Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 8 MEI 2007 10 nieuwe overalls € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@planet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms My Dream bj. 1957 afm. 77 x 8.20 x 2.52 m 816 pk MTU bj 2001 € 95.000,- Ms Samudera bj 1956 405 ton afm 47 x 5,05 x 2,50 Cummins 250 pk. Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Ms bj. 2005, 3000 ton, 2200 pk Cummins, afm. 110, 11,45 x 3,50 Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Joja bj 1989, 2497 ton, afm. 110 x 10.50 x 3.19, 1600 pk Cummins bj 2007-03-12 Kvb Eternity bj. 2000, 6925 ton, afm. 187 x 12,50 x 4,00 mtr., 2 x 1521 pk Cat, met luiken Ms Ido, bj. 1957, 560 ton, afm. 55 x 6,60 x 2,40 mtr., 400 pk Mitsubishi. Nieuwbouw 135 x 14,20 mtr. Compleet leverbaar 2007 Nieuwbouw 110 x 11,45 mtr. Leverbaar eind 2007 mcs Jero, bj 2006, 3500 ton, afm. 135 x 11,45 x 3,50 m, 2 x 900 pk Mit, Kan worden geleverd met vast werk en ruime financieringsmogelijkheden. Ideaal voor starters. Ms Jero G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. Nr. 9005 - 354 ton, bj 63,38 x 5.05 x 2.43, motor bj 00, 2x slpk., mélasse tanker Nr. 9025 - MTS 3595 ton, 135 x 11.45 x 3.50, 4395 m3, 2350 pk bj rev 02, 4x slpk. Nr. 9030 - MTS 1806 ton, 85 x 9.60 x 3.24, 2020 m3, 1225 pk bj 02 Nr. 9035 - MTS 366 ton, 47.45 x 5.10 x 2.40 Nr. 9045 - MTS 1599 ton, bj 70, 85 x 9.50 x 2.90, 1960 m3, 1200 pk bj 02, woning '07, vlak '95, nautisch compleet Nr. 9050 - Motorbunkerschip, bj 86, 4620 ton, 103 x 12.04 x 5.25, 1600 pk rev 02, bunkermast 27 m, 5x slpk. Wij doen net iets meer voor u. Ms My Dream GEINTERESSEERD in een uitdagende functie in de martitieme afvalbranch? Bek & Verburg zkt voor haar vestiging in R’dam en A’dam: schippers & matrozen Tel.010-4287744, info@bek-verburg.nl DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. BEUNSCHEPEN Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Johanna Margaretha, bj. 1966, afm. 63 x 7,20 x 2,80 m, 850 ton. Prijs 125.000,- Euro TANKERS Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI mts Novum bj. 1974, afm. 86 x 9,50 m. 1000 pk Mts Vopak Rowand, bj. 2005, afm. 81,20 x 10,20 x 3,20 m, 1700 ton, RVS tanks. Met starters mogelijkheden 2 dubbelwandige tankers afm. 110 x 11,45, bj vanaf 2001 2 dubbelwandige tankers afm. 110 x 10,50 x 3,20 m., bj. '89 en '93 Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar PARTYBOOT STADSPOORT Bj. 1997, afm. 45 x 7,34 x 1,37 m. Motor Volvo Penta 510 pk, luxe inrichting 225 zitplaatsen. Voor diverse klanten jonge schepen gevraagd. NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw containerschip afm. 110 x 11.45m. leverbaar in 2007 Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Wat deze vrijstaande luxe en comfortabele woning zo uniek maakt? Maasbracht, 2e Heiweg Het fantastisch en landelijk uitzicht aan de achterzijde van de woning, waar men prachtig vrij gelegen kan zitten en optimaal kan genieten! Opp.: ± 460 m 2 . Inh.: ± 570 m 3 . • Sfeervolle woonkamer met fraaie erker; • Eetkeuken met nieuwe aanbouwkeuken v.v. alle comfort; • Praktische en ruime bijkeuken; garage; • 4 slpkmrs, moderne badkamer; bergzolder. Prijs: € 359.000, - k. k. Meer info: AB & P Vaassen Makelaardij Roersingel 6, 6041 KX Roermond Tel.: 0475 - 33 11 33 www.vaassen.nl KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108.00 x 11.40 x 4.00 mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 76.00 x 11.40 x 4.00 mtr., open, 2800 ton, bj. 1980 • 76.00 x 11.40 x 4.00 mtr., luiken, 2500 ton, bj. 1973 • 76.00 x 11.40 x 3.20 mtr., luiken, 2100 ton, bj. 1986 • 32.50 x 8.20 x 2.15 mtr., open, 450 ton, bj. 1985 • 38.00 x 11.00 x 4.00 mtr., luiken, 1300 ton, bj. 1980 Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76.50/ 90 / 110 mtr. Vanaf bouwjaar 1980. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010 - 2847848 / Fax.: 010 - 2847839 sales@kamar.nl / www.kamar.nl A Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl TE KOOP: Mbs ZANDKREEK Afm. 62 x 7.24 x 2.59 Bwj. 1961 724 ton, 430 m3 Motor Scania bwj. 2006, 400 pk Nw beunvloer Boegschroef en autokraan Startende ondernemer, ruime financieringsmogelijkheden Vast werk Jacht Expres Cruiser bjr 1982 lengte 13.85 x breedte 3.85 mtr., Hoogte 3.45 mtr Diepgang circa 1.20 mtr. 2 maal 120 pk DAF. Kopschroef, 4 slaapplaatsen Prijs € 120.000.- TEL 06 53970044 V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 3.033 ton 3.400 m3. bj. 1980, 109,86 x 11,40 x 3,52 m. 2 x 1.100 PK Wärtsilä bj. 2002, 15 stalen schuifluiken (13 stuks nieuw in bj. 2002). 2.584 ton. 1981, 110 x 10,49 x 3,16 m. 1.080 PK M. W.M., geen luiken. 2.559 ton. bj. 1999, 110 x 11,45 x 3,05 m. 1.795 PK MTU bj.'99, geen luiken. 2.530 ton 3.400 m3. bj. 2003, 109,85 x 10,55 x 3,19 m. 1.600 PK bj.‚ 03 servicebeurt mei 2005, alu. Friese kap 3 mm. 1.870 ton 2.650 m3. bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. 1.825 ton. bj. 1961, 100 x 9,55 x 2,87 m. 2 x 600 PK Cat. 1.768 ton 2.200 m3. bj. 1970, 105 x 9,50 x 2,03 m. 1.200 PK bj. 2006, alu. stapelluiken met luikenwagen bj. 2004. 1.702 ton 2.250 m3. bj. 2001, 86,00 x 9,50 x 3,20 m. 1.250 PK Deutz bj. 2001, alu. Friese kap. 1.556 ton 1780 m3. bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. 2 x 865 PK MWM bj. 1973, met duwcertificaat, wordt vervangen door 2 x 730 PK Cat. nieuw. 1.455 ton 2.200 m3. bj. 1954, 85,95 x 9,07 x 2,72 m. 500 PK MWM, geen luiken. 1.310 ton 1.950 m3. bj. 1964, 80 x 9 x 2,83 m. 900 PK Deutz bj.‚ 1965 rev.‚ 2004, alu. schuifluiken. 1.300 ton 1.850 m3. bj. 1958, 80 x 9,50 x 2,62 m. 800 PK Deutz bj. 1999 (Nieuw 850 PK Cummins), Containerschip 72 Teu 3 lagen. 1.269 ton 1.750 m3. bj. 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu. Friese kapluiken cont. Stuurh. bj. 2004. 990 ton 1.500 m3. bj. 1961, 67 x 8,20 x 2,65 m. 635 PK Cat. bj.'05, alu. luikenkar van Blommaert. 815 ton 1.186 m3. bj. 1947, 67 x 7,53 x 2,83 m. 550 PK Cat. bj. 1989 volledig rev. 2000, luiken. 767 ton 1.150 m3. bj. 1956, 62 x 7,05 x 2,59 m. 532 PK Scania bj. 2003, Friese kap met hydr. Luikenwagen. 749 ton 1.238 m3. bj. 1961, 61 x 6,60 x 2,61 m. 2 x 300 PK Cat., alu. schuifluiken. 707 ton 1.060 m3. bj. 1959, 57 x 6,64 x 2,61 m. 2 x 180 PK bj. 1981 en bj. 1988 rev. 2002., alu. schuifluiken. 682 ton 980 m3. bj. 1959, 61,92 x 70,40 w 2,40 m. 600 PK Deutz bj. '81 rev. '02, wegwaailuiken alu. Duwboten: 1x 609 PK 1 x 720 PK bj. 1967, 19 x 10,40 x 1,90 m. (Deutz), (Cat. ). 2x 1.360 PK BB. bj. 2004 SB. bj. 2007, 18,75 x 11,20 x 1,90 m. Cat. Duwbakken: Bj. 1998, 80 x 11,45 x 3,92 m. Bj. 1989, 90 x 11,45 x 4,25 m. Motortankschepen: Bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj. 1985 (Deutz - Diesel). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 105 x 11,00 x 3,40 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C. Nieuwbouw Koppelverband:171 x 11,45 x 4,50 m. Schepen gevraagd afmetingen van 86 x 9,50 tot 105 x 10,50 en 11,00 m. Nieuwe Website: www.venneman-co.com !

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 MAMPAEY BOVENAAN INNOVATIETOP-100 Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, en ondernemersmagazine Bizz presenteerden vorige maand de ranglijst met honderd concrete innovaties die het Nederlandse midden en kleinbedrijf in het afgelopen jaar heeft gerealiseerd. De jury riep Mampaey Offshore Industries uit Dordrecht uit tot het meest succesvolle en innovatieve bedrijf voor het Dynamic Oval Towing System. Door Johan de Witte Mampaey Offshore Industries heeft met Safe Towing en Mooring Systems meer dan honderd jaar ervaring en groeide hierin uit tot wereldleider. Het bedrijf ontwikkelt en vervaardigt producten voor het veilig slepen en afmeren van schepen, die wereldwijd worden gebruikt op schepen, in de offshore en bij walinstallaties. Eén van deze producten is het Berthing Aid System, een waardevol systeem dat veiligheid en nuttige informatie voor loodsen en terminalpersoneel levert. Het systeem werkt met eyesafe lasers, die de afstand en positie van kade of steiger tot schip monitoren tijdens afmeermanoeuvres. Ook door wind ontstane Ze gaan laden en de kleinkinderen die al een paar dagen aan boord zijn vinden het prachtig dat opa steeds door het stof uit het zicht verdwijnt. De kleine meisjes zetten, net als hij, een pet op en houden de kraan goed in de gaten. Inmiddels is er zoveel speelgoed naar de stuurhut verhuisd dat de hond bijna nergens meer liggen kan en opa moet een paar poppen uit de stuurstoel pakken voordat hij kan gaan zitten nadat het schip beladen is. Als ze langs een bankje vlak bij een pont varen zegt opa dat dit een heel belangrijke plaats is: want daar heeft oma haar eerste kus gekregen. Hierop kijken de kinderen glunderend naar hun opa maar hij moet krachten op mooring-equipement (op afstand bedienbare afmeerhaken) in havens en op offshore-steigers, zijn afleesbaar in de jetty control room. Op zijn Hollands: Mampaey begon in 1904 een smederij in de Dordtse binnenstad, waar het zich ook bezighield met scheepsreparatie. Onder de smidshamer ontstond rond 1910 op initiatief van de grondlegger van Foppe Smit de eerste sleephaak. De laatste ontwikkeling is het Dynamic Oval Towing System (DOT). Gevestigd aan de Kil, waar constant aan vernieuwing en productveiligheid wordt gewerkt, kijkt Mampaey naar elk passerend schip. Sleepboten krijgen beroepshalve aanvullende aandacht. Op reis langs buitenlandse havens is de oplettendheid Het systeem toegepast op een schaalmodel sleepboot. De ovale rail is duidelijk zichtbaar. (foto Johan de Witte) voor towing & mooring sytems meer dan hobby. In de filosofie van Mampaey: “Techniek moet simpel en werkbaar zijn, voor iedereen.” 360 graden Het DOT-systeem is efficiënt, veilig in alle richtingen, flexibel en slim in gebruik. Om het stuurhuis is een ovale rail geconstrueerd, waarover zich tijdens het slepen en wenden van de sleepboot een HET ZEEROVERSCHIP eerlijkheidshalve toegeven dat die bewuste kus lang voor zijn tijd was. Na de warme maaltijd wordt het schip afgespoten. Gelukkig zijn de kinderen rustig want oma heeft het er niet zo op dat ze helemaal alleen beneden zijn. Als de twee na een poosje naar de stuurhut komen, houdt de kleine zich gelukkig goed vast en valt deze keer niet naar beneden! Ze kijken naar hun opa die steeds dichterbij komt met de fikse waterstraal. Als hij de straal op de voorruit richt slaken ze gilletjes van plezier. Vooral als de schipper net doet of hij hen nat spuit. Maar het hardst lachen ze nog als hij zichzelf per ongeluk nat spuit. Zijn broek en sokken zijn helemaal doorweekt. Snel schiet VARELING door Irene Bruyninckx wagen met acht wielen, en in het midden de sleephaak, beweegt. Het aangrijpingspunt verplaatst zich over 360 graden. Als de sleeptros dwars uitstaat, verplaatst het aangrijpingspunt zich naar de zijkant, waardoor kapseizen onmogelijk is. De ovale vorm van de rail bewerkstelligt dat de sleepkracht wordt uitgelijnd met de weerstand van de boot – in elke richting. Wanneer de boot zich laat voortslepen tijdens assistentiemanoeuvres, zoekt de sleepboot zonder stuurcorrecties automatisch zijn natuurlijke balans. Het DOT-systeem is ontwikkeld door IMC in Rotterdam, een consultancybureau dat maritieme producten ontwikkelt, vertelt Peter Snijders. Peter is na zijn studie Scheepsbouwkunde gaan werken bij IMC en is van meet af aan betrokken geweest bij de ontwikkeling van het DOT-systeem. Hij is meegegroeid met de ins en outs van dit innovatieve product en vercommercialiseert nu het systeem in dienst van Mampaey. “Als je van een deskundige jury voor een kapitaalproduct zoals het DOTsysteem innovatie-erkenning krijgt en wint van producten zoals de in media bekende ‘stormbestendige paraplu’ die ook een veel grotere gebruikerspotentie heeft, is dat een mooie eer waar we als Mampaey enorm trots op zijn.” Première Inmiddels is het eerste DOTsysteem verkocht aan Peterhead Port in Schotland. Het betreft een 13 meter lange sleepboot met 9 ton bollard pull, uitgevoerd voor elke havenfaciliteit en gebouwd door Macduff Ship Design. De manoeuvreerbaarheid van de sleepboot met een 360 graden all-round towing system in combinatie met honderd procent veilige trekkracht, beantwoordde aan de vraag van Peterhead Port. De nieuwe hij in de stuurhut een ander paar kleren aan want de olieboot komt zo opzij. Met een bloedserieus gezicht kijkt het oudste meisje naar het bootje dat er aan komt varen. Ze kijkt en kijkt nog eens. Ze wordt zelfs een beetje stil. “Is dat het zeeroverschip?” vraagt ze haar oma. “Seeroversip?” doet ook het kleine zusje en kruipt zowaar een beetje weg. Oma is vol verbazing hierover en legt uit waar de boot in werkelijkheid voor dient. De schipper van de bunkerboot kan de humor er wel van inzien en zegt de volgende keer een andere vlag in de mast te hangen. “Zoals op de televisie”, weet de oudste want die heeft al heel wat uren voor de buis doorgebracht. En zijn geïmproviseerde verhaal vinden ze eigenlijk veel spannender dan de uitleg van oma. “Nog een nachtje slapen en dan gaan jullie weer naar mama”, zegt de schippersvrouw tegen de kinderen die avond als ze weer tussen hen in moet gaan liggen. “Nee, wil hier blijven”, zegt de kleinste en ook de oudste blijkt het toch wel heel erg naar haar zin te hebben. “Nou, ik denk dat papa en mama erg blij zijn als jullie weer thuis komen”, zegt de vrouw, hoewel ze van binnen toch wel opgetogen is met dit compliment. Niet veel later slapen ze in op het gedreun van de motor en dat is wel zo rustig want er moet nog een sluis gedaan en de auto moet er ook nog af. Gelukkig gaat dit alles voorspoedig zodat ze met zijn tweeën nog even naar het laatste nieuws kunnen kijken. De andere ochtend wordt er een boterhammetje gesmeerd, een beker met koffie of melk gedronken en als de schippersvrouw om zich heen kijkt ziet ze een ongelooflijke puinhoop van speelgoed en dekens. Ze krabt over haar kin en bedenkt dat ze wel een hele week bezig zal zijn om het op orde te krijgen. Ze wordt al moe van de gedachte alleen! Maar als ze aan de wal staan en de kinderen haar met hun blije snoetjes aankijken kan het de vrouw allemaal niet meer schelen. Het was een geweldige week met deze kleine kinderen die nog onbevangen en open in de wereld 8 MEI 2007 De tekening van het Dynamic Oval Towing System. (illustratie Mampaey Offshore Industries) sleepboot is het eerste, succesvolle begin van een samenwerking tussen Macduff Ship Design en Mampaey Offshore Industries. “Wacht maar tot dit wereldstandaard wordt”, was de reactie van Charlie Aptroot, Tweede Kamer-lid voor de VVD en voorzitter van de jury. “Het winnen van een prijs met mededinging van zoveel andere innovatieve bedrijven is een prestatie van het hele Mampaey-team”, aldus Gerard Mampaey. “De prestigieuze prijs is een erkenning voor het continu in beweging zijn met onze producten en het inspelen op de marktvragen. De echte waardering komt van onze klanten. Het is daarom verheugend om het eerste DOT-systeem te leveren aan Macduff Ship Design in Schotland.” MARGRIET OPENT 50E KAMP Op maandag 4 juni opent Prinses Margriet het 50e Nationaal Kamp in Hattem. Ook tijdens de 25e editie van het toenmalige Nationaal Kamp voor Schipperskinderen was zij aanwezig. Net als toen speelt de prinses een actieve rol in de openingsceremonie. De kampweek heeft elk jaar een ander thema. Dit jaar is dat ‘Robbie Hoedt’, een verhaal dat speelt in het middeleeuwse Engeland. Na het vertrek van Koning Richard Leeuwenmoed vanwege de derde kruistocht neemt Prins Jan Zondertand het koningschap waar. Een zwarte periode breekt aan voor de inwoners van het district Hattemshire. Helemaal als de lokale held Robbie Hoedt gevangen wordt genomen. Prinses Margriet speelt een belangrijke rol bij zijn vrijlating. In 1957 ging een klas van de Zwolse Prinses Margrietschool kamperen in de bossen bij Hattem. Dat uitstapje groeide uit tot een volwassen scholingsproject: kinderen bivakkeren in een tent, koken hun eigen potje en maken deel uit van een wereld vol avonturen. Elk jaar doen ruim 400 basisschoolkinderen uit groep 7 en 8 uit heel Nederland mee. Oorspronkelijk was de kampweek bedoeld voor schipperskinderen. Door het langzaam afnemende aantal schipperskinderen werd de week ook toegankelijk voor kinderen van ‘gewone’ scholen. Sinds 2000 is de naam daarom Nationaal Kamp Hattem. staan. Ach, wat doet dan die rommel er toe! Ze stappen in de auto en rijden naar de papa en mama die genoten hebben van een paar dagen rust. Nu zijn ze echter overduidelijk heel blij dat het huis weer gevuld wordt met de twee kleine meisjes die honderduit vertellen over hun vakantie aan boord. (advertenties)

Binnenvaartkrant