Views
4 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 19 JUNI 2007 Gevraagd Kapitein voor m.t.s 3000 T, 14 dgn op 14 dgn af Tel 06-51434967 10 nieuwe overalls € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@planet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4, 7241 CL Lochem E.mail: vofdejonge@wxs.nl Website: shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Vrachtschip type Alverna, enkelschroefs China, Levering 2008, (L/B/D 110 x 11.45 x 3.65 mtr). 2 x Vrachtschip type Innuendo, dubbelschroever Orsava, Levering 2008, (L/B/D 135 x 11.45 x 3.60 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart. Te koop : Mts Imperial, Type N, L/B/D 125 x 11.44 x 4.05 mtr, bj 2004, 4045 Ton, Ketel, Bunkergiek, 2 x MTU 1200 PK Mts Chamisa D, Type N, L/B/D 125 x 11.44 x 3.60 mtr, bj 2004, 3699 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK Mts Maracaibo Type C, L/B/H 135 x 11.45 x 3.50 mtr, bj 2000, 3600 Ton, 4400 m 3 , Wärtsilä 2326 PK Mts Palamas, Type N, L/B/D 103 x 12.04 x 5.25 mtr, bj 1986, 4620 Ton, Ketel, Bunkergiek, Deutz 1600 PK Mts Galaxy, Type N, L/B/D 100.12 x 9.50 x 3.27 mtr, bj 1975, 2119.318 Ton, Caterpillar 1224 PK Mts Tejaro, Type N, L/B/D 108.40 x 11.40 x 3.45 mtr, bj 1973, 2959.172 Ton, Ketel, 2 x MAK 1100 PK Mcs Richardus, L/B/D 135 x 14.20 x 3.80, 5134 Ton, bj 1999, 336 teu 4 lagen, 2 x Cummins 1320 PK bj 2007 Mcs Cornelia, L/B/D 85.95 x 9.07 x 2.72, 1455.440 ton, bj 1954/75, 92 teu 3 lagen, MWM 500 PK, evt vast werk. KvB River Dance I & II, L/B/D 95.45/76.30 x 11.45 x 3.32 mtr, 2515/2173 ton, 332 teu 4 lagen, bj 2002, 2 x Caterpillar 1520 PK, evt vast werk. Aanbod van diverse vracht- en tankschepen, koppelverbanden, duwboten en duwbakken die in de stille verkoop zijn. (te bezichtigen op de website) Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de FGS 69 x 8,80 x 1,60m, 600 Pers., Rheinattest, 2 x 537 KW FGS 42 x 8,00 x 1,50m, 250 Pers., Rheinattest, 2 x 250 KW Fähre 40 x 9,70 x 1,20m, 15 PKW, Rheinattest, 382 KW Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184-691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl Te leveren medio juli 2008 Kvb tot maximaal 17 meter breed of droge lading casco ook tot maximaal 17 meter breed Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Kloosterstraat 10 5301 BM Zaltbommel Tel. 0418-510 100 Mob. 0655-333 583 www.schipkopen.nl Email: schip.kopen@xs4all.nl Startende ondernemers LET OP Wij zijn op zoek naar jonge mensen voor een spannende nieuwe onderneming. In deze spannende onderneming bieden wij een winst formule die zich internationaal heeft bewezen,eerste klas marketing ondersteuning en een unieke turn key oplossing voor startende ondernemers. Ms Itasca 1600 ton. Bwj 1993, afm 84.65x9.50x2.92 mtr, 2000m3,1065pk Caterpiller, kopschroef 300, pk GM bwj 1993, 2x220 autokraan 16 mtr., complete navigatie. Gezellige woning 3 slk., vraagprijs €1620.000 Ms Marchina 1126 ton. Bwj 1943, afm 80x8.20x2.51mtr., alu-luiken met wagen.1000Pk Wartsila. Kopschroef 330pk. Bwj 2005, 2x220, nieuwe betimmering in stuurhut en woning, complete navigatie, woning met 2 slk, autokraan 16 mtr., vraagprijs € 450.000 Ms Condor 1800 ton. Bwj 2002, afm 84.84x9.50x3.26 mtr., 1014 pk Caterpillar, kopschroef 320 pk Daf van Tiem. 2x220, autokraan 15 mtr., complete navigatie. Gezellige woning 3 slk. vraagprijs € NOTK Mbs Bontekoe 767 ton, 463M3. Bwj 1960, afm 66.90x6.67x2.80 mtr, 507 Pk Cummins. 220Pk kopschroef, 2x220, nieuwe badkamer en gezellige woning complete navigatie, woning met 3 slk autokraan 12 mtr. vraagprijs € NOTK Te Koop gevraagd schepen in alle tonnages Kijk ook eens op schipkopen.nl Patrick Hut Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP: Duwschip, bouwjaar 1928, 1750 ton Afm: 87.85 m x 10.90 m x 2.67 m 2 ruimen, stalen vloer, alu. schuifluiken Kopschroef 500 PK, achterwoning Nieuw vlak in 1997, duwstoel, 2 koppellieren J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. VEBEG EG Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: SCHIPPER 52 JAAR ZOEKT vriendin, die mee wil varen op de binnenvaart, met papieren om er samen nog iets van te maken. Reacties naar buro v/d blad onder nr 20071201 TE KOOP ms Destinatie afm. 58x 6.60x 2.33m, 606 ton 980 cub, 240 pk GM Tel.06-51511783 Eisbrecher "EISVOGEL" ca. 37,80 x 10,25 x 3,72 m (LxBxTiefgang) Motorbarkasse "ELBSANDE" ca. 15,00 x 4,00 x 1,30 m (LxBxTiefgang) Aufsichtsboot "OSTERORT" ca. 15,66 x 3,64 x 1,00 m (LxBxTiefgang) Te koop aangeboden The Dutch Shipbuilder biedt aan: Afmetingen 110x11.45x3.90m Tonnage 3258 ton M3 3600 Levering In overleg 2007 Schip is in nieuwe staat. Zeer luxe woning en zeer compleet afgebouwd Papland 11 - 4206 CK Gorinchem T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl sowie verschiedene Schub- und Schleppboote "Schottelwerft, Prahme u.a. Ausführliche Informationen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de oder durch: VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: (069) 7 58 97 - 0 • Fax: (069) 7 58 97 - 479 www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 Je kunt zeggen van het spoor wat je wilt… TOCH PERSPECTIEVEN VOOR DE BETUWELIJN Op rangeerterrein De Kijfhoek vond afgelopen zaterdag – 16 juni 2007! – de opening plaats van de Betuwelijn, officieel: de Betuweroute. Koningin Beatrix opende de lijn. Hoewel na min of meer achttien jaar voorbereiding nog steeds zeer onzeker is wie hoeveel lading gaat vervoeren over de nieuwe goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland, is Betuweroute exploitatiemaatschappij Keyrail optimistisch. Cees Tommel en Sjoerd Sjoerdsma vormen de directie van Keyrail. Ze lieten na de opening door de koningin verkeersminister Camiel Eurlings de eerste echte trein over het krakend verse spoor rijden. Een promotietrein, want welke spoorvervoerder dagen later het spits zou afbijten, bleef tot het laatste moment onzeker. Of er veel verladers langs de spoorlijn wonen, die de promotietrein kunnen bewonderen, lijkt net zo min zeker. Die trein kan ook al niet de onzekerheid wegnemen van een gedegen aansluiting op het Duitse spoornet. Tussen Zevenaar en Duisburg moet het goederenvervoer concurreren met het personenvervoer naar het Ruhrgebied en is slechts één dubbelspoor beschikbaar. Zaterdag zat deze promotietrein niet vol lading maar vol ‘potentiële gebruikers’. Lang niet iedereen kan echter van dit spoor gebruik maken. De directie van Keyrail onlangs in een interview: “We zijn druk bezig met alle aanvragen te beoordelen. Dat is een complexe zaak. Klanten dienen bij ons een aanvraag in. Vervolgens controleren wij of er voor de gewenste trein ook op het aansluitende buitenlandse spoorwegnet een corresponderend tijdpad is. Wanneer we dat weten, kunnen we de capaciteit aan de klant aanbieden.” Ingewikkelde zaak nog, dat spoorvervoer. Dat moet ook wel als de aanleg van een spoorlijn zoveel voeten in de aarde heeft als de Betuwelijn dat had. We blijven hem maar gewoon Betuwelijn noemen, want het is natuurlijk een spoorlijn. Je rijdt met een trein op een lijn en je volgt een route. In dit geval door de Betuwe. Vorige week maakte presidentdirecteur Hans Smits van het Havenbedrijf op de vakbeurs TransportLogistic in München bekend dat het spoorvervoer van containers van en naar Bij de Kijfhoek wordt het snel drukker. Op het rangeerterrein werd de spoorlijn zaterdag geopend. de Rotterdamse haven in 2006 met ruim 20 procent toenam. Het aandeel van de trein in de ‘modal split’ steeg hierdoor van 9 naar 11 procent. Volgens die cijfers ging per vrachtwagen 59 procent en de binnenvaart 30 procent. Smits wees erop dat de binnenvaart, “pessimistische geluiden ten spijt gewoon meegroeit met de markt”. Operators Er zijn al tientallen operators actief op het steeds meer geliberaliseerde spoor. De deepsea reders zien veel in het intermodaal railvervoer. Maersk bijvoorbeeld met ERS Railways. De Franse rederij CMA CGM exploiteert met het dochterbedrijf Raillink een treindienst tussen Rotterdam en Frankrijk. De Japanse NYK Line rijdt vanaf de Amsterdamse Ceres terminal en wil ook iets met Rotterdam. DistriRail in Rhoon vervoert als expediteur containers naar het achterland in opdracht van deepsea rederijen. In 1994 waren er vier intermodale railoperators: Intercontainer/Interfrigo (ICF), Trailstar (nu Hupac), Holland Rail Container (nu Railion) en Jonker Veendam (nu Vos Logistics). Anno 2007 zijn het er 23 in de Rotterdamse haven alleen al, en er komen er nog steeds bij. Er wordt in het Rotterdamse gesproken van 90 miljoen ton per spoor in 2020. Dat zou aanzienlijk meer zijn dan in de meest optimistische prognoses tijdens de Betuwelijndiscussie naar voren kwam. Nu al is het 41 miljoen ton. Er komen ook terminals bij. Bijvoorbeeld de Pernis Combi Terminal waar Railion (vroeger NS) blijft een belangrijke trekker op het spoor. (foto’s MGR) tankcontainers voor de chemische concerns worden overgeslagen. Eind dit jaar moet de Euromax terminal klaar zijn met zes sporen van 750 meter. Toch groei Met deze toch verrassende groei in het spoorvervoer kent de Betuwelijn dus toch een voorspoedige start. Hoewel het laten rijden op het spoor bijna net zo langzaam gaat als het aanleggen ervan. Het eerste jaar is een ingroeijaar. Er zitten nog steeds ‘restpunten’ in het traject en die moeten door de aannemer worden opgelost. Er is dus maar beperkt treinverkeer mogelijk. Volgend jaar wordt er op volle kracht gestart, als er voldoende klanten zijn natuurlijk. De treinen zijn voorlopig diesels, maar dat is milieuonvriendelijk en dat kan natuurlijk niet, zeker niet als er een miljardenkostende bovenleiding is opgehangen. Half juli wordt de bovenleiding onder 25 kV wisselspanning gezet op het A15-deel. Dan kan vanuit Duitsland tot aan Rotterdam-Kijfhoek met krachtige elektrische locomotieven worden gereden. De Havenspoorlijn, die nog van het ultranieuwe ERTMS beveiligingsysteem moeten worden voorzien, wordt later onder 25 kV spanning gezet. Voorlopig worden er zo’n tien treinen per dag ingezet, vijf heen en vijf terug. In de herfst zijn dat er twintig tot dertig. Dat kan oplopen tot vijftig. Dat zijn toch maximaal 4.000 containers. Dat is niet misselijk. Dat zijn toch zeker acht binnenschepen van de Jowiklasse. Vier heen en vier terug. Dit is nu verleden tijd. Hoewel…er zijn nog ‘knelpunten’. Spoor als alternatief voor de weg? 19 JUNI 2007 www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Azolla • Renata die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 758 SCHEPEN! • Saron • Serenade 2 • Sustento

Binnenvaartkrant