Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 57 MS Aquapolis nieuw vlaggenschip van familie Hoeykens “EEN TWEEDE ACROPOLIS, MAAR DAN GROTER” Ruim zes jaar na de Acropolis en tweeënhalf jaar na de Dianthus zet de Belgische familie Hoeykens opnieuw een containerschip in de markt. De Aquapolis is meteen het grootste Belgische binnenschip in zijn soort. De eerste kapitein is Benjamin Hoeykens, zoon van Julien en Liliane. Het schippersechtpaar is gestopt met varen maar wil nog wel een handje toesteken bij de kinderen aan boord. Door Sarah De Preter Aan de doop van de Aquapolis op 1 mei in Antwerpen gingen een paar hectische dagen vooraf. Bij De Gerlien-Van Tiem werd ondanks de verzengende hitte het hele weekend hard doorgewerkt. “De eindfase was hard”, zegt Julien. “Dat heeft vooral te maken met de massa nieuwe schepen die momenteel wordt afgebouwd. Desondanks zijn we tevreden over de afbouw, we konden onze eigen inzichten goed inbrengen. Ook de proefvaart is uitstekend verlopen. Na de doop zullen we in Werkendam nog de laatste details verder afwerken.” De Aquapolis is de grotere broer van de Acropolis, waarop Julien en zoon Benjamin samen hebben gevaren. Inmiddels zit er een andere kapitein op dat schip. “Wij vinden de Acropolis na 6,5 jaar nog steeds een topschip. Daarom hebben we hem gekopieerd, maar dan groter.” De Aquapolis is 135 meter lang, 17,35 breed en neemt 500 TEU mee in zes rijen en vijf lagen. Het schip vaart van Antwerpen naar Bonn, Koblenz, Ludwigshafen en Wörth. Hiervoor is een contract afgesloten met Combined Container Service (CCS). Personeelsproblematiek Met Benjamin zit volgens een trotse Julien de beste kapitein en ondernemer aan boord. “Mijn zoon en ik hebben altijd heel goed samengewerkt. Toen ik er een jaartje wegens ziekte tussenuit moest, heeft Benjamin de zaak perfect overgenomen. Op een bepaald moment moest ik vaststellen dat de leerling beter geworden was dan de meester. Benjamin is nauwkeurig en kan goed plannen. Ik heb daar het volste vertrouwen in.” Inmiddels wonen Julien en zijn echtgenote al enkele jaren aan de wal, maar ze springen graag bij op de schepen van de kinderen. Julien: “Ook met mijn schoonzoon en dochter heb ik tweeënhalf jaar samen gevaren. Zij staan inmiddels op eigen benen. Hoewel mijn vrouw en ik onze rust op prijs stellen, ondersteunen we de zaak van onze kinderen nog van alle kanten. En van harte: want varen is ook een groot stuk van ons leven.” De Aquapolis vaart rondom de klok met een vijfkoppige bemanning. Gekwalificeerde personeelsleden vinden is moeilijk, zegt Julien. “Dit is geen simpel werk, wij varen van de ene terminal naar de andere. Op elke terminal verlaten containers het schip en komen er weer nieuwe bij. Je bent voortdurend aan het rekenen: waar kun je die containers kwijt en hoe zit het met je stabiliteit? En daarnaast moet je met zo’n schip enorm goed kunnen manoeuvreren. Want de binnenschepen worden weliswaar groter, maar de havens niet. Het is dus constant opletten geblazen.” Los van het feit dat niet iedereen over deze capaciteiten beschikt, maakt de Belgische overheid het de schippers extra moeilijk. Julien: “Wij vragen al jaren een oplossing voor onze personeelsproblematiek. We willen een soepeler regelgeving, die het mogelijk maakt om ook goede mensen uit andere landen aan te trekken. Als Belgische schipper kun je niet eens mensen op interimbasis aannemen. De overheid maakt het ons knap lastig en verzwakt daarmee onze concurrentiepositie ten opzichte van onze Nederlandse collega’s. De hele kwestie was eerder deze week in het nieuws (naar aanleiding van de rondetafel voor de binnenvaart in Vlaanderen, red.). Laten we De Aquapolis kan zes rijen en vijf lagen containers meenemen. hopen dat dit het startsignaal is.” Hoewel de Aquapolis in eerste instantie containers gaat vervoeren, kan het ook gewoon droge lading meenemen. Al acht Julien het weinig aannemelijk dat dat de komende jaren het geval zal zijn. “De Julien Hoeykens: “Personeel vinden is lastig, de overheid maakt het ons moeilijk.” (foto’s Sarah De Preter) containerstromen nemen nog steeds toe en binnenschepen vormen wat dat betreft een uitstekende schakel tussen de zeehavens en het achterland. Juist daarom kan ik mij druk maken over de miljoenen die in spoortrajecten als de IJzeren Rijn worden gestopt. Wij staan binnen achttien tot twintig uur met 500 TEU in Duisburg, op een moment dat de trein nog op het rangeerstation staat. Hoewel ik niet tegen spoor- en wegvervoer ben, zou ik óók graag wat meer investeringen in de binnenvaart zien. Bijvoorbeeld in betere overslaginfrastructuur in de havens.” Want volgens Hoeykens wordt de binnenvaart in de Belgische zeehavens nog te vaak in de hoek gedrukt: “Als het om het lossen of laden van zeeschepen gaat, bestelt men op de terminals met het grootste gemak extra ploegen en kranen. En als er eens wat uren over zijn, stopt men die in de binnenvaart. Maar op het moment dat het alleen om binnenvaart gaat, zie je jammer genoeg vaak niemand verschijnen. Voor ons wordt plannen dan een probleem, want wij hebben wekelijkse routes. We zouden graag zien dat de grote overslagbedrijven meer met ons meedenken. In de zeehavens zijn we soms nog echt het stiefkindje.” De Aquapolis heeft vier woningen met vloerverwarming en verwarmde aluminium ramen. Dat laatste voorkomt dat het hout verkleurt door condensatie. De stuurhut is vijf bij tien meter en mooi, topmodern ingericht. Via tien camera’s kan de schipper alle bewegingen aan boord volgen. Voor Julien is het een groot verschil met de schepen die hij nog in zijn jeugd heeft gekend: “Ik zit sinds mijn vijftiende aan boord en heb de binnenvaart enorm zien veranderen. Waar wij vroeger met moeite een pen vonden in de stuurhut, staan er nu vijf computers. Het werk is intensiever en complexer geworden. Vooral de computer speelt op moderne binnenschepen een grote rol. Je moet daar in bijblijven; als je een paar jaar niet meer gevaren hebt, ben je er rap uitgegroeid. Ik heb het daar Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw ING BANK Shipping Desk Gent-Zeehaven Financiering Rensen Shipbuilding B.V. Levering complete schip CCS Combined Container Service GmbH & Co KG Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Pon Power B.V. 2 Caterpillar hoofdmotoren, type 3512HD, 1700 pk bij 1600 rpm, en een Caterpillar scheepsdieselmotor, type 3508B, van 1100 pk bij 1800 rpm Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV 35dB(A) dempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Alex Toebast Las- en Montagetechniek Machinekamerplaten voor en achter Mostert pijpleidingen Machinekamerleidingen Rexroth bv Motorbediening REINTJES Benelux bvba 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF 763 L reductie 5,136:1 Dolderman BV 3 John Deere generatorsets elk 85 kVa Caldic Techniek bv Stamford generatoren AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 2 5-bladsschroeven diameter 1800 mm Damen Marine Components 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima Ø 1.816 mm Metaaldraaierij Sepers BV Schroefassen IHC Lagersmit BV 2 sets SUPREME LD220 schroefasafdichtingen met loopbussen voorzien van een keramische laag en witmetalen lagerbussen Veth Motoren BV 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1700 met een vermogen van 1160 pk bij 1835 rpm NRF BV Bunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom en 8 MEI 2007 nu al wel eens moeilijk mee. Maar de Aquapolis is dan ook een schip voor de volgende generatie. Mijn vrouw en ik wensen Benjamin en onze schoondochter Sarah heel veel succes met de nieuwe Aquapolis!” WIE LEVERDEN OP HET MS AQUAPOLIS overzakbare bovenbouw, stuurhuistrap, radarmast, zonnewering en ruitenwissers Rietveldhydraulics b.v. Compleet installatiewerk van het hydraulieksysteem Handelsonderneming Beerens BV Achtermast type Aquapolis, voormast type Aquapolis, uitschuifbare stuurhuistrap, 4 BX-woningdeuren, heklichtbeugel met elektrische vlaggestokhouder, diverse alu/rvs werken Van der Velden Marine Systems Stuurmachine 2 x SP 2525, roeraandrijving 2 x 2 DWK 6080/60, 4 hydrodynamische profielroeren, type HD 240 Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur TRESCO ENGINEERING Tresco NaviChart Werkina Werkendam bv Complete electrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touche-screenbediening, Sigma Radio Holland pakket, Orlaco camerasysteem, aircoinstallatie, TravelVision antennesysteem, Tresco kaartplotter, Sygo lading- en hoogtemeter Sygo BV Lading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Volledige betimmering Keuken-Line Keuken Breman Shipping Installation B.V. Levering en montage sanitair, levering en montage sanitair systeem machinekamers, RVS afvoersysteem en levering BSI UV-systemen GvD Tegelwerken vof Tegelwerk SPEEDHEAT Utrecht Vloerverwarming Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, ventilatoren en RVS klaproosters Tyco Integrated Systems BV Saphire blusgassysteem Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Zwets Werkendam BV Pompen en appendages De Wit Bunkering Mobil smeermiddelen, gasolie en roeiboot Jeanneau New Matic 400 FEMM Antwerpen Levering scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat/Bureau Veritas Classificatie Accountantskantoor de Vree Merksem Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. TravelVision Q6, Panasonic telefooncentrale en diverse LCD TV’s Sun Roestvaststaal B.V. Diverse RVS werkzaamheden tbv het interieur Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan lengte 13 meter hydraulisch uitshuifbaar tot 20 meter, hefvermogen 2000 kg

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 58 8 MEI 2007 Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Op het ms Aquapolis leverden wij: Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw, stuurhuistrap, radarmast, zonnewering, en ruitenwissers. Wij wensen de familie Hoeykens-Pius veel succes en een behouden vaart. In collegiale samenwerking met Schepen Onderlinge Nederland u.a. Wij wensen de "Aquapolis" een goede en behouden vaart, en ..gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat!! Rivierstraat 159 - 3016 CH Rotterdam Tel. 010-241 34 40 - Fax 010-241 34 63 Wij wensen de familie Hoeykens-Pius veel succes en behouden vaart met hun nieuwe ms Aquapolis. TWENTESTRAAT 88, 3083 BD ROTTERDAM T 010-4119595 mail@overvliet.nl F 010-4139774 www.overvliet.nl Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het ms Aquapolis en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart HET BETERE WERK Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 591896. Telefax: 0487 - 517088

De Binnenvaartkrant