Views
6 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 EDITIE 11 ‘ON THE ROCKS’ BIJ KÖNIGSWINTER 22 MEI 2007 INVESTIEREN Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee hat den Investitionsrahmenplan für die Verkehrsin- frastruktur 2006 bis 2010 vorgestellt. Auf See- und Binnenwasserstraßen ent- fallen 3,3 Milliarden Euro. Die Schleusen Minden, Dörverden und Trier sollen ersetzt werden. Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. ENERGY SHOP Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Op de Rijn bij Königswinter (kilometer 646,2) is het Nederlandse binnenschip Zwerver op 14 mei in de problemen geraakt. Het vaartuig liep buiten de vaargeul vast. De bodem is op deze plaats zeer stenig, waardoor eerste pogingen om de Zwerver vlot te trekken mislukten. Uiteindelijk moest een deel van de lading, 600 ton aluminium, worden overgeladen. Met behulp van het kraanschip Christine en de sleepboot Rheinland is de Zwerver de volgende dag weer losgekomen. Omdat het schip ver buiten de vaargeul lag, ondervond het overige scheepvaartverkeer geen hinder. “Direct toezicht sluizen op de Maas en in Zeeland veiliger” TWIJFEL OVER AFSTANDSBEDIENING Het op afstand bedienen van grote sluizencomplexen als die op de Maas is van een andere orde dan dat op de sluizen in de Brabantse kanalen. SP- Kamerlid Emile Roemer wijst bij vragen aan staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W op een onderzoek onder sluispersoneel waaruit zou blijken dat die weinig vertrouwen hebben in afstandsbediening van de Maassluizen. Daarmee vraagt Roemer door na de beantwoording van eerdere vragen over de sluisbediening. Die eerdere vragen stelde Roemer naar aanleiding van een artikel in deze krant op 9 januari. In haar antwoord van 4 april stelde Huizinga gewoon door te gaan met de centrale bediening van de sluizen op de Maas. Het personeel van de sluizen zou hebben aangegeven dat de veiligheid niet gebaat is bij afstandsbediening. Roemer vraagt zich af waarom de staatssecretaris toch doorgaat met de plannen. In haar eerdere antwoord stelde ze al dat het zelfs veiliger is als de kunstwerken op afstand worden bediend. “Ervaring van de beroeps- en recreatievaart met bediening op afstand leert dat deze goed gewaardeerd wordt. Op een schaal van 0 tot 10 waardeert de beroepsvaart ZIMMERMAN UIT DISTRIVAART Binnenvaartondernemer Robert Zimmerman heeft zich vooralsnog teruggetrokken uit de werkgroep die bezig is het project Distrivaart alsnog te doen slagen. “De tijd schrijdt voort”, zegt Zimmerman. “De prognoses van twee jaar geleden kloppen niet meer en de markt is veranderd. Ik wacht wel af of er nog iets uitkomt. Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën.” Zimmerman was de enige ondernemer die heeft geïnvesteerd in het palletvervoer per binnenschip. De schepen die hij ervoor liet bouwen – de River Hoppers – varen nu succesvol met containers. “Die markt heeft zich gunstig ontwikkeld.” Woordvoerder Kees de Vries van Distrivaart heeft veel waardering voor de inzet van Robert Zimmerman. “Hij heeft z’n nek uitgestoken. Er zijn gesprekken gaande met een grote klant en ik geloof nog steeds dat we voor Robert met een goed voorstel kunnen komen.” (advertenties) deze met een 7,9. De ervaring leert dat de snelheid van afhandeling bij bediening op afstand groter is dan de afhandeling bij centrale bediening op het object zelf.” Roemer benadrukt het verschil tussen de kleine kunstwerken die tot nu toe op afstand worden bediend en de grotere objecten op de Maas en in Zeeland: “Zal het centraal bedienen van de grotere complexen in de Maas, de Nederrijn en in Zeeland ook afhangen van veiligheidsaspecten en betrouwbaarheid? Zo ja, betekent dit dat deze complexen toch op locatie aangestuurd blijven?” Spoorbruggen Hetzelfde Kamerlid stelt kritische vragen over de bemanning van spoorbruggen door ongediplomeerd personeel. Een situatie die al jaren bestaat, maar nu een probleem wordt omdat Prorail voor sommige bruggen niet langer het gebruik van marifoons verplicht stelt. Dat betekent dat schippers via de telefoon moeten verzoeken om opening van de brug. Volgens Koninklijke Schuttevaer is dat onaanvaardbaar en het kan leiden tot gevaarlijke situaties. Roemer vraagt de bewindsvrouwe Prorail te verzoeken dit besluit terug te draaien. Lesen Sie weiter auf Seite 39. E-CURSUS Voor volwassen werk- nemers die zich willen omscholen tot matroos, gaat volgende maand een nieuwe cursus van start die te volgen is via internet. De e-cursus moet, naast bestaande opleidingen, een antwoord bieden op het personeelstekort in de binnenvaart. Lees verder op pagina 15. PRO- BINNENVAART (foto CDA) Op 2 juni wordt bekend wie de nieuwe landelijk voorzitter van het CDA wordt. Er zijn twee kandi- daten: Jeroen Alting von Geusau en Peter van Hees- wijk. De laatste wil zich, als hij gekozen wordt, voor de binnenvaart inzetten, want “de sector heeft een unieke kans om nog volop te groeien. Dat is zowel maatschappelijk als voor het milieu van belang.” Lees verder op pagina 21. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 VLOOTSCHOUW.NL • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS www.mfolthof.nl

Binnenvaartkrant