voor het laden en lossen van houtspaanders en boomstammen. Unilin was enkele jaren geleden de eerste producent van houtspaanplaten die voor de aanvoer van zijn grondstoffen overstapte op de binnenvaart. Het gaat om boomstammen, plaketten, zaagmeel en recuperatiechips (houtafval dat door Unilin gereinigd en verwerkt wordt) uit de omliggende landen. Door Sarah De Preter “Wij voeren met binnenschepen direct in vanuit Nederland en Duitsland”, zegt Koen van de Maele van Unilin. “Grotere volumes uit overzeese gebieden worden overgeslagen in de zeehavens en vervolgens met binnenschepen tot bij ons gebracht.” De hoeveelheid grondstoffen die via het water wordt aangevoerd varieert van maand tot maand. In topmaanden gaat het om 20.000 ton. Bij Unilin is men zeer tevreden over het transport over water, dat volgens Van de Maele een goed alternatief is voor transport over de weg: “Het transport van boomstammen met vrachtwagens is met het oog op overbelading een delicate zaak. Er wordt zeer streng gecontroleerd door de politie en boetes lopen hoog op. Binnenvaart kan grotere volumes meenemen, wat ook veel van onze leveranciers prefereren. Bovendien hebben schepen geen last van files.” Unilin zet schepen in van maximaal 110 meter lang en 11,40 meter breed. De overslag gebeurt met eigen kranen of wordt uitbesteed aan derden. Het uitladen van een schip met duizend ton boomstammen duurt zo’n acht uur. Kanttekeningen Tot nu toe maakte het bedrijf voor de overslag gebruik van de bestaande kaaimuur bij de sluis in Ooigem. Dat is tevens de muur waaraan schepen liggen te wachten om geschut te worden. Omdat het er te druk werd, liet Waterwegen en Zeekanaal een nieuwe kaaimuur bouwen: 120 meter lang en met een plateau van 1200 vierkante meter. De realisatie van het project duurde een klein jaar en heeft ruim 400.000 euro gekost. Unilin en andere bedrijven kunnen daar in de toekomst hun goederen laden of lossen. Unilin is zeer tevreden met het project maar plaatst wel een paar kanttekeningen. Van de Maele: “Deze nieuwe kade ligt honderd meter verderop. NIEUWE SUBSIDIERONDE VOOR WAALSE BINNENVAART Meer dan 70 procent van het Waalse vaarwegennet moet in 2020 toegankelijk zijn voor schepen tot 2.000 ton. Dat zei Jacques Laurent, directeur vaarwegen bij het Waalse ministerie voor transport, tijdens de jaarlijkse binnenvaartdag van Office de Promotion des Voies Navigables (OPVN) op 8 juni. Het vervoer over de Waalse vaarwegen groeide vorig jaar naar 44,5 miljoen ton. Daarmee wordt in Wallonië zo’n 39 procent meer met binnenschepen vervoerd dan tien jaar geleden. Het subsidieprogramma van de Waalse overheid voor de binnenvaart gaat in 2008 de volgende ronde in. Door Sarah De Preter Laurent blikte terug op de voorbije tien jaar waarin de overheid de binnenvaart in Wallonië met tal van maatregelen ondersteunde: subsidies voor de vlootvernieuwing, nieuwe overslaginfrastructuur en het opzetten van containerlijnen. Sinds 1996 zijn er 347 aanvragen voor de modernisering van schepen ingediend. Daarbij investeerde de sector zelf ruim twintig miljoen euro, de overheid droeg vier miljoen euro bij. Er werden 37 dossiers behandeld voor overslagkades, goed voor een totale investering van twaalf miljoen euro. De containerdienst tussen Antwerpen en Luik die met de steun van de overheid in 2004 van start ging, was vorig jaar goed voor 18.500 TEU. Ook de komende jaren wil de overheid de binnenvaart De overslagkade van Holcim in Vaulx. (foto OPVN) verder ondersteunen. Daarbij worden de subsidies voor het aanpassen van schepen, overslaginfrastructuur en containerdiensten verhoogd van 21 naar 30 procent. De nieuwe maatregelen hebben een looptijd van vijf jaar: van 2008 tot 2013. Daarnaast maakt de overheid de komende jaren 15 miljoen euro vrij voor baggerwerkzaamheden. Met als doel het Waalse vaarwegennet tegen 2020 voor 70 procent toegankelijk te maken voor schepen tot 2.000 ton. Nog tot 2009 loopt een onderzoek naar de aanpassing van de sluis in Ivoz Ramet. Bij Lanaye wordt tussen 2009 en 2013 een vierde sluis gerealiseerd. Prijs voor Holcim Dirk De Smet, kabinetschef van transportminister Michel Daerden, overhandigde op de binnenvaartdag de jaarlijkse Unilin bereikt topmaanden tot 20.000 ton. (foto Unilin) prijs van OPVN. Deze onderscheiding is bedacht voor bedrijven die zich verdienstelijk maken op binnenvaartvlak. De winnaar van dit jaar is Holcim Granulats Belgique, dat activiteiten ontplooit voor de bouwsector. In België produceert Holcim onder meer beton en cement. In Gaurain Ramecroix, een gemeente in het zuidwesten van de provincie Henegouwen, ontgint Holcim Granulats harde kalksteen. De geproduceerde granulaten worden hoofdzakelijk gebruikt in de bouwnijverheid in België, Frankrijk en Nederland. Sinds 2003 maakt het bedrijf voor het transport gebruik van de binnenvaart. Daarvoor is ook op korte termijn een nieuwe kaai in Vaulx gepland. Vorig jaar vervoerde Holcim Granulats Belgique 408.000 ton per binnenschip, een jaar eerder was het nog 279.000 ton. In Antwerpen is op 1 juni Alphonse Duwel overleden na een ongeluk in een autobus. Duwel was een zeer gewaardeerde persoonlijkheid in de binnenvaart. Aalmoezenier Machar Verhaeghe herinnert zich vele plezierige momenten van samenwerking en een hechte vriendschap. “Alphonse was een innemend man. Hij was twintig jaar ouder dan ik. Omdat we zo goed overeenkwamen zei hij wel eens: ‘Jij had m’n zoon kunnen zijn.’ Ik hechtte zeer aan deze vriendschap.” “Alphonse was een fiere man in de positieve zin van het woord. Hij kwam uit een binnenvaartfamilie en heeft zijn hele leven gevaren. Bij de sleepdienst van de stad Antwerpen werkte hij jarenlang als kapitein. Daarnaast was hij bekommerd om alles wat met onze sector te maken had. Vanaf 1967 schreef hij voor de publicaties Ons Roer en De Schippersbode. Hij was ook de auteur van het boek De Historiek van het Kerkschip.” ”Verder kennen we Alphonse als deelnemer aan onze Lourdes-reizen. Hij was lid van het Koninklijke Schippersgilde Sint- (advertenties) Qua transport is dat geen probleem maar we moeten er wel rekening houden met omliggende bedrijven. Bovendien hadden we twee weken na de ingebruikname een paar schadegevallen die volgens ons voorkomen hadden kunnen worden. De communicatie en coördinatie tussen gebruiker en vaarwegbeheerder is voor verbetering vatbaar.” De bouwconstructie laat volgens Van de Maele te wensen over. “De ladder is zo opgebouwd dat ze serieus geplooid is als er eens een binnenschip tegenaan botst.” Om extra capaciteit te hebben en de service voor schippers te verhogen wil Unilin ook terug naar de oude loskade. Het bedrijf heeft daar naar eigen zeggen al met de vaarwegbeheerder over gesproken. “Zij zien er weinig problemen in, maar vooraleer dit door de administratieve molen is, zijn we wel even verder.” Uitbreiding Bij de houtspaanproducent komen minimaal drie schepen per week hun goederen lossen. Soms zijn het er wel acht tot tien. “Wij willen de mogelijkheden van de binnenvaart meer en meer gaan gebruiken. We importeren ook veel vanuit Frankrijk en willen dat met binnenschepen gaan doen. Maar daar hebben we wel meer beperkingen qua scheepsgrootte.” Op logistiek vlak bieden binnenschepen het bedrijf in elk geval veel vrijheden: “De congestie op de weg is soms een echte bottleneck. Daarom beschouwen wij binnenvaart als een troef.” Alphonse Duwel (1924-2007) “AFSCHEID VAN EEN VRIEND” Jozef in Antwerpen en medeoprichter van de tweejaarlijkse tentoonstelling Schippers Schepen Schoonheid. Ik kan zo veel over deze bijzondere man vertellen. Hij was een groot autodidact, ging slechts tot z’n veertiende naar school maar heeft daarna enorm veel aan zelfstudie gedaan. Op gevorderde leeftijd volgde hij nog zeven jaar kunstacademie in Merksem. Je moet het maar doen! Maar Alphonse hield van het leven, van studie, lekker eten en gezelligheid. En van zijn echtgenote: Denise Renquin. Die twee zag je altijd samen, waar de één was, was de ander ook. Ik wens in het bijzonder Denise veel sterkte bij dit tragische verlies.” Alphonse Duwel zou op 23 juni 83 jaar geworden zijn. Het mocht niet zijn. Op 1 juni stapte hij samen met zijn echtgenote in Antwerpen in een bus. Door een plotselinge remmanoeuvre viel Alphonse, raakte gewond en op weg naar het ziekenhuis is hij in coma geraakt en overleden. Hij is op 9 juni in de kerk van St. Amandus Lange Lobroekstraat in Antwerpen begraven. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant