Views
3 years ago

2007-12

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 55 DAMINA-K ÉN SCHAALMODEL OVERGEDRAGEN In de woning aan boord van nieuwbouwschip Damina-K van Leen en Marleen Keijzer hangt een bijzonder fraaie spiegel. Prachtig geslepen daarop schepen met namen als Adriana, Stelvio en Damina-K. Het zegt veel over het binnenvaartleven van het schippersechtpaar. Er zal echter een nieuwe spiegel aangeschaft moeten worden, want voor hun nieuwe Damina-K is er geen plaats meer op de spiegel. Dit multifunctionele drogeladingschip van het type Allegonda is turnkey gekocht bij Combi International uit Raamsdonksveer en afgebouwd bij machinefabriek Bayens. De dochters Rianda, Mirella en Ilona Keijzer zijn de naamgeefsters van het 3065 ton metende schip, dat 110 meter lang en 11,45 meter breed is. 5 JUNI 2007 Door Jan Hoek Tijdens de overdracht van het schip op 18 mei ontving familie Buijks van Combi International van Leen en Marleen Keijzer-Goudriaan een bijzonder cadeau. “We hebben een kleinere uitvoering op schaal van de Damina-K laten maken met een lengte van 2,20 meter. We leven in een hectische periode en dan vallen de eerlijke manier van samenwerken en de duidelijkheid en soepelheid waarmee alles geregeld wordt, op een positieve manier op. Marleen en ik vinden dat een beloning waard en zo zijn we op het idee gekomen voor hen een schaalmodel van ons schip te laten maken.” “Onze vorige Damina-K hebben we in 2003 eveneens besteld bij Combi International. Het 86 meter lange casco kwam uit China, maar toen wij het schip kochten was het casco al in Nederland. Dat is toen bij Poppen in Zwartsluis nog verlengd tot 105 meter. Dat schip hebben we verkocht en het vaart nu onder de naam Modena.” “Van ons nieuwbouwschip komt het casco eveneens uit China en deze maal zijn we wel, zelfs tweemaal, op de werf in China gaan kijken. Een enorme ervaring: links van de straat zijn de gebouwen moderner dan bij ons en rechts van de straat zie je de ergste armoe die je je maar kunt voorstellen. Alles bij elkaar kijken we terug op twee bijzondere en gezellige reizen. De technische afbouw bij Bayens is goed verlopen; je merkt aan alles dat Harrie Bayens en zijn medewerkers veel ervaring hebben met de afbouw van schepen”, constateerden Leen en Marleen Keijzer. De voortstuwing van de Damina-K wordt verzorgd door een Caterpillar van 1700 pk. Met de Damina-K wordt, voornamelijk op de Bovenrijn, onder andere cellulose, ijzer en kolen vervoerd op de vrije markt voor DAP Barging uit Rotterdam. EBR leverde de stuurhut en met de kolom van 7,80 meter kan 208 TEU vervoerd worden. Delta Liner “De Damina-K en andere door ons geleverde schepen van het type Allegonda zijn de tastbare bewijzen dat de Chinese casco’s van de drie werven waarmee wij samenwerken van hetzelfde niveau zijn als de casco’s die uit Oost- Europa komen.” Dat zeggen Jan Buijks jr. en Simon Provoost van Combi International. “Serieproductie en eigen surveyors ter plaatse hebben geleid tot het leveren van kwaliteit. Bovendien zijn wij zelf met grote regelmaat op de werven aanwezig. Verder laten wij onze casco’s niet met grote transporten naar ons Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Het schip is uitgerust met een Caterpillar van 1700 pk. Op het ms Damina-K leverden wij: Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw. Wij wensen V.O.F. Keijzer-Goudriaan veel succes en een behouden vaart. land komen, maar verzorgen we zelf de zeetransporten. In Nederland aangekomen hoeven alleen een paar zeevasten verwijderd te worden. In totaal hebben we in China ruim zestig casco’s in bestelling staan, waaronder drogeladingschepen en (kanaal)tankers.” Hoewel het type Allegonda een succes blijkt te zijn, zijn de medewerkers van Combi International toch actief met de ontwikkeling van een nieuw type schip. Begin volgend jaar komt het eerste casco binnen van het type Delta Liner. Buijks en Provoost vertellen hierover: “Het is een drogeladingschip van 110 x 11,45 meter, maar dankzij een andere constructie is het een lichtgewicht schip.” ”Type Allegonda heeft een diepgang van 3,65 meter, terwijl het type Delta Liner een diepgang heeft van 3,90 meter. Niettemin is het schip, dat geschikt is voor kanalen, amper zwaarder dan de bestaande 110 meter schepen en is er sprake van een besparing van circa 20 ton. We verwachten veel van dit sterke en lichte schip en we kunnen schepen van het type Delta Liner vanaf eind volgend jaar leveren.” BEHOUDEN VAART! De Damina-K is van het type Allegonda. (foto’s Jan Hoek) WIE LEVERDEN AAN HET MS DAMINA-K Combi International BV Complete casco Machinefabriek J. Bayens B.V. Complete afbouw, machinekamerleidingen en divers ijzerwerk Rabobank Ouderkerk Krimpen Financiering DAP Barging BV Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor, type 3512HD, 1700 pk,1600 rpm en 2 Caterpillar motoren, type C4.4 elk 64kVa. Discom BV 35 dB(A) uitlaatdemper SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Machinekamervloer REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L / 5,136:1 Caldic Techniek bv Stamford generatoren Van Voorden Promac High skew kaplan 5-bladsschroef rechtsdraaiend, 1850 mm, VAN VOORDEN HODI SUPERIOR straalbuis PROMAC- STUWA dynamic roersysteem PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine Machinefabriek - Scheepstechniek De Waal bv Stuwa schroefasinstallatie, Stuwa schroefasseals, roeren en stuurmachine via Promac Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 met Scania dieselmotor, 571 pk, 1800 rpm. Veth ballastpomp, type VP14, 9 kW Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw Handelsonderneming Beerens BV Achtermast type Brixon, voormast type Reintrade, aluminium stuurhuistrap, aluminium roeftrap, boordlichtbakken, aluminium BX-woningdeuren, spiegels en spiegelsteunen, diverse alu en rvs werken Alphatron Marine B.V. 2 JMA 609TFT JRC / Alphatron radars incl. AIS - JRC - en uitlezing op radars, volledige MC lijn, AlphaCam RVS camerasysteem A. Rullens Installatiebedrijf b.v. Levering en aanleg complete electrische installatie, aanleg sanitair en aircoinstallatie, volledig nautisch pakket Sygo BV Scheepsladingmeter en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering, tegelwerk samen met Tegelwerk van der Stelt Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming woning en stuurhut Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioninginstallatie Novetec BV Ventilatieroosters, brandkleppen, machinekamer- en ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Blusgasinstallatie systeem Sapphire Dijvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100 3670 2.5 Derkiena-patent, hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Bunkerstation Delta Dordrecht Gasolie, smeerolie, bijboot, stuurstoel Nor Sap Mammoet en alle scheepsmaterialen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie KB plus Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v Geleverd via Rullens Installatie: Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, internet HSDPA netwerkrouter, GSM telefoon met telefooncentrale, Galaxy GSM scheepvaartabonnement, 19 inch lcd tv’s met ingebouwde dvd, Compleet Alphatron nautisch pakket, JRC JMA 609 radars en camerasysteem Aquamar Waterzuivering Waterzuiveringinstallatie Huchem Special Products b.v. HC-Metalcleanner, HC-Shipclean, HC-Roka, HC-Geleiclean nieuw handzeep, HC-intactspray sunscreens

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 5 JUNI 2007 WIJ WENSEN V.O.F. KEIJZER-GOUDRIAAN EEN BEHOUDEN VAART MET DE DAMINA-K

Binnenvaartkrant