Views
2 years ago

2007-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Pompen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 19 JUNI 2007 Gespecialiseerd in schroefballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen en GPS-sytemen, Importeur van Elca, OLP en Syst&matica systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl TE KOOP WEGENS NIEUWBOUW Afmetingen: lengte 18.50 X 4.95 mtr. Bouwjaar 1988. Motor Caterpillar 180 pk. Indeling: 2 slaapkamers, 2 badkamers en een zeer grote salon en keuken, geheel compleet inclusief complete inventaris. Zeer mooi model en geschikt voor rivieren, de Franse kanalen alsook de kustwateren. Uitstekend vaarschip, met alle beroepsnavigatiemiddelen merk Alphatron. Gehele schip in staat van nieuw. Bij voorkeur geschikt voor een liefhebber die graag vaart. Ook geschikt voor een langer verblijf aan boord. De teakhouten betimmering is van hoge kwaliteit. Nautisch en technisch naar de laatste stand uitgerust. VP € 345.000,- Informatie te bevragen A. Reitsma Tel +3233154343 GSM +31653 118748 Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 MOTORJACHT LOTUS Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP AANGEBODEN Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen M/S EENDRACHT, Hovestadt. 1038 ton., bjr. 1929. 1450 cub. afm. 67x 8,18x 2,81 mtr. 2 ruimen, Alu. schuifluiken, semibeun met stofplaat, Azobe bd. 456 pk Caterpillar bjr. 1999, complete navigatie app. kopsch 230 pk, 2x 220/380, grote salonroef met 3 slk. Zeer compleet en net schip, wordt geleverd met nieuw S.I. Vraagprijs € 225.000,- M/S PI-JA, v.d. Pol. 638 ton., bjr. 1962, 920 cub. afm. 60x 6,60x 2,50 mtr. 2 ruimen elk 20 mtr., ijzeren vloer 10 mm, Alu Fr. kap, trimvulling. 2x 253 pk John Deere, bjr. 1997. Kopschroef 220 pk van Tiem. 2x 220/380, zeer complete navigatie app., hydro stuurwerk, zeer mooie grote woning, met airco. Kruiphgt 4 mtr. Dit schip biedt zeer veel extra‚s en is zeer goed onderhouden. Wordt geleverd met nieuw S.I. Vraagprijs € 195.000,- M/S AVONTUUR, Leeuwis, 587 ton., bjr. 1962, afm. 55x 7,15x 2,45 mtr. 2 ruimen, geen luiken, 457 pk Caterpillar, bjr. 1999, kopsch 200 pk. 2x 220/380 volt. Hydro stuurwerk v.d. Velden, nautisch compleet. Autokraan 12 mtr. grote woning met 3 sl. kamers. Vraagprijs € 99.500,- REUNIE PARAMONT 3 November 2007. Vergeet niet u op te geven en graag zo snel mogelijk daar wij diverse beslissingen moeten nemen. Groetjes van de organisatie. Autoschip Titan zoekt stuurman / 2e kapitein i.b.v. Rijnpatent eigen woning aan boord. Vaargebied Vlis-Antw-Koln loon en vrije tijd n.o.t.k. Inf. 06-21222061 P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,50 x 5,20 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 135 x 15,00 x 5,20 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 110 x 13,50 x 5,20 m. Compleet: 135x11,45x4,8m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. China eind 2008. Money Maker - lightweight. Luiken/ spudpalen. Roestvrijstalen tankers Compleet: 110x11,45x3,65 Rusland casco mei 2008 Luiken / spudpalen Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen 110x11,45x5,4m. Bunkertanker - Polen - leverbaar dec. 2008 Nieuwbouw casco's met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Diverse koppelverbanden Mcs Amistade 135x16.90, bj. 1999, TEU 398, 2x CAT 3512 Taz 110x11,45x3,36, Fulton bj. '72, 3051 ton, 4200 m3, semibeun, ABC 1400 pk rev. '02, stalen vloer, friesche kap, alu. hut. Ritrabo 110x11x3,26, 2826 ton, 2x Cat 918 pk, st.vloer, alu. hut. Delphin 105x10.50x3.05, 2421 ton, Deutz 1183 pk bj. 2004, stalen vloer, dubbelwandig, alu. schuifluiken Altamira 105x9.50x2.88, 1997 ton, 2600 m3, stalen vloer, Cum. 1300 pk bj.'07, Blom. luikenkap, kanaalgangig Helena Adriaan 100x11,40x3,97, Sliedrecht 1971, 3134 ton, stalen vloer, 2x Cat 3512, Daf 400 pk, duwcertificaat 5634 ton Silvester 100x9,53x3,21, 1932 ton, 111 Teu, 2x CAT '89, fr. kap. Ronny O 95x9.50x3.20, Ruisbroek bj. 1973, 2006 ton, 64 Teu, Cat 1475 pk, rev. 2006, alu. hut, alu. Blom. luiken. Presto 95x9.50x2.88, 1821 ton, 2900 m 3 , 2x Cummins 600 pk. Tolerant 86x9.50x3.02, Grave bj. 1980, 1702 ton, 2325 m 3 , 940pk Deutz, alu. luiken 2004, stalen vloer bj. 2001. Transient, bj. 1965, 1324 ton, 1900 m 3 , stalen vloer, Mitsubishi 880 pk, bj. '01, alu. schuifluiken, kr. lijn zb: 5.15m. mb: 4.50m. Possidi 80x9x2.83, 1305 ton, CAT 3508, stalen vloer, alu hut. Fidente 85x8,22x2,51, bj. 1966 Erlebach, 1189 ton, 1650 m 3 , 2 ruimen, 1000 pk Wartsila ´97, rolluiken Tinnemans. Serfra 67x8.20x2.52, Millingen bj. 1947, 840 ton, 1200 m3, Deutz 560 pk, alu hut met U-lessenaar, luiken. Duwbakken Diverse standaard duwbakken. Mobiel 0031(0)653.14.27.01 Tel / fax 0031(0)10.28.49.965 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.eu M/s "Hunter "2704 ton, bj.1980. Gebouwd te Neckarsteinach. Afm.110 x 9.50 x 3.62 Motor 1000 pk. M.W.M. 360 omw/pm Koppelverband Hermina 1806 ton, bj.1972 102 x 9.50 x 2.72. Cummins 1600 Pk. Bak 76x9.50x3.40, bj.1973, 1971 ton, 2 keer boegschroef tot.730 Pk. Tevens zoeken wij voor onze clienten M/s 105 x 10,50 vanaf 1980 M/s 86 x 10,50 vanaf 1980 Koppelverband ca 185 x11,40 Tankers Dissidentia 109,92x11,45x3,58, Oderwerft bj.‚91 middenschip bj.'00 Tsjechië, 2851 ton, 3375 m3, 9 centertanks, Cat. 1836 pk ‚00. Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel. : 078-6191233 Mob. : 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob. : 06-30179475Fax : 078-6120653 Tel. : 078-6191233 Mob. : 06-53383964 Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Helling 110 x 11.45 meter Sliedrecht Adriaan Volkersingel 13 Riant wonen aan de Merwede De totale vloeroppervlakte bedraagt ca. 300 m 2 . Tot in de kleinste details verkeert het pand in een perfecte staat van onderhoud en kent alle luxe: bibliotheek, studeerkamer, marmer, vloerverwarming, airco, alarm, elektrische zonwering, tuinbevloeiing etc. Nagenoeg alle gevelkozijnen zijn voorzien van dubbel glas Aanbesteding proefvaarten project Waterslag Op één van de mooiste plekjes van Sliedrecht staat aan de rivier dit geheel gerenoveerd vrijstaand Herenhuis met inpandige garage op 622m 2 eigen grond. Bj. 1937 vraagprijs : € 1.450.000,- k.k. Informatie: Van Rees Vastgoed 0184 – 42 30 47 website: www.vanreesvastgoed.nl e-mail: rees.vastgoed@wxs.nl Incodelta Zuid-Nederland bundelt met de Vlaamse waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal NV en nv De Scheepvaart hun krachten in Waterslag. Dit grensoverschrijdend project beoogt de kleine waterwegen (tot klasse III) in Vlaanderen en Zuid-Nederland aantrekkelijker te maken voor vrachtvervoer. Het wordt gesubsidieerd door INTERREG IIIB North West Europe. Ook een aantal privé-partijen neemt deel. Op www.waterslag.org leest u meer over het project en het concept Waterslag. Kempenaar(s) gezocht! De Waterslagpartners wensen proefvaarten uit te voeren, die zowel de technische als de commerciële haalbaarheid van het concept kunnen aantonen. Zij doen hiervoor via een algemene offerteaanvraag een oproep voor het beschikbaar stellen, het bevrachten en het exploiteren van een combinatie van twee Kempenaars (2 keer 50 meter x 6,6 meter) of een combinatie van een Kempenaar en een duwbak (2 keer 50 meter x 6,6 meter). In beide gevallen dient de combinatie voorzien te zijn van een koppelmechanisme. Bovendien moet elke eenheid zelfstandig kunnen varen. De proefvaarten dienen elk minimaal drie maanden te duren, moeten zo vlug mogelijk van start gaan en uiterlijk 31 maart 2008 zijn afgerond. Meer informatie De aanbesteding vindt plaats onder de Belgische aanbestedingsregels. Deadline voor het indienen van de offertes is dinsdag 26 juni om 11.00 uur. Voor meer informatie over de aanbesteding en het bestek kunt u contact opnemen met Willy Robijns, projectleider Waterslag namens Waterwegen en Zeekanaal NV: telefoon: +32 3 860 62 27 en / of e-mail: willy.robijns@wenz.be

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 WERELDRECORD BINNEN GESLEEPT 150 sleep- en duwboten formeerden zich 16 juni in het Mallegat voor de recordpoging Largest Flotilla of Tugboats tijdens Vaart in Dordt. Briefing door Rijkswaterstaat om elf uur: zet alle stevens in één richting en stem de communicatie af. Leo Schuitemaker van Vereniging ‘De Binnenvaart’ bedankt de deelnemers en spoort zijn mannen aan met de slogan: ”Geen halve Betuwelijn maar een complete binnenvaartlijn”. Terug aan boord nog even smeren, poetsen of een bakkie. Gespannen verwachtingen; ze hebben er zin in. Door Johan de Witte Veel deelnemers komen van ver, hebben in tijd en gasolie geïnvesteerd. Precies om één uur maakt de Jan Blanken los, in zijn schroefwater gevolgd door de sleepboot van het jaar, de Hondsbosch. Daarna de splinternieuwe Veerhaven X. Dan volgt een oudste, mooiste, spectaculairste en de nieuwste Contender als laatste lid van de stérk vertegenwoordigde duwboten. Ronald Kortenhorst, lid van Vereniging ‘De Binnenvaart’, van de Tweede Kamer én BVB-voorzitter, gaf in oude sleepvaarttraditie het startsein aan boord van de Halve Maen: hij luidde eenmaal de bel voor attentie en driemaal ’voor Gods zegen’. Een kleurrijke, fotogenieke parade van meer dan vijf kilometer, op de oevers gadegeslagen door het publiek, geëscorteerd door van alles wat vaart en doorkruist door ferry’s en beroepsvaart. Een schitterend evenement, waarmee Vereniging ‘De Binnenvaart’ definitief op de kaart is gezet. Voorzitter Jos Hubens, met buitendienst-badge op zijn revers, die al sinds januari met het evenement bezig was nauwelijks meer geslapen had, is in zijn element dat alles gelukt is. “Het record is binnen. Vertegenwoordigers van het Guinness Book of Records hebben nauwlettend gecontroleerd en telefonisch doorgegeven dat er aan de criteria voldaan is. We hebben een geweldige medewerking van Rijkswaterstaat en de havendienst gekregen. Zonder sponsors hadden ERGERNIS OM SPO EN MRS VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 (advertenties) www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 (foto’s Johan de Witte) Op de Tourmalijn hadden de gasten een prima zicht op het spektakel. Ergerlijk vind ik het hoe betutteld we (gaan) worden met het technisch management op binnenvaartschepen. IVR heeft zichzelf enige jaren geleden buitenspel gezet toen men niet meer als certificeringsorganisatie voor de binnenvaart wilde optreden. Nu doet men alsof men het wiel opnieuw heeft uitgevonden met periodieke preventieve onderzoeken: Schade Preventie Onderzoek (SPO) en Motoren Registratie Systeem (MRS). Niemand heeft de IVR gevraagd hun keuringen destijds te staken. Na vijf jaar met ons vorige schip een IVRcertificaat te hebben gehad, hebben we een Euroclas/Veritas-certificaat te laten maken, met alle extra kosten van dien. Maar nog ergerlijker is dat de binnenvaartondernemer nu wordt behandeld als een onbenul, terwijl je als binnenvaartondernemer nergens op kunt terugvallen als een installatie wordt opgeleverd. Een CCR-inspecteur – als hij al kan komen – weet niet meer dan de kleur van een lampje of welke andere futiliteit te constateren. Tekeningen bekijken is kennelijk nog niet gelukt aangezien er zelfs schepen door in tweeen breken. Wat heb je eraan als ondernemer? Niets dus. Een voorbeeld van slippende V-snaren van een installatie van de bekendste Nederlandse stuurwerkenleverancier ligt me nog steeds als het meest frappante voorbeeld in het geheugen. Nog erger was dat de uitgenodigde CCR-inspecteur – die toen nog op tijd kwam – het allemaal prima vond. Wat wil men nu van ons gaan verlangen? Het kalibreren van sensoren. Hoeveel zitten er daarvan op een elektronisch gestuurde motor en zou het niet opvallen als die erg afwijken bij ingebruikname? Het preventief reviseren van stuurwerken. Wie controleert of ze na revisie wel goed zijn uitgelijnd of technisch goed zijn opgeleverd? Het bewijzen van onderhoud middels rekeningen. Sinds wanneer zijn eigenaren bij voorbaat te dom om onderhoud zelf te doen? we dit nooit kunnen bereiken. Deelnemers, vrijwilligers waren grandioos, voor allen hijsen wij de vlag in top. Ook partyboot Tourmalijn en zijn crew hebben aan dit spektakel een gewaardeerde bijdrage geleverd.” De keuken van de Tourmalijn stond onder hoogspanning; het schip bruiste van leven, plezier en muziek tot in de late uurtjes. Bonte verzameling De deelnemers vormden een bonte verzameling. De Polaris, gebouwd in 1939 bij Vahali. De stuurhut is opnieuw origineel gemaakt, een 2-cilinder Brons zit er aan te komen. Jan de Sterke uit Gorinchem is de kleinste stoomboot. Soms is er een krasse kapitein van 78 jaar met een motor van 74, of een Caterpillar type 8800 met bouwnummer 1 uit het jaar 1948 in de Janus. Joop de Bruin, “geboren tussen de spanten”, koestert met passie Beste lezers. Eén ding weet ik heel zeker en dat is dat ik maar bij heel weinig bedrijven, monteurs, installateurs en elektriciens durf weg te lopen tijdens werkzaamheden. Als je ze een dag alleen aan het werk laat, dan moet het of opnieuw gedaan of aangepast worden – op dreiging van onbetaalde rekening. Maar probeer ze maar eens voor fouten aansprakelijk te stellen. Voor je het weet krijg je een blaadje met branchevoorwaarden gedeponeerd bij de KvK of iets dergelijks onder je neus geschoven.En waar zijn dan de certificeringsbureaus? Wie tikt een scheepswerf op zijn vingers die een keerkoppeling inbouwt met een enkele moer en splitpen? (realiteit) Wie tikt een inbouwer op zijn vingers die een pakking van een beunkoeler in spiegelbeeld onder de deksel monteert waardoor twee koelsystemen in elkaar overlopen? (waar gebeurd) Wie tikt een leverancier op zijn vingers als hij verkeerde schakelcontacten voor de voor- en achteruit van de keerkoppeling meelevert, waardoor om de twee à drie maanden de achteruit weigert? (waar gebeurd) Wie tikt een installateur op zijn vingers die vergeten heeft een dopje uit de loadsensingleiding van het stuurwerk te halen, waardoor de installatie alleen op nooddruk werkt? (waar gebeurd) Welke verzekering pakt een knoeier van een installateur aan die materiaal van inferieure kwaliteit levert waardoor een stuurpomp niet langer dan zes maanden intact (dicht) blijft? Ik zou zo nog wel even kunnen doorgaan maar in alle gevallen was er geen expert van de verzekering of van de CCR die een probleem constateerde – laat staan een oorzaak kon bedenken. Wordt het niet eens tijd dat men de leveranciers en leveringen eens onder de loep neemt in plaats van de ondernemer op te zadelen met nog meer keuringen? Zorg voor een betere technische opleiding. Stel technisch consulenten ter beschikking die als projectmanager met projecten meelopen. INGEZONDEN BRIEF 19 JUNI 2007 Ook de in 1915 bij Piet Smit gebouwde museumboot Maashaven was van de partij. museumboot Maashaven, in 1915 bij Piet Smit gebouwd. Vanaf zijn 13e zit Kees van Dreumel op het water, hij speelt niet alleen op zijn klavier de muzikale noot. ‘s Ochtends is het op de Dreumes Sr. lagers smeren, buitenboordkraan los, kleppen lichten, verstuivers voorpompen en dan met 69 jaar optimisme het vliegwiel in beweging brengen, kleplichters erop en tjoektjoek. De hond blaft, vrouw wakker, de 4-cilinder 40 pk Kromhout uit 1937 puft dan net als Kees. De Dreumes Sr is al 29 keer naar Maasbracht geweest. De hobby van Hans Dalebout en Bert Lanser is een 116 pk blauwe Deutz. Voor de 12,50 meter lange boot, in 1914 gebouwd bij Botje & Ensing in Groningen is 7000 gulden betaald, als het ware voor de sloophamer weggehaald. “Het is een afwijking,” zegt Hans over zijn hobby. Wel een prettige! Als ik de foto’s bekijk dan is iemand die als technisch verantwoordelijke voor een scheepvaartbedrijf zó zijn lieverpen laat verslijten in mijn ogen acuut strafbaar wegens nalatigheid. Maar als een flexibele koppeling verslijt, dan is dat meestal de schuld van de inbouwer, omdat het geheel niet in lijn staat. Wie doet daar wat aan? Men wil het registratiesysteem voor schades uitbreiden. Maar wanneer komt er een registratiesysteem voor inferieure leveranciers? Nico Evens, ms Romani VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant